Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

J

juarola

Guest
Hei,

tietämykseni autojen tekniikasta on kovin vähäistä, joten koittakaa kestää...

Ongelma on siis seuraava: Tyhjäkäynnillä autosta kuuluu rutinaa joka katoaa painettaessa kytkin pohjaan ja palautuu välittömästi kun kytkimen nostaa. Onko vika kytkimessä, vaihdelaatikossa vaiko jossain muualla? Lisätietoja ja monisanaisia kuvauksia rutinan laadusta annan mielelläni!

- J. A.
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

Kyllähän tuo kuulostaisi että vaihdelaatikossa on jotain häikkää, luultavasti joku laakeri rohisee kun välissä on murua. Mites, oletko huomannut että ajettaessa kolmosvaihdetta suuremmilla vaihteilla kuuluu "kahina" vaihdelaatikon suunnalta?
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

Painelaakeri mennyt.

Vaatii laatikon avaamisen,ja siinähän samalla vaihtuu kytkin+paineasetelmakin näppärästi.
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

nostokurki sanoi
...Mites, oletko huomannut että ajettaessa kolmosvaihdetta suuremmilla vaihteilla kuuluu "kahina" vaihdelaatikon suunnalta?

Kiitoksia pikaisesta vastauksesta.

Kuvaamaasi kahinaa en ole havainnut, mutta isommilla vaihteilla vaihdekeppi alkaa tärisemään, voisi jopa sanoa kolisemaan. Liekö tällä mitään yhteyttä ongelmaan?
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

ST sanoi
Painelaakeri mennyt.

Vaatii laatikon avaamisen,ja siinähän samalla vaihtuu kytkin+paineasetelmakin näppärästi.

On sen verran varmanoloinen vastaus, että pakkohan tuo on uskoa :) Lähdetään siis tuosta liikkeelle ja katsotaan löytyykö vikaa.

Kiitoksia vielä kertaalleen vastanneille.
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

juarola sanoi
Kuvaamaasi kahinaa en ole havainnut, mutta isommilla vaihteilla vaihdekeppi alkaa tärisemään, voisi jopa sanoa kolisemaan. Liekö tällä mitään yhteyttä ongelmaan?
Kannattaa jo henkisesti varautua laatikkoremppaan,tuo ei kuulosta enään yhtään normaalilta.
Tai sitten painelaakerin lisäksi paineasetelma on jo TODELLA huonossa kunnossa.

Auto kuin auto,jos kuuluu kahinaa/rahinaa yms kytkin ylhäällä,ja poistuu sillä että laittaa kytkimen pohjaan,niin nimenomaan painelaakerissa vikaa.

Kuinka hyvin menee vaihteet silmään,ja toimiiko laatikko paremmin kylmänä kuin kuumana?
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

ST sanoi
Kannattaa jo henkisesti varautua laatikkoremppaan,tuo ei kuulosta enään yhtään normaalilta.
Tai sitten painelaakerin lisäksi paineasetelma on jo TODELLA huonossa kunnossa.

Auto kuin auto,jos kuuluu kahinaa/rahinaa yms kytkin alhaalla,ja poistuu sillä että laittaa kytkimen pohjaan,niin nimenomaan painelaakerissa vikaa.

Kuinka hyvin menee vaihteet silmään,ja toimiiko laatikko paremmin kylmänä kuin kuumana?

Voihan nenä, luulin jo että helpolla selvisin. Vaihteet liukuu kuin raiteilla, eli käytössä ei ole mitään ongelmaa. Todella selkeästi, moniin ajamiini autoihin verrattuna, "tuntuu vaihteiden paikat" ja vaihteet vaihtuvat kuin itsestään. Silläpä en ole mitään suurempaa ongelmaa osannut odottaa.


[edit]

Hetkinen! Rahina kuuluu siis silloin kun kytkin on ylhäällä ja poistuu painettaessa kytkin pohjaan, ei toisin päin.

