Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

makrop

New Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2005
Sijainti
oulu
Ensinnä tarvisin apua vikakoodien lukuun. Lähinnä mihin pinneihin kytken lukulaitteen tässä mallissa, jossa diagnostiikkaportti sijaitsee ilmeisesti kuskin jalkatilassa virtalukon alapuolella?
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Vikakoodien_lukeminen
viimeisenä on liittimen kuva...
mut onko tuosssa ylemmässä ollenkaan pinnejä?

alempi saatas olla odb liitin...
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

Mulla oli 94 mallin samaa korimallia oleva gallu, ja diagpistoke oli vasemmalla puolella jalkatilassa, valkoinen pistoke. Väitän että tuo musta ei ole se. Etsi sitä valkoista vielä syvemmältä, josko joku olisi tyrkännyt sitä johonkin muovien sisään. Ps. ainakin -94 mallista pystyy lukemaan vikakoodit pelkästään maadoittamalla oikean pinnin jolloin ce-valosta voit lukea koodit ilman mitään ulkoisia laitteita. (Autodata-ohjeen mukaan)
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

Alempi on OBD II pistoke ja ylempi on merkkikohtainen esimerkiksi ECU:n ohjelmoinnissa tarvittava pistoke.

Koska ylemmässä pistokeessa ei näytä oleva kuin yksi nasta käytössä olisiko tämä tapaus sitten sellainen että tarvitset OBD II vikakoodinlukijan tai merkkikohtaisen ratkaisun kuten Evoscan tai Mitsun oman testerin.
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

ast sanoi
Alempi on OBD II pistoke ja ylempi on merkkikohtainen esimerkiksi ECU:n ohjelmoinnissa tarvittava pistoke.

Koska ylemmässä pistokeessa ei näytä oleva kuin yksi nasta käytössä olisiko tämä tapaus sitten sellainen että tarvitset OBD II vikakoodinlukijan tai merkkikohtaisen ratkaisun kuten Evoscan tai Mitsun oman testerin.
Sori, olit varmaan oikeassa. Alkuperäinen kysyjä voisikin tarkentaa oman autonsa valmistusvuoden koska tässä mallissa on kesken sarjan vaihtunut ilmeiseisti Mitsun omasta-> OBD:hen. Jotenkin oletin että kyseessä on 93 mallin yksilö, tai sitten nuo pistokkeet vaihtuu ihan miten sattuu.
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

Auto on tosiaan -93 vuonna valmistettu Okazakissa, joka ilmeisesti voi vaikuttaa mitä johtosarjaa missäkin tehtaassa on käytetty. ja moottori E55 eli 4G63.
Koitin katella muita liittimiä, mutta en vielä ainakaan löytänyt. Yritin myös maadottaa sen ylemmän liittimen yhden pinnin, koska se liitin on samannäköinen kun vanhempien galantien diagliitin, mutta ei siitä mitään tapahtaunut.
Tyhjäkäyntiongelma on oireiltaan sellainen, kun käynnistettäessä tyhjäkäynti jää johonkin tasolle (500 - 1500) se myös pysyy siinä, vaikka ajaa 100km, kunnes auton sammutta ja uudella käynnistyksellä se taas ottaa uuden kierrosluvun. moottorin lämpötila tosin näyttää vaikuttavan mille tasolle jää, kylmällä koneella yleensä korkeampi kierrosluku ja lämpimällä matalampi. Kaasuläppäkotelon puhdistin joka auttoi jonkinverran, koka ennen kierrokset saattoivat jäädä myös humppaamaan.
Näyttää siltä että tuota asentotunnistinta olis ainakin käännelty ja SAS-ruuvia pyöritelty. Epäilen että joku on yrittänyt ilman tietoa säätää tuota tyhjäkäyntiä ihan summassa. Ainakin sellaisia räpellyksiä autosta on löytynyt, että hohoijaa.
Vaikuttaa tuo tyjäkäynninsäätö minulle jotenkin hankalalta, eikä massissa ole ylinmääräistä, että teettäis sen jossain liikkeessä, niin oiskio jokin selkeä ohje miten sitä säätäisin?
Toisessa kuvassa vih. merkityt johon menee kaasuläppäkotelosta alipaineletkut ilmeisesti jotain alipaineantureita ja pun. merkitty pistoke se joka maadoitetaan tyhjäkäynnin / ajotuksensäädön yhteydessä?
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

