EVO IX:n ecun johtokaavio (nopeusanturin ja kierroslukuanturin johdot)

Jaria

New Member
Liittynyt
5 Lokakuu 2006
Moi!

Osaako joku viisas kertoa, mistä EVO IX:n ecun pinneistä saa nopeusanturin (Vehicle Speed Sensor) ja kierrosluvun signaalin (Tach signal)? Tieto olisi tarpeellinen vaihtovalon asennuksen takia.

Tarkoitus olisi asentaa kyseiseen autoon MAVI-merkkinen vaihtovalo. MAVI:ssa on vaihtovalo-toiminnon lisäksi käytössä olevan vaihteen numeronäyttö, joten kierroslukusignaalin lisäksi tarvitaan myös nopeusanturin signaali. Tärkein toiminto laitteessa on tietenkin tuo oikean vaihtokohdan näyttäminen punaisella ledillä samaan tapaan kuin vaikkapa WRX-STI:ssä, jossa vaihtovalo on jo vakiovarusteena.

Tuo MAVI on sama(nlainen) laite, joita käytetään myös ralliautoissa. USA:ssa näitä on asennettu EVOihin useita kymmeniä, joten asennuksen pitäisi varmasti onnistua kunhan vaan tietää mihin ecun piuhoihin liitännät pitää tehdä. Itse vaihtovalossa on neljä kytkettävää piuhaa (+12V virta, maajohto, kierroslukuanturi ja nopeusanturi). Nuo kaksi anturipiuhaa pitäisi siis saada kytkettyä ecun johtoihin.

Olen löytänyt internetistä pari erilaista kaaviota EVO VIII:n ja IX:n ecun pinneistä, mutta kyseessä taitavat olla jenkkimallien ecut. Noissakin kuvissa (ks. alla olevat linkit) on jo kahdenlaisia liittimiä (toisessa johdot ovat kahdessa rivissä ja toisessa kolmessa rivissä). Ecun johtoja ei tietysti oikein viitsi alkaa katkomaan arvailemalla, joten jos joku tietää varmasti millainen pinnijärjetys euromallin EVO IX:ssä on, niin mukava olisi tuo tieto saada. Otan mielelläni vastaan myös hyviä vinkkejä liikkeistä, jotka tuollaisen laitteen voisivat asentaa.

http://www.evomoto.com/tech_info.php?tech_id=19&ems_id=dcd90f639eef099703c62a537095e6cf (EVO VIII ecun pinnit kahdessa rivissä)

http://www.evolutionm.net/forums/attachment.php?attachmentid=88477 EVO IX ja VIII ecun pinnit kolmessa rivissä)

--------------------
--------------------

Tässä on muutama linkki josta löytyy juttua tuosta MAVI-vaihtovalosta:

http://www.mavi-wrc.de/index.htm (täältä löytyy mm. muutama hyvä video laitteen toiminnasta siviili ja ralliautoissa)

http://www.norcalevo.net/index.php?option=com_smf&Itemid=2&topic=7079.0 (linkistä löytyy mm. pari videota)

http://www.tarmacspec.com/8400.html (vielä pari videota)

USA:ssa laitteesta ei käytetä tuota MAVI-nimeä vaan käytössä on "WRC Gear Shift Monitor" tms.
http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=161151&highlight=SHIFT+LIGHT

http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=168802&highlight=Gear+Box+Shift+Monitor (asennusohje jenkkiautoon)

http://www.euroracing.fi/uutuudet/ (Suomen edustaja; sivun puolivälissä on kuva laitteesta)
 
Voisivat olla vaikka nämä:
Tachometer signal, pin 45 liittimessä C119/28 napainen vihreä
Vehicle speed sensor, pin 80 liittimessä C117/30 napainen vihreä
 
uge sanoi
Voisivat olla vaikka nämä:
Tachometer signal, pin 45
Vehicle speed sensor, pin 80

Olen hyvinkin samaa mieltä, että nuo pinnit ovat varmastikin oikeat siinä tapauksessa, että euromallin EVO IX:ssä on tuon linkin numero kaksi mukaiset liittimet.

(siis nämä liittimet:
http://www.evolutionm.net/forums/attachment.php?attachmentid=88477)

Juuri siihen asiaan olisi nyt tärkeää saada varmistus, että onko kyseinen johtokaavio oikea vai ei. Ko. dokumentin alareunassa lukee GEMS, joka on viriboksivalmistaja. GEMSin sivuilta löytyy myös perusteellisempi dokumentti, josta tuo ylläolevan linkin pdf on nähtävästi lohkaistu.

Tässä linkkin koko dokumenttiin (84 sivua). Sivulla 71-72 on tuo sama EVO IX:n ja VIII:n ecun johtokaavio. Mutta onko tuo nyt sitten vakioboksin kaavio vai joku GEMsin oma boksi?
http://www.gems.co.uk/downloads/Manuals/LAN%20sub%2085%20%20draft%20P.pdf

Ehdottoman hyvä juttu olisi saada nyt käsiin nimenomaan suomi-evon johtokaavio. Mutta mistäpä sellainen mahtaisi löytyä? Ei taida maahantuojalta sellaista saada?
 
Tuo kirjoittamani tieto sopii autoon Lancer Evolution IX MY 2006, LHD. Suomi-versiossa lienee sama kuin muuallakin euroopassa.
 
Kiitos vastauksistanne! Yhteen asiaan olisi vielä mukava saada mielipiteitä. Jos tuollaisen vaihtovaloasennuksen rohkenisi nyt omatoimisesti tehdä, niin onko paras johtojen liittämistapa ns. rosvoliittimien käyttö? Eikös tuollaisen liittimen idea ole se, että siinä alkuperäistä johtoa ei katkaista lainkaan vaan rosvoliitin leikkaa ainoastaan johdon vaipan? Alkuperäisen johdon säilyminen mahdollisimman ehjänä olisi tietysti hyvä juttu.
 
Jaria sanoi
onko paras johtojen liittämistapa ns. rosvoliittimien käyttö? Eikös tuollaisen liittimen idea ole se, että siinä alkuperäistä johtoa ei katkaista lainkaan vaan rosvoliitin leikkaa ainoastaan johdon vaipan?

Rosvoliittimiä en suosittele kenellekään käytettäväksi, ei mihinkään liitokseen. Itse olen suosinut johdinten juottamista tinalla ja eristämistä liimaavalla kutistesukalla.
Tai jos juottaminen epäilyttää, voi käyttää esim. Wurth:ltä saatavia Duraseal -putkiabikoliittimiä jossa on lämpökutistettava liimavaippa.

Rosvoliittimet ovat kyllä vaivattomia mutta pidemmällä tähtäimellä niistä ei ole kun riesaa.
 
Rosvoliitinjutuissa on hyvät ja huonot puolensa,mutta
jos tykkää alkuperäisjohtoja säästää ja rosvoa käyttää,
niin ehdottomasti sellainen uudentyyppinen 2-osainen
rosmo mistä muodostuu sellainen t-haara-liitos... Eli
uusi johto liitetään rosmon kylkeen abikoliittimellä...
 
Ja muistetaanpa sitten MITÄ EI SAA tehdä autolle missä CAN-väylä..
 
ST sanoi
Että ÄLÄ pistä johtoja poikki,eipä tykkää yhtään..

Menee vähä offtopic, mutta ei CAN-väylää haittaa johtojen katkaisu sen enempää ku mitään muutakaan järjestelmää autossa. Kunhan avaimet eivät ole virtalukossa, kun johdot ovat poikkaistuna/liittimet ovat irti. Jos "lennossa" (esim auton käydessä) väyläjohdot katkaistaan, silloin voi tuhoa tulla.
 
Takaisin
Ylös Bottom