[/edit]
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

juuri näin,sillon ei pitäisi olla kytkimessä eikä paine laakerissa vikaa.jos kerran kytkintä painaessa ääni häviää.sillon vika on laatikon laakereissa----> jos ääni kuuluu kokoajan painamatta kytkin poljinta vika TODENNÄKÖISESTI LAATIKON LAAKEREISSA. ----->jos ääntää KYTKINPOLJIN POHJASSA vika tod näköisesti kytkimen painelaakerissa

ps.ST nimimerkki mahdatko nyt tarkoittaa sitä mitä kirjoitat? minusta jokin menee ristiin,tai sit en ymmärrä alhaalla/pohjaan painettua kytkinpoljin juttua oikein.eikös alas painettu poljin ole sama kun pohjaan painettu??? ???
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

Korjattu typo..

Krapulansekaiset sanat meni ristiin..

Ja jos tämän tyypin laatikon laakerit ovat menossa,niin pitävät kyllä itsestään KOKO ajan ääntä+synkrot ei toimi,vaihteet takeltelee jne.
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

hmm, eikös painelaakerikin lakkaa pyörimästä kun kytkin irroittaa?
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

nostokurki sanoi
hmm, eikös painelaakerikin lakkaa pyörimästä kun kytkin irroittaa?

pyörii koko ajan, painaessa vain välykset poistuu laakerista ja saattaa ääni hiljentyä.
kytkin ylhäällä olessa väljä painelaakeri helisee kitisee vinkuu tms.
vaarana rikkinäisellä painelaakerilla ajaessa on että hirttää kiinni ja sorvaa kytkin asetelman käyttökelvottomaksi.
yleensä painelaakerin rikkoutuessa on paine asetelma vaihdettava, paine asetelman jousiin kun tulee melkein 90% varmuudella
urat rikkinäisestä/väljästä painelaakerista.
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

mulla oli dynyssä samaa vikaa.eli rahina kuului kun oli kytkin ylhäällä.pohjaan painettaessa loppu.seuraava vaihe on ku rupeaa potkimaan jotain vaihdetta pois päältä(mulla 4:sta)

sieltä on menny kytkinakselin laakerit.samalla ku ne vaihdattaa niin tehvat myös vaihtoon ;D.osat irtoaa timattitiskiltä alle 180€.ainakiin dynyyn irtos ;D ja sen laatikon purkaa kuka vaan joka on etes hieman perehtyny laatikoiden toimintaan.eli turha mitsulle viedä.minun laatikon laakeroinnin hinta arvio oli 1000€ :eek: muuan asentaja laitto sen sitten 150€ läjään ja aikaa meni 6h
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

jamppu_ sanoi
mulla oli dynyssä samaa vikaa.eli rahina kuului kun oli kytkin ylhäällä.pohjaan painettaessa loppu.seuraava vaihe on ku rupeaa potkimaan jotain vaihdetta pois päältä(mulla 4:sta)

hyvinkin voi pitää paikkansa :-\ pääakseli (5vaihteen laakeri) jos on väljä niin se kyl rikkoo laatikon ja voi
myös tehdä ääniä, tosin 4wd laatikko on jonkin verran erilainen kuin 2wd mallin...
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

JKorpela sanoi
hyvinkin voi pitää paikkansa :-\ pääakseli (5vaihteen laakeri) jos on väljä niin se kyl rikkoo laatikon ja voi
myös tehdä ääniä, tosin 4wd laatikko on jonkin verran erilainen kuin 2wd mallin...

mulla oli se kytkinakselin kytkimen puoleinen laakeri niin kulunu että koko akseli pääsi vaeltamaan ja siitä syystä rupesi potkimaan sitä pykälää pois.siinä akselilla kun on kuulalaakerit eikä kartiolaakerit.

ei kannata kovin pitkään ajaa jos rahisee.nimittäin se akseli jos pääsee elämään tarpeeksi niin rouhii laatikon takaseinästä alumiinia kivasti sinne rattaita voitelemaan ;)
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

...jatkoa seuraa:

Auto käväisi nyt huollossa kuunneltavana, ja tuomiona tarjottiin vaihdelaatikon uusimista. Eivät siis avanneet tms. muuta tarkempaa tutkimusta suorittaneet.

