Evolution VIII alustaan tarkennusta!

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Terve

Elikkäs olen Ville Tampereelta, ja olen tulevaisuudessa hankkimassa Evolution VIII:n. Olen opiskellut auton tekniikkaa pääosin ulkomaisilta foorumeilta ja esitteistä. Yksi asia kuitenkin on askarruttanut, enkä ole tarkennusta asialle löytänyt mistään. Eli pääosassa eurooppaahan (LHD mallit) myytiin vain yhtä versiota Evo VIII- mallista. Eroavaisuutena esim Englannin malleihin ainakin 261hv- moottori, 5- vaihteinen vaihteisto sekä kaksi katalysaattoria.

Englannistahan löytyy Evolution 260 (RHD) malli (RS, GSR ja FQ:n lisäksi). Madalletulla spoilerilla, ja kangassisustalla. Josta löytyy ABS, EBD sekä Super AYC mutta ei ACD:tä. Suoritusarvoiksi annetaan 0-100km/h 6,1sek.

Britannian lähteiden mukaan LanEvo VIII 260 on EU- tyyppihyväksyntämalli, joka mahdollistaa auton myytävän yli 30:ssä Euroopan maassa. Mutta tutkiessani olen havainnut euroopan 261hv malleissa ACD katkaisian molemmista versioista; korkean spoilerin (kangassisustalla) sekä matalan spoilerin (nahkasisustalla) yhteydessä.

Kysyisin nyt teiltä asiaan perehtyneiltä, että onko tuossa Euroopan 261hv Evolution VIII mallissa Active Centre Differential (ACD), Sport ABS (S-ABS), Electronic Brake Distribution (EBD) sekä Super Active Yaw Control (AYC)? Entäs mitenkäs etuakseliston rakenne, onko avoin vai löytyykö torsen- tyylinen lukko edestä (niinkuin IX mallissa)?

Lähteitä liitettynä (copypastettuna);

Lähde: MLR quide;
Launched in 2004, the Evolution 8 260 was built
specifically to meet European homologation
regulations allowing it be sold for the first time in
35 European countries. Many of these countries
will only allow European homologated cars to be
sold and therefore the Evolution 8 260 had a
much larger potential market in Europe than
previous Evos.


Technically the Evolution 8 260 was
essentially an Evo VII. It was fitted
with a 5-speed gearbox, steel roof
instead of the aluminum one on the
MR, ABS, EBD Super AYC, but no
Active Centre Differential


One of the major obstacles for obtaining European homologation is emissions and
the effect on the Evolution 8 260 was to limit it’s power to an official 261bhp with the
use of two catalytic converters.


Toivon saavani tarkennusta asiaan... Hyvät uudetvuodet!
-Ville
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

Väittäisin, että tuossa MLR:n manuaalissa on virhe. Sikäläinen Evo 260 on tosiaan vastaava laite kuin meikäläinen GSR ja ainakin kaikissa LHD autoissa on satavarmasti ACD.

Muut brittimallit = JDM pienin Englannissa tehtävin muutoksin.

Tehoa on meikäläisten standardien mukaan 265 hv.
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

nokonzok sanoi
Väittäisin, että tuossa MLR:n manuaalissa on virhe. Sikäläinen Evo 260 on tosiaan vastaava laite kuin meikäläinen GSR ja ainakin kaikissa LHD autoissa on satavarmasti ACD.

Muut brittimallit = JDM pienin Englannissa tehtävin muutoksin.

Tehoa on meikäläisten standardien mukaan 265 hv.

Kiitos nopeasta vastauksesta. Mutta löytyykö euroopan (LHD) malleista nuo kaikki luettelemani alustan osat (ACD, ABS, EBD sekä S-AYC)? Jos näin on niin hyvältä näyttää, jos ei niin vähän huonompi.

Amerikan Evossahan on etuakseli avoin, ACD sekä viskolukko takana.
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

Tietääkseni kaikissa suomiautoissa (8:sit) on kaikki samat kilkkeet kuin IX:ssä.

Eroa kasin ja ysin alustoissa euroopassa :

MR 8 ja MR 9 = Bilstein alusta.

Suomi 9 "Ultimate" = Bilstein.

8 ja 9 = KYB alusta ....Jousi kuormissa jotain hyvin pientä eroa.
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

Vastaukset ei ihan silti anna 100% tarkkuutta. Jos joku pystyis varmistamaan tän asian?
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

Jenkki-Evo 8:ssa (GSR) etupää avoin ja keskellä visko sekä takana levylukko. Ei ACD:tä. Yksi katti. Jenkkien RS- mallissa vähemmän vaimennusmattoja, ei ilmastointia ja torsen- lukko edessä (lisäksi kaiuttimet yms puuttuu, joten ko malli tarkoitettu rakennuspalikaksi kilpakäyttöön tai totiseen rata-ajoon). Luulisi, että Briteissä olisi myyty myös tuollaista "ralliaihiota".
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

Twilight sanoi
Vastaukset ei ihan silti anna 100% tarkkuutta. Jos joku pystyis varmistamaan tän asian?

Mistä päin olet autoa ostamassa ?

Jos ostat auton (8 tai 9 GSR) Euroopasta pois lukien Britit niin ja vuosi malli on 05 tai uudempi niin ei autoissa ole mitään eroa.

