evo 9

Peke sanoi
ilmari sanoi
Älä Peke hyvä mies kitkoja osta autoon joka on tarkoitettu ajettavaksi isolla A:lla. Jos haluaa nauttia auton ominaisuuksista, siis tallaisen tehokkaamman ja vielä nelikon, niin alla pitää ehdottomasti olla mahdollisimman pitävät renkaat ja kitkat ei kyllä sellaiset ole Suomen talvessa :peukku. Itse ostin Nokian 05:t.

Kyllä kitkat ehdottomasti, ku täällä pääkaupunkiseudulla asustelen. En enää nastoja mietikkään. Kuitenkin täällä vain aamuisin(jos silloinkaan) tiet jäässä/lumiset. Nastoissa ärsyttää jo niin moni asia, että sellasia en enää osta. Eivät pidä yhtään sulalla asfaltilla, meinas yks päivä tulla aika vaarallinen tilanne tolla nykyisellä kulkineella ku siinä on nastat. :mad:

Pääkaupunkiseudellahan niitä nastoja nimenomaan tarvitsee! Täällä kun on liukasta niin sitten on todella liukasta, eikä silloin kitkoilla tee mitään. Ne ovat lisäksi paljon pehmeämmät seokseltaan, jolloin ajotuntuma kärsii paljon enemmän kuin nastoilla. Jos taas hankkii hieman jäykemmät keskieurooppakitkat, niillä sitten tekee vielä vähemmän kun liukas keli sattuu. Ajoin viime talven kutosella kitkojen kanssa ja edellisenä kasilla nastoilla. Nyt täytyy hankkia uudet talvipallot enkä edes katso kitkoihin. Reippaalla ajolla kitkat kestää Evon alla yhden talven jos sitäkään, nastoilla pääsee sentään pari talvea.

Evolla toki pärjää ihan millä vaan, mutta enemmän tingit ominaisuuksista jos kitkoilla ajat. Ei nekään kuivalla asfaltilla pidä yhtään sen paremmin.

Ugh, olen puhunut :)
 
malinen sanoi
Peke sanoi
^ No tuota minäkin ajattelin, mutta täällä niin kovasti kehoitetaan ostamaan kunnon vapaavirtausmalli. ::) Kysytäänpäs täs samalla, että mikä kantavuus pitää olla Evon renkaissa? Nyt puhun kesänakeista...

Nokonzok on tuota kommentoinut, että kummassakin on hyvät puolensa. Vakiosuodatinboksi on kuitenkin ihan hyvin riittävä tuollaiseen peruskäyttöön 350-360hv tietämille.

Kyseisen avokartion käytössä kuitenkin huomioisin aika paljon miten sen kunnolla se eristys ja yleisesti suunnittelu on toteutettu, on aivan ***seestä jos filteri saa rauhassa hönkiä konetilan kaikki lämpimät ilman sisäänsä. Ja sitä tulee etenkin EVO IX:ssä, kun ahdin on ihan edessä ja suodatinboksin melkein vieressä.

K&N Typhoon kitin kanssa erään asiakkaan Subarussa oli ihan mahdoton saada sitä säätöihin, kun ilma pyörteili MAF:lle niin, että ei saanut kunnon lukemia (lue. huono suunnittelu)

Tämä on ikuisuusaihe ja siitä riittää monta mielipidettä ja esimerkkiä. Kaikilla on käyttäjänsä!

Asiaa puhut. Evossa vakiosuodatinboksi varmaankin ihan hyvin riittää sinne 350 hevosen tietämille. Kuitenkin kaikki, ja siis ihan oikeasti aivan kaikki, joilla on tehoa tuon verran käyttää kartiosuodatinta. Jos kone on kunnolla säädetty on kartiosuodattimesta aivan kiistatta etua, jolloin kysymys kuuluu miksi vakioboksia pitäisi käyttää kun parempikin vaihtoehto on tarjolla. Olen sanonut ennenkin, että on aika hölmöä säästää se 150-200 euroa jonka kunnon suodatin kitti maksaa kun muuten humppa maksaa helposti lähemmäs 3000 euroa.


