EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Eli siis kokonainen sarja runkolaakereita vai pelkät päittäisliuskat? Mut en uskalla vielä ostaa, täytyy kattoa eka mitä kaikkea joutuu hankkimaan.
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

ei oo täyttä sarjaa kun jouduin omaan ottaan yhen liuskaparin niille irtopäittäsille. mutta liuskapari kiinteillä päittäsillä on. mutta hmmm ei acl merkkiä vaaaan? no mitässe us partsi ny myy :seina ?
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Olikos se nyt Clevite sitten? Noh kyllä mä varmaan oem laakerit tohon ostan seuraavaksi, sopivuus ja laatu on ainakin taattu :)
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

juu clevitet tuli mulle. ja toleranssit meni just eikä melkeen kohalleen nauhalla katsoen.
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Crankwalk, mutta ei vielä kovin paha kuvista päätellen. Mittasitko paljonko oli päittäisvälystä?

Laita uudet laakerit (OEM) äläkä paina enää kytkintä startattaessa ja saattaa pyöriä pitkäänkin vielä. Seuraa tilannetta säännöllisesti.
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

ast sanoi
Crankwalk, mutta ei vielä kovin paha kuvista päätellen. Mittasitko paljonko oli päittäisvälystä?

Laita uudet laakerit (OEM) äläkä paina enää kytkintä startattaessa ja saattaa pyöriä pitkäänkin vielä. Seuraa tilannetta säännöllisesti.

Joo oon tota kytkimen turhaa käyttöä välttäny juurikin tämän takia. Mutta moinen ura ei kampurassa siis haittaa? Toinen puoli oli kampurassa sekä laakereissakin vielä suht hyvä mutta tuo jakopään puoli oli huonompi molempien puolesta. Ihmetyttää että toi laakeri on kulunut ton uran mukaisesti, ei siis ole kampura kulunut laakerin mukaisesti. Oliskohan toi joskus ollut sitten auki ja vaihdettu vain päittäiset jotka sitten kuluneet noin?

Crankwalk oli 0.31mm mutta en usko että sain kaiken välyksen siihen kun välys kasvoi joka mittauskerralla, mutta tuo sama 0.31mm tuli viimeiset pari kertaa kelloon, että voi se olla se oikeakin arvo sitten. Myyjän toimesta crankwalk oli mitattuna 0.20 ja siitä on n. 10tkm/6kk aikaa.
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

On toki mahdollista että laakeri on vaihdettu. Eihän se kampuran ura tietystikään hyvää tee, mutta toisaalta se saattaa hyvinkin pyöriä vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä kun se on noin hitaasti nytkin kasvanut. Itse en ainakaan vielä uhraisi rahaa koneremppaan koska ei ole pakko ja seuraisin miten tilanne kehittyy tai sitten tekisin samalla koko koneen takokamoilla jolloin crankwalk hoituu siinä sivussa lähes ilmaiseksi.

Itsellä ei aikanaan ollut vaihtoehtoa kun välystä oli 1.5 mm ja kampurastakin puoli milliä pois...
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

ast sanoi
On toki mahdollista että laakeri on vaihdettu. Eihän se kampuran ura tietystikään hyvää tee, mutta toisaalta se saattaa hyvinkin pyöriä vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä kun se on noin hitaasti nytkin kasvanut. Itse en ainakaan vielä uhraisi rahaa koneremppaan koska ei ole pakko ja seuraisin miten tilanne kehittyy tai sitten tekisin samalla koko koneen takokamoilla jolloin crankwalk hoituu siinä sivussa lähes ilmaiseksi.

Itsellä ei aikanaan ollut vaihtoehtoa kun välystä oli 1.5 mm ja kampurastakin puoli milliä pois...

Juu rahaa ei ole liiaksi että pankissa täytysi käydä jos remonttia alkaa tekemään. Ja oikeesa oot että kerralla sitten tekisi kuntoon jos siihen ryhtyy. Täytyy miettiä asiaa, helpoinhan se tietty olisi liuskat laittaa ja seurata tilannetta. Sitten jos se remontti tulee niin ei ne laakerit siinä enää niin paljoa paina. Ja se 1.5mm alkaa oleen jo ihan hyvin...
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Haanpää sanoi
Juu rahaa ei ole liiaksi että pankissa täytysi käydä jos remonttia alkaa tekemään. Ja oikeesa oot että kerralla sitten tekisi kuntoon jos siihen ryhtyy. Täytyy miettiä asiaa, helpoinhan se tietty olisi liuskat laittaa ja seurata tilannetta. Sitten jos se remontti tulee niin ei ne laakerit siinä enää niin paljoa paina. Ja se 1.5mm alkaa oleen jo ihan hyvin...

