Galant 1991 8v tyhjäkäynti aaltoilee lämpimänä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitsui
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Sijainti
Oulu
Otsikon mukainen ongelma siis. Kylmänä käy hyvin tyhjäkäyntiä, mutta lämpimänä aaltoilee. Normaali käytössä toimii moitteetta ja ottaa muutenkin kierroksia hyvin ja vetoja köytyy. Kun tyhjäkäynti aaltoilee, niin pikkuisen kun painaa kaasua, niin alkaa käymään tasaisesti. Aikaisemmin mainittu tuo ECU, niin senkin kurkkasin ja siellä kaikki näytti siistiltä. Ei vuotavia tai pullistelevia konkkia. Itse veikkaisin sitä mikä tuossa säätelee tyhjäkäyntiä, joten kysyisinkin, että mistä se tyhjäkäynnin säätöön osallistuva komponentti löytyy? Olisiko joku tyhjäkäynnin venttiili tms. mikä jumittaisi?
 
Onkohan tuonikäisesä Galantissa samanmoinen tyhjäkäyntimoottori mitä saman ikäluokan Lancerissa. Auton etupuolelta katsottuna kaasuläppäkotelon takapuolella, kahtella 12mm kantaisilla pulteilla kiinni . Tulee vain mieleen, ostin purkaamolta Lanseriin tuommoisen mutikan, myyjä sanoi sen olevan Calantista, täysin samanlainen se oli mitä Lancerissa oleva.
 
Viimeksi muokattu
Kellään ei ole vissiin tarkempaa tietoa tuosta tyhjäkäynti systeemistä. Näyttää olevan, että riippuu starttaus kerrasta, että milloin toimii normaalisti ja milloin aaltoilee tuo tyhjäkäynti. Joskus kun lämpimänä starttaa, niin saattaa olla tuota tyhjäkäynnin epätasaisuutta, mutta kun ajaa jonkinajan esim. maantieajoa ja pysähtyy, niin käy taas normaalisti. Mielestäni viittaa entistä enemmän jonkun satunnaiseen jumimiseen.
 
Enimmäiseksi tarkista onko siinä kaasuläppäkotelossa tulipellinpuolella tämä tyhjäkäyntimoottori, siihen tulee kaksi johtoliitintä, toinen isompi, se ylempänä oleva pienempi, jos on sitten vois tietää enempi. Huoltona kannattaisi ottaa se imutorvi, kaasuläppäkotelon ja ilmanputsarikotelon välistä irti, putsata se kaasuläpän tienoo, Liotinta sinne ruiskii ja hammasharjala jynssää, läppä auki asennossa. Johtopistoke siitä ilmaputsarin kannesta takistaa etei hapettumaa. Ilmamäärämittarilla on merkitystä tyhjäkäyntimoottorin toimintaan. Voihan olla että itse tyhjäkäyntimoottori toimii jäykästi, jos se tosiaan on tuolla servomoottorilla, vasinkin jos sitä ei ole koskaan putsattu.
 
Viimeksi muokattu
No nyt tuli putsattua tuo kaasuläpän tienoo kaasuttimen putsaus aineella ja ihan kiillotusliinalla se moska siitä irtosi. Kyllä se läppä ainakin tuntuu liikkuvan jouhevasti. Sitten kun kaasuvaijerissa oli löysää niin kiristin sen siten, että ei enään roikkunut. No sekin vaikutti tyhjäkäyntiin ja alkoi käydä 1200 kiekalla tyhjäkäyntiä. No löysäsin uudelleen sitä hieman, mutta jäi edellee hieman kireämmälle kuin oli alunperin ja nyt asettui tyhjäkäynti aika tasaisesti 800 kiekkaan eli käy konekkin aika tasaisesti ja värinöittä. Katotaan sitten, että toimiiko tuo tuollalailla pitempäänkin. Lisä kysymys olisi, että mikä on siinä päällä se jousellinen ruuvi? Se on ulospäin samanlainen kuin perinteisissä kaasarimoottoreissa oleva tyhjäkäynninsäätöruuvi. Tuo kyseinen ruuvi on nyt siinä tyhjänpanttina, kun teoriassahan sillä voi säätää sen kaasuläpän vapaa-asentoa ja nyt kaasuläppä pääsee kokonaan kiinni.
 
Tyhjäkäynnin säätöön ei pidä koskea, ellei olla irroitettu tai vaihdettu säätöön vaikuttavia osia. Jos jotain ongelmaa tyhjäkäynnissä on, niin ei niitä saa tyhjäkäyntiä säätämällä korjattua, menee vain huonommaksi. Syyt on esim. juuri tuo likainen kaasuläppäkotelo, jumittava kaasuläppä, alipainevuoto, jne. Tai vaikka liian kireälle säädetty kaasuvaijeri, koska vaijerilla EI säädetä tyhjäkäyntiä. Koska tuo nyt muuten toimii hyvin, niin palauttaisin vain vaijerin säädön sellaiseksi kuin se oli.

Huoltomanuualin mukaan kaasuvaijerissa tulee olla löysää niin että vaijeri pääsee liikkumaan 1-2 mm. Säätöön on oma prosedyyrinsä jota tuleee noudattaa, jotta tyhjäkäyntimoottorin vaikutuksen saa eliminoitua säädössä. Oleellista on ettei tuo vaijeri ole liian kireällä, kaasuläppä ei saa jäädä kantamaan vaijerin varaan.