MR mallia euroopassa myydään ainoastaan Briteissä ,oikean puoleinen ohjaus.

MR mallia normaalilla ohjauksella saa jenkeistä.


RS malleista poistettu melkoisesti osia. Rallimiehet tietää mitä puuttuu.
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

UK FQ-mallit perustuu JDM vehkeisiin pääosin.

euro-EVO 8-9 GSR:ssä on AYC jne
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

EVOsella pääsee sanoi
Jenkki-Evo 8:ssa (GSR) etupää avoin ja keskellä visko sekä takana levylukko. Ei ACD:tä. Yksi katti. Jenkkien RS- mallissa vähemmän vaimennusmattoja, ei ilmastointia ja torsen- lukko edessä (lisäksi kaiuttimet yms puuttuu, joten ko malli tarkoitettu rakennuspalikaksi kilpakäyttöön tai totiseen rata-ajoon). Luulisi, että Briteissä olisi myyty myös tuollaista "ralliaihiota".

2005-> tuli toi ACD jenkkeihinkin.

-JP- sanoi
Mistä päin olet autoa ostamassa ?

Jos ostat auton (8 tai 9 GSR) Euroopasta pois lukien Britit niin ja vuosi malli on 05 tai uudempi niin ei autoissa ole mitään eroa.

Ostan näillä näkymin ihan kotosuomesta, jos vaan tulee vastaan hyvä yksilö. Aika harvassahan ne ovat, mutta tarvittaessa Euroopastakin. Ja eikö 03-04 VIII:tkin ole samanlaisia kuin 05->?
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

Twilight sanoi
Ostan näillä näkymin ihan kotosuomesta, jos vaan tulee vastaan hyvä yksilö. Aika harvassahan ne ovat, mutta tarvittaessa Euroopastakin. Ja eikö 03-04 VIII:tkin ole samanlaisia kuin 05->?

Voimansiirron hydrauliikassa nostettiin hieman paineita -05 malliin, toimii aavistuksen nopeammin. Ei mitään käytännön merkitystä.

Osta kutonen, saat paremman :)
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

nokonzok sanoi
Voimansiirron hydrauliikassa nostettiin hieman paineita -05 malliin, toimii aavistuksen nopeammin. Ei mitään käytännön merkitystä.

Osta kutonen, saat paremman :)

Selkeä homma. Onko muuten kukaan täällä kotosuomessa päivittänyt ACD:n ohjelmaa/boksia ralliartin vastaavaan? Luin että olis aika hyödyllinen modaus. Ja oliko nyt tässä EURO-VIII-GSR:ssä etulukko avoin vai torsen- mallinen (niinkuin IX:ssä)?

Kutosen ulkonäkö ok, mut RHD ja sisusta ei oikein nappaa. Kyllä se VIII on (vaikka ei siinäkään kovinkaan kummonen sisusta ole).
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

Twilight sanoi
Selkeä homma. Onko muuten kukaan täällä kotosuomessa päivittänyt ACD:n ohjelmaa/boksia ralliartin vastaavaan? Luin että olis aika hyödyllinen modaus. Ja oliko nyt tässä EURO-VIII-GSR:ssä etulukko avoin vai torsen- mallinen (niinkuin IX:ssä)?

Kutosen ulkonäkö ok, mut RHD ja sisusta ei oikein nappaa. Kyllä se VIII on (vaikka ei siinäkään kovinkaan kummonen sisusta ole).

Etulukosta en osaa varmaksi sanoa, mutta ymmärtääkseni ysissä ja kasissa on sama lukko. ACD-boksi on kuuleman mukaan normaaliajossa varsin hyödytön modaus ja se myös rasittaa voimansiirtoa tarpeettomasti. Kovemmassa menossa puolestaan huhujen mukaan suorastaan pakollinen.

Kutosta saa myös LHD:nä, eikä se sistus ole kasissa sen fiinimpi. Kovaa muovia ja nitinöitä molemmissa. Aidosti kutonen on sikapaljon hauskempi laite. Jos toisaalta hakee perheen käyttöautoa niin kasi on mukavampana parempi valinta.
 
Vs: Evolution VIII alustaan tarkennusta!

nokonzok sanoi
Etulukosta en osaa varmaksi sanoa, mutta ymmärtääkseni ysissä ja kasissa on sama lukko. ACD-boksi on kuuleman mukaan normaaliajossa varsin hyödytön modaus ja se myös rasittaa voimansiirtoa tarpeettomasti. Kovemmassa menossa puolestaan huhujen mukaan suorastaan pakollinen.

Ok. Rasitusta hieman itsekkin epäilin. Mutta aika nerokas modaus kylläkin.

nokonzok sanoi
Kutosta saa myös LHD:nä, eikä se sistus ole kasissa sen fiinimpi. Kovaa muovia ja nitinöitä molemmissa. Aidosti kutonen on sikapaljon hauskempi laite. Jos toisaalta hakee perheen käyttöautoa niin kasi on mukavampana parempi valinta.

Joo, huomasin et saa noita RS2 malleja. Täytyisi joskus päästä kyytiin/ koeajamaan kyseisiä autoja. Mutta eipä niitä kovin paljoa myynnissä olekkaan. Eipä tuo kasikaan kyllä perheautoksi tule, mutta on kivempi että on hieman tilaa enemmän kun nykyisessä.
 
Takaisin
Ylös Bottom