Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

HyppyRotta sanoi
Evo 8 pitäis saada säädettyä ja penkitettyä.
Onko kenelläkään tiedossa asiaansa osaavaa firmaa??
ja mieluusti E-Pohjanmaalta.

Mitä olet säätämässä? Jos vakioecua, niin keskisuomesta Jyväskylän läheltä Leppävedeltä löytyy turbotec. www.turbotec.fi
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Autotyö A.Kosonen peräseinäjojelta penkittää meitille kilpurit :peukku
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Cirrus sanoi
Mitä olet säätämässä? Jos vakioecua, niin keskisuomesta Jyväskylän läheltä Leppävedeltä löytyy turbotec. www.turbotec.fi
Onko tuon firman tuote paras täällä Uudellamaallakin, vai onko tiedossa vielä luotettavampia/parempia? Onko kellään kokemuksia noista stage1 ja 2 ohjelmista ja niiden vaikutukista auton luotettavuuteen/toimivuuteen? Itsekin olen alkanut harkita tehonlisäystä, mutten oikein tiedä mikä olisi paras tapa... (pelkällä ohjelmoinnilla vaiko myös hardwaren muutoksilla)
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

evoluutio sanoi
Onko tuon firman tuote paras täällä Uudellamaallakin, vai onko tiedossa vielä luotettavampia/parempia? Onko kellään kokemuksia noista stage1 ja 2 ohjelmista ja niiden vaikutukista auton luotettavuuteen/toimivuuteen? Itsekin olen alkanut harkita tehonlisäystä, mutten oikein tiedä mikä olisi paras tapa... (pelkällä ohjelmoinnilla vaiko myös hardwaren muutoksilla)

No. Varmaan yksi ensimmäisiä paikkoja joka alkoi tuota mitsubishin vakioecun softaa kehittelemään. Mika Karalalla itselläänkin oli ainakin silloin jo 2006 oma evo ix ja kait on vieläkin. Moni paikka joka tarjoaa virejä niin jälleenmyy tuota turbotecin softaa. Onhan tuota ihmisillä ollut tuota viriä ja kukaan ei ole valittanut. Uusin versio kait laskee polttoaineen kulutustakin.

P.S. Jäseneksi klubiin liittyminen kannattaa ;)
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

RapajuoppoPutkiMies sanoi
Autotyö A.Kosonen peräseinäjojelta penkittää meitille kilpurit :peukku

Asko taitaa mielellään pysä vain kilpureissa, joten katukalusto kannattaa viedä tuonne Kararalle. Tosin 20.6 - 1. 8. väli taitaa siellä olla kesälomaaikaa.
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Kaikki puhuvat "Karalan softasta", mutta osaako kukaan sanoa sisältääkö se ihan oikeasti softaakin vai säädetty vain karttoja? Eli onko kyseessä vakioecu + ecuflash + Karalan kehittämät kartat tai Ecutek + Karalan kehittämät kartat vai jotain ihan oikeasti uutta?
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

duck sanoi
Asko taitaa mielellään pysä vain kilpureissa, joten katukalusto kannattaa viedä tuonne Kararalle. Tosin 20.6 - 1. 8. väli taitaa siellä olla kesälomaaikaa.

Jep..ei asko suostu muita penkittää/säätämään kuin kilpureita.
Ensi maanantaina askolle vien "yskän" :peukku
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

ast sanoi
Kaikki puhuvat "Karalan softasta", mutta osaako kukaan sanoa sisältääkö se ihan oikeasti softaakin vai säädetty vain karttoja? Eli onko kyseessä vakioecu + ecuflash + Karalan kehittämät kartat tai Ecutek + Karalan kehittämät kartat vai jotain ihan oikeasti uutta?

Nyt en ymmärrä. Vakio ecun muistipiiriltä tietokone osaa etsiä vain tiettyjä asioita. Näitä sen osaamia parametrejä voidaan asetella uusiksi järjestelmän tarjoamien rajojen puitteissa. Näin minä olen asian ymmärtänyt. Mitä oikein tarkoitat uudella softalla verrattuna vain säädettyihin karttoihin?

