Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

Gorgane

New Member
Liittynyt
5 Elokuu 2011
Eli tuli ostettua talviautoksi kaverilta tuollainen -90 vuosmallin eli ilmeisesti ylivuotisena myyty -89 Galant 2.0i 8V ruiskumotilla ilman kattia ja lambdaa.

Autolla ajettu 437tkm eli ei ole ihan uusi enää. ;D Kaikki lukot paskana, joten virtalukko jouduttiin sahaamaan ja pohjasta käymään. Auto ajettiin yhtä kyytiä kauppojen jälkeen Tampereelta Poriin, kun leimaa kerta tammikuun alkuun. Lähti tuolloin ongelmitta käyntiin, otti jenkaa normaalisti, kiihtyi ja kävi tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta nyki tasakaasulla lähes jatkuvasti. Ongelma korostui pienemmillä vaihteilla. Tulpat, tulpanjohdot, jakajankansi ja pyörijä olivat ok kunnossa, ostin kuitenkin kaikki edellämainitut Motonetistä, mutta en kerennyt laittaa paikoilleen, kun auto jätti matkalle 400 metriä kotoa.

Yhtäkkiä kuudenkympin vauhdissa radio sammui itsellään ja moottori heti perään. Sain auton ajettua kuitenkin tutun pihaan. Siellä tuli sitten observoitua seuraavaa: radio lähtee ajoittain päälle (herätettä virtalukolta ei ole) ja auto starttaa välillä, mutta käy röpöttäen ja huonosti 30 sekuntia, jonka aikana ottaa jenkaa, mutta sammuu sitten kuin seinään. Virrat käännettynä päälle latauksenvalo palaa himmeästi. Akunkengät on hyvin kiinni ja miinuskenkää pidettiin 5min irti, jonka jälkeen taas kävi hetken ja sitten sammuu. Starttaa n. joka kymmenes kerta. Muuten vaan releet naksuu ja konetilasta kuuluu *wou-wou* ikäänkuin startti vähän koittaisi pyöriä, samalla kiekkamittarinviisari pomppaa pari kertaa hiukan. Akussa on virtaa ja tankissa bensaa.

Epäilin auton käyntihäiriöön ECU:n konkkavikaa, kun kaveri juuri omastaan sen korjasi ja oireet olivat samankaltaiset, mutta en kerennyt tälle tekemään mitään, kun jätti tielle. Laturin kaksinapainen liitin on aika löysä ja johdot huonot, mutta mielestäni ajaessa ei latauksenvalo hehkunut. Näistä johdoista on otettu kaksi ryöstöä, joista toinen menee kiinni ohjaustehostimen pumppuun (lisää maata haettu?) ja toinen johonkin alas kohti öljynsuodatinta. Virtalukonpohja olisi toinen juttu, mutta ei ole kokemusta sen oireilusta. Puolanjohtoa otin irti, mutta ei vaikutusta. Akunkenkien nitkuttelun jälkeen tuntui aina käyvän sen 30sek.

Eli apuja kaivattaisiin, jotta tuo tuolta pois saataisiin.
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

ecu vikaa veikkaan ;) sano mitä sanot :p
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

Lisättäköön oireisiin, että valot ei mene viiksestä päälle ollenkaan, vain parkit palaa. Kun väänsin virrat päälle, niin viimeisellä kerralla menivät kerran päälle, mutta eivät sitten enää.

Kai mä menen huomenna sieltä ECU:n irrottaan ja katon, että mitä on syönyt.
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

Mitäköhän yhteistä eculla ja valoilla on? Ja latausvalo palaa himmeästi? Ettei vaan olis virta loppu tai ei mene joka paikkaan?
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

uge sanoi
Mitäköhän yhteistä eculla ja valoilla on? Ja latausvalo palaa himmeästi? Ettei vaan olis virta loppu tai ei mene joka paikkaan?

