EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1712215

EU-komissio on uudistamassa katsastusdirektiiviä. Kaavailujen mukaan moottoripyörät, mopot ja kevyet perävaunut pitäisi katsastaa tulevaisuudessa määräajoin.

Niiden omistajille katsastukset maksaisivat arviolta 35 euroa joka vuosi tai joka toinen vuosi, kertoo Helsingin Sanomat.

Uudistuksella komissio haluaa parantaa liikenneturvallisuutta.

Liikenne- ja viestintäministeriön arvion mukaan direktiivistä koituisi ajoneuvojen omistajille vuodessa yhteensä noin 30 miljoonan euron kulut. Katsastukseen tulisi noin miljoona ajoneuvoa lisää.

Suomi aikoo vastustaa uudistusta. Etenkin haja-asutusalueilla välimatkat ovat pitkiä, joten hitailla mopoilla jouduttaisiin ajamaan kohtuuttomia matkoja katsastuskonttoreille.

Kysymyksiä ovat herättäneet myös muutoksen turvallisuushyödyt.

Itse jättäisin tuosta nuo kevyet perävaunut ja mopot pois. Moottoripyörät ihan ok katella välillä läpi, tähän astihan niiden rakentelua ei ole estänyt oikeastaan mikään.
EU varmasti tuon ehdotuksensa läpi ajaa vaikka Suomi vähän vastustelisikin, EU:ssa taitaa Suomen lisäksi olla tällä hetkellä yksi tai kaksi maata jossa pyöriä ei katsasteta.
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Samaa mieltä. Olen jo pitkään ihmetellyt miksi prätkiä ei tarvitse katsastaa. Mitäköhän jossain kevytperävaunun katsastuksessa ylipäätään syynättäisiin? "Valot toimii, kassan kautta kiitos".
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Samoilla linjoilla edellisten kanssa, moottoripyörät kyllä olisi oikeasti hyvä katsastaa..herrajumala millä pommeilla ihmiset ajaa tuolla, niin paljon laitoksia näkee töissä joita ei edes viitsisi päästää liikenteeseen mutta siellä vaan vedellään ketjut loppuun kiristettynä, silestone-renkailla ja vailla jarrupaloja, ei ihmiset osaa omaa elämäänsä arvostaa niin hyvä että joku laittaisi edes vähän ruotuun. Loppujenlopuksi rakennellut pyörät ovat useimmin paremmassa kuosissa kuin perusjampan japsit "joita ei tarvitse koskaan huoltaa koska kone kestää".
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

nokonzok sanoi
Samaa mieltä. Olen jo pitkään ihmetellyt miksi prätkiä ei tarvitse katsastaa. Mitäköhän jossain kevytperävaunun katsastuksessa ylipäätään syynättäisiin? "Valot toimii, kassan kautta kiitos".

Jos nyt pitää viilata pilkkua, niin renkaiden kunto ja jousitukset. Runko, aisan toimivuus ja sen lukittuminen koukkuun..
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Lisään vielä oman mielipiteen. Jos MP-katsastus tulee, niin toivon todella että dB-mittari otetaan käyttöön ::)
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

dani sanoi
Loppujenlopuksi rakennellut pyörät ovat useimmin paremmassa kuosissa kuin perusjampan japsit "joita ei tarvitse koskaan huoltaa koska kone kestää".

niin totta. Omassa työssä tohon törmää useasti, kun alkaa kysymään koneen kuntoa ja historiaa. "joo öljyt oon vaihtanu tasasin väliajoin" .. "mitenkäs jarrupalat, renkaat, ketjut jnejne?" .."öö. renkaat taisin vaihtaa pari kesää takaperin ja muut on alkuperäset.. pelaa tosi hyvin!!" .. ja 600cc japsi ja ajettu 40tkm.. Ei näin..
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

miikka sanoi
Itse jättäisin tuosta nuo kevyet perävaunut ja mopot pois. Moottoripyörät ihan ok katella välillä läpi, tähän astihan niiden rakentelua ei ole estänyt oikeastaan mikään.

Miksi? Tilastot eivät tietääkseni osoita rakenneltujen pyörien aiheuttavan onnettomuuksia poikkeavan paljon. Samalla voisi miettiä autojen tiukkojen rakentelusäännösten perustelujakin.

