Evon kytkin...

Vs: Evon kytkin...

Mulla on ollut +20tkm kiinni carboneticin yksilevyinen kytkin,jousittamattomalla keskiöllä.
Ainut moite on ruma räminä/pärinä moottorijarrutuksessa joka hieman häiritsee päivittäisessä ajossa,toki siihenkin alkaa olla tottunut.
Mukava käyttää,poljintuntuma on hieman vakiota raskaampi,mitään tärinoitä en ole omassani havainnut.
Kytkimen joutuu muuttaa vetävästä painavaksi,mutta siihen tulee mukana tarvittavat osat ja selvät ohjeet.

Edit:Olinkin jo tuonne ekalle sivulle kirjoittanut asiasta.
 
Vs: Evon kytkin...

Onkos noita nyt kahdenlaisia, eli tuollaisella sintterityylisellä, hiilikuitupaloja sisältävällä levyllä olevia (blade) ja sitten pelkällä hiilikuitulevyllä olevia (single disc). Kumpaahan alkuperäinen kysyjä tarkoitti? Toi blade-malli ilmeisesti halvempi ja huonompi.
 
Vs: Evon kytkin...

MakeM sanoi
Onkos noita nyt kahdenlaisia, eli tuollaisella sintterityylisellä, hiilikuitupaloja sisältävällä levyllä olevia (blade) ja sitten pelkällä hiilikuitulevyllä olevia (single disc). Kumpaahan alkuperäinen kysyjä tarkoitti? Toi blade-malli ilmeisesti halvempi ja huonompi.
Mulla ei oikeestaa juuri minkäänlaista hajua näistä, siks kyselenkin että viisastuis. Tuokin asia tuli aivan uutena mulle.
 
Vs: Evon kytkin...

Silloin kun kyselin sähköpostilla carboneticiltä tuosta räminästä moottorijarrutuksessa, niin vastailivat että kuuluu race kytkimen ominaisuuksiin ja samalla ilmoittivat että heiltä on tulossa katukäyttöön paremmin sopiva malli.
Eli olisiko sitten kyseessä tuo linkin takaa löytyvä,kun näyttää olevan jousitetulla keskiöllä,kun omani taas on kiinteällä ja yhtenäiselllä levyllä(Kuva 1 sivulla)
Omani tilasin indigo gt.ltä,englannista.
 
Vs: Evon kytkin...

MakeM sanoi
Onkos noita nyt kahdenlaisia, eli tuollaisella sintterityylisellä, hiilikuitupaloja sisältävällä levyllä olevia (blade) ja sitten pelkällä hiilikuitulevyllä olevia (single disc). Kumpaahan alkuperäinen kysyjä tarkoitti? Toi blade-malli ilmeisesti halvempi ja huonompi.
Juurikin noin tietääkseni. Saa erikseen pelkkää hiilikuitulevyä joka tulee vakio vauhtipyörään ja asetelmaan jossa on jousitettu keskiö. Sitten on nämä koko paketit erikseen ni niissä on kovalla keskiöllä.
Tunari-82 sanoi
Silloin kun kyselin sähköpostilla carboneticiltä tuosta räminästä moottorijarrutuksessa, niin vastailivat että kuuluu race kytkimen ominaisuuksiin ja samalla ilmoittivat että heiltä on tulossa katukäyttöön paremmin sopiva malli.
Kyselin kanssa tuosta räminästä niin joissain autoissa ei kuulemma pitäis ääntä mutta evoissa ainakin pitää :o Sehän tosin kuuluu moottorijarrutuksessa ni ajaa vaan kaasulla koko ajan :driver Omassa kanssa tommonen 1-levyinen paketti eikä voi kuin suositella. Ääntä vähän on mutta kiva ajaa kadulla kun vertaa sintteriin.
Pikkuisen saa luistattaa mutta äkkiä alkaa todellakin rämisee ja nappaa kiinni. Johtuisikohan siintä että alkaa pitämään paremmin ku lämpiää.
 
Vs: Evon kytkin...