Komppaan astia. Liuskat vaihtoon ja sitten vain varmuuden vuoksi mittaukset aina keväällä ja syksyllä, säästelee siinä samalla rahaa takokamoihin. Nykyäänhän näidenkin virittäminen on halventunut huomattavasti kun ei tarvitse enää laittaa nelinumeroisia summia moottorinohjaukseen. :) Niin ja Lempalla tuntuu ainakin olevan miltei jatkuvasti myynnissä vähintään 1kpl takokamasettejä näihin, joten vaikka semmoisen ostaa sitten valmiiksi taloustilanteen niin salliessa. ;D
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Joo eka mietin että tuon johdosta repisi koko koneen auki ja ottais muutaman touhutonnin joilla sitten tekisi koneeseen re-buildin kunnon osilla mutta jos viisaammat ja kokeneemmat sanoo että tuo ei vielä niin mahdoton ole niin varmaan olisi viisainta tosiaan kasata oem liuskoilla ja ajella kunnes on rahatilanne aurinkoisempi :) Täytyy etsiä noi oem laakereiden numerot jostain niin saa tilailtua Deltalta, kun ne ei sielä pystyny tohon autoon etsimään mitään osia. Mites onko noissa jotain "ylikoko" vaihtoehtoja kun noita tilaa, että onko vain yksi std mitta vai useampia ja kannattaako mitata ensin kampiakselin kaulat ennenko tilaa laakereita?
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Viisi eri kokoa saatavilla ja alunperin voi olla mikä vaan niistä autossa. Koko lukee vanhan laakerin takapuolella mustalla painatuksella jos on näkyvissä enää, yksittäinen numero.
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

ast sanoi
Viisi eri kokoa saatavilla ja alunperin voi olla mikä vaan niistä autossa. Koko lukee vanhan laakerin takapuolella mustalla painatuksella jos on näkyvissä enää, yksittäinen numero.

Ok, kiitos tiedosta, täytyy käydä purkamassa autoa vielä uudemman kerran niin voi sitten tilailla osat!

E: Katoin tosta päittäisliuskoista otetusta kuvasta että sielä luki K22X ja 6F. Mutta se ei nyt taida liittyä tähän. Täytyy katsoa jos löytyis toi koon kertova numero vielä sieltä.
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Ei, siellä pitäisi olla sellainen musta aika isokokoinen numero painettuna, mutta usein näkyy todella huonosti vanhassa laakerissa. Jos ei näy niin ei voi oikeastaan muuta kuin mitata kampuran, katsoa lohkosta merkinnät (Evo 6 workshop manuaalissa on ainakin ohjeet miten) ja niiden perusteella valita laakeri taulukosta. Tai sitten ostaa 2 tai 3 koon laakeri ja mitata nauhalla että välykset ovat ok ja varautua vaihtamaan jos eivät ole.

Tai sitten laittaa ACL tai Clevite laakerin joita saa vain yhdessä koossa (poislukien varsinaiset alikoon laakerit) ja toivoo vaan parasta, tätä en tietenkään suosittele :)
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

ast sanoi
Itsellä ei aikanaan ollut vaihtoehtoa kun välystä oli 1.5 mm ja kampurastakin puoli milliä pois...

Mulla oli alunperin kai 1,51mm välystä, nyt on laakerit vaihdettu kaksi kertaa ja viimeisimmällä kerralla jäi 0,50mm välystä, eli kampiakselista kulunut aikalailla neljäkymppiä tms. Edellinen laakerinvaihtoväli oli 20tkm ja siinä ajassa oli kulunut 0,20mm, eli välystä oli vaihdettaessa 0,70mm.
On tuolla nyt kuitenkin kohta 50tkm itse tullut ajettua ja välys ollut välillä 0,50mm-1,51mm, joten saattaa se tosiaan vielä kauankin pyöriä varsinkin jos on vähemmän välystä.

Saa nähdä sitten joskus kun purkaa että mitä tuolle on tapahtunut esim. muiden laakereiden osalta. Ei vaan ole opiskelujen ohella varaa rakentaa konetta.