Yleisesti ottaen olen turhan byrokratian ja holhoamisen purkamisen kannalla, mutta valitettavasti elämme aivan toiseen suuntaan meneviä aikoja. 1984 ei ehkä ole enää niin kaukana kuin miltä ensin tuntuu?
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

miikka sanoi
Lisään vielä oman mielipiteen. Jos MP-katsastus tulee, niin toivon todella että dB-mittari otetaan käyttöön ::)

Amen to that... Että voi välillä ottaa pannuun noi merkkiä mainitsemattomat "harrastajat" jotka vetää suorilla putkilla ehtoomyöhään karvarallia pitkin kyliä :seina Taitaa olla niitä paljonmainostettuja amiksia, paljon ääntä mut siihen se jääki...
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Itsekin kyllä kannatan mopojen katsastusta, vaikka sitten vain joka toinen vuosi. Melkein joka 3. skootteri tai mopo on jollain tavalla viritetty nykypäivänä.

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä...
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Täällä meilläpäin pyöriin kyllä sen näköstä/äänekästä/nopeeta mopoa, että taitaa olla kaukana vakiosta. Eli mielestäni mopotkin olisi ihan hyvä ainakin joskus tarkistaa.
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

evo6 sanoi
Täällä meilläpäin pyöriin kyllä sen näköstä/äänekästä/nopeeta mopoa, että taitaa olla kaukana vakiosta. Eli mielestäni mopotkin olisi ihan hyvä ainakin joskus tarkistaa.

Poliiseille on tulossa mukanakuljetettavia mopodynoja, eiköhän se kontrolli riitä enstealkuun, kyl ne siitä konttorille patistaa näyttämään sitä mopoa jos dyno näyttää et vehkeet kulkee enemmän ko laki sallii. Ja sakot tulee välittömästi ja kilvet lähtee. Eli pakko mennä näyttämään konttorille et saa kilvet takas.

Jos mentäis tohon säännölliseen katsastukseen niin samaa ne mopotyypiki harrastais ko jotku autoilijat, vehkeitä ruuvataan yli lain sallimien rajojen ja palautetaan katsastuksen ajaks "normisäätöihin" ettei katsastussetä ota ääntä asiasta. Kyllä noi suurin osa mopoilijoistakin hallitsee ton homman, jos katsastukset tulis ni ei se paljokaan mitään ratkaisisi.
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Mitä seuraavaksi? Veneet ja vesiskootterit kanssa rahastukseen.
Voishan noi autotkin katsastaa vaikka 2kertaa vuodessa.
Mulla menee kohta vuodesta viikko kun käyn kaikkien laitteiden kanssa näytillä joka vuosi.
Hinta on varmaan noin 100€ kpl.
Maaseudulla kun lähimpään katsastuskonttoriin voi olla matkaa reilu 100km, saa ottaa lomaa koulusta kun käy konttorilla 40km/h.
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Sit vois pistää noi traktorien perässä hinattavat omavalmistelaitteet kans syyniin, välillä tulee sellasia hirvityksiä tiellä vastaan et penkat vaan pölisee ko ei tienleveys tahdo riittää kohtaamiseen. Niin ja sama koskemaan tehdasvalmisteisia kapineita jos niitten mittoja tai rakennetta mennään ite viilaamaan :seina
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

nokonzok sanoi
Mitäköhän jossain kevytperävaunun katsastuksessa ylipäätään syynättäisiin? "Valot toimii, kassan kautta kiitos".
Tuo on ihan totta. En näe mitään varsinaista estettä pelkkien moottoripyörien katsastamiseen, tosin katsastusväli voisi olla pidempi kuin vuosi.
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

nokonzok sanoi
Mitäköhän jossain kevytperävaunun katsastuksessa ylipäätään syynättäisiin? "Valot toimii, kassan kautta kiitos".
Toisaalta ymmärrän,toisaalta en.

Jos on lähellekkään tuota 35€,niin en ymmärrä,mutta jos esim 10€ luokkaa,niin sitten OK.