Hiilikuitu tekee kuulemma kalvon pintaan, jolloin kestää luistatusta sen sekunnin-pari. Ilmeisesti kalvo sitten katoaa ja alkaa täristämään kun yrittää takertua kiinni.
Sehän näissä kuitukykissä on sintterin kanssa yhteistä, että vauhtipyörän saa äkkiä kieroksi jos ei ymmärrys riitä, ei paljoa itse levyyn lämpöä sitoudu ja sillonkin pitää vaan paremmin...
 
Vs: Evon kytkin...

Alkaa houkuttaa jo kytkimen vaihto kun omalla ajettu se 143tkm..

Pitänee varmaan kysellä tota jousitettua settiä (siis kittiä missä on vauhtipyörät jne..).
 
Vs: Evon kytkin...

Tuon carboneticin ohjeiden mukaan kytkin alkaa kunnolla pitämään lämmetessään.
Eli jos launchaa niin käskettiin ensin nostaa kierrokset johkin 2000rpm ja liirata kytkintä useamman kerran,kuitenkin vain ihan sekunnin kerrallaan.(ulko muistista kirjoittelen)
Ite en ole tuota tehnyt,mutta sen huomaa kyllä ruuhkassa että alkaa tarrata aika hätäseen kiinni,jos joutuu yhtenään pysähdellä ja taas lähtemään liikkeelle.
 
Vs: Evon kytkin...

Tunari-82 sanoi
Tuon carboneticin ohjeiden mukaan kytkin alkaa kunnolla pitämään lämmetessään.
Eli jos launchaa niin käskettiin ensin nostaa kierrokset johkin 2000rpm ja liirata kytkintä useamman kerran,kuitenkin vain ihan sekunnin kerrallaan.(ulko muistista kirjoittelen)

Tämä myös ilmeisesti sen takia, että vauhtipyörä lämpenee tasaisesti jonkin verran, ettei pintaan tule yhtäkkiä valtavaa lämpölaajenemista ja vedä vp:ää kieroon.
 
Vs: Evon kytkin...

Carbonetikkien hinnoitteluun on tulossa muutosta tuossa vuodenvaihteen jälkeen, joten kannattaa vähän odotella :)

omassa käytössä on ollut kolmilevyinen versio, paketilla on ajettu nyt +35tkm ilman suurempia kulumisen merkkejä, paketti avataan tässä talven aikana jolloin saan tarkempia mittoja kulumisen asteesta.

levyjen pinta "pinnoittuu" sisäänajon yhteydessä jolloin levy kestää luistattamista, perinteiset mallit sisäänajaantuu reilun 1000km aikana, blade nopeammin.
 
Vs: Evon kytkin...

Tuo +35tkm ajettu kolmilevykytkin tuli tänään purettua mittailua varten:

uusi hiililevy on 3.95mm paksu, käytetyt mulla 3.90-3.95mm, eli kuluma on aikalailla olematon :)
 

Liitetiedostot

  • IMG_0246 (Medium).JPG
    IMG_0246 (Medium).JPG
    77.7 KB · Lukukerrat 779
Vs: Evon kytkin...

Speedimports sanoi
Tuo +35tkm ajettu kolmilevykytkin tuli tänään purettua mittailua varten:

uusi hiililevy on 3.95mm paksu, käytetyt mulla 3.90-3.95mm, eli kuluma on aikalailla olematon :)

Hyvältä näyttää. :)
 
Vs: Evon kytkin...

Ja 35tkm? Huh. Onko annettu sikaa reilummin ja launchailtu?
Melkosen olematonta kulumista tosiaankin.
 
Vs: Evon kytkin...

kolmen kesän aikana varmaan satakunta starttia paukkupäällä.

tota on käytetty kuten normaalia massakytkintä, eli ei ole mitenkään varottu luistattamista ruuhkissa jne.

oikein sisäänajettuna ja sopivasti ylimitotettuna tuntuu olevan aika kestävä setti.
 
Vs: Evon kytkin...