Olet oikeassa siinä, että kartion edut menetetään helposti huonolla suunnittelulla. K&N:stä kuullut aikaisemminkin pelkästään huonoa. Paneelifiltterit on hyviä, muista kuuleman mukaan kannattaa pysyä erossa. Esim. Evon typhoon kerää puskurin alta kaiken mahdollisen skeidan ja on Suomen loskakeleissä tukossa todennäköisesti 100 km ajon jälkeen.
Itselläni oli kutosessa vakio ecun kanssa Apexin power intake kit, joka oli laadukas ja hyvin toimiva. Filtterin alle tuli kunnollinen lämpösuojalevy ja se sijoittui suoraan konepellissä olevan "raitisilmareiän" alle. Sitä voi ainakin suositella, muitakin hyviä varmasti on.
 
mikä ilmansuodatin malli/tyyppi evo ysiin on hyvä paljonko teho vääntö hyöty jos ois todellista faktaa eikä esso meininkiä
 
Kitka/nastarengas on nimenomaan juurikin kuten Nokonzok sanoi. Eli etelässähän ne nastat tarvitaan. Kitka pelaa parhaiten lumessa. Jäähän, JOTA ON nimenomaan asfaltilla niin "mustana" kun muutenkin, pystyy vain teräs eli nasta :peukku

Ps. Kitkarenkaan ottaisin vain painavan auton alle. Esim Galantti. Evokin on tosin "painava" tarpeeksi, mutta pikkuautossa kitka ei ole hyvä.
 
kelt evo 9 sanoi
mikä ilmansuodatin malli/tyyppi evo ysiin on hyvä paljonko teho vääntö hyöty jos ois todellista faktaa eikä esso meininkiä

Homma riippuu hyvin pitkälti mitä muuta autoon on tehty. Jos auto on säädöissä se tuo ehkä n. 5 hevosta lisää. Oman kokemuksen perusteella suurempi käytännön merkitys on sillä, että sen (ja putkiston) avulla turbo herää selkeästi aikaisemmin, jolloin siis vääntökäyrä muodostuu paremmaksi.
 
SIIS MONGOOSE MERKKINEN 3" PUTKI TURBOLTA LOPPUUNASTI SIIS EI KATTEJA KARALAN MIKA SÄÄTÄÄ VAKIO EKUN JA VARMAAN TEHOKKAANPI PENSAPUMPPU SE APEXIN AVCR LAITETEEN HETI SILLÄ RAJATAAN AHDOT SISÄÄN AJON AIKANA VIELÄ VÄHÄN NORMIA PIENEMMÄKSI AJELEN NOIN KAKSI TUHATTA KILOMETRIÄ JA SITTEN MIKA SÄÄTÄÄ SEN ECUN SIIS SE ILMAN PUTSARI PITÄIS LÖYTÄÄ MUTTA MISTÄ KUN KUUN LOPUSSA SÄÄDELLÄÄN VIELÄ KUN ON KESÄ PYÖRÄT ALLA NIIN JA SE SUHAHUS VENTTIILI ETTÄ SAIS KATU USKOTTAVUUTTA.
 
Ois kiva tietää kenen rahoilla kukin EVOJa ostelee:) Ja ihan mielenkiinnosta että millaset jampat EVOILLA ajelee... kun ei se ihan "halpa" kippo ole :) Tuntuu vaan välillä että täällä niitä on joka jampalla autotallissa viriteltävänä...
 
Tjoki sanoi
Ois kiva tietää kenen rahoilla kukin EVOJa ostelee:) Ja ihan mielenkiinnosta että millaset jampat EVOILLA ajelee... kun ei se ihan "halpa" kippo ole :) Tuntuu vaan välillä että täällä niitä on joka jampalla autotallissa viriteltävänä...

Henk. koht ainakin on ihan yksi ja sama kuka ostaa ja millä rahalla.

Pidän sitä hyvänä, että niiden käyttäjien kanta kasvaa, mutta pitäkää hyvä ihmiset järki kädessä sitä käyttäessä ja OPETELKAA rauhassa miten se käyttäytyy. Sillointällöin aina tulee jostakin luettua, että joku EVO 8-9 on taas vedetty metsään.. ja useimmiten ihan sen takia, että kuski vaan ei yksinkertaisesti osaa sitä hallita. :seina eli ns. vataset jalat - omat kädet-syndrooma
 
Aamen edelliseen !

ja ottakaa siltä "autolta ne luulot" pois sitte vaikka radalla. Jokainen auto on erilainen ja radal hyvä löytää sen/omat rajat.