Tästä 8V koneen ruuveista en niin tarkkaan tiedä, mutta manuaalin mukaan säätöön vaikuttaa kaksi ruuvia, toinen lienee tuo mainitsemasi jousiruuvi. Tyhjäkäynti säädetään kuusikantaisella ruuvilla siinä vieressä. Näihin ei kannata koskea ellei tiedä mitä tekee, jos tarvetta säätää niin etsi auton Workshop Manual (tai laita vaikka yv)


1642332462958.png
 
Jousellinen ruuvi, sillä on asetetettu läpän perusasento, tyhjäkäyntimoottori säätää tyhjäkäynnin, ECU,n ohjauksella. Noita ruuveja ei kannata ensimmäisenä pyöritellä. Siinähän näkyy lähellä toinenkin,ilman sitä näkyvää jousta siinä kaasuhässäkän päälä. Kaasuvaijerin kiristys nostaa tyhjäkäyntiä sehän selvä, avaa kaasuläppää. Voi olla että joku on noita ruuveja joskus pyöritellyt ja sekoittanut systeemiä. Kysymys, käykö moottori kylmänä nopeampaa tyhjäkäyntiä mitä lämpimänä. jos käy silloin tyhjäkäyntimoottorissa on kuitenkin eloa, ei vain ole oikeassa palansissa.
 
Kyllä käy nopeampaa kylmänä noin 1300 kiekkaa ja kun lämpeää niin tippuu tuonne 800 tuntumaan. Pitäiskö se jousellinen ruuvi pukata kaasuläppää ravolleen oikeassa säädössä? Kun itse ei ole nähnyt miten se on uutena ollut.
 
No nyt siirsin kaasuvaijerin alkuperäiseen kohtaan ja nyt käy muuten hyvin tyhjäkäyntiä, mutta kiekat on 900. Pitkään kiekat on 1000, mutta kun sinnikkäästi odottaa niin tippuu 900. Kun laittaa kaikki sähkölaitteet päälle ja flekti lähtee pyörimään, niin tippuu 800 kiekat. Mahtaakohan ne katsastuksessa rokottaa tuommoisesta. Nyt kun saisi tiputettua tuonne 800 normaali kuormituksella jotenkin, niin ois hyvä.
 
Viimeksi muokattu
Vasta kun kone on lämmin niin käy "normaalisti" ilman kylmärikastuksia ja tyhjäkäynnin korotuksia. Voi tosiaan olla että joku on joskus pyöräyttänyt noita tyhjäkäyntiruuveja ja siksi käy vähän korkeammilla kierroksilla. Jos haluat niihin koskea niin ota valokuva josta näet alkuperäisen asennon äläkä käännä yli kierrosta, jolloin alkuperäinen säätö on silloin helposti palautettavissa. Merkkaa se asento vaikka jotenkin. Tämä siis jos haluat helposti kokeilla ilman oikeita menetelmiä.

Katsastuksessa taitaa 1000 rpm olla tyhjäkäynnin yläraja, joten jos päästöt on kunnossa (ei imuvuotoja tms) niin lieneekö tuo edes ongelma.
 
Tosiaan noin, mitä Mikez, kirjoitti, toimii paremman puutteessa. Ja se kuusiokanta ruuvi on joka laskee tyhjäkäyntinopeutta, kun sitä löysätään. Tuohon tarpeesen voi riittää puoli kierrosta löysätä. jos ei laske on se jousellinen ruuvi liian kireällä. Yleensä käy vielä niin, säädö ei heti näy, vaatii ajella hieman sitten muutos alkaa näkyä.
 
Pitää huomenna mennä taas tutkimaan. Yritin paikallistaa tuota ruuvia, mutta ei sattunut silmään. Osoittaako se ruuvi eteenpäin vai jommalle kummalle sivullepäin? Toivottavasti ei ole rintapeltiin päin kuitenkaan.
 
Se ruuvi kuten Mikez,in laittamassa kuvassa, on sen osan päällä jota kaasuvaijeri liikuttelee, näkyy kyllä siinä selvästi, yäpuolella viistosti koneeseen päin.
 
Nyt on säädetty ja käy nätisti 850 kiekkaa, kun puolikiekkaa löysytin sitä ruuvia. Ei pitäisi olla katsastuksessakaan ongelmia. Eli syy kierrosten humpaamiseen oli ilmeisesti kaasuläpän takkuaminen. Kaasarinputsausaineella suihkuttelin ja kiillotusliinalla putsasin. Ohutta öljyä vielä suihkautin siihen läpän akselin päihin. Nyt on Galantti yhden stepin lähempänä museorekisteröintiä :)
 
Ainakin saman ikäluokan Lancerissa olen huomannut, jos tuo ruuvi on liian kireällä, tyhjäkäynti alkaa seilata. ECU yritää etsiä oikeaa kierroslukua ja seosta.
 
Ainakin saman ikäluokan Lancerissa olen huomannut, jos tuo ruuvi on liian kireällä, tyhjäkäynti alkaa seilata. ECU yritää etsiä oikeaa kierroslukua ja seosta.
Tämä johtunee siitä, että kaasuläppä ei enää paina tyhjäkäyntikytkintä pohjaan. Eli ecu ei saa signaalia siitä että pitäs käydä tyhjää, yrittää sitten seossuhteen säädöllä pitää konetta käynnissä. Yksi syy sille miksi tyhjäkäynti menee todennäköisemmin vain pieleen jos ei tiedä mitä tekee. Tässä 8V koneessa se kytkin taisi olla joko TPS tai ISC sisäinen, joissain variaatioissa (esim Eclipse) erillinen fyysinen kytkin jonka näkee selvästi.
 
Takaisin
Ylös Bottom