Haanpää sanoi
Oliskohan toi joskus ollut sitten auki ja vaihdettu vain päittäiset jotka sitten kuluneet noin?

Epäilisin että alkuperäisellä laakerilla on ajettu niin pitkään, että laakerimateriaali on loppunut ja laakerin runko on hangannut kampiakselin pilalle. Täten tuo kulunut kampura pilaa hitaasti mutta varmasti jokaisen uudenkin laakerin :)
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Tossa aikasemmin kun oli noista tärinöistä juttua niin laitetaas yks kysymys. Eli "ongelma" on mulla vitosessa sellanen, että noin 5000-6000rpm kohdilla alkaa melkein jokainen auton muoviosa vähän resonoimaan ja vaihdekepin seudulta kuuluu pieni sirinä. Auto ei muistaakseni täristä, mutta tollanen hirveä resonointi alkaa. Kiihdyttäessä ja paikkallaan kierrättäessä sama juttu. Kannattaako huolestua vai onko vain "ominaisuus".
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

|auri sanoi
Tossa aikasemmin kun oli noista tärinöistä juttua niin laitetaas yks kysymys. Eli "ongelma" on mulla vitosessa sellanen, että noin 5000-6000rpm kohdilla alkaa melkein jokainen auton muoviosa vähän resonoimaan ja vaihdekepin seudulta kuuluu pieni sirinä. Auto ei muistaakseni täristä, mutta tollanen hirveä resonointi alkaa. Kiihdyttäessä ja paikkallaan kierrättäessä sama juttu. Kannattaako huolestua vai onko vain "ominaisuus".

Ei se ominaisuus ainakaan ole. Millainen pakoputki sun autossa on? Mulla oli tossa vanhassa Evossa sekä jossain muussakin vanhassa autossani niin jäykkä putki ja se oli kiinnitetty koriin niin ettei joustanut yhtään ja siitä seurasi tollanen vastaava resonointi tietyllä kierrosalueella. Niin ja oli siinä se tp-akselin hihnan asennusvirhekkin mutta en tiedä vaikuttaako se noin korkeilla kierroksilla? Onko autoosi tehty juuri jakopään remontti?
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

MakeM sanoi
Mulla oli alunperin kai 1,51mm välystä, nyt on laakerit vaihdettu kaksi kertaa ja viimeisimmällä kerralla jäi 0,50mm välystä, eli kampiakselista kulunut aikalailla neljäkymppiä tms. Edellinen laakerinvaihtoväli oli 20tkm ja siinä ajassa oli kulunut 0,20mm, eli välystä oli vaihdettaessa 0,70mm.
On tuolla nyt kuitenkin kohta 50tkm itse tullut ajettua ja välys ollut välillä 0,50mm-1,51mm, joten saattaa se tosiaan vielä kauankin pyöriä varsinkin jos on vähemmän välystä.

Saa nähdä sitten joskus kun purkaa että mitä tuolle on tapahtunut esim. muiden laakereiden osalta. Ei vaan ole opiskelujen ohella varaa rakentaa konetta.

Epäilisin että alkuperäisellä laakerilla on ajettu niin pitkään, että laakerimateriaali on loppunut ja laakerin runko on hangannut kampiakselin pilalle. Täten tuo kulunut kampura pilaa hitaasti mutta varmasti jokaisen uudenkin laakerin :)

Joo ei mulla ihan noin paljoa ole välystä ollut, mutta aika hurjalta tuo pykälä tossa kampurassa tuntuu, kun ihan sormella tuntee sen rajan. Ja välyksissä kuitenkin puhutaan millin kymmenes- ja sadasosista ::) Voi olla että menisi vielä jonkin aikaa mutta toisaalta tuntuu että siinä huijaa vaan itseään koska tätä autoa olisi tarkoitus pitää, ja toisaalta jos moottorin rakentaisi uudestaan niin se mahdollistaisi jo hieman suurempia tehojakin. Tein tossa hieman listaa mitä kaikkea tarvisin jos alkaisin remonttia tekemään ja tälläinen siitä tuli:
-Kampiakseli+pultit+stefat+tasapainotus
-Takomännät+putkien hoonaus?
-Takoveivit+pultit
-Alakerran laakerit OEM
-Täydellinen jakopää sarja sekä hydr. kiristin
-Moottorin täydellinen tiivistesarja
-Bensapumppu Walbro 255lph
-Laajakaistalambda + öljynpainemittari (viimeisimmät lähinnä käyttöä ja luettavuutta ajatellen)
-Pientarvikkeet+aineet etc.