Nyt siis kiinnostaisi jotta minkämallisten Mitsujen vaihdelaatikoita tuohon pitäisi alkaa katsella? Olettaisin ettei tarvitse olla juuri -91:sen loota?
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

Mulla ei kauheesti kokemusta neste-kytkimistä.. tai siis niitäkin korjattu, mutta en ikinä tarkemmin oo tutkinu. Vaijerikytkinhän kuites säädetään niin, että painelaakeri irtoaa ja pysähtyy kun kytkin on ylhäällä. Pitääkö nestekytkin painelaakerin kokoajan asetelmaa vasten?

Mulla on tuossa galantissa ilmaantunu 4.vaihteella semmonen todella voimakas täristys vaihdekeppiin. Ensin se ilmaantui silloin tällöin, mutta nyt se tulee lähes joka kerta kun nelosella ajaa. Keppi tärisee todella voimakkaasti, ja se loppuu kun vääntää keppiä suurella voimalla alaspäin. Sivullepäin ei tarvitse niin voimakasta vääntöä että tärinä loppuu. Joskus kun kepistä pitää kiinni että se tärinä loppuu, niin keskikonsoli alkaa resonoimaan. Eli kaikesta päätellen tuo tärinä tulee vaijereita pitkin ??? Eli tulee kai siirtäjistä. Onko kukaan törmännyt ongelmaan?

Muuten laatikko toimii moitteettomasti ja autolla ajettu "vasta" 320 tkm (toisin kuin aikaisemmin jossain muistelin et ois yli 400tkm)
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

juarola sanoi
...jatkoa seuraa:

Auto käväisi nyt huollossa kuunneltavana, ja tuomiona tarjottiin vaihdelaatikon uusimista. Eivät siis avanneet tms. muuta tarkempaa tutkimusta suorittaneet.

Nyt siis kiinnostaisi jotta minkämallisten Mitsujen vaihdelaatikoita tuohon pitäisi alkaa katsella? Olettaisin ettei tarvitse olla juuri -91:sen loota?

Tää ketjun alku on ollu jo nii epäselvää sotkuu etten ees niitä kehtaa kommentoida.

Mut siis millä perusteilla ne tuomitsi sen lootan? Sillä että painelaakeri kahnuttaa tyhjäkäynnillä vai? Kun sanoit että on käynyt kuunneltavana..

Loota kyllä käy mistä tahansa glsi:stä. Ja melkein sanoisin että etuvetogti:stä myös, mutta en sano kun mystinengalant kerran sanoi että niistä ei käy vetarit päittäin. :)
 
Vs: Galant 1991 2.0 "Black Diamond" vaihteisto / kytkin "rutisee"

Slider sanoi
Tää ketjun alku on ollu jo nii epäselvää sotkuu etten ees niitä kehtaa kommentoida.

Mut siis millä perusteilla ne tuomitsi sen lootan? Sillä että painelaakeri kahnuttaa tyhjäkäynnillä vai? Kun sanoit että on käynyt kuunneltavana..

Loota kyllä käy mistä tahansa glsi:stä. Ja melkein sanoisin että etuvetogti:stä myös, mutta en sano kun mystinengalant kerran sanoi että niistä ei käy vetarit päittäin. :)

tuosta vaan varoituksena että etuveto GTI:ssä on tiukammat välitykset kai, ja siitä seuraa tuskaa ja kyyneliä jos on tottunut että auto kulkee 100km/h @ 2800 rpm or so :)
 
Takaisin
Ylös Bottom