noi alipaine venttiilit on EGR ja Aktiivihiilen venttiili (bensatankin höyryt tulee hiilisuodattimen läpi imusarjaan)

tuo että ei säädy tyhjäkäynti viittais siihen että tk-moottori jumitta.
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

Pitääpä tutkia TK-moottori ja putsailla se, kunhan täs kerkiää.
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

TK-moottorista tais löytyä vika.
ylempikuva tämmöinen tässä autossa tuo TK-moottri.
Alempikuva hammasrattaasta kaks hammasta pois.
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

Onko muissa mitsuissa tai merkeissä samanlaista TK-moottoria kuin tässä? Luulisin että on. Tarkoista tiedoista (malli ja vuosimalli) olisin iloinen, kun etsin verestä hammasratasta.
Tuo hammasratas on sellainen "tekninen" kaksiosainen, johon pääsee likaa, jonka vuoksi se rikkoontuu. Se kannattaa puhdistaa ja voidella jollakin luikasteella rikkoutumisen estämiseksi. Tämä toimenpide vähän hankalaa, kun ratas ei ole purettavaa mallia (kuvassa avattu väksin).
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

ainakin lancerissa vastaava löyty1,6 16v mallin ruiskuversiosta(rattaan hammasluku tarkistettava) ja saa tehdä ostotarjouksen mikäli haluaa rattaan ostaa.huomasin että ilman väkivaltaa ratasta ei saa 2 osaan ???(en rikkonut/yrittänyt avata)

mutta en kyllä käsitä mistä se lika sinne rattaaseen pääsee?(sijaitsee suljetussa kotelossa)ja omani oli ainakin hyvissä rasvoissa
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

Lika menee lähinnä siihen jossa on toi metallinen prikka (liuku kappale) noiden muovien välissä ja siinä aiheuttaa jumiutimista, luulisin. Pienemmässä rattaassa on 15 hammasta ja isommassa 52 tai 53 (Laskin monta kertaa ja aina eri tulos ???. (ehkä väsymyksellä oma vaikutuksensa), mutta mauserilla mitattuna noin 26,6mm ja pienempi 8,5mm. Tarjoan tuosta hammasrattaasta 25€ posteineen.
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

mittailen kun tuun töistä ,että onko samoilla mitoilla.
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

samoille mitoille menee rattaat,15 hammasta pienessä suuemmasta en jaksanu laskeekaan.omasta mielestä noiden ei kuulu keskenään liukuukkaan sillä sisällä oleva 0 rengas on kulmikas(näkyy rattaan läpi kun kattoo tarkasti,4kulmainen,neliömäinen musta hahmo) oliskohan vaan jokin "vaimennus" systeemi tosin väkisin kiertämällä pyörii ympärikin mutta mun oma mielipide on että ei ole tarvis.

sun purkukuvastakin samaa vois päätellä sillä isomman rattaan pesä ei ole pyöreä vaan enemmän neliömäinen.
 
Vs: Galant 2,0 glsi -93 - -96 korimallinen tyhjäkäyntiongelma

Molemmissa rattaissa on sisällä neliömuoto ja välissä O-rengas. Voihan se olla niinkin, että pelkkä vaimennus. Mulla on 2Kpl nuita rattaita ja molemmat samanlailla rikki, joten jokin sen rikkoo. Miten on tehdäänkö kaupat?
 
Takaisin
Ylös Bottom