On kyllä sopivasti hintaa kanssa :o Onneks vielä toimii single. Onko noille mitään arvoja mitä valmistaja ilmoittaa teho/väännönkestoksi. Mulle ei ainakaan sanottu oikeen mitään selkeetä. Ei vielä paljoo ajettu mutta 600Nm ja single käytössä.
 
Vs: Evon kytkin...

Miten muuten asetelman tunnistaa, kun niitähän oli muutamaa eri jäykkyyttä? Itselläni oli autossa jo ostettaessa twin ATS & Across kytkin eli käsittääkseni sama kuin Carbonetic, mutta ei tarkempaa tietoa sen tyypistä.

Ja löytyykö levyjen mittaamiseen mitään ohjetta? Kitkapinnat näyttivät ulommilla pinnoilla sinistyneen paikoittain yllättävän voimakkaasti, mutta silmämääräisesti hiilikuitulevyt näyttivät hyväkuntoisilta. Mitään ongelmia tai oireita kytkimen toiminnassa ei ole ollut jos hirveää mekkalaa kytkin pohjassa ei sellaiseksi lasketa - enemmän ominaisuushan se on. Mutta samallahan sen nyt tarkistaisi ja vaihtaisi kuluneet osat tarvittaessa kun paketti on auki.

Itse olen ajanut kytkimellä jonkun 13 tkm rataa ja katua, mutta ei juurikaan lähettelyä. Aikaisemmasta käytöstä ei ole aavistustakaan.
 
Vs: Evon kytkin...

asetelman käpälässä lukee suoraan 1100 tai 1350, ellei nyt sitten ole kulunut pois.

hiililevyä voi käyttää muistaakseni 3mm paksuuteen asti, toki asetelmaan on sitten passattava tarpeen mukaan että puristusvoima on entisellään.

välilevyjen tulisi olla toki sileät ja suorat, helposti saattaa kuumuudesta vääntyä.

edit: käpälän paksuudesta selvii myös kilot, 1100kg on molemmat 2.3mm, 1350kg 2.3 ja 2.6mm paksut.
 
Vs: Evon kytkin...

Kiitoksia, tarkastan ja mittaan kun pääsen taas tallille.

Muistaakseni ne sinistymätkin näyttävät suunnilleen samalta kuin laikut kuvissasi eli eiköhän se ihan ok kunnossa ole.
 
Vs: Evon kytkin...

Itsellä ollut tuo blade malli vuoden päivät paikallaan, eikä siitä ole mitään pahaa sanottavaa.

Aluksi on hieman on/off tyyppinen.
 
Vs: Evon kytkin...

Tutkin äsken tarkemmin tuon ATS & Across / Carbonetic kaksilevyisen kytkimen Evosta.

Merkintää asetelman jäykkyydestä ei löytynyt, mutta käpälät ovat juurikin tuon ulompi ~2.3 mm ja sisempi ~2.6 mm eli 1350 kg asetelma kyseessä. Poljintuntuma on melko jämäkkä mutta kytkin ottaa normaaliajoonkin riittävän pehmeästi eikä tuo lainkaan harrasteautotyyppisessä autossa häiritse jolla ei ajeta päivittäin kehäteiden pahimmassa ruuhkaliikenteessä. Valmistaja lupaa 800 hv / 1088 Nm kestoa eli ei muodostune ongelmaksi ainakaan minulla ;D

Uloimmassa metallilevyssä jota asetelma painaa on 0.20-0.25 mm kieroutta kitkapinnassa (ulkoreuna vs. sisäreuna) ja kulumaa noin 0.10 mm päätellen käpälien korkeudesta, mutta ne eivät välttämättä ole uutenakaan samalla korkeudella kitkapinnan kanssa. Valmistaja sallii metallilevyille kieroutta 0.5 mm.

Keskimmäinen metallilevy oli paksuudeltaan 5.45 mm, ei mitattavissa olevaa kieroutta. Uusi on paksuudeltaan 5.5 mm eli kuluma 0.05 mm.