Monesti näkyy olevan kevytkärryjä jotka on ~80-luvulta,valoista puolet toimii,pyöränlaakerit on niin väljät että jo kävelyvauhdissa vanne "vaappuu",rungoltaan aivan mätä,ja pohjavaneria ei käytännössä edes ole.

Ja silti tälläisillä viedään pari kertaa vuodessa raskaita kuormia,varmasti raskaampia kuin edes sallitaan.

Mopojenkin katsastuksen osittain ymmärrän (siltä osalta en,että itselläkin moinen..),nykyisenkin ostaessa jarrupalat aivan loppu,takajarrut jumitti yms.
Niissä vasta pommeja välillä tuleekin vastaan,ja silti lähes jokaisella pääsee vähintään sen +200km/h.
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

miikka sanoi
Lisään vielä oman mielipiteen. Jos MP-katsastus tulee, niin toivon todella että dB-mittari otetaan käyttöön ::)

Täysin samaa mieltä! Sen verran usein noita joutunut kuuntelemaan, tuppaavat vielä usein tuohon meidän lähelle tulemaan yhdelle suoralle tekemään kiihdytyksiä niin oma muki on tosiaan jo täynnä noiden vehkeiden kirkumista.
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

ast sanoi
Miksi? Tilastot eivät tietääkseni osoita rakenneltujen pyörien aiheuttavan onnettomuuksia poikkeavan paljon. Samalla voisi miettiä autojen tiukkojen rakentelusäännösten perustelujakin.

Yleisesti ottaen olen turhan byrokratian ja holhoamisen purkamisen kannalla, mutta valitettavasti elämme aivan toiseen suuntaan meneviä aikoja. 1984 ei ehkä ole enää niin kaukana kuin miltä ensin tuntuu?

Mää oon kans jokseenkin samaa mieltä tosta turhasta holhoamisesta ja byrokratiasta. Esimerkiksi länsinaapurimme ruotsi on tässä(kin) asiassa meitä edellä, siellä toi autojen ja pyörien rakentelu on paljon vapaampaa. Katsastusta en silti vastusta, paitsi sitä törkeää ylihinnoittelua ja virkaintoisia inssejä. Mutta muuten hyvä että ajoneuvot tarkistetaan, eihän kaikki muuten viittis pitää laitteita kunnossa ja porukka ajelis vaikka millä paskapommeilla
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Katsastus on sinäänsä ihan hyvä asia, mutta näillä säännöksillä ja entisillä koulukiusatuilla jotka ovat nykyään katsastusinssejä ja kostavat lapsuuden kärsimyksensä nykyisiin asiakkaisiin, ei tällä(kään) hommalla saada muuta aikaiseksi kuin älytön osien vaihtorumba ennen/jälkeen katsastuksen.

Hiukan järkevämmillä säännöillä ja inhimillisemmällä asenteella voisi noita oikeasti muutoskatsatettuja autoja/prätkiä olla paljon enemmän. Nythän jotkut eivät edes viitsii panostaa muutoksien tekemisen tasoon, kun ei niitä kuitenkaan saa katsastettua.

Onneksi poikkeus vahvistaa säännön ja on olemassa muutamia inssejä, jotka käyttävät myös tervettä järkeä niissä kohdissa missä laki vain siihen antaa mahdollisuuden.
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

GSR:n kanssa samaa mieltä että traktorien laitteet kanssa syyniin.

Peräkärryjen katsastuksenkin ymmärrän, mutta jos hinnoittelu on nyky päivän mukaista niin sitten ei.
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Seuraavaksi tulee kuljettajien katsastus EU-määräyksenä. Siellä tarkastetaan näkö, kuulo, reaktiokyky, kolesteroli, juostaan cooperin-testi, kirjallinen koe, inssiajo ja tehdään lihaskuntokoe ;)
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

markho sanoi
Seuraavaksi tulee kuljettajien katsastus EU-määräyksenä. Siellä tarkastetaan näkö, kuulo, reaktiokyky, kolesteroli, juostaan cooperin-testi, kirjallinen koe, inssiajo ja tehdään lihaskuntokoe ;)

No eiköhän lähellä tätä olla jo nytkin, tarvitseehan korttia varten lääkäritodistuksen(että näet ja olet jotakuinkin kunnossa..) ja kun vanhaksi tulet, huomaat että syyniin joutuu useamminkin ;).
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Ihan oikein jos joutuvat katastamaan niitä ;D
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

markho sanoi
Seuraavaksi tulee kuljettajien katsastus EU-määräyksenä. Siellä tarkastetaan näkö, kuulo, reaktiokyky, kolesteroli, juostaan cooperin-testi, kirjallinen koe, inssiajo ja tehdään lihaskuntokoe ;)

mutta miten olis kerran vuodessa... ;) ;D Ja miksei polkupyörät samaan syssyyn... ;D
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Juu-u, kyllä sais jonkunlainen desibeli raja tulla noihin mopoihin.
tässä meidän pihapiirissä on eräällä jannulla kevari ja siinä jonkun sortin "teho(ääni)putki",
sitten se romu ei pysy kylmänä edes käynnissä ja se sitten huudattaa sitä pihalla.
On jos jonkun kerran tehnyt mieli käydä sullomassa täyteen jollain mömmöllä sen pojan putki
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

fakkfeis sanoi
Juu-u, kyllä sais jonkunlainen desibeli raja tulla noihin mopoihin.
tässä meidän pihapiirissä on eräällä jannulla kevari ja siinä jonkun sortin "teho(ääni)putki",
sitten se romu ei pysy kylmänä edes käynnissä ja se sitten huudattaa sitä pihalla.
On jos jonkun kerran tehnyt mieli käydä sullomassa täyteen jollain mömmöllä sen pojan putki

Asutko sää mun naapurissa ?? Meinaanko tuossa parin talon päässä tuntuu noilla mopohiirillä olevan samoja ongelmia :mad: Meinaa välillä leikata kiinni, siis mulla kun kuuntelee sitä vitun pörräämistä yövuoron jälkeen
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Itse näin kyllä parhaan tuossa viimeviikolla, jollakin oli kyykkypyörässä renkaan leveyttä suurempi halkaisija putken ulostulossa ;D
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Mulla on takapihalla kottikärryt. Ihan vaan pienet. Kuljettaja meluaa ja ylittää todennäköisesti päästöt kun on raskas kuorma. Katsastukseen? ;D
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

ewopower sanoi
ylittää todennäköisesti päästöt kun on raskas kuorma. Katsastukseen? ;D
Itsellä myös ollut hieman ilmavaivoja,pitää vissiin kisakatti vaihtaa että pääsee rajoista läpi..
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Itse moposkoden omistajana tuo suunnitelma ei ilahduta, lähinnä siksi että sille rahalle on muutakin käyttöä. Katsastuskonttoriin matkaa 44 km nelostietä pitkin ja kun se skooterini ei kulje kuin (mittarin mukaan) enintään 48 km/h niin ei sitä kovin rakettina voi pitää. Levyjarrut edessä sekä takana ja kilometrejä kertynyt reilut 3000 sitten vuoden 2007.
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

Kappas vaan sanoi
Katsastuskonttoriin matkaa 44 km nelostietä pitkin

Itselläni on konttorit lähellä mutta jollakin saattaa olla toista sataa kilometriä tai enemmänkin ja se vasta kivaa olisi ajaa konttorille muutama tunti ja saman verran takaisin. Ja kun vielä tulisi hylätty ja pitäisi korjata + ajaa sama keikka uudestaan, niin voisi hieman harmittaa
 
Vs: EU: moottoripyörät ja mopot pitää katsastaa

markho sanoi
Itselläni on konttorit lähellä mutta jollakin saattaa olla toista sataa kilometriä tai enemmänkin ja se vasta kivaa olisi ajaa konttorille muutama tunti ja saman verran takaisin. Ja kun vielä tulisi hylätty ja pitäisi korjata + ajaa sama keikka uudestaan, niin voisi hieman harmittaa

Minä ainakin pyytäisin töistä viikon vapaata.. " kun on tuo skootterin katsastus ja kaikkea". Ja jos ei antais niin "voisit sää käyttää kun mulla ei ole oikein aikaa kun töissäki pitäs näköjään olla?" ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom