Galant 1.8i -95 4G93 kone tyhjäkäynti aaltoilee lämpimänä?

touhou

New Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2016
Hakin vastikään vm 1995 galant 1.8i hb:n ja se oli seissyt 2 vuotta, mutta uusi (käytetty) akku ja hörähti käyntiin, heti alkuun toki oli aaltoilevaa tyhjäkäyntiä sekä saattoi sammua kun kytkimen painoi pohjaan.

Tankkasin n. varttitankin 98E bensiiniä, vaihdoin uudet tulpat, vaihdoin uuden ilmman suodattimen.

Silti aina kun käynnistää kylmänä menee automaatti huikka päälle ja tyhjäkäynti n. 2000rpm (ihan ok) , mutta koeen lämmetttyä ja kun huikka lähtee päältä pois tyhjäkäynti aaltoilee 1100-1400rpm välillä??

Missä vika / mistä etsisin syyn vikaan?

4G93 tyypin moottori ja neuvoa sekä kuvitettua apua kaipaisin, ei muuten haittaa, mutta pitäisi saada päästöt ja käyttää auto katsastuksessa että pääsee ajamaan.
 
Vs: Galant 1.8i -95 4G93 kone tyhjäkäynti aaltoilee lämpimänä?

Tyhjäkäyntimoottori rikki tai jumissa. Voi olla myös joku imuvuoto.
 
Vs: Galant 1.8i -95 4G93 kone tyhjäkäynti aaltoilee lämpimänä?

Basbarduu sanoi
Tyhjäkäyntimoottori rikki tai jumissa. Voi olla myös joku imuvuoto.

Tyhjäkäyntimoottori ilmeisesti kaasuläpän alla?? Onko tarkkaa kuvaa siitä ja miten tarkistan sen toimivuuden?

Olen yrittänyt tutkia imuletkuja , mutta selkeitä murtumia ym, rikkoumia ei näy letkuissa ... mikä paras keino tarkistaa missä mahdollinen vuoto??

Voiko asiaan muuten vaikuttaa se että auto seisoi 2 vuotta akku kiinni ja luonnollisesti akku tyhjen, näin ollen tilalle vaihdettiin ehjä akku joka toimii??

Auto alkanunut myös nyt vilkuttaa Check Engine valoa aika ajoin, lieneekö tutkia : ""CHECK ENGINE -valo ilmoittaa ECU:n tallentaneen vikakoodeja muistiinsa.""
 
Vs: Galant 1.8i -95 4G93 kone tyhjäkäynti aaltoilee lämpimänä?

Eli ilmeisesti alustavasti mennään näillä Niko Päiviäisen oheilla:

"Onko akku ollut irti tai tyhjä? Onko ECU ollut irti? Jos on, niin hetken aikaa tämän jälkeen ECU opettelee uudestaan tyhjäkäynnin asetusarvoja. Tämän normaalin opetteluvaiheen aikana tyhjäkäynti voi olla tavallista korkeampi, tavallista matalampi, tyhjäkäynti voi aaltoilla ja auto saattaa jopa sammuilla. Tämä "vika" kuitenkin korjaantuu itsekseen, jos missään muualla ei ole vikaa.

Kaasuläppäkotelon luona olevia säätöruuveja ei tarvitse käytännössä koskaan ruuvailla, jos tyhjäkäyntiä ohjaavat komponentit ovat ehjiä. ELI: ruuveihin ei kannata koskea kuin vasta aivan viimeisenä, kun mikään muu ei auta. Ja silloinkin pitää tietää mitä ollaan tekemässä. Säätöruuvien epäasialllinen ruuvailu on yksi tyhjäkäyntivikojen aiheuttajista!
""
 
Vs: Galant 1.8i -95 4G93 kone tyhjäkäynti aaltoilee lämpimänä?

Lue ihan ensin vikakoodit. Vuotojen osalta suihki koneen käydessä jarruosien puhdistusainetta sinne missä arvelet vuodon olevan. Tyhjäkäyntimoottorista löytyy hakua käyttämällä tarinaa. Voit purkaa ja puhdistaa sen, sekä mitata resistanssit. Sijaitsee kaasuläppäkotelon yhteydessä.
 
Vs: Galant 1.8i -95 4G93 kone tyhjäkäynti aaltoilee lämpimänä?

Basbarduu sanoi
Lue ihan ensin vikakoodit. Vuotojen osalta suihki koneen käydessä jarruosien puhdistusainetta sinne missä arvelet vuodon olevan. Tyhjäkäyntimoottorista löytyy hakua käyttämällä tarinaa. Voit purkaa ja puhdistaa sen, sekä mitata resistanssit. Sijaitsee kaasuläppäkotelon yhteydessä.

vikakoodien lukuun piti ilmeisesti rakentaa johdooista , hauenleuoista,, valosta ja resistorista jokin lukulaite?

tyhjäkäyntimoottorin kansi on aikas paskamainen koittaa avata... kaksi pientä ristipääruuvia levyssä kiinni ja saakelin piukassa, meinaa pyöristyä päät kun yrittää avata :seina ...jjoten en saanut auki.. :-\
 
Takaisin
Ylös Bottom