Etukardaanin ristikko 1.gen

mutteri

Member
Liittynyt
22 Huhtikuu 2009
Sijainti
Lappeenranta
Moro. Minkähän takia sitä ristikkoa saa vaihella parin vuoden välein? Väärä käyttö? Kyllähän se joskus aika rääkille joutuu kun tuolla methtuumailla yrittää lumesta irti päästä. Muuten aika hyvin on päästykin omin voimin. Motonetin laatu? Asennusvaiheen vaurio? Vai onko vaan muuten tyyppivika. Pitä varmaan kokeilla alkuperäisosaa seuraavaksi. Tuntuu jo taas jyrisevän hiljalleen yli 60 vauhdissa ja siitä se vaan alkaa paheta jos vanhat merkit paikkansa pitää. Aikaisemmin ajelin pätkällä enemmin, neliveto lähes koko ajan päällä, nyt pitkällä ja pääasiassa takavedolla yrittänyt säästellä ristikkoa ja löpöä, mutta ei tuntunut kestävän ristikko kuin pari talvea.
 
Vs: Etukardaanin ristikko 1.gen

mutteri sanoi
Motonetin laatu? Asennusvaiheen vaurio? Vai onko vaan muuten tyyppivika. Pitä varmaan kokeilla alkuperäisosaa seuraavaksi.

Motonetista saa mielestäni GMB:n ristikoita pääasiassa.

Erehdyin laittamaan sellaiset Evoon ja menivät väljäksi parissa kuukaudessa vaikka oli rasvattu hyvällä ja tarkoitukseen sopivalla voiteluaineella. Laitoin alkuperäiset joissa muuten tuli mukana neljät eri paksuiset lukkorenkaat päittäisvälyksen sovittamiseksi oikeaksi.

Eli alkuperäisosalle annan äänen tässä tapauksessa.
 
Vs: Etukardaanin ristikko 1.gen

Yleisestihän toinen etukartaanin ristikko on niin v-mäisessä paikassa, että se tahtoo jäädä rasvaamatta ja sen takia hajoaa usein, mutta ei kai niitten oikealla rasvauksella pitäis hajota. GMB on mulla ainakin kestäny Pajerossa ihan hyvin, vaikka siinä on tullu laiminlyötyä kaikki rasvaukset. Ja kyllä muutenkin maastureissa aika paljon pyörii GMB:n ristikoita ja ilman ongelmia. En sitten tiedä, miten noissa "hieman" eri tarkoitukseen olevissa nelikoissa. ;D

Orkkiksessa tulee tosiaan niitä lukkorenkaita erin paksuisia, ainakin jos on ristikon haarukan sisäpuolella ne lukkorenkaat. En tiedä, miten Pajerossa kun lukkorenkaat on siellä kupin päässä.

Voiskohan sitten olla kartaanissa jotaki häikkää jos noin tiheään hajoaa ristikoita. Ei mulla ainakaan hajoile ja napalukot päällä mennään talvet ja kesällä kynnetään metsässä..
 
Vs: Etukardaanin ristikko 1.gen

Minulla on tuo cabriolet-Napero nyt kolmatta vuotta käytössä, eikä eturistikon kanssa ole ongelmaa. Takaristikko näkyy vuotavan pari desiä/puoli vuotta jakovaihtestosta. Kun aikanaan peruskunnostin tuon auton, siinä oli eturistikon "rasvakanava" täynnä ilmeisesti savea - rasvaa ei mennyt sisään. Porasin sen auki ja painoin rasvaa, joka tuli sitten tiivisteistä ulos. Ajokilometrejä on aika vähän, mutta pitänee ottaa keväällä taas pohjapanssari irti ja rasvata. Ilmeisesti sinne oli painettu rasvapuristimella useaan otteeseen sitä savea kun ei ole ymmärretty tutkia tarkemmin:-\.
 
