Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

Stigu

New Member
Liittynyt
25 Toukokuu 2010
Kävi niin että huoltamolla tarkastettiin Lamda-anturin toimintaa kytkemällä mittari kuskin jalkatilasta löytyvään liittimeen. Antoi arvoa 0.9V-1.1V tms.Mutta se mitä seuraavaksi tapahtui on täysi mysteeri: Irroitettiin mittari Lambda-anturin nastoista, auton ollessa käynnissä. Irroituksen jälkeen tyhjäkäynti nousi yli 2000 rpm:ään. Tämän lisäksi alkoi syttyä moottorin hälytysvaloa, ABS-hälytysvaloa (ei ole ikinä ennen syttynyt) sekä vaihteiston Neutral. N-valo alkoi vilkkumaan. Samassa yhteydessä moottori alkoi käymään erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja kierroksiakin epänormaalisti. Tyhjäkäynti joko kävi n. 300 rpm tai sammui. Moottori / ECU:n ohjaus tai joku muu siis aivan sekaisin? Mikään temppu ei saanut moottoria ennalleen. Ei akun napojen irroitus, Lambdan kytkeminen tms. Myöskään vikakoodeissa ei mitään erityistä ilmennyt. Onkohan käynyt nyt niin että tuo piuhojen irroitus on antanut nyt jonkun virtapiikin ja hajoittanut ECU:n tai jonkun oleellisen sieltä? Joka tapauksessa, autolla ei pysty ajamaan eikä mitään selkeää vikaa ole löytynyt. Comments anyone? ???
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

Ja kun irroitit akun autosta irti, niin annoithan olla auton virrattomana ilman akkua vähintään 30 minuuttia? Sen verran vaatii aikaa, että ecu resetoitoituu.
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

Tuota Ecun resetoitumisaikaa en tiennytkään, ei ollu puolta tuntia virrattomana - kiitos, hyvä tietää jatkossa. Mutta vika ei ollut kuitenkaan siinä. Korjaaja oli ottanut ecun irti ja löytänyt sieltä hyvin pienen tumman alueen, ei mistään komponentista vaan jostain juotoksesta. Suurennuslasilla tarkastelemalla oli selvinnyt että juotos oli kärähtänyt poikki. Eli tuo mittarin irroitus Lambda-anturin nastoista oli aiheuttanut jonkun virtapiikin ja käräyttänyt ecusta kyseisen kohdan. Onneksi tämä oli korjattavissa pienellä tinauksella. Ecu paikalleen ja kaikki taas ok :peukku
Lisäksi Lambda-anturi kuulemma toimii nyt niin kuin pitääkin. En tiedä oliko tuolla kaasuläpän TPS-anturin säädöllä vaikutusta asiaan (oli 0,7 V ja nyt ohjearvoissa 0,4-0,6V välillä). Oli miten oli, nyt taas toimii.
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

Mikä ihmeen korjaamo ottaa piuhat irti auton käydessä? Ei kuulosta hirmu ammattimaiselle toiminnalle.
Miksi tarkastelitte lambda-anturia alunperinkään? Tosta kapeakaistasta on melko huono sanoa mitään jollain yleismittarilla tai muutoinkaan. Näkee lähinnä että onko se täysin kuollut vai ei mutta muuten on aika turha tehdä johtopäätöksiä.
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

Kyllähän sitä vähän voi arpoa mittaamalla miten hengissä on. Tosin mittaus on veemäistä kun täytyy dliittimen "läpi" mitata eli ei niin että liitin irti auton käydessä kuten sanoit
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

Jaa-a....korjaamon setä kyllä sanoi että on ottanut irti noita piuhoja ennenkin Lambasta koneen käydessä, ja paljon. Nyt kävi sit näin :mad:
Anturia tarkasteltiin koska päästömittauksessa HC:t huiteli - taas - jossain 170 tienoilla, arveli että Lambda ei toimi ollenkaan. No nyt kuulemma toimii paremmin jostain syystä, ennen ecun räjähdystä ei kai osoittanut toiminnan merkkejä ??? Niin tai näin, saatiin edes ennalleen. Nyt jäi vaan tuo päästölappu ongelmaksi. Todennäköisesti menee Katti vaihtoon, edellinen n 3 vuotta vanha ja näyttää aika pieneltä. Korjaajan mielipide oli että on liian pieni ja ehdotti että kannattaa uusia ja ottaa samalla pykälää isompi katti? Täällä sit pähkin että minkähänlaista kattia sitä sit asennuttais?
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

No kannattaa laittaa alkuperäinen tai alkuperäistä täysin vastaava tarvike katti. Sitten kun on oikeanlainen katti, niin mitatkaa päästöt uudestaan. Millaiset lambda arvot tulevat sen jälkeen. Jos lambda menee yli yhden ja HC:t korkealla, niin syynä voi olla alipainevuoto. Tulee ylimääräistä happea, jota ECU yrittää korjata rikastamalla seosta.
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

HC 170 ei silti mikään hullumaisen suuri vielä kai ole, toimimaton lambda tuottaisi paljon suurempiakin lukemia.
Vaatiiko tuon lukeman saavutus muuten pitkää "lämmitystä" kierroksilla huudattaen? Väsyneen katin oireita.