Hiilikuitulevyjen paksuus oli ulompi 3.81 mm ulkoreunasta, sisäreunasta hieman enemmän. Sisempi levy oli 3.84 mm. Uudet levyt ovat 3.90 mm.

Kokonaisuutena kuluma on siis melko olematonta. Valmistaja sallii hiilikuitulevyjen käytön 2.0 mm paksuuteen saakka mutta silloin kun niiden yhteenlaskettu kuluma on yli 1 mm pitää laittaa 1 mm spaceri väliin tai ohentaa ulkokehikkoa sorvissa sen 1 mm. Minulla yhteenlaskettu hiilikuitulevyjen kuluma on siis vain 0.15 mm luokkaa.

Vauhtipyörässä ja uloimmassa metallilevyssä on muutama sinistynyt kohta, keskimmäisessä ei mitään.

Painelaakeri rallattaa ainakin käsin pyöritellessä eli sen joudun vaihtamaan. Evon kytkimen yhteydessä käytetään takaveto-Toyotan painelaakeria eli sellainen pitää hakea naapurimerkin tiskiltä.

En tiedä paljonko paketilla on kokonaisuutena ajettu, mutta itse olen siis ajanut ~15000 km rataa ja katua kotimaassa. Sen verran pystyy sanomaan että kytkin on vuosimallia 2004 tai uudempi koska silloin painelaakerin ja liukuholkin väliin on tullut välilevy mikä tässä on paikallaan. Kyllä tämä vaikuttaa sellaiselta paketilta että kutakuinkin ikuinen kytkin kun mitoittaa oikein tehoihin nähden. Hintaahan näillä on, mutta ei sekään halvaksi tule jos jotain heikompaa kytkintä pitää vaihdella vuoden parin välein...

Tässä huolto/mittausohjeita: http://www.carbonetic.net/tech/pdfs/CClutch_Overhaul.pdf
 

Liitetiedostot

  • kytkin1.jpg
    kytkin1.jpg
    42 KB · Lukukerrat 937
  • kytkin3.jpg
    kytkin3.jpg
    36.4 KB · Lukukerrat 953
Vs: Evon kytkin...

Eli tää kytkin on todella hyvä ostos. :) Siis jos sellaisen hankkii.. :)
 
Vs: Evon kytkin...

Olisikohan tämä kykä mistään kotoisin? http://global.ebay.com/MITSUBISHI_LANCER_EVOLUTION_EVO_4_5_6_FAST_ROAD_CLUTCH/250677976453/item

Vanhan tilalle meinannut uutta vakio kytkintä Camskililtä, mutta kestääkö se miten 500Nm vääntöjä pidemmän päälle. Tuo Ebay versio olisi ainakin hinnan puolesta samaa luokkaa vakion kanssa.
 
Vs: Evon kytkin...

Putte sanoi
Olisikohan tämä kykä mistään kotoisin?

Ei mitään tietoa mutta jos kytkintä myydään ilman mitään merkkiä nimellä "FAST ROAD CLUTCH" niin kyseessä ei todellakaan voi olla mikään hyvä kytkin vaan joku mahdollisesti orkkis kytkintä surkeampi esitys. Monen osan kohdalla löytää halpoja ja kohtuu hyviä vaihtoehtoja mutta kytkin ei taida sellanen osa olla. Eli nyt virityksen jälkeen se melkein parempaa kytkintä tarvitsisi mutta voihan sitä uutta orkkis kytkintä koittaa kun senhän pitäisi kuulemma hyvin tämmönen perusvirien tuoma tehon lisäys kestää.

Itse en ole vielä viritystä loppuun saanut tehtyä mutta uutta kytkintä olen kuitenkin jo pikkasen tutkiskellut. Muuhun tulokseen en ole vielä päässyt kuin, että kyllä siihen taitaa sen toiminta tonni mennä + vaihtotyö.
 
Vs: Evon kytkin...

