evo ix ja sotkuinen konehuone

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Moro!

Eka viesti ja heti kyselemässä..

Mut joo, Eilen tuli ostettua -06 evo ix. Konehuone on aika sottasen näkönen.
Osaatteko suositella mitään pesuainetta ja pesutapaa vai vienkö suoraan jonnekkin alan liikkeeseen?
Kuullu vaan että ne noissa alan liikkeissäkin ne pesee ihan reilulla paineella. Riski varmaan aina olemassa..

...Ja aiheen sivusta sen verran että toi maalipinta (peruspunanen) on aika hepposta laatua kai. Kivet on merkannu
keulaa ihan hyvin parin vuoden aikana, konepeltiä nimenomaan, muualtakin löytyy muutamia irronneita maalipalasia.
Lakkahan tässä taitaa olla todella ohkanen kun ei oo metallihohtoväri, eli se osasyy varmaan myös.
Takuuseen toi heikko maalaus ei varmaan mee. Täytyy kai viedä jollekkin meikkaajalle tai itse yrittää.

Muuten kyllä hienolta autolta vaikuttaa :)
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Omista autoista on tullut konehuonetta lioteltua wurthin pineline liuotin pesuaineella ja painepesuria perään.
Olen ensin ruiskuttanut pinelineä raakana kylmään pannuhuoneeseen ja pensselillä putsaillut pahimmat liat,sitten huuhtelu painepesurilla.
Lopuksi olen vetänyt tulpanjohdot irti tulpista ja puhallellut tulppien kolot paineilmalla kuiviksi.
Lisäksi paineilmalla ja säämiskällä kuivaillut muutenkin moottoritilaa.
Lopuksi laittanut auton käymään joksikin aikaa,että kuivaa loputkin.
Sen olen huomannut että opelin 16v moottorit ei oikein tahdo vedestä tykätä,pari kertaa käynyt niin että ei ole saanut autoa enään sillä päivää käyntiin,mutta on ne aamulla jo lähteneet ;D
Mitsun kanssa ei ole omalle kohtaa ongelmia sattunut,moottorin pesun jälkeen.
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Makeko sanoi
...Ja aiheen sivusta sen verran että toi maalipinta (peruspunanen) on aika hepposta laatua kai. Kivet on merkannu
keulaa ihan hyvin parin vuoden aikana, konepeltiä nimenomaan, muualtakin löytyy muutamia irronneita maalipalasia.
Lakkahan tässä taitaa olla todella ohkanen kun ei oo metallihohtoväri, eli se osasyy varmaan myös.
Takuuseen toi heikko maalaus ei varmaan mee. Täytyy kai viedä jollekkin meikkaajalle tai itse yrittää.

Muuten kyllä hienolta autolta vaikuttaa :)
Luulisin, että osatekijänä on myös moinen, mitä JP:n kanssa juteltiin ratapäivillä: Nuo lokarit ja konepeltihän on alumiinia, joten maalin tarttuvuus on eri, kuin perinteiselle metallipinnalle, mitä autoissa on totuttu näkemään.

Ja kun kyseessä on niin sanou "Solid"-väri, jossa ei siis ole helmiäisä eikä metallihohtoa, niin ne yleensä ruiskutetaan kakskomponenttimaalina, jolloin lakkaa ei käytetä lainkaan, vaan tuo maali suojaa itse itseään eikä lakkapinta.

Jos kyseessä on kakskerrosväri, että vaatii lakkapinnan päälle, niin siihenkin löytyy hyvä syy, että irtoilee: Vesiohenteinen värimassa, jonka tarttuvuus on aika paljon huonompi, kuin mitä noiden vanhojen kunnon liuotinmassojen.

