Evo ix moottorin rakennus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -saku-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S

-saku-

Guest
Kävipä viikonloppuna hassusti, kiertokangen laakerit antoivat periksi ja kone alkoi naputtamaan. Ajattelin pistää nyt samalla kertaa männät ja veivit vaihtoon, kun koneen joutuu avaamaan joka tapauksessa. Tehoakin olisi tarkoitus myös ottaa lisää. Kyseessä siis ensimmäinen mitsun kone minkä itse avaan ja rakennan, joten kiinnostaisi tietää, että mitkä männät/veivit kannattaa tuohon laittaa ja mitkä laakerit, sekä mihin asti vakio kansi riittää hiluineen? Tavoitteena olisi saada koneteho nostettua sinne 450 nurkille.

Kaikki mahdolliset ammattilaisvinkit koskien kyseisen moottorin rakennusta, ovat tervetulleita !

-saku-
 
Tähän varmaan löytyy monta vastausta, mutta :
Itse laittaisin niin kevyitä osia kuin lompakko antaa myöden.

Kestää nuo orkkis kamatkin melkoisesti, ehkä mahdollisesti laittaisin ne takas uusilla laakereilla tai on ainakin vaihtoehto.

Orkkis Turbolla otat tuon 450 vaiko jollain muulla ?
 
Ajattelin laittaa modatun ysin ahtimen, semmonen ois mahdollisesti jo tarjolla tutulla. Mielelläni laittaisin jotain vahvempaa veiviä ja mäntää, mitä vakiot ovat, tulevaisuutta ajatellen. Ja eikös noi vakio veivit ole kuitenkin se heikoin lenkki tossa noilla tehoilla?
 
Juu kyllä, mutta ne kyllä kestää vielä tuon. Jos vaihdat niin hanki mahdollisimman kevyet.

Mulla Carillo PRO-SA , löytyy tuostakin kevyempiä kyllä.

Pitää vaan googlettaa, alkuun pääsee kun etsii lancerregisteristä painotaulukon kangista.

Vinkki : Jos rakentaa kunnolla niin lompakossa käy suhina...
 
Jos tehotavoite noin 500hv ysin oma mäntä kestää sen hyvin mutta kanki on se heikoin lenkki. Yksi vaihtoehto on koneistaa ysin mäntään urat lukkosokille jolloin tämä kankiongelma poistuu. Tällöin koneen muutkin tehdasominaisuudet säilyvät (öljynkulutus, käyntiääni jne) eikä tarvitse porata eikä aina vaihtaa edes männänrenkaita riippuen toki missä kunnossa poraukset ovat ja paljonko koneella on ajettu.

20181221_180811.jpg


Halvoista kangista yksi keveimpiä on Eagle ja ne täyttävät mainitun tehotavoitteen vaatimukset täydellisesti. 3-4x enemmän maksavat Arrowit painavat noin 540g vs Eagle noin 565g. JP:n mainitsemat pro-sa:t taitaa saada noin 800 dollarin hintaan ja niiden paino mlr:n listan mukaan 531g (jossa tosin Arrowin paino väärin). Mutta kangissa on myös muita asioita kuten mittatarkkuudet, esimerkiksi uudetkin Eaglet ovat lähes aina hieman ylikokoon koneistettuja mistä seuraa ylimääräistä jumppaa laakerivälyksen sovituksessa, riippuen miten tarkoilla välyksillä koneen tekee. Toinen ääripää on Arrow (ja ehkä myös Carrillo, tästä ei ole omakohtaista kokemusta) jonka silmiä voi pitää lähes kalibrointimittana. Eaglellakin kyllä pärjää ja saa priimaa kun pikkuisen puljaa laakereiden kanssa.

Jos poraat lohkon, Mahlen 4032 seoksen mäntä pienellä välyksellä antaa pitkän kestoiän ja on myös kevyt eikä ole kallis.
 
Lisätään listaan :

-Kaikki tiivisteet Mitsubishi
-ARP kannenpultit
- Vesipumppu Mitsubishi

:
Mikä mahtoi olla syy laakereiden ”hapettumiselle” ?

- Tunnit täynnä Öljypumpussa ?

- Kanteen tälläiset:
- Kiggly Racing 4G63 HLA Pressure Regulator
- Nostajat 3mm reijillä (rosssport)


- Jotkin hyvät virinokat jotta ahdin heräilee ? 264 tai 272 ? (HKS tai GSC)
 
itsellä cp 9.5 seuraavaan kokoon, "eaglet", kelford 264, ix vakioahdin 1.6bar, e85 = 450/580 ja käyttöalue on todella laaja ja spoolaa erinomaisesti.
kigglyä ei oo. turbolle suora öljynsyöttö (amw), 2,75" putkisto amw-outletilla. tasapainoakselit poistettu -> fluidi pakollinen.
 
Kiitoksia asiallisista vastauksista! Nämä avasivat jo paljon. Mitäs tolla kigglyn pressure regulatorilla haetaan/saadaan aikaan? Ja tasapainoakselit meinasin kanssa ohittaa, mitäs tuo fluidi meinaa sen kohdalla?
 
Aivan, no se on kyllä hommattava kanssa. Äsken moottoria purkaessa huomasin myös vanhojen mäntien olevan sekoitus evo6 ja evo9:stä; eli 3kpl peräisin evo6 ja 1kpl evo9 eli nekin vaihdan ihan mielellään uusiin.
 
Eli kone rempattu jo kertaalleen ? Vois olla lohkon koneistus ja ylikoko mäntien aika ?