Sähköä on, kun välillä starttaa, heti käymään, käy sen 30sek ja sammuu. Tuntus, että jostain olis virta poikki tai maa puuttuisi. Virtalukonpohjaa itte epäilin, että olisko ottanut ruuvaristarteista itteensä, mutta vaikea sanoa sitten, että tekiskö sekään kaikkia oireita. Ja sitten tosiaan tämä, että ensioireena radio sammui ja nyt sitten välillä lähtee päälle ja välillä ei. Mielestäni kaiuttimista kuuluu napsaus radion virtanappia painaessa, kun se ei mene päälle. Otin radion irti autosta, mutta ei vaikutusta.

Sisävalot toimii, mittarivalot syttyy, sisäpuhallin pyörii ja flekti pyörii kytkimestään, kun anturi sökö. Flektikytkin juuri laitettiin paikalleen ja sen johdot katoin, että kaikki ok. Flektin asento ei vaikuta mihinkään.

Tuntuisi, että liittyy tämä käynnin paskuus ja nyt tämä täyskuolema toisiinsa, mutta tietäisi, että miten. Olen yhden vuoden autopuolta nyt käynyt aikuisopiskelijana, mutta näiden sähköjen hahmotus varsinkin on yhä perin hataraa ja olosuhteet kaukana ihanteellisesta.
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

No jos ihan perusasiasta lähtis liikkeelle: Paljon on akun jännite akun +-navan ja esim. moottorin väliltä mitattuna? Entä paljonko silloin kun starttaat?
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

uge sanoi
No jos ihan perusasiasta lähtis liikkeelle: Paljon on akun jännite akun +-navan ja esim. moottorin väliltä mitattuna? Entä paljonko silloin kun starttaat?

Joo, huomenna yleismittarin kanssa ihmettelemään, että mitä tekee jännitteet. Voisi kanssa maadotuspisteitä putsailla, tarkistella liittimiä jne.
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

Tarkista myös konehuoneesta sulakerasian pohjasta johdotukset. Mulla oli aikoinaan ihmeellisiä sähkövikoja ja sammumisia. Vika löytyi kyseistä paikasta.
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

makrop sanoi
Tarkista myös konehuoneesta sulakerasian pohjasta johdotukset. Mulla oli aikoinaan ihmeellisiä sähkövikoja ja sammumisia. Vika löytyi kyseistä paikasta.

Ok. Tuntui muuten myös, että kun paineli ja nitkutteli niitä sulakkeita, niin sitten jaksoi aina lähteä hetkeksi käymään. Olivat kaikki kyllä mielestäni ehjiä. Onko siellä sulakeboksin alla pistokkeet vai miten ne johdot tulee sinne kiinni?
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

Ne on vähän niin kuin abikot, eli johto on suoraan kiinni liittimessä mihin tulee sulake kiinni. Mulla oli silloin hapettumia liitoksissa ja johdot(lähes poikki) sai vain välillä kontaktia.
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

makrop sanoi
Ne on vähän niin kuin abikot, eli johto on suoraan kiinni liittimessä mihin tulee sulake kiinni. Mulla oli silloin hapettumia liitoksissa ja johdot(lähes poikki) sai vain välillä kontaktia.

Selvä. Sopis kyllä nyt noihin oireisiin, että jossain ihan normaali johto-oikosulku/sulaneet klimppiin ja sitten ECU-vika vielä päälle. Ainakaan kaverin lähes identtisessä autossa ei muuten saa ajovaloja päälle, kuin auton käydessä, että tiedä sitten onko ominaisuus. Ja kyseinen auto on 170tkm ajettu pappahelmi, että tuskin on mitään kummempia rytöpatentteja sähköissä. Tässä munhan on sähköt kyllä sen näköset osittain, että huh huh. Sitten vielä pitänyt mittariston valojen tilalle vedellä sinisisiä LED:ejä ja muuta tämmöstä pientä, joka ei todellakaan lisää auton sähköjen luotettavuutta