Ostat veholta vaan korjauskyn'n ja täppäät nuo kohdat mistä on lohjennut, sitten kevyesti hivaset vaikkapa p1500paperilla tasaiseksi ja myllytät kiillon takaisin. Ruostumaanhan noi ei kuitenkaan ala kun alumiinia ovat :)
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Painepesurilla olen itsekin konehuoneen pessyt, tietty maalaisjärjen käyttö pesurin kanssa on sallittua, eli ei välttämättä kannata laskea laturiin tai sulakeboksiin. Hedelmäpusseilla tai vastaavilla voi vaikka peittää kriittisimmät paikat vedeltä suojaan. On ihan hyvä keino jotain liuotinta ruiskuttaa ensin konehuoneeseen ja sitten odotella hetki ja huuhdella pesurilla :)
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Varmaankin konehuone on "pölyinen" tai muuten likainen eikä koneöljyssä ?




Bilteman Bioliuotinta sumuna konehuoneeseen vähän joka paikkaan 4,90 € , kuitenkin kaikkea sähköön liittyvää kannattaa varoa.

Odottele noin yhden Malboron verran.

Sen jälkeen puutarhaletkulla vettä perään , Huom ei isolla paineella vaan kastelet konehuoneen. Odottele että suurin osa vedestä on valunut pois ja ei muutakun ajoon.

Ei kannata kuitenkaan alkaa pesemään heti suoraan ajon jälkeen sen verran kuumia ovat paikat.


Ei ehkä tule tällä menetelmällä mitään näyttely kone huonetta , mutta siistiä tulee kuitenkin... seuraaviin sateisiin saakka.
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Mä pesin aikoinaan korollastani konehuoneen. Pesu onnistu, puhdasta tuli, mutta sen jälkeen olikin sähkövikaa 2v ja myin lopuksi aiton, kun sain pelaamaan ::)

En suosittele pesemään, korkeintaan ruiskutat wd40 ja pyyhit enimmät jollain liinalla. Jos mieli tekee ni ruiskutat sitte lisää ja annat olla pari pv, ennenkuin lähdet ajamaan.
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Reilun kymmenen vuoden ajan olen pessyt konehuoneet autoistani usein/säännöllisesti, eikä ikinä ole ollut varsinaisia ongelmia. Civicistä piti aina ottaa tulppien hatut pois ja puhaltaa ilmalla vedet pois. Siinä ainoat "ongelmat". Ja olen pessyt vaikka minä merkkistä konetta, ei ne siitä rikki mene.
-Kone ei sais olla kuuma ku pesu aloitetaan, vähän lämmin on hyvä
-Ensin voi suojata laturia sun muuta herkempää muovipussilla tai rätilla....jos haluaa. Sit vähän liuotinta joka paikkaan ja sit annetaan jonku aikaa vaikuttaa
-Sit voi laittaa sellasen vesisumun, jos liutonta ei ole laitettu paljoa. Eli toisinsanoen konehuone märäksi ja sienellä pesemään "helpoimmat kohdat"
-Kun käyty sienellä kaikki pahin lika läpi, sit vaan painepesurilla vettä perään. Mutta paineen säätelemisessä pitää käyttää järkeä
-Huuhdellaan kaikki paikat huolella hieman varoen tiettyjä osia, esim. laturi.
-Aloitetaan kuivaus; Säämiskällä, paperilla tai esim. paineilmalla on hyvä hoitaa enimmät vedet pois
-Sit jos halutaan viimeisen päälle siisti konehuone, sumutetaan sinne jotain "suojaavaa hoitoainetta", kumille ja muille vastaaville osille tarkoitettua ja annetaan olla jonkin aikaa ennen ajoon lähtöä

Nämä opit on 20v alalla olleelta fiksarilta. Hänelläkään ei ole ongelmia ollut tän suhteen. Evon konehuoneen olen pessyt noin 5-10 kertaa...
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

tarvike liikkeistä on saanut semmoista liukkaria kuin winter wash, osottautunut hyväksi.

Mut joo siis järkevästihän kannattaa pesu ajatella, herkimmät sähkölaitteet suojata tai ei paineella ammu yhtään kohti. ja kun on kone huone pesty niin vaikka paineilmalla kuivattelet sähköosia ja annat kuivaa. näin olen itse tehnyt ja ei ole koitunut mitään yllätyksiä.
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Peke sanoi
Siinä ainoat "ongelmat". Ja olen pessyt vaikka minä merkkistä konetta, ei ne siitä rikki mene.

