Evo 9 ahtoputkien kiinnitys

ewopower

Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Tuli epämiellyttävä yllätys kun olin kesälomareissulla: Kesken ohituksen auto stumppasi totaalisesti päästäen hirmu tussauksen. Kauhuskenaariot mielessä tien sivuun. :'( Nokkapelti auki ja todettu että ahtoputki irti imusarjasta. Tietenkään näissä nykyvehkeissä ei ole minkäänlaisia työkaluja joten putki asennettu näppivoimin paikalleen ( oli muuten kuuma kone..) ja matkaa jatkettu 2. kilsaa ja taas irti. :seina :seina. No nyt onneksi oli sentään linkkipysäkki mihin pääsin vähän turvallisempaan paikkaan.

No tienvartta siivoovalta traktorikuskilta sain sen verran työkaluja lainaan että sain ahtoputken jotenkuten kiinni ja nilkutettua loppumatkan ( n. 330km ) kotiin. Tästä kiitos kuuluu traktorikuskille :). Ajelin muuten todella varovasti kotiin.

Onko ahtoputken lemmarit liian heppoiset vai löysällä jo tehtaalta lähtiessään? Toista kertaa en halua olla tienvarressa rassailemaissa mokomaa. Mistä semmoiset lemmarit jotta ei käy toiste?
 
Vs: Evo 9 ahtoputkien kiinnitys

Mulla loppu se ongelma, kun vaihdoin ABAn power clamp standardit :)

http://www.aba.se/kunden/norma/ttw.nsf/id/EN_ABA_Power_Clamp_Details
 
Vs: Evo 9 ahtoputkien kiinnitys

Onko evoissa vakiona sellaset ns. puristettavat kiinnikkeet? Turbo seatissa ainakin sellaset vakiona oli ja ne lähti heti irti kun ahtopaineet nousi yli 1.5 bar. Kyllä tollasilla tavallisilla putkenkiinnitys tzydeemeillä pitäisi pysyä letkut kunnolla kiinni.
Noilla evo-9:n laittamilla kiristimillä pysyykin ahtopaineita nostamaan jo muutamaan sataa bar:iin ;D

61_863iso.jpg
 
Vs: Evo 9 ahtoputkien kiinnitys

evo6 sanoi
Onko evoissa vakiona sellaset ns. puristettavat kiinnikkeet? Turbo seatissa ainakin sellaset vakiona oli ja ne lähti heti irti kun ahtopaineet nousi yli 1.5 bar. Kyllä tollasilla tavallisilla putkenkiinnitys tzydeemeillä pitäisi pysyä letkut kunnolla kiinni.
Noilla evo-9:n laittamilla kiristimillä pysyykin ahtopaineita nostamaan jo muutamaan sataa bar:iin ;D

61_863iso.jpg

noi bilteman ei mun mielestä kestä yleensäkin tuolla rakenteella olevat...
mulla L200ssa vastavia ja hyvin poksu irti...
ja herkästi kiristää yli :-\

noi mitä evo-9 tarjoaa niin ovat ainoat millä tossakin repuisessa pysyy letkut kiinni.
 
Vs: Evo 9 ahtoputkien kiinnitys

Bilteman sivulta nyt vain sain tuon kuvan. Itse ostin ABA merkkiset kiristimet tuolta www.hydromarket.fi Ne luonnollisesti maksoivat enemmän kuin biltemasta ostetut mutta ei niitä rikki saanut vaikka yhtä koitin ruuvarilla tahalleen liikaa kiristää.

Mutta toisaalta kyllähän tollanen evo-9:n suosittelema on paljon miehekkäämpi kuin tollanen pienempi :)
 
Vs: Evo 9 ahtoputkien kiinnitys

Alkuperäisissä putkissa on olkapäät joiden ansiosta ei tarvita välttämättä tuollaisia megaklemmareita. Ne on hyviä kun olkapäätä ei ole, mutta ehkä vähän overkilliä monessa tapauksessa.

Evon ahtoletkuissa ei ole puristettavia klemmareita vaan ihan tuota ABA jne. perustyyppiä.

Tuolta väliltäkin on klemmareita jotka eivät paina "puolta kiloa" kappale niinkuin nuo kahdelta puolelta kiristävät, mutta ovat silti ihan noita perusmalleja järeämpiä. Ostopaikkoina esimerkiksi IKH tai ebay.
 
Vs: Evo 9 ahtoputkien kiinnitys

Ne aba.n klemmarit joissa on sininen se "mutteri" osa on kyllä jo vakio autoon varmasti tarpeeksi raskasta tekoa.
Omassa projektissa käytän aba.n hapon kestäviä klemmareita,hinta vaan oli muistaakseni moninkertainen tuohon tavalliseen.
Wurthin klemmarit on vähän turhan heikkoa tekoa(ainakin ne mistä itelläni on kokemusta),isommasti kiristettäessä alkavat vetää vinoon ja sitten korkkaa kierre.
 
Takaisin
Ylös Bottom