T. vatasen pää- omat raajat
 
Itsekin olen ajellut kitkoilla/nastoilla yli kymmenen vuotta, monenlaisilla autoilla ja renkailla. Kitkat otan, se on varma. Kyllä hyvä kitka hakkaa kevyesti nastan sulalla asfaltilla, se on varma. Ja ainakaan mulla ei monestikaan ole ollut jäiset tiet täällä Helsingis, ihan naurattaa tää etelän talvi. En tajua, miten porukka ajaa täällä kolareita eikä pysy autoillaan teillä heti ku vähän tulee kylmempi. Nastat on joka tapauksessa minusta perseestä. Ainoa tilanne millon ne ottasin, ois se, että tiet ois joka päivä, kokoajan jäässä. Ja sellasta ei ole. En mä kuitenkaan ole rallia ajamassa täällä yleisillä, pitää käydä sit aina kotipuolessa pohjoisessa ajamassa "rallia". ;D  Siellä on nimittäin lunta. Mutta hyvä tietää, että ainakin Apexin suodatin toimis. Onkohan noita Suomessa myynnissä Evo 9:siin vai tilatakko ulkomailta? Joko nokonzokilla on myynnissä? :)
Tällästäkö tarkotat? http://www.stikiller.com/product.php?productid=16255&cat=108&bestseller
 
Nastat !!!Hakkapeliitta 5 ehottomasti parhaat..Jo viimetalvena evo8 alla pyöri sellaset..Kestää myös 245km/h ei irtoile nastat. Jääradalla hyvä pitokin...
:driver
 
Peke: tiiätkö tuleeko näitä keltaisia näiden kahden lisäksi riesaksi asti PS autosatamassa assessorilla ruuhkaa saan hakea 25.10. hangosta kele.
 
Peke sanoi
En tajua, miten porukka ajaa täällä kolareita eikä pysy autoillaan teillä heti ku vähän tulee kylmempi.

Varmastikkin nuo eestakas seilailevat kelit pitkin talvikuukausia aiheuttaan oman vivahteensa siihen, että pihalle mennään välillä ja railakkaasti/kolaroidaan. Tähän tietysti yhdistettynä melko massiivinen autokanta mitä täällä suunnalla liikkuu aamuin illoin ja niiden väleilläkin. Eikä tilannetta paranna yhtään se osa autoilijoista joilla näyttää olevan aika ajoin melko reikäpää-mentaliteetti siinä ratin ja penkin välissä ollessaan.

Samanlaiset talvikuukausikelit ja samanlainen autokanta pohjoiseen, niin täällä suunnalla ihmeteltäisiin et ei ne siellä pohjoisessakaan yhtään sen parempia autoilijoita ole ;).
 
kelt evo 9 sanoi
Peke: tiiätkö tuleeko näitä keltaisia näiden kahden lisäksi riesaksi asti  PS autosatamassa assessorilla ruuhkaa saan hakea 25.10. hangosta kele.

Mä ku tilasin omani, oli keltaisia tilattu muistaakseni 1 tai 2.
 
Peke sanoi
Mikäs tää RS malli on? :eek:

Riisutumpi versio GSR:stä, ei sähkö vempuloita, ei ilmastointia, nihkeemmät jakkarat (peruslancerin/vast.), peltivanteet... muutamia kohtia mainitakseni.
Näin siis ainakin niissä edellisissä korimalleissa ja taitavat mennä suurin osa 100%:seen purkuun, kun perille saapuvat... vain syntyäkseen entistä ehompina ralliversioina.
 
Jep.
Kuten tuolla myynti puolella näkyy niin auto menee AIVAN samantien purkuun. Myyntiin tulee alusta, penkit, etulukko.
Alustasta ei tietoa mikä siellä on, mutta ei ainakaan öhlinssiä.
Penkitkää eivät ole recarot (kait).