Kun olin fiksarin hommissa ja pesin ~00 Rellun Espacesta konehuoneen, siitä hajos SRS ohjausboksi joka sijaitsee siellä jossain etupenkkien välissä käsijarrun edessä ::) ;D
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

miikka sanoi
Kun olin fiksarin hommissa ja pesin ~00 Rellun Espacesta konehuoneen, siitä hajos SRS ohjausboksi joka sijaitsee siellä jossain etupenkkien välissä käsijarrun edessä ::) ;D

Kröhöm, eiköhän tämä johtunut ihan siitä että kyseessä ranskalainen auto.. parhaat ranskalaiset saa nakki kiskalta ;D
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Kyllä noita ranskalaisten konehuoneita tuli pestyä vuosia, eikä ikinä ollut mitään onkkelmia. Onko miikka varma, et syyllinen oikeasti oli muka pesu? ::) ;D
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Kuumana ei tosiaan kannata suihkia liuottimia konehuoneeseen. Tutulta paloi auto kun konehuone pestiin ammattilaisten toimesta.
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

jees eiköhän näillä vinkeillä pärjäile!

..perkele, melkein 8 vuotta oli meikällä 2 rellua (tosin dieppessä rakennettuja) eikä ollu ikinä oikeen mitään ongelmia.
imo nakkikioskin ranskikset ei vedä vertoja exille ;)
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

konehuone pesty. puhdas ja toimii!

..tossa muuten sattu evo ix esitteessä silmään yks juttu.. "..ja autossa on erikoiskestävä maalipinta, joka
suojaa sitä armottomalta säältä." < todellaki...
ens viikolla vois yrittää tota meikkausta.
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

kertokaapas miten mustasta evosta saa pikkunaarmut ja muut piiloon. Jokin mustavaha tms. joka peittäisi naarmut ja kiveiksmät? Korjauskynää? Nykyään auto kanalan näköinen kun pesee ja sitten auringossa kaikki virheet oikein kiiltää...

- T
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Tjoki sanoi
kertokaapas miten mustasta evosta saa pikkunaarmut ja muut piiloon. Jokin mustavaha tms. joka peittäisi naarmut ja kiveiksmät? Korjauskynää? Nykyään auto kanalan näköinen kun pesee ja sitten auringossa kaikki virheet oikein kiiltää...

- T

kevyt myllytys.. lopputulos perfekto. riippuen tekijästä ! ;D
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

ei se konehuone kyl kauaa kestä puhtaana. nojoo ihan ok vielä.. tosin voi olla hieman vaikutusta kun kävin ojan puolel kyntää ... :)

mitenkäs hyvä teidän mielestä ysissä toi ruostesuojaus on? imo pohja näyttää ihan ok. olisko syytä jostain parannella? pohjapanssareitakii fundeerasin.. ei ihan ilmaset noi ralliartin alumiiniset levyt.
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Makeko sanoi
ei se konehuone kyl kauaa kestä puhtaana. nojoo ihan ok vielä.. tosin voi olla hieman vaikutusta kun kävin ojan puolel kyntää ... :)

mitenkäs hyvä teidän mielestä ysissä toi ruostesuojaus on? imo pohja näyttää ihan ok. olisko syytä jostain parannella? pohjapanssareitakii fundeerasin.. ei ihan ilmaset noi ralliartin alumiiniset levyt.

Itse ainakin vetäisin kotelosuojaaine/teräketjuöljy sekoituksen palkkien sisään ja pohjaan. panssarit on vaan siinä kun sinne menee mujua väliin niin saattaapi tuo korroosio tulla. sisälokasuojatkin on yksiä ruostumisen aiheuttajia, mujua menee sinne väliin niin alkaa ruostuttaa melko nopeesti,
 
Vs: evo ix ja sotkuinen konehuone

Onhan se taas puhtaampi, vielä ku sais aikaseks kaikki johdot laitettua paremmin.
Hyvsiittuli5.jpg
 
Takaisin
Ylös Bottom