Marraskuussa n. 3000km sitten vaihdettu kytkin on alkanut ääntelemään. :seina

Kuuluu taas sarjaan vaikea kuvailla kirjoittamalla mutta yritetään:
Eli vaihdettaessa alaspäin vähän korkeammilla kierroksilla, kuuluu kytkintä nostettaessa sellainen "skrääks" ääni.
Lisäksi huomasin että tyhjäkäynnillä pitää pientä rohinaa, mitä ei uutena pitänyt.

Autolla ei ole kertaakaan lähdetty paikaltaan täysiä eikä muutenkaan kytkintä rääkätty.
(vaihdon hinta vielä muistissa)

Onko mitään hajua mikä tuon rääkäisyn voi aiheuttaa, vai laitetaanko musaa kovemmalle ja ajetaan vähän reippaammin?
 
Vs: Evon kytkin...

Minkälaisia hintaa kytkimen vaihdon työosuudesta firmat ovat ottaneet? Yhden arvion kysäisin, ja 400-500€ sanoivat työnhinnaksi.
 
Vs: Evon kytkin...

JaniB sanoi
Onko mitään hajua mikä tuon rääkäisyn voi aiheuttaa, vai laitetaanko musaa kovemmalle ja ajetaan vähän reippaammin?

Eihän tuo nyt normaalilta kuulosta. Endoskoopilla kytkinkopassa olevien reikien kautta voisi nähdä jotain (kumitulpat). Tulee mieleen lähinnä että itse levyssä olisi jotain hajonnut, keskiön jousi esimerkiksi.
 
Vs: Evon kytkin...

Nyt kun vainoharhaisena äsken kuuntelin, niin huomasin että sieltä kuuluu ajossa myös kierrosten mukaan muuttuva "sähkömoottorimainen sirinä/ininä" joka loppuu kun painaa polkimen pohjaan.

Ei tuo rääkäisy vielä kuulosta pahalta, mutta kai siellä sitten jotain on menossa.

Edit: Huomasin että reippaammin jarrutettaessa ja samalla vaihtaessa alaspäin ääni kuuluu kovempana.

Takuita varmaan turha lähteä kyselemään kun kytkin on Camskilliltä, vauhtipyörää ei vaihdettu vaan koneistettiin ja toimintakin siirtynyt tällä välin Deltalle. ::)
 
Vs: Evon kytkin...

Putte sanoi
Minkälaisia hintaa kytkimen vaihdon työosuudesta firmat ovat ottaneet? Yhden arvion kysäisin, ja 400-500€ sanoivat työnhinnaksi.

Tuo on aikalailla linjassa. Kallein tarjous oli 800 eur, kun kyselin. Itse tilasin alkuperäisen asetelman, kytkimen ja painelaakerin Vehosta ja ST-Motorsilla asennettiin.
 
Vs: Evon kytkin...

Noilla vaihtohinnoilla melkeen kannattaa pistää muutama satanen lisää siihen kytkimeen että varmasti kestää. Älkää nyt ostako halvalla hyvää ettei heti tarvitse olla uutta ostamassa ja vaihtamassa.
 
Vs: Evon kytkin...

Bosch sanoi
Noilla vaihtohinnoilla melkeen kannattaa pistää muutama satanen lisää siihen kytkimeen että varmasti kestää. Älkää nyt ostako halvalla hyvää ettei heti tarvitse olla uutta ostamassa ja vaihtamassa.
Tämä orgaaninen ei paljoa orkkista kalliimpi olisi:
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2322p2639
Mutta itselle tullut foorumia luettaessa mielikuva, että vakiokykä kestäisi sen mitä vakioturbolla on tehoa saatavilla. Käyttömukavuus kuitenkin tärkeä ainakin omalla kohdalla, mutta eipä tuota kykää haluaisi olla toistamiseenkaan uusimassa. :-\
 
Vs: Evon kytkin...

Kytkimen vaihto AKR:llä 300€, joten eipä tarvi miettiä minne kärryn vie, varsinkin kun yritys sijaitsee naapurikunnassa. 20. päivä pitäisi päästä vaihtoon, eli ekoille ratapäivillekin mahkuja päästä.
 
Vs: Evon kytkin...

