Terve!
Kyseessä Mitsubishi Lancer, farmari, 1.6l-koneella, vuosimalli 2004.
Ongelman juurisyy:
Kun vaihtaa sisätilan lämmönsäätimen kylmältä kuumalle tai kuumalta kylmälle säätimessä on "este" lämpötilojen välissä. Jotta tästä esteestä pääsee yli, täytyy lämmönsäädintä "nylkyttää" edestakaisin pikkuhiljaa sille lämpötilapuolelle jolle haluaa. Kun "este" on ylitetty lämpötilansäädin solahtaa haluamalle lämpötilapuolelle. Käännettäessä takaisin vastakkaiselle puolelle joudumme toistamaan toimenpiteen.
"Este" tuntuu kuin vaijeri ohjaisi kiskolla olevaa pyörää, mutta kiskolla on möykky jonka yli pyörä täytyy saada "nylkytettyä".
Ongelma:
Koska eräänä päivänä vitutti tarpeeksi, rykäisin lämpötilan säätimen toiselle lämpötilalle väkisin, jonka johdosta lämpötila jäi pysymään alkuperäiselle lämpötilalle. Lämpötilan säädintä käännettäessä nyt toiselle lämpötilalle lämpötilan säädin paukahtaa kukn jousivoimalla takaisin alkuperäiselle lämpötilalle.
Alustava tutkinta:
Lämpötilan säätimeen (joka on mallia pyöreä) on paneelin takana kytketty kovamuovilla suojattu vaijeri, jonka kulkee noin 2 senttimetrin päässä alkavassa muoviputkessa. Väkisin käännettäessä lämpötilansäädintä lievää väkivaltaa käyttäen ja vaijerin ohjaaman härpäkkeen kohdattaessa "esteen", on kovamuovitettu vaijeri kääntynyt mutkalle joka estää vaijeria menemästä kovamuoviseen ohjausputkeen.
Tämä aiheuttaa jousi-efektin.
Mitä nyt:
Tällä hetkellä lämpötilaa voi vaihtaa siten että henkilö ottaa lämmönsäätimen yläpuolella olevan autoradion pois, jolloin henkilö voi toisen käden sormella painaa kovamuovitetun vaijerin mutkaa lämmönsäädintä samalla kääntäen.
Tämä ei kuitenkaan ole käyttäjäystävällistä, jolloin tämän vaijerin vaihto on tarpeen.
Onko kokemuksia tällaisesta ongelmasta? Saisiko tuota itse korjattua ilman että tarvitsee koko kojelautaa purkaa?
Kävin kysymässä korjaamolta asiasta ja kustannusarvio oli 300-500€.
Kyseessä Mitsubishi Lancer, farmari, 1.6l-koneella, vuosimalli 2004.
Ongelman juurisyy:
Kun vaihtaa sisätilan lämmönsäätimen kylmältä kuumalle tai kuumalta kylmälle säätimessä on "este" lämpötilojen välissä. Jotta tästä esteestä pääsee yli, täytyy lämmönsäädintä "nylkyttää" edestakaisin pikkuhiljaa sille lämpötilapuolelle jolle haluaa. Kun "este" on ylitetty lämpötilansäädin solahtaa haluamalle lämpötilapuolelle. Käännettäessä takaisin vastakkaiselle puolelle joudumme toistamaan toimenpiteen.
"Este" tuntuu kuin vaijeri ohjaisi kiskolla olevaa pyörää, mutta kiskolla on möykky jonka yli pyörä täytyy saada "nylkytettyä".
Ongelma:
Koska eräänä päivänä vitutti tarpeeksi, rykäisin lämpötilan säätimen toiselle lämpötilalle väkisin, jonka johdosta lämpötila jäi pysymään alkuperäiselle lämpötilalle. Lämpötilan säädintä käännettäessä nyt toiselle lämpötilalle lämpötilan säädin paukahtaa kukn jousivoimalla takaisin alkuperäiselle lämpötilalle.
Alustava tutkinta:
Lämpötilan säätimeen (joka on mallia pyöreä) on paneelin takana kytketty kovamuovilla suojattu vaijeri, jonka kulkee noin 2 senttimetrin päässä alkavassa muoviputkessa. Väkisin käännettäessä lämpötilansäädintä lievää väkivaltaa käyttäen ja vaijerin ohjaaman härpäkkeen kohdattaessa "esteen", on kovamuovitettu vaijeri kääntynyt mutkalle joka estää vaijeria menemästä kovamuoviseen ohjausputkeen.
Tämä aiheuttaa jousi-efektin.
Mitä nyt:
Tällä hetkellä lämpötilaa voi vaihtaa siten että henkilö ottaa lämmönsäätimen yläpuolella olevan autoradion pois, jolloin henkilö voi toisen käden sormella painaa kovamuovitetun vaijerin mutkaa lämmönsäädintä samalla kääntäen.
Tämä ei kuitenkaan ole käyttäjäystävällistä, jolloin tämän vaijerin vaihto on tarpeen.
Onko kokemuksia tällaisesta ongelmasta? Saisiko tuota itse korjattua ilman että tarvitsee koko kojelautaa purkaa?
Kävin kysymässä korjaamolta asiasta ja kustannusarvio oli 300-500€.