Evo 7 Kulmavaihteen ja vetoakselin välinen tiiviste

noitulove

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2018
Jeesatkaa uutta evoiliaa!

Käytin irti vetoakselin viikonloppuna ja nyt ylös nostaessa huomasin että kulmavaihteen ja vetoakselin välistä tulee reippaasti öljyä.
Ongelmana lähinnä se, että en tiedä miten on väärin päästy tekemään, koska kulmavaihteessa urosboordi ja vetoakselissa naarasboordi.
Kun vetoakselia lähdet työntämään, niin boordeja pitkin mennessä tämänhän ei pitäisi päästä vinoon menemään ja tällöin tiivistettä rikkoa?
Ilmeisesti tiiviste mennyt joka tapauksessa tuolta välistä, ja googlatessa en löytänyt oikein tarkkoja vaihto ohjeita tiivisteelle.

Olisiko kenelläkään asennusvinkkejä tiivisteen vaihtamiseen, ja vetarin takaisin paikalleen laittoon jotta vuoto saataisiin loppumaan..
 
Joudut hankkii uuden tiivistee siihen.
Vanha esim poraamalla poraruuvi kiinni ja siittä vedät vanhan pois ja uusi sopivan kokoisella hylsyllä naputellen paikalleen. (ellei ole stefan asennustyökaluja tarjolla). Ensin toki siis vetari irti...
 
Joudut hankkii uuden tiivistee siihen.
Vanha esim poraamalla poraruuvi kiinni ja siittä vedät vanhan pois ja uusi sopivan kokoisella hylsyllä naputellen paikalleen. (ellei ole stefan asennustyökaluja tarjolla). Ensin toki siis vetari irti...

Näin itsekkin päättelin, mutta ihmettelen miten tämä on päässyt rikkoontumaan kun ns. et vinoon vetoakselia pysty asentamaan.
Haen vain takaa etten riko uuttakin tiivistettä asentaessa :D
Tiiviste on kuulemma tarkka asennussyvyydestä, toivoen että vanha tiiviste on oikealla syvyydellä, niin mitan saa siitä.
 
Näin itsekkin päättelin, mutta ihmettelen miten tämä on päässyt rikkoontumaan kun ns. et vinoon vetoakselia pysty asentamaan.
Haen vain takaa etten riko uuttakin tiivistettä asentaessa :D
Tiiviste on kuulemma tarkka asennussyvyydestä, toivoen että vanha tiiviste on oikealla syvyydellä, niin mitan saa siitä.
Ootko varma ettei vain ole aiemmin ollut kulmavaihde vajaa öljytäytöstä ja siksi ei vuotanut? Nyt täytit nestepinnan ja siksi vuotaa...
Itse jouduin noita useammanki vaihtaan aikoinaan omaani.
 
Ootko varma ettei vain ole aiemmin ollut kulmavaihde vajaa öljytäytöstä ja siksi ei vuotanut? Nyt täytit nestepinnan ja siksi vuotaa...
Itse jouduin noita useammanki vaihtaan aikoinaan omaani.

Vetaria irroittaessa ei tullut kuin ihan muutama tippa öljyä ulos, koska auto oli kallellaan toiselle puolelle.
En siis lisännyt ollenkaan öljyä tämän aikaisemman operaation aikana.
Tuolloin myös vuotoa ei ollut oletettavasti, koska ei jättänyt lätäkköä alle ja kaikkialla oli kuivaa.
Nyt vetarin irroituksen jälkeen tulee oikein reippaasti öljy läpi...
 
Joskus nuo vanhat stefat rikkoutuu vaikka miten varovasti yrittää irroittaa ja laittaa takaisin.

Uutta tilalle. Oikea syvyys ainakin oem stefan kanssa on siten että stefan ulkoreunassa on pieni kaarevuus reunassa, se ei saa mennä yhtään kulmavaihteen reikään sisään, jää siis hiukan (muutaman millin) "koholle", menee tod näk syvemmällekin kulmavaihteeseen mutta sit vuotaa.

Stefa varmasti suoraan että joka puolelta kattottuna on samassa asennossa. Vetarin stefaan tiivistyvän osan kevyt kiillotus jos möhnää ja öljyä hiukan että ei kirraa kuivana stefaan kun laittaa vetaria paikalleen.
 
Viimeksi muokattu
Joskus nuo vanhat stefat rikkoutuu vaikka miten varovasti yrittää irroittaa ja laittaa takaisin.

Uutta tilalle. Oikea syvyys ainakin oem stefan kanssa on siten että stefan ulkoreunassa on pieni kaarevuus reunassa, se ei saa mennä yhtään sisään. Stefa menee tod näk syvemmällekin. Stefa varmasti suoraan että joka puolelta kattottuna on tasassa. Vetarin stefaan tiivistyvän osan kevyt kiillotus jos möhnää ja öljyä hiukan että ei kirraa kuivana stefaan kun laittaa paikalleen.
Kiitos tästä! Vetarissa itsessään en muista stefaa nähneeni, mutta muisti virkistynee kun saan vetoakselin käteen.
 
Kiitos tästä! Vetarissa itsessään en muista stefaa nähneeni, mutta muisti virkistynee kun saan vetoakselin käteen.

Ei ole vetarissa... stefa on kulmavaihteessa kiinni. Oletan että puhut oikeasta etuvetarista (joka siis kulmassa kiinni). Editoin hiukan mun edellistä postia että on yksiselitteisempi...
 
Stefa vaihdettu.. Saa nähdä tänään koe ajolla pitääkö.
Vanha tiiviste näytti menneen liian syvälle vetoakselia asentaessa.
Aputyökaluna tiivisteen paikalle laittoon toimi krominen pakoputken ulostulopää, oli sopivan kokoinen ja sopivat pyöristykset reunassa :D
 
Takaisin
Ylös Bottom