Galant -89 herätevirta hukassa ja kello pimeänä (korjattu, sulakevika)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jone
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
J

Jone

Guest
Eli yritin vaihtaa ei-alkuperäisen kasettimankan nykyaikaiseen ja hienoon Sonyn soittimeen, mutta se jotenkin pilasi äänenlaadun ja vaihdoin kasettimankan takaisin.

Onnistuin kuitenkin sammuttamaan kojelautaan integroidun kellon ja hukkasin virran joka aiemmin tuli soittimelle virtalukon kautta. Löysin kopukynällä johdon johon tulee jatkuva virta ja yhdistin soittimen siihen, että ei ole täysin hiljaista ajellessa. Nyt tosin kaiuttimet särkevät erittäin paljon joten hiljaisella pitää musiikkiakin kuunnella.

Kellon sain toimimaan kytkemällä sinisen johdon tähän virtajohtoon, mutta kello palaa nyt koko ajan täydellä teholla myös virran ollessa pois päältä ja auto sammuksissa.

Tämä nyt ei varsinaisesti haittaa, mutta parempihan se olisi jos kaikki toimisi kuin pitääkin.

Selvittelen huomenna sähkömittarin kanssa tätä sotkua, mutta tietääkö joku kuinka nuo johdot tulisi kytkeä?

Edit: muokkasin otsikon sopivaksi
 
Vs: Galant -89 poppikoneen herätevirta hukassa ja kello pimeänä

Kellolla ja mankalla on sama sulake.

Poista ylimääräiset viritykset ja vaihda sulake. :)
 
Vs: Galant -89 poppikoneen herätevirta hukassa ja kello pimeänä

Viritykset poistettu ja sulake vaihdettu. Kello toimii normaalisti ja radio toimii virtalukon kautta.

Nyt on sellainen ongelma, että kaiuttimet alkoivat särkemään bassoa! Kaikki on kytketty normaalisti kytkentäkaavion mukaan paitsi kaiuttimien maadoitus on suoraan rungossa vaikka ohjekirja käskeekin kaiuttimet maadoittamaan soittimen johtoihin. Tämä siksi, että kytkiessäni kaiuttimen maadoituksen soittimeen kaiuttimet särkevät vielä enemmän ja musiikin kuuntelu on suorastaan tuskallista!

Kaiuttimet näyttävät päälisin puolin ehjältä ja ovat aiemmin toimineet täydellisesti samalla soittimella. Kytkennät ovat oikein.

Vinkkejä?
 
Vs: Galant -89 poppikoneen herätevirta hukassa ja kello pimeänä

Jone sanoi
Viritykset poistettu ja sulake vaihdettu. Kello toimii normaalisti ja radio toimii virtalukon kautta.

Nyt on sellainen ongelma, että kaiuttimet alkoivat särkemään bassoa! Kaikki on kytketty normaalisti kytkentäkaavion mukaan paitsi kaiuttimien maadoitus on suoraan rungossa vaikka ohjekirja käskeekin kaiuttimet maadoittamaan soittimen johtoihin. Tämä siksi, että kytkiessäni kaiuttimen maadoituksen soittimeen kaiuttimet särkevät vielä enemmän ja musiikin kuuntelu on suorastaan tuskallista!

Kaiuttimet näyttävät päälisin puolin ehjältä ja ovat aiemmin toimineet täydellisesti samalla soittimella. Kytkennät ovat oikein.

Vinkkejä?
Särkee = sähköteho loppuu = huonot sähköt mankalla? Siis oliko sama setti samassa autossa kiinni vai jossain toisessa? Pistä virtalukon jälkeinen +12V (se joka aiemmin tuli mankalle jännitesyöttönä) ohjaamaan relettä, joka kytkee sähköt akulta (sulakkeen kautta) mankalle. Voi joskus olla aika heikot sähköt vakiojohtosarjojen kautta.

Tarkoitatko maadoituksella kaiuttimen rungon maadoitusta, vai kelan "miinusta"? Kyllä ne kelan piuhat pitää kytkeä aina mankan johtosarjoihin, "maista" eli rungosta johtuu varmasti vaikka minkälaista häiriötä. Ja tietenkin kelan napaisuus vaikuttaa, vaiheet pitää olla samat kaikilla kajareilla.
 
Vs: Galant -89 poppikoneen herätevirta hukassa ja kello pimeänä

Mikez sanoi
Särkee = sähköteho loppuu = huonot sähköt mankalla? Siis oliko sama setti samassa autossa kiinni vai jossain toisessa? Pistä virtalukon jälkeinen +12V (se joka aiemmin tuli mankalle jännitesyöttönä) ohjaamaan relettä, joka kytkee sähköt akulta (sulakkeen kautta) mankalle. Voi joskus olla aika heikot sähköt vakiojohtosarjojen kautta.

Tarkoitatko maadoituksella kaiuttimen rungon maadoitusta, vai kelan "miinusta"? Kyllä ne kelan piuhat pitää kytkeä aina mankan johtosarjoihin, "maista" eli rungosta johtuu varmasti vaikka minkälaista häiriötä. Ja tietenkin kelan napaisuus vaikuttaa, vaiheet pitää olla samat kaikilla kajareilla.
Sama setti oli samassa autossa kiinni ja soi kuin unelma (jos näin voi sanoa neljästä pikkukajarista ja nuppimankasta). Maadoituksella tarkoitan sitä kelan miinusta ja jos ne kytkee soittimen johtoihin niin musiikista tulee kuuntelukelvotonta. Soittimesta lähtevä musta piuha on myös rungossa kiinni.

Kokeilen huomenissa vielä sillä uudemmalla Sonyn soittimella ja jos ei sillä ala kuulumaan niin täytyy varmaan alkaa purkamaan sisustaa ja tarkistelemaan johtosarjoja.
 
Vs: Galant -89 poppikoneen herätevirta hukassa ja kello pimeänä

Jone sanoi
Sama setti oli samassa autossa kiinni ja soi kuin unelma (jos näin voi sanoa neljästä pikkukajarista ja nuppimankasta). Maadoituksella tarkoitan sitä kelan miinusta ja jos ne kytkee soittimen johtoihin niin musiikista tulee kuuntelukelvotonta. Soittimesta lähtevä musta piuha on myös rungossa kiinni.

Kokeilen huomenissa vielä sillä uudemmalla Sonyn soittimella ja jos ei sillä ala kuulumaan niin täytyy varmaan alkaa purkamaan sisustaa ja tarkistelemaan johtosarjoja.
Juu helpoin taitaa olla vetää mankan takaa uudet piuhat joka kaiuttimelle. Kohtuu helppo homma kuitenkin, taitaa olla nopeampi tehdä kuin etsiä vikaa esim. orkkis johtosarjoista.
 
Vs: Galant -89 poppikoneen herätevirta hukassa ja kello pimeänä

Sonyn mankka on nyt asennettu ja soi hyvin! Jonkinlainen maadoitusongelma sen täytyi olla kun nuppimankalla soi niin huonosti, mutta välttää se tuo nykyaikainen Sonykin. :peukku

Uudessa soittimessa on jokaiselle kaiuttimelle + ja - johdot joten kytkeminen oli helppoa.
 
Takaisin
Ylös Bottom