Että kyllä siinä alkaisi oleen euro poikineen pelissä, ja todennäköisesti unohdinkin jotain tosta listasta. Moottorin irroittaminen olisi varmaankin välttämätöntä? Onnistuukos mäntien vaihtaminen alakautta, itse en mielestäni nää siinä mitään ongelmaa? Silloinhan ei tarvisi kantta purkaa ja kun tässä metallitiiviste on niin ei se vaihtoakaan vaadi turhan takia.

Täytyy nyt funtsia mitä tolle tekee, kun ei tolla nyt sinällään mikään kiirekkään ole, ja jos nyt liuskat vaan vaihtaisi niin ne todennäköisesti olisi taas kesän myötä loppu kun tarkoitus oli radalla ajamistakin alkaa harrastamaan. Ei ole niin suurta teknistä kokemusta/osaamista kertynyt että osaisi täysin näiden sielunelämää selvitellä, niin sikälikin toi remontti menis harjottelun piikkiin
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Siihen saa melkein henkisesti varautua, että kannen saa tehdä samalla. Jotain sanomista sieltä löytyy jos ei venttiilin ohjureista niin sitten niiden tiivistepinnoista tai jostain muusta.

Kilometreistä riippuen porautus ja ylikokomännät voi olla järkevää tai välttämätöntäkin, se nyt ei edes hirveästi maksa lisää.

Öljypumpun kunto on vähintään syytä tarkastaa, uusi maksaa ~300-400 euroa.

Mutta kaikista näistä pikku kuluista tulee melkoinen rahanmeno lopputulokseksi.
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

ast sanoi
Siihen saa melkein henkisesti varautua, että kannen saa tehdä samalla. Jotain sanomista sieltä löytyy jos ei venttiilin ohjureista niin sitten niiden tiivistepinnoista tai jostain muusta.

Kilometreistä riippuen porautus ja ylikokomännät voi olla järkevää tai välttämätöntäkin, se nyt ei edes hirveästi maksa lisää.

Öljypumpun kunto on vähintään syytä tarkastaa, uusi maksaa ~300-400 euroa.

Mutta kaikista näistä pikku kuluista tulee melkoinen rahanmeno lopputulokseksi.

Toi öljypumppu unohtukin mainita. 103tkm on autolla ajettu eikä kyllä ole mitään radikaaliin kulumiseen viittaavaa öljyn syöntiä tms. ilmennyt mutta hölmöhän se olisi enää siinä vaiheessa alkaa tinkimäänkään. Eikös noita nostajia ole tonne kanteen myös porukka vaihtanut suurempi kanavaisiin? Todella lievää naputusta kuuluu oikein kylmällä kelillä n. 5s käynnistyksen jälkeen. Täytyy tehdä pienimuotoinen laskelma ja päättää sitten mitä teen. On vähän sellanen joskus tekis toisinaan sitten taas ei olo ettei tiedä oikeen itekkään.... :mad: ;D
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Haanpää sanoi
Ei se ominaisuus ainakaan ole. Millainen pakoputki sun autossa on? Mulla oli tossa vanhassa Evossa sekä jossain muussakin vanhassa autossani niin jäykkä putki ja se oli kiinnitetty koriin niin ettei joustanut yhtään ja siitä seurasi tollanen vastaava resonointi tietyllä kierrosalueella. Niin ja oli siinä se tp-akselin hihnan asennusvirhekkin mutta en tiedä vaikuttaako se noin korkeilla kierroksilla? Onko autoosi tehty juuri jakopään remontti?
Edellisen omistajan toimesta laitettu katin jälkeen 3 tuuman rööriä, en ole kyllä kattonut miten se siellä on kiinni, ainakin äänenvaimentimesta kun heiluttelin tuntu ihan hyvältä. Jakopäästä ei ole tietoa ja se on tehtävälistalla numero yksi, kunhan saa auton ajokuntoon noin muuten, joten tulee siinä samalla katottua se tp-akselin hihna.
 
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Tänään käyn laittamassa auton seisontaan ja mahdollisesti ensi viikolla nyppäsen siitä koneen irti. Lempalta löytyykin mulle iso mälli osia, ja Camskilliltä ja Livefastilta löytyy loput joten eiköhän tää tästä kesään mennessä kuntoon tule ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom