Onkohan monikaan (kukaan) seurannut vuonna 2017 esitellyn, ensimmäisen sukupolven FUSO eCanter hanketta? Kyseessä siis 7,5 tonniluokan täyssähköinen jakeluauto, jonka kehitystarina on ollut ihan mielenkiintoinen. Kyseinen automalli ei ole ollut lainkaan varsinaisessa myynnissä, mutta valmistaja on "liisannut" niitä valituille loppukäyttäjille, jotka ovat olleet sitoutuneita kehitystyöhön. Eli käytännössä autoa on siis kehitetty ja testattu oikeissa olosuhteissa. Sitoutuminen on tarkoittanut myös sitä, että jopa toimitettuihin autoihin on tehty matkan varrella saatujen kokemusten perusteella jopa ihan teknisiä muutoksia, ei pelkkiä päivityksiä tms.. Kehityskaaren huomaa ihan jo lehdistökuvistakin, esim. komponenttien sijoittelu on muuttunut radikaalisti ihan sähkömoottorin sijaintia myöten. Ensimmäiset toimitetut autot näyttikin enemmän jopa prototyypiltä, mutta myöhemmät versiot oli sitten jo täysin sarjatuotantoa. First gen eCanterin speksit on 135kW/399Nm ja kahdeksasta nestejäähdytetystä akkupaketista koostuva 83kWh akusta, jolla saavutetaan vähintään 100km range jakelukäyttöön. Hauskasti eroaa tuo ammattikäyttöön ilmoitettu range 'vähintään', kun henkilöautoissa range ilmoitetaan käytännössä 'enintään'. Ja tuo ilmoitettu toimintasäde on siis toteutunut ihan oikeasti jopa kuormattuna, vuoristoisilla alueilla.
Tulipa pitkä alustus ensimmäisestä sukupolvesta, vaikka aiheena onkin next gen. No ehkä ok, oletettavasti ensimmäinen sukupolvikaan ei ole useimmille tuttu tapaus.
Joitain päiviä sitten tihkui ensimmäiset tiedot eCanterin toisesta sukupolvesta. Tietoa ei ole vielä juuri muutamaa videota enempää, mutta niistä voi päätellä kyseessä olevan valmis tuote. Toisin kuin ensimmäisestä versiosta, jota oli saatavana vain yhtenä alusta kokona ja yhdellä akkukapasiteetilla, tulee uudesta sukupolvesta tarjolle muusta Fuso Canter mallistosta tutut alustavaihtoehdot. Ja videoista selviää myös pari muutakin mielenkiintoista seikkaa. Edellisen mallin kylkiin ym. sijoitetut erilliset akut on korvattu yhdellä alustan alapuolelle sijoitetulla akkukotelolla ja niitä näyttää olevan tarjolla fyysisesti eri kokoisia. Pisimmässä akselivälin auton akkukotelo oli valtava.
Ja se alustan alapuolelle ripustettu, aivan taka-akseliin asti ylettyvä akku lähes vahvistaa sen mielenkiintoisimman huhun, että 2gen mallissa luovutaan kokonaan yhden sähkömoottorin, kardaanin ja perinteisen tasauspyörästön ratkaisusta. Tilalle tulee paremman mm. paremman hyötysuhteen ja vähemmän huoltotarvetta omaavat pyöräkohtaiset sähkömoottorit. Tietääkö joku, onko muilla valmistajilla "napamoottoreita" käytössä vielä missään ajoneuvoluokassa, vai ehtiikö eCanter olemaan ensimmäinen?
Tässä vielä pari linkkiä. Samalta kanavalta löytyy useampia "testivideoita"
Ihan kunniahimoisen 1gen kehityshankkeen perusteella itsellä on ihan odotuksia tämän uutukaisen suhteen. Uskon että ulos tulee varsin käyttökelpoinen ja räätälöitävä sähkötyökalu. Tuollainen menisi kaikenlaista harrastavalle ihan jo henkilökohtaisesta kulkupelistäkin, kun käyttökustannukset ei päätä huimaa, mutta uushinta lienee pitkälle yli 100.000€, joten ei sittenkään No jos nämä uudet mallit päätyisivät edes leasingsopimusten päätyttyä normaalisti myyntiin, toisin kuin gen1 tuotekehityssukupolvi, jotka päätyvät takaisin valmistajalle.
Tulipa pitkä alustus ensimmäisestä sukupolvesta, vaikka aiheena onkin next gen. No ehkä ok, oletettavasti ensimmäinen sukupolvikaan ei ole useimmille tuttu tapaus.
Joitain päiviä sitten tihkui ensimmäiset tiedot eCanterin toisesta sukupolvesta. Tietoa ei ole vielä juuri muutamaa videota enempää, mutta niistä voi päätellä kyseessä olevan valmis tuote. Toisin kuin ensimmäisestä versiosta, jota oli saatavana vain yhtenä alusta kokona ja yhdellä akkukapasiteetilla, tulee uudesta sukupolvesta tarjolle muusta Fuso Canter mallistosta tutut alustavaihtoehdot. Ja videoista selviää myös pari muutakin mielenkiintoista seikkaa. Edellisen mallin kylkiin ym. sijoitetut erilliset akut on korvattu yhdellä alustan alapuolelle sijoitetulla akkukotelolla ja niitä näyttää olevan tarjolla fyysisesti eri kokoisia. Pisimmässä akselivälin auton akkukotelo oli valtava.
Ja se alustan alapuolelle ripustettu, aivan taka-akseliin asti ylettyvä akku lähes vahvistaa sen mielenkiintoisimman huhun, että 2gen mallissa luovutaan kokonaan yhden sähkömoottorin, kardaanin ja perinteisen tasauspyörästön ratkaisusta. Tilalle tulee paremman mm. paremman hyötysuhteen ja vähemmän huoltotarvetta omaavat pyöräkohtaiset sähkömoottorit. Tietääkö joku, onko muilla valmistajilla "napamoottoreita" käytössä vielä missään ajoneuvoluokassa, vai ehtiikö eCanter olemaan ensimmäinen?
Tässä vielä pari linkkiä. Samalta kanavalta löytyy useampia "testivideoita"
Mitsubishi Fuso Unveils Test Vehicles Of Next-Gen eCanter
Mitsubishi Fuso, part of Daimler Truck, announced the next generation of the Fuso eCanter, Japan’s first series-produced all-electric light-duty truck.
insideevs.com
Ihan kunniahimoisen 1gen kehityshankkeen perusteella itsellä on ihan odotuksia tämän uutukaisen suhteen. Uskon että ulos tulee varsin käyttökelpoinen ja räätälöitävä sähkötyökalu. Tuollainen menisi kaikenlaista harrastavalle ihan jo henkilökohtaisesta kulkupelistäkin, kun käyttökustannukset ei päätä huimaa, mutta uushinta lienee pitkälle yli 100.000€, joten ei sittenkään No jos nämä uudet mallit päätyisivät edes leasingsopimusten päätyttyä normaalisti myyntiin, toisin kuin gen1 tuotekehityssukupolvi, jotka päätyvät takaisin valmistajalle.