Vs: Evo 7 Evo 8 ja Evo 9 Vaihdelaatikon irroitus "Step by step" ohje
Kyllä sen ahtaas tilassaki vaihtaa ilman nosturia, mutta itse en alkais
Muistelisin et olen tänne kirjottanu step by step ohjeen jo?
edit: en löytäny joten koitan muistella ;D
1. etunavoista vetarinmutterit auki.
2. auto pukeille etupäästä ainakin/ tai nosturille koko auto ja renkaat pois
3. moottorin suojamuovit alta pois
4. laatikosta öljyt pois
5. syylärin tyhjennys vaikkapa alavesiletku irrottamalla ja irroitus ( syyläri on helppo irrottaa niin tulee tilaa lisää joka tarpeen kun konetta heilutellaan)
6. moottorin alta pitkittäinen palkki pois (etupään moottorikannake samalla irti moottorista)
6.5 Startti irti
7. alapalloista navat irti (poikittainen pultti irti alapallosta ja kopauttamalla navan kiinnikkeen kylkeen niin pitäs irrota )
8. napa pääsee nyt kääntymään ulospäin ja vetarin saa navasta irti. Vetari irtoaa laatikosta sorkkaraudalla laatikkoa vasten napauttamalla (sokkarengas pitää vetarit kiinni lootassa)
9. liukuvasaralla vetarin "tumpin" irroitus kuskin puolelta vetarin reiästä (eli kulmavaihteen sisältä väliakselin irroitus)
10. pakoputki irti
11. yläpuolelta konehuoneen purkua:
- akku pois
- ahtoputkia pois
- ilmamäärämittari ja ilmanputsari pois
- kaikki muu ylimääräinen laatikon yläpuolelta
12. vaihdevaijereiden irroitus (huomaa laatikko vapaalla ja merkkaa kumpi vaijeri on kumpi)
13. takimmaisen moottorikannakkeen irroitus, jotta kone-laatikkopaketti jää "keinumaan" kylkikannakkeiden varaan
13.5 jakolaatikon päälle tuleva ACD paineletkun irroitus (vaatii kasauksessa järjestelmän ilmauksen)
14. jakolaatikon irroitus ( yläpuolella 2 tai 3pulttia ja alapuolel samanverta. TARKKAAN muista mikä pultti on missäkin kohtaa, koska ovat eripituisia)
15. konetta vedetetään eteenpäin vaikkapa kuormaliinalla, jolloin saadaan tilaa jakolaatikon irroitukselle (jakolaatikko eli kulmavaihde ei mahdu muutoin tulemaan pois.)
16. liina otetaan pois vedätyksestä tämän jälkeen
17. Vetävän kytkimen irroitus laatikon kyljen 30mm tarkastusreiästä lattapäisen ruuvimeisselin avulla,eli kytkinhaarukka ensin oikeaan reunaan ja sitte meisseli (50cm pitkä) oikeaan väliin ja täräyttää sitte haarukkaa käsin vasemmalle niin "kytkin irtoaa". Samalla myös kytkinsylinteri irti laatikon ulkopuolelta(huom älä irroita letkua vaan koko sylkky laatikon kyljestä irti).
18. Laatikon pulttien irroitus löysään
19. laatikko tuetaan altapäin tunkilla ja irroitetaan sen päällä oleva kannake (kannake pitää kokonaan poistaa laatikon päältä, eli pelkkä kannattimen ja korin välisen pultin irroitus ei riitä)
19. laitetaan vaneripala koneen jakopäänpuolelle laturin rullan ja rungon väliin ja lasketaan hiljaa laatikon puolella olevalla tunkilla kunnes vaneripala kiilaa koneen vasten runkoa.
20. avataan pultit pois laatikon ja koneen välistä (huomaa pituudet taas)
21. otetaan laatikko alas ;D eli pyöräytetään laatikon päädystä katsoen vastapäivään, muutoin ei mahdu kunnolla ja YKSIN ON HANKALA TEHDÄ.
Muutamissa sähköliittimissä on jousisokka joka varovasti lattapäisellä meisselillä irroitettavissa. (varo ettei sokka lennä ja katoa ;D ) Samanmoinen kuin suuttimissa on...
voi olla että jotain unohtu...mut kutakuinkin noin
edit: 13.5 kohta lisätty
edit: 6.5 lisätty.