RS mallissa lisäksi Ei sisustan verhoilua, ei ilmastointia, ei sähkölaseja.
Vahvemmat tukivarret yms pitäs löytyä taasen verrattuna vakioon. Katsotaan ny ku aloitamme purkamisen, et millaine se on :)
 
Riisutumpi versio GSR:stä, ei sähkö vempuloita, ei ilmastointia, nihkeemmät jakkarat (peruslancerin/vast.), peltivanteet... muutamia kohtia mainitakseni.
Näin siis ainakin niissä edellisissä korimalleissa ja taitavat mennä suurin osa 100%:seen purkuun, kun perille saapuvat... vain syntyäkseen entistä ehompina ralliversioina.

EVO IX GT taas sitten on GSR ja RS välissä.. se sisältää GSR ja RS:n osat. GSR:stä penkit, ilmastoinnit jne.. ja RS:stä muut kilkkeet.
 
Tulipa vaan mieleeni, että kuinkas ton RS:n hinta suhtautuu esim. normi GSR:ään ???
Eli vähemmän on ennemmän vai onko noi äRräSsät puoli ilmasia ;D
 
mizu91 sanoi
Tulipa vaan mieleeni, että kuinkas ton RS:n hinta suhtautuu esim. normi GSR:ään  ???
Eli vähemmän on ennemmän vai onko noi äRräSsät puoli ilmasia ;D

RS (ja GT) ei ole EU-hyväksytty, täyttää vain EURO3 päästörajoitukset.
 
malinen sanoi
Ton tyyppiset osat kyllä kelpais... :)

Eiköhän ne alkuperäisetkin sinun käyttöösi riitä ihan hyvin...

Perusteluja kiitos. Jos meinaa ajaa kovaa ja käydä radalla, minusta auto ei ole koskaan liian "tukeva" ajaa. Ja soratiet ei taas kuulu tähän millään tavalla. Enemmänhän sitä kovuutta ja jämäkkyyttä alustalta asfaltilla vaaditaan. ;)
 
Peke sanoi
Perusteluja kiitos. Jos meinaa ajaa kovaa ja käydä radalla, minusta auto ei ole koskaan liian "tukeva" ajaa. Ja soratiet ei taas kuulu tähän millään tavalla. Enemmänhän sitä kovuutta ja jämäkkyyttä alustalta asfaltilla vaaditaan. ;)

Totaa... ööö..
Meinaat että tukivarret taipuu sun ajossa ? ;D
 
Tuskin ne tukivarret sen vuoksi ovat vahvemmat etteivät ne notkuisi vaan sen vuoksi että ne kestäisivät myös rallikäytössä.

Enpä usko että ajettavuus paranee noilla, kestävyys johonkin osuttaessa voi parantuakin mutta montako kertaa olet nähnyt tai kuullut että tukivarsi on siviiliautosta katkennut radalla?
 
Suora lainaus mun kirjottamasta tekstistä...Ton tyyppiset osat kyllä kelpais...MÄ EN PUHUNUT MISSÄÄN YKSINOMAAN NOISTA TUKIVARSISTA JA JOKA TAPAUKSESSA KAIKKI ALUSTAN OSAT VAIKUTTAA NS. JOLLAIN TAVALLA AJETTAVUUTEEN! Ei niitä huvikseen tehdä paksummiks, jäykemmiks, kestävämmäks jne.....Ihme pilkun nussintaa, puhun yleisesti alustan osista ja siihen kuuluu niin tukivarret, puslat, nivelet sun muut..........Joko nyt ymmärretään oikein?
Asiaan, tietääkö kukaan, mikä firma "tuo maahan" Mitsut eli siis hoitaa kuljetuksen, pesut ym...Ei kai vaan Assistor Oy?
 
Peke sanoi
MÄ EN PUHUNUT MISSÄÄN YKSINOMAAN NOISTA TUKIVARSISTA JA JOKA TAPAUKSESSA KAIKKI ALUSTAN OSAT VAIKUTTAA NS. JOLLAIN TAVALLA AJETTAVUUTEEN! Ei niitä huvikseen tehdä paksummiks, jäykemmiks, kestävämmäks jne.....Ihme pilkun nussintaa, puhun yleisesti alustan osista ja siihen kuuluu niin tukivarret, puslat, nivelet sun muut..........Joko nyt ymmärretään oikein?