Onko perusasiat vaihdettu, tulpat ja niiden johdot?
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

Selvä, katinvaihtotalkoot siis. Jos jollakin on tiedossa joku todistettavasti hyvin toimiva malli tarvikekateista niin saa ilmoittaa. Toivottavasti ei tarvitse tuota alipainevuotoa alkaa metsästämään, se on taas sitten ihan oma seikkailunsa.
Perusasiat kunnossa siten että, tulpat (irzfr tms iridium-tulpat) ja ilmanputsari on vaihdettu, STP-cleanerilla rikastettu tankillinen ajettu. Lisäksi RE85:ta lisätty tankkiin ennen mittausta. Aiemmin tämä viimeisin kikka on toiminut, ei nyt?
Niin ja noita tulpanjohtoja en ole kyllä vaihtanut, sitä en ole osannut edes ajatella. Pitäisikö?
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

Alipainevuoto voi löytyä yllättävänkin helposti. Onko EGR tulpattu? Jos on pelkkä sokea laippa asennettu ilman tiivisteliimaa, niin voi falskata laipan välistä. Nimimerkillä kokemusta tästä ja päästöt käyttäytyi juuri siten, että lambda huiteli reilusti yli yhden ja HC:t olivat 150-170 välissä.
Sitten kun tiivisti laipan tiivisteliimalla, joka kestää 300 astetta lämpöä ja 40 astetta pakkasta, niin päästö ongelmat loppuivat saman tien.
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

EGR on tulpattu mutta en osaa sanoa onko käytetty liimaa. Olikohan joku palstalaisista joka sen teki ja ammatikseen oli autokorjaaja joten uskoisin että on käytetty. Mutta varmuutta ei ole eikä myöskään itsellä osaamista tarkistaa. Lambda-arvot ei mulla kyllä ole ollut tähän asti ongelma, pelkkä HC.
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

Stigu sanoi
EGR on tulpattu mutta en osaa sanoa onko käytetty liimaa. Olikohan joku palstalaisista joka sen teki ja ammatikseen oli autokorjaaja joten uskoisin että on käytetty. Mutta varmuutta ei ole eikä myöskään itsellä osaamista tarkistaa. Lambda-arvot ei mulla kyllä ole ollut tähän asti ongelma, pelkkä HC.

Suihkuta vaikka starttipilottia siihen EGR venttiilin päälle. Eli tarkalleen ottaen kohtaan, jossa se kannesta tuleva kanava ja itse venttiili yhdistyy (suojakoppa pois päältä ja imusarjan alta näkyy tuo hökötys kun katsot kuskin puolelta). Tuolla voi aika tehokkaasti tarkistaa tuon yleisimmän falskauspaikan tuon operaation jälkeen. Jos on alipainevuotoa niin jo hyvin kevyellä suihkutuksella tyhjäkäyntikierrokset rupeaa humppaamaan jonkin verran, jos taas ei niin pysyy tasaisena vaikka koko purkin suihkuttelisit siihen. ;D
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

No niin nyt on testattu Motor starterilla tuo EGR tulppauksen mahdollinen alipainevuoto. Melkein puoli purkkia :) tuli suihkutettua EGR:n päälle kun ihan varma en oikeasta kohdasta ollut eikä pilli ylettänyt ihan perille asti. Tulos; ei vaikutusta kierroksiin. Eli olettaisin että tiiviisti on tulpattu ja tiistaina onkin sitten katalysaattorin vaihto edessä,
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

Paljonko oli CO arvot mittauksessa? Jos ovat normaalilla tasolla niin seuraavaksi voisi tutkia syttypuolat ("ns. tulpanjohdot" tässä mallissa). Lähinnä että lyökö niistä joku läpi.
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

viime vuoden päästökuitista katsottuna tyhjäkäynnillä kaikki ok mutta kierroksilla CO 0,57%. HC 192. CO2 14%. O2 0,92% ja Lambda 1,019
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

No niin, nyt on katti ja etummainen lambda vaihdettu. Päästöt asettui nätisti rajoihin, HC alle sadan (ei reilusti mutta kuitenkin) ja muutkin arvot rajoissa. Ei muuta kuin katsastusaikaa varaamaan :peukku
 
Vs: Galant 2.4 GDI -00, tyhjäkäynti meni sekaisin?

No ei siinä sitten vielä kaikki ole kohillaan. Mulla on GDI Galantissa alkuperäinen 360 tkm ajettu katti ja HC:t pyörivät kierroksilla 15 kahden puolen
 
Takaisin
Ylös Bottom