Vs: Etukardaanin ristikko 1.gen

Miullakin samanlainen cabrio. Siitä mennyt 2 ristikkoa, Yksi kesti vuoden. Eka saattoi olla alkuperäinen. Saattaa olla, että asennusvaiheessa alkoi aluksi mennä aavistuksen vinoon ja siitä vaurio, siitä vain vuoden kestävyys?.. Nykyinen ollut paikallaan muutaman vuoden. Pitkässä noin puoltoista vuotta ja jurisee jo vähän.
GMB- merkkisiä on laitettu. Mutta kun näitä keskusteluja lueksii, tuntuu Pajeroista niitä etukardaanin ristikoita menevän vaan. Esim. kaverilla -92 Kinkkukaappi Nissani, eikä oo mennyt vielä kertaakaan. Ja ajaa kaiket talvet nelikko päällä kun on niin kevyt perä.
 
Vs: Etukardaanin ristikko 1.gen

Pitäiskö poikien tarkistaa hieman ajotapaa vai mistä johtuu jos kerran pajeron ristinivelet hajoavat "ennenaikaisesti" ? Huolto-ohjelman mukaisesti kun menee niin alustan nivelet rasvataan pajerossa 30 000 km:n välein. Tämä pitäisi riittää jos ajaa autoa niinkuin "normaali" mies. Ryskimällähän maastossa saa paskaksi kyllä minkä tahansa vehkeen. Itse olen ajanut pajeroilla, sekä 1. gen että nykyisellä 2. gen -mallilla yhteensä 530 000 kilometriä viimeisen 19 vuoden aikana eli lähes 28 000 km:n vuosivauhtia. Maastoajoa metsäteillä, hinattu hyytyneitä autoja, vedetty peräkärryä, ajettu talvikaudet pitkälti neliveto päällä - summasummarum; ei ensimmäistäkään ristinivelen vaihtoa. Vaikea on siis uskoa, että pajeroissa olisi jollakin tavalla heikommat ristikot kuin keskimäärin, kunkerran puolen miljoonan ajoon ei yhtäkään ole vaihdettu. Meitä kuskeja on niin monenlaisia...
 
Vs: Etukardaanin ristikko 1.gen

Joo kirjoitinkin sinne syyvaihtoehdoksi väärä käyttö. Mutta kun on käynyt muutaman kerran, että aurattu ojan päälle tai tuiskuttanut ajouralle, niin kuskin puoli ojassa ja lunta ikkunaan asti. Matkaa lähimpään kylään kilometrejä. Sitä tulee siinä tilanteessa rivakan lapion heilutuksen lisäksi aika ronskisti käytettyä niitä neliveto-ominaisuuksia minkä tkia näillä olen ajellut. Täytyy vaan sitten vaihdella niitä ristikoita ja olla hiljaa eikä kysellä tyhmiä. Eipähän ole vielä muuta hajonnut noissa tilanteissa paitsi rengas jos se johtuu väärästä käytöstä. BTV aina on omin avuin pois tultu.
 
Vs: Etukardaanin ristikko 1.gen

Kyllähän näitä talvella sattuu kun on kunnolla lunta. Ajelin ihan auraamatonta autokelpoista tietä ja päädyin "kaikki pyörät ilmassa" -tilanteeseen. Lunta olikin n 60 cm ja sisällä kaksi alijäähtyneellä vedellä jäätynyttä kerrosta. Lapiota ei ollut mukana, vain Kungsin lumiharja, jossa raappa ;D. Piti kaivaa lumi alta pois ja sitten muutama eteen - taakse liike, joka laajeni ja pakilla mentiinkin taakse vikkelästi. Kiittelen USA:ssa tehtyjä renkaita että näin vähällä pääsin :).
 
Vs: Etukardaanin ristikko 1.gen

Mää oon kans mun molempiin pajeroihin sen ristikon kerran vaihtamaan. Ensimmäiseen melkein heti sen jälkeen kun koko auton ostin ja toiseen jotain 50000km ajon jälkeen. Jälkimmäinen tiputti öljyäkin siitä stefasta kun siihen kardaanin yokeen oli kulunu semmonen ura.....
 
Takaisin
Ylös Bottom