No mutta sullahan selkeästi nyt on tästä kokemusta niin kerro toki miten paljon vaikuttaa ? ;D
 
Tämän topikin linkki on tullut viimeaikoina varsin tutuksi irc:n eri autokanavien vierailijoille, johtuen ilmeisesti erään nimeltä mainitsettoman Peken auton varustelu pohdinnoista. Ostan, en osta, kuulostais hyvältä, isot vanteet, pienet vanteet, tarviin parhaan filtterin ja laitan niin järeät tukivarret kuin mahdollista, että voi lähteä pohjoiseen ajamaan rallia. Tähän kun vielä lisää suunnitelmat tehotavoitteista ennen kuin auto on edes maassa, niin varsin hupaisaa ajanvietettähän tämäkin topikki tarjoaa. :)

Onhan speksailu ihan mukavaa, mutta koittakaa saada tämäkin mies päättämään mitä tahtoo ja tunnistamaan elämän realiteetit - evo on auto, mistä ei vakiona ihan heti ominaisuudet lopu.
 
Ei voi sanoa ku et on lapsellista porukkaa, ei sit kysytä enää yhtään mitään. Mitä väliä sillä on, että onko auto maassa vai ei? Kohta on. Osia olen alkanut hankkimaan jo etukäteen, mikä siinä on niin perseestä? On se kumma juttu, ettei voi kysyä enää neuvoa ja vaihtaa mielipiteitä. Miks näitä Foorumeita edes sit on? Itse en tiedä automaailmasta kaikkea, välillä tuntuu, että urpot näillä foorumeilla tietää. Ja mikä herra vasen(aina aukomassa päätää joka paikassa, tuu puhuu suoraan jos sul on ongelma) mielestä on niin outoa tälläisessa "spekuloinnissa", että kysellään jo etukäteen viritykestä, renkaiden sovituksesta ym. auton rakenteluun liittyvästä? Onko se niin väärin sun mielestä? Minusta mä luen vastaavia kysymyksiä melkein joka päivä. Antaa olla, jos on noin vaikeaa vastata asiallisesti asiallisiin kysymyksiin. Ostetaan vaan sit osia tietämättä niistä sen enempää. Ja malinenkin ylitti itsensä, ei viitti edes kommentoida tota sun viestiä... :-X
 
Peke sanoi
Antaa olla, jos on noin vaikeaa vastata asiallisesti asiallisiin kysymyksiin.

Jatka vaan samaa rataa - ihan asiallisestihan sulle on täällä vastailtu. Minä heitin vain huomion keskustelun ulkopuolelta ihan hyvää hyvyyttäni, että tiedät missä mennään. Ei saa viestin tuojalle suuttua. Syy miksi usein sinun komentteihin tartun on se, että ne jollain oudolla tavalla koskettavat minua. Usein tiemme yhtyykin topikeissa, joissa ei ole päätä eikä häntää vaan ainoastaan virkistävää kinastelua, josta ammennan voimaa tuleviin päiviin.

Tämä topikki on tosin poikkeus, sillä tässä topikissa on myös iso kasa informaatiota.
 
Mikkom sanoi
...ja ei voi kuin ihmetellä muutamien nimimerkkien "vittuilua"..

Tätä itsekin ihmettelen, no sitä saa takaisin mitä tilaa. :)

Mikkom sanoi
Itse olen ymmärtänyt että autofoorumilla voi "miettiä ääneen" ja kysellä vähän hölmömpiäkin juttuja, ilman mitään näsäilyä. Ja kun kyseessä on vielä se "oikea" merkki niin kyllä vittuilun sijaan voisi ihan opastaa kaveria oikealle polulle, jos siinä pahasti metsään mennään.

Eipä tuota pysty enää paremmin sanomaan. ;)

Mikkom sanoi
...mutta veikkaampa aika usean evo fanin läähättäneen vaikka JAPANESE lehdessä esiteltyä Norrisin auto.

Täällä yksi. ;D
 
Mikkom sanoi
Itse kanssa seuraillut tätä keskustelua vaikka en evoa tule omistamaankaan ja ei voi kuin ihmetellä muutamien nimimerkkien "vittuilua".
Peace ;D.