Jos taasen vaihdetaan moottoria ohjaava tietokone kokonaan uuteen, kaikki ohjaava elektoriinkka voidaan komentaa täysin halutusti tekemään sen elektroniikaan puitteissa sallitut ja mahdolliset asiat.

Erona on siis mielestäni vaihdetaanko softa versus vaihdetaanko ohjaava tietokone ja myöskin sen uuden tietokoneen softa.

Karala ohjelmoi vanhan tietokoneen tekemään uusia asioita sen tietokoneen puiteissa. Uusi ecu eli moottorinohjaukseen koko uusi tietokone pystyy sitten käskemään elektroniikka tekemään asioita johon alkuperäisen tietokoneen kapasiteetti eri riitä.

En nyt ymmärtänyt kysymystä sen takia, koska mielestäni ecuflash ja ecutek tekevät tasan samaa asiaa, eli ohjelmoivat auton omaa vakiotietokonetta uusiksi. Molemmissa tapauksissa kyse on uudesta softasta vakiotietokoneeseen.

Pienessä humalssa tätä näppäilen, joten saattoi tulla aika epäselvää tekstiä ja tietmäyskin näistä asioista ei ole kovin suuri.

EDIT: Kas näin aamulla ymmärtää paljon paremmin asiat :) Eli joo kyse oli ilmeisesti siitä että voiko vakioecun suorittavaa ohjelmaa laittaa uusiksi versus vai voiko sen jotakin muisti-aluetta vain muokata, josta se katso ajon säätelyn parametrit. Minun fiilis tosiaan on se että ei voi suorittavaa ohjelmaa laittaa uusiksi vakioecuun ja ecuflash ja ecutek tekevät samaa asiaa.
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Mielestäni muutaman taulukon muuttaminen ECU:n ohjelmakoodissa ei ole "uutta softaa" vaan kuten englantilaiset sanoisivat mappausta, ECU:n karttojen muuttamista tai säätämistä. Uutta softaa on ECU:n prosessorin suorittaman ohjelmakoodin muuttaminen, esimerkiksi uusien toimintojen rakentaminen tai vanhojen muuttaminen (siis muitakin muutoksia kuin koodin taulukosta lukemien parametrien muokkaus).

Ecuflash muuttaa vain taulukoita ja parametrejä joilla voidaan kytkeä tiettyjä ominaisuuksia päälle tai pois. Ecutekkiin en ole tututustunut niin paljoa että osaisin sanoa onko siinä tehty ECU softaan jotain muutoksia vai ei.

ECU:n vaihto ei tähän asiaan kuulu lainkaan, silloin ei puhuta ohjelman vaihtamisesta vaan kokonaan toiseen moottorinohjaukseen siirtymisestä.
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Cirrus sanoi
No. Varmaan yksi ensimmäisiä paikkoja joka alkoi tuota mitsubishin vakioecun softaa kehittelemään. Mika Karalalla itselläänkin oli ainakin silloin jo 2006 oma evo ix ja kait on vieläkin. Moni paikka joka tarjoaa virejä niin jälleenmyy tuota turbotecin softaa. Onhan tuota ihmisillä ollut tuota viriä ja kukaan ei ole valittanut. Uusin versio kait laskee polttoaineen kulutustakin.

P.S. Jäseneksi klubiin liittyminen kannattaa ;)
Oliko tuo vinkki mahdollisista virityspajojen tarjoamista alennuksista klubin jäsenille :)? No täytyy harkita. Tuossa Turbotecin sivullahan muuten sanotaan, että ohjelman voi saada ilman asennusta, jos omistaa ohjelmointilaitteen. Ihme, ettei sellaista laitetta heidän tarjonnastaan löydy. Minua meinaan kiinnostaisi mahdollisuus voida palauttaa tehot vakioiksi (ja halutessa takas kovemmaksi tietty).
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

evoluutio sanoi
Minua meinaan kiinnostaisi mahdollisuus voida palauttaa tehot vakioiksi (ja halutessa takas kovemmaksi tietty).

Ecuflash + piuha + PC
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Onko mitään Helsinkin lähella myos, joka teke vakio ECU'lle säätoja?
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

RainR sanoi
Onko mitään Helsinkin lähella myos, joka teke vakio ECU'lle säätoja?

Jyväskylän herrojen softia jälleenmyy Helsingin nurkilla parikin firmaa.

Kamitec ja Decatec. Katso osoitteet täältä: http://www.turbotec.com/yhteystiedot/jalleenmyyjat.html
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Cirrus sanoi
No. Varmaan yksi ensimmäisiä paikkoja joka alkoi tuota mitsubishin vakioecun softaa kehittelemään. Mika Karalalla itselläänkin oli ainakin silloin jo 2006 oma evo ix ja kait on vieläkin. Moni paikka joka tarjoaa virejä niin jälleenmyy tuota turbotecin softaa. Onhan tuota ihmisillä ollut tuota viriä ja kukaan ei ole valittanut. Uusin versio kait laskee polttoaineen kulutustakin.

P.S. Jäseneksi klubiin liittyminen kannattaa ;)
Mitenköhän hyvin kytkin tai etenkin vaihteisto kestää 500nm väännön?
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

evoluutio sanoi
Mitenköhän hyvin kytkin tai etenkin vaihteisto kestää 500nm väännön?

No varmasti se kytkin joutuu lujemmalle, varsinkin jos ajotyyli hyödyntää nuo lisäväännöt. Jos porsii niin vaihtaa sitten uutta sisään. :) Koneen pitäisi kyllä kestää. N-ryhmää ajellaan vakio osillakin.
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Cirrus sanoi
No varmasti se kytkin joutuu lujemmalle, varsinkin jos ajotyyli hyödyntää nuo lisäväännöt. Jos porsii niin vaihtaa sitten uutta sisään. :) Koneen pitäisi kyllä kestää. N-ryhmää ajellaan vakio osillakin.

Ei taida kovin moni vetää totaalisen vakiolaatikolla. Yleensä suorakytky rakennettu vakiolaatikon kuoriin. Kuoret halkee jossai vaihees kun venyvät. Toki meno on sen 120% rääkkiä koko ajan :peukku
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Harri K sanoi
Ei taida kovin moni vetää totaalisen vakiolaatikolla. Yleensä suorakytky rakennettu vakiolaatikon kuoriin. Kuoret halkee jossai vaihees kun venyvät. Toki meno on sen 120% rääkkiä koko ajan :peukku

Taitaa tosiaan olla aika vähissä, noi vakiosalkuilla ajelijat. Ja hajoo ne suorakytkin, joskus jopa aika tiuhaan tahtiin....
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

pexi sanoi
Taitaa tosiaan olla aika vähissä, noi vakiosalkuilla ajelijat. Ja hajoo ne suorakytkin, joskus jopa aika tiuhaan tahtiin....

Tarkoitus oli viitata vakio osilla moottorin vakio osiin. Ei niinkään voimansiirtoon.

Subaru puolella vakiokytkin porsi aina ensin ja laatikko säästyi sen takia monesti. Miten lie evossa?

Eikös Harri teillä ollut tuossa joku aika sitten myynnissä muutamia vakio-osia, jotka ei vuoden ralli-auto käytön jälkeen olleet menneet miksikään?
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Cirrus sanoi
Tarkoitus oli viitata vakio osilla moottorin vakio osiin. Ei niinkään voimansiirtoon.

Subaru puolella vakiokytkin porsi aina ensin ja laatikko säästyi sen takia monesti. Miten lie evossa?

Eikös Harri teillä ollut tuossa joku aika sitten myynnissä muutamia vakio-osia, jotka ei vuoden ralli-auto käytön jälkeen olleet menneet miksikään?

Jep... tuossa aiemmi puhuttii voimansiirro kestävyydestä ja siihen luulin että kommentoit.
Toki kone on siis vakiota sisältä.
Ja tosiaa ei ne osat miksikää menny ole... ny vissii pari mäntää "kärsi" ku hääauton perässä pyörivät narun jatkeena ;D ::)
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Cirrus sanoi
Jyväskylän herrojen softia jälleenmyy Helsingin nurkilla parikin firmaa.

Kamitec ja Decatec. Katso osoitteet täältä: http://www.turbotec.com/yhteystiedot/jalleenmyyjat.html
Onko ketään muutta joka ei tee Turbotecin softia? Helsinkin alueella tai noin 100+ km?
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

RainR sanoi
Onko ketään muutta joka ei tee Turbotecin softia? Helsinkin alueella tai noin 100+ km?

Vakioecuunko?

ST-motors virittelee kyllä mitsubishejä, mutta en tiedä kuuluko siihen niiden peruspakettiin (2900e) myös uusi ecu vai tuleeko se vakioecuun: http://www.stmotors.fi/

Sieltäpäin on myös http://www.motorbit.fi/, mutta minulla ei ole kyllä hajuakaan tekeekö nuo mitsubishiin mitään.
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Cirrus sanoi
Vakioecuunko?

ST-motors virittelee kyllä mitsubishejä, mutta en tiedä kuuluko siihen niiden peruspakettiin (2900e) myös uusi ecu vai tuleeko se vakioecuun: http://www.stmotors.fi/

Tulee vakio ecuun. Olisi aika halpa paketti jos saisi Teinin alustan ja uuden ecun asennettuna & säädettynä alle kolmen tonnin :)
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Cirrus sanoi
Vakioecuunko?

ST-motors virittelee kyllä mitsubishejä, mutta en tiedä kuuluko siihen niiden peruspakettiin (2900e) myös uusi ecu vai tuleeko se vakioecuun: http://www.stmotors.fi/

Sieltäpäin on myös http://www.motorbit.fi/, mutta minulla ei ole kyllä hajuakaan tekeekö nuo mitsubishiin mitään.
Evoihin Motorbit ei tee. Kehottivat siellä kääntymään Karalan puoleen.
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Täytyy vielä kysyä, kun meni noi selitykset yli teknisen ymmärrykseni. Lainaus eräästä aikaisemmasta keskustelusta: "Esim. kasin FQ-320 oli tehty pelkästään Ecutek softalla ja fuel cut defenderillä. Ei aivan päällikkö ratkaisu". Eli kysymykseni on: Onko tuo Karalan tarjoama vaihtoehto (stage 1 tai 2) sitten "päällikkö ratkaisu"?
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Ja vielä tollanen sattu silmään: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2036572&show=inline&id_vehicle_type=&id_make=49&id_model=577&id_car_type=&id_fuel_type=&id_gear_type=&pfrom=25000&pto=&yfrom=&yto=&show_search=1&engineFrom=&engineTo=&mileageFrom=&mileageTo=&id_domicile=&id_four_wheel=3&search=Hae+%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?show=inline@id_vehicle_type=@id_make=49@id_model=577@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pfrom=25000@pto=@yfrom=@yto=@show_search=1@engineFrom=@engineTo=@mileageFrom=@mileageTo=@id_domicile=@id_four_wheel=3@search=Hae+%3E%3E

Onko siis 6000€ arvosta kamaa..? Ja jos on, niin onko väärtti vai voiko saman saada halvemmalla?
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

evoluutio sanoi
Täytyy vielä kysyä, kun meni noi selitykset yli teknisen ymmärrykseni. Lainaus eräästä aikaisemmasta keskustelusta: "Esim. kasin FQ-320 oli tehty pelkästään Ecutek softalla ja fuel cut defenderillä. Ei aivan päällikkö ratkaisu". Eli kysymykseni on: Onko tuo Karalan tarjoama vaihtoehto (stage 1 tai 2) sitten "päällikkö ratkaisu"?

No tuon alkuperäisen lainauksen kirjoittajan mielestä ei varmaankaan. Ratkaisu on suurinpiirtein samanlainen eli laitetaan vain alkuperäiseen ecuun uutta softaa.

Toisaalta jos valmistaja brittien maahantuoja tekee autoille näin ja uskalataa vielä myöntää takuut ja kaikki niin ei se hirveän huonokaan voi olla.

Mikä on kenenkin mielestä päälikkö ratkaisu, mutta itse pitäisin päälikkö ratkaisuna ratkaisua jossa laitetaan ecut ja putket uusiksi ja aletaan uusimaan jo moottoriin osia. Sitten aletaankin puhumaan jo isommista rahoista.
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Harmi. St-Motorsilta arvioitiin, että toi 2900€ virityspaketti ilman alustan laittoa maksaisi noin 1500€. Siis ohjelmointi ja viriputkisto. Se on oikeastaan maksimisumma, minkä tällä hetkellä viitsin viritykseen käyttää. Täytyy nuo Milltekin ja Printsportin vaihtoehdot tutkia myös.
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

evoluutio sanoi
Harmi. St-Motorsilta arvioitiin, että toi 2900€ virityspaketti ilman alustan laittoa maksaisi noin 1500€. Siis ohjelmointi ja viriputkisto. Se on oikeastaan maksimisumma, minkä tällä hetkellä viitsin viritykseen käyttää. Täytyy nuo Milltekin ja Printsportin vaihtoehdot tutkia myös.

Tuo stmotors on samanlainen paketti kuin karala/turbotec/printsport. Ne vain tosiaan laittaa uuden putken samalla ja sinne vakioecuun uutta softaa. Saa varmasti putkia muiltakin ja voi sellaisen tilata itsekin. Todella vaikea sitten taas sanoa että kenen softa on paras ja kenen ei. Oikeastaan taida voida muuta sanoa kuin että luultavasti ensimmäisenä valmiina oli tuo karalan. Se ei kuitenkaan tarkoita mitään. Karalan softan uusimmasta versiosta sanotaan myös että se pudottaa kulutusta matka-ajossa 1-2l. Mutta se ei taas tarkoita etteikö st-motorssin voisi kanssa.
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Cirrus sanoi
Tuo stmotors on samanlainen paketti kuin karala/turbotec/printsport. Ne vain tosiaan laittaa uuden putken samalla ja sinne vakioecuun uutta softaa. Saa varmasti putkia muiltakin ja voi sellaisen tilata itsekin. Todella vaikea sitten taas sanoa että kenen softa on paras ja kenen ei. Oikeastaan taida voida muuta sanoa kuin että luultavasti ensimmäisenä valmiina oli tuo karalan. Se ei kuitenkaan tarkoita mitään. Karalan softan uusimmasta versiosta sanotaan myös että se pudottaa kulutusta matka-ajossa 1-2l. Mutta se ei taas tarkoita etteikö st-motorssin voisi kanssa.
Joo... Karala väitti, ettei tätä lastutusta näkyisi merkkihuollossa, kun taas St-Motorsilta sanottiin että kyllä näkyy. Kun kysyin Karalalta fuel cut defenderistä, en saannut selvää vastausta.
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Pikkusen topiccia nostaen ja samalla mainostaen että meillä on pajalla rakenteilla 4wd dyno, että kesällä varmaankin dyno toiminnassa, tatechia yms saa parin tuttavan kautta jos tarvittee
 
Vs: Evon penkitys ja säädättäminen???? E-Pohjanmaalla

Onko pohjanmaalle tullut uusia 4-veto dynoja? Missä penkittää auto asiantuntevasti? Tatecin penkki olisi taatusti pätevä, muttei tampereelle asti viittisi lähteä räjäyttämään moottoria.
Ranacolla härmässä ei ainakaan vuosi sitten ollut 4-vetopenkin jarrusäädintä, joten pelkästään inertiaa vastaan vedetään. Perusvirejä tehokkaampaa hankala säätää tuolloin.
 
Takaisin
Ylös Bottom