S
Sigma205
Guest
Otetaanpa seuraava hypoteesi: On kolme moottoria; A, B ja C. Moottorit mahdollisimman identtisiä, eli sanotaanko sama peruskone tai -blokki.
A normaali ottomoottori, polttoaineena lyijytön bensiini.
B muuten sama, mutta (pakokaasu)turbolla varustettu, mahdollisesti turbon vaatimat muutokset toki tehty, jos ei muuta niin ainakin toiset männät pienempien puristuksien takia. Polttoaineena lyijytön bensiini.
C turbolla varustettuna, mutta polttoaineena olisikin etanoli.
Etanolillahan (E85) on korkeampi oktaaniluku (104), mutta pienempi energiasisältö kuin bensiinillä ts. eikö etanolia voisi käyttää suuremmilla puristuksilla turbomottoreissa kuin bensiiniä ilman että vaihtaisi esim. mäntiä ym.
Eli C-kone olisi jonkilainen synteesi A:sta ja B:stä. Onnistuisikohan käytännössä?
A normaali ottomoottori, polttoaineena lyijytön bensiini.
B muuten sama, mutta (pakokaasu)turbolla varustettu, mahdollisesti turbon vaatimat muutokset toki tehty, jos ei muuta niin ainakin toiset männät pienempien puristuksien takia. Polttoaineena lyijytön bensiini.
C turbolla varustettuna, mutta polttoaineena olisikin etanoli.
Etanolillahan (E85) on korkeampi oktaaniluku (104), mutta pienempi energiasisältö kuin bensiinillä ts. eikö etanolia voisi käyttää suuremmilla puristuksilla turbomottoreissa kuin bensiiniä ilman että vaihtaisi esim. mäntiä ym.
Eli C-kone olisi jonkilainen synteesi A:sta ja B:stä. Onnistuisikohan käytännössä?