Itse myös olen huomannut tuon.
Suurin osa on kohdistunut Peken kysymyksii..Miksi??
Helppohan se netissä on vittuilla/uhota, mut nokat vastakkain pitävät suunsa kiinni. 8)
 
Peke sanoi
Itsekin olen ajellut kitkoilla/nastoilla yli kymmenen vuotta, monenlaisilla autoilla ja renkailla. Kitkat otan, se on varma. Kyllä hyvä kitka hakkaa kevyesti nastan sulalla asfaltilla, se on varma. Ja ainakaan mulla ei monestikaan ole ollut jäiset tiet täällä Helsingis, ihan naurattaa tää etelän talvi. En tajua, miten porukka ajaa täällä kolareita eikä pysy autoillaan teillä heti ku vähän tulee kylmempi. Nastat on joka tapauksessa minusta perseestä. Ainoa tilanne millon ne ottasin, ois se, että tiet ois joka päivä, kokoajan jäässä. Ja sellasta ei ole. En mä kuitenkaan ole rallia ajamassa täällä yleisillä, pitää käydä sit aina kotipuolessa pohjoisessa ajamassa "rallia". ;D  Siellä on nimittäin lunta.
Vielä tästä rengasasiasta, että kyllä minäkin kehottaisin miettimään nastarengasta, koska Evo nyt vaan on sellainen auto, että maksimaalinen jarrutuspito liukaalla pinnalla on sen renkaan tärkein ominaisuus, mikä Evon alla pyörii. Kärjistäen voisi melkein sanoa, että muilla ominaisuuksilla ei ole merkitystä, koska neliveto ja voimansiirto yleensäkin on niin bueno.
Minullakin on toisessa autossa kitkarenkaat (Pösö 307) ja ne on siinä ihan hyvät, mutta Evon alle en laittaisi kitkarengasta.
Ja ajelen minäkin paljon Helsingissä, tosin en Evolla.
 
Itsekin pitäisi talvirenkaat noitten vakiovanteiden päälle kietaista. Oletteko laittaneet niihin samankokoiset renkaat, mitä mukana tulevat kesärenkaat ovat (235/45/)? Vai onko koolla väliä?  :)
 
No mä ostin 225/45 17, melkein sama koko, mutta halvempi. Ja eihän renkaiden kapeudesta ainakaan haittaa talvella ole...
 
Mullakin on 225/45R17 talvirenkaat. Ne vaan on pikkaisen liian kapeat tuolle 8" vanteelle, suojatakseen vannetta kolhuilta.
 
Oma mitsu on tulossa Michelin X-Ice north nastarenkailla. Itäsuomessa päin eniten ajoa, siellä lunta ja jäätä piisaa ainakin yleensä. (Hakkapeliitti 5 piti sellasta melua asfaltilla, että niitä en halunnut sen takia).
 
Onkos Evossa ulkolämpötilan näyttöä? Ku sitä vaan muistelin, että oliko sellasta kellon kans samassa...
 
Harri K sanoi
Peke sanoi
Asiaan, tietääkö kukaan, mikä firma "tuo maahan" Mitsut eli siis hoitaa kuljetuksen, pesut ym...Ei kai vaan Assistor Oy?


www.assistor.fi  ja sieltä asiakkaat...
Vähän asian sivusta pitää kertoa että kaverin muija on töissä tuolla assarilla ja siltä kun on kuullu noita juttuja miten noita välillä ajetaan siellä niin... :peukku

Sittenpä erään toisen kaverin muija joka myös siellä työskentelee, niin sepä haukku Evon (8) ihan huonoksi autoksi, kuulemma Audi A8 on mukavampi ja tehokkaampi peli ;D 8)
 
Kaverillas tulee vielä vaikeuksia, kallis maku tytöllä:) Noo, niinhän noilla useimmilla... heh. Se täytyy kyllä myöntää, että evo ei ole pelimiehen valinta jos naisia koittaa iskeä.:)
 
Tjoki sanoi
Kaverillas tulee vielä vaikeuksia, kallis maku tytöllä:) Noo, niinhän noilla useimmilla... heh. Se täytyy kyllä myöntää, että evo ei ole pelimiehen valinta jos naisia koittaa iskeä.:)

Heikosti menee, jos autolla pitää naisetkin iskeä ;D
 
Ja toiselta kantilta katsottuna... Jos kauniimman sukupuolen edustaja sen auton takia käy kuumana niin kannattaa samantien etsiä selväjärkisempi tilalle.
 
Takaisin
Ylös Bottom