Ei paha. Ihan mielenkiinnosta et onko kuitilla ;D

Mut totuushan on ettei toi työnä kovin erikoinen ole. Moneen etuvetopikkuperhe autoon on paljon pahempi, evossa tulee laatikko käytännössä pudottamalla irti..
 
Vs: Evon kytkin...

Maestro sanoi
Ei paha. Ihan mielenkiinnosta et onko kuitilla ;D
Tuon hinnan antoivat kun soitin tänään, ja mistään tutunkaupasta ei ole kyse. Tekevät tuolla ilmeisesti ihan kohtuuhintaan huoltoja Evoihin. :)
 
Vs: Evon kytkin...

Putte sanoi
Tuon hinnan antoivat kun soitin tänään, ja mistään tutunkaupasta ei ole kyse. Tekevät tuolla ilmeisesti ihan kohtuuhintaan huoltoja Evoihin. :)

Veisitkö omat osat, vai ostaisitko heiltä?
 
Vs: Evon kytkin...

artova sanoi
Veisitkö omat osat, vai ostaisitko heiltä?
Itse tilattu kytkin Camskililta. Siitä tulikin mieleen, tarvisiko kytkimen vaihdossa jotakin muuta osaa olla hankittuna, kuin itse kytkin? Vanhalla vauhtipyörällä olisi tarkoitus mennä.
 
Vs: Evon kytkin...

painelaakeri ois varmaan hyvä olla jos on sökö niinku esim mulla oli, makso printsportilta jotain 50-100€ muistaakseni...
 
Vs: Evon kytkin...

Kytkimeen aseltelma, levy, painelaakeri.
Vaihteistoon ja kulmavaihteeseen öljyt.
Vauhtipyörän todennäköisesti joutuu koneistaan tai kannattais ainakin jos luistanut.

Ja tosiaan toi hinta kuulostaa ihan järkevälle..
 
Vs: Evon kytkin...

Ite laittaisin noiden lisäksi vielä asetelmaan ja vauhtipyörään (mikäli käytetään irti)uudet pultit.
 
Vs: Evon kytkin...

maurichia sanoi
painelaakeri ois varmaan hyvä olla jos on sökö niinku esim mulla oli, makso printsportilta jotain 50-100€ muistaakseni...
Eikös tuo painelaakeri tule tuossa kykäsetissä mukana? http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2322p673
Vielä selvennyksenä tuohon AKR:n hintaan, että tuo 300€ kysytty pelkistä töistä, eli esim. öljyjen hinnat tulevat vielä lisäksi.
 
Vs: Evon kytkin...

Putte sanoi
Eikös tuo painelaakeri tule tuossa kykäsetissä mukana? http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2322p673
Vielä selvennyksenä tuohon AKR:n hintaan, että tuo 300€ kysytty pelkistä töistä, eli esim. öljyjen hinnat tulevat vielä lisäksi.

Kyllä se siinä näyttäs olevan.
 
Vs: Evon kytkin...

Putte sanoi
Eikös tuo painelaakeri tule tuossa kykäsetissä mukana? http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2322p673
Vielä selvennyksenä tuohon AKR:n hintaan, että tuo 300€ kysytty pelkistä töistä, eli esim. öljyjen hinnat tulevat vielä lisäksi.

Omana mielipiteenä se että 300e töistä on varsin järkevä hinta vielä. Sen verran työläältä tavan pulliaiselle tuo kytkän vaihto evoon kuulostaa etten itse kyllä viitsisi yrittää.
 
Vs: Evon kytkin...

Ei loppujen lopuksi ole iso homma itsekään vaihtaa. Ekaa kertaa vaihdoin niin 1 ilta meni purkaessa ja seuraava ilta kasatessa+ lava olutta per ilta :) Tätä foorumia lukemalla sai hyvät ohjeet vaihtoon. Itse laitoin sachs:n jäykemmän asetelman ja clutchNet:n sintteri levyn. Osat ostin järkihintaan printsportilta.
 
Takaisin
Ylös Bottom