Onkohan kampura valmis ? Kannattaa mittailla kyllä huolella, jos siinä osa syy laakeri vaurioon ?

K1 Lightweight (Bridgeway) yksi vaihtoehto jos uutta laitat tilalle, puoli kiloa muistaakseni kevyempi. Silti vaikka uusi niin tasapainoitukseen jonnekkin pajalle, samoin kuin männät ja kangetkin.

Paljonko kilsoja muutoin autossa ?
 
Eikös vakio mäntä ole 85mm? Tönärillä mitattuna nuo 6 ja 9 männät näyttävät kuitenkin 86mm, samoiten sylinterit saman verran. Onko vakio mäntiä saanut ylikokoisena, vai miten tuo 86mm kuuluisi tulkita?
Kampuran vien paikalliselle koneistamolle. Saavat siellä tarkistaa sen kunnon.
185tkm mittarissa tällä hetkellä.
 
Kyllä vakio on 85.0mm

Saitko mitattua sylintereitä ? Se kertoo myös onko käyty kylässä.

En ole törmännyt, että orkkis mäntiä olisi 86mm ?
 
Joo, tässä siis se ainut 9:n mäntä mikä oli rivissä. 86mm näyttää, kahella eri tönärillä varmistettu. Sylintereistä mittasin samat lukemat
IMG_20190820_214348.jpg
 
Kampurasta ei ole myöskään tietoa, että onko sitä joskus koneistettu eri kokoon ja laitettu ylikoon laakerit. Mitenhän ton asian varmistais? Paljonko kuuluis olla vakio mitat?
 
Mittaa mikrometrillä kampuran kaulat ja katso onko laakereissa jotain merkintöjä jäljellä.
1566364305904.png
 
Katsoin asasta että sekä E6 että E9 mäntiä saa +1.0mm ylikoossa. Mulla ois hyllyssä ei-niin-priimat Mahlet 86mm koossa, saat 50€:lla.
 
Nojoo, lohko siis tod.näk porattu 86mm, mites tosta ylöspäin, kuinka paljon heikkenee jos poraa 87mm tai 86,5? Vaatii poraamista kun osa naarmuista aika syviä
 
Eipä tosta enää porailla isommaks. Toivottavasti se ois vielä käyttökelpoinen tai joudut etsimään uuden lohkon.
 
86,5 mm on vielä ok.

Osa listaan vielä :

- Fluid Damper (kampuran päähän)
 
Se on mahdollinen mutta käsittääkseni Mitsubishi ei suosittele yli 86mm.
No sit vaihtoehdot melkein tuossa :

- Käytetty kokonainen moottori japaniasta, eilen päivän hinta brittien kautta : 4100€ sis rahti Suomeen.

- Pelkkää lohkoa joka olisi ehjä ei löydy luultavasti mistään ?

100% varma en ole, mutta Mivecille lohkossa oli joku poraus tai joku pieni ero ? , joten 4-8 ei suoraan käy ? Pietari muistaa paremmin kun kasaili talvella moottoria.
 
E4-7 lohkoissa erilainen vesipumpun reikä eli joutuu käyttämään vanhemman vesipumppua -> mivec öljyputkea ja laturin kiinnikettä joutuu muokkaamaan. Lisäksi 4-8 lohkoissa erona tuon mivec öljyputken lähtöpaikka, vanhemmissa lohkoissa tuolla kohtaa öljykello ja ysissä tässä kohtaa eri kierre ja koneistettu tasopinta. Mivec öljysyötön saa tehtyä myös jollain joustavalla teräspunosletkulla jolloin lohkon kierre ja tasopinta ei ole ongelma. Itselle tulossa vanhempaan lohkoon mivec kansi.
 
Miten tarina jatkuu tai mikä suunnitema ? Myynti ilmoituksen olit tehnyt vanhasta moottorista ?
 
Helpoimmaksi koen että tilaan ehjän koneen esimerkiksi jdm-distrolta, siellä näyttää olevan pari ysin konetta myytävänä tällä hetkellä.
 
Noniin, projekti etenee. Uusi käytetty evo9 mivec-moottori tilattu briteistä. 3500€+ rahdit päälle tuli maksamaan.
 
Laakerit ajattelin alakertaan vaihdella varmuuden vuoksi perushuollon lisäksi. Oisko suositella jotain merkkiä mikä varmasti kestäis? Tai sitten mistä löytyis OEM laakerit alakertaan?
 
Joo, mistähän mahtaisi löytyä moottorin kasaunseen tarvittavat laakereiden välykset, kiristysmomentit, järjestykset yms?
 
Noniin, kk-laakerien välyksiä plastigaugella mittaillessa välykseksi sain jokaiselle 0.051mm käyttäen uusia OEM laakereita. Ohjearvohan on 0.03mm-0.05mm. Meneeköhän tuo nyt liian väljäksi, kannattaako esim laittaa aavistuksen timmimpi oem-laakeri, vai meneekö tolla? Kone on vakio-osilla kasattu ja tehotavoite sen verran, mitä vakiosta saa fiksusti.
 
En oo mikään koneen rakennuksen ammattilainen, mutta jos se on vaan 0,001mm yli tehtaan arvoista en usko että siitä tulee ongelmia.
 
Joo, mitäs mieltä ootte runkolaakereiden välyksistä. Tehtaan arvot on 0.03-0.04mm.
Sinne sain mitattua saman 0.051mm. Meneekö liian väljäksi vai onko sopiva just pikkusen tiukemmalla öljyllä?
 
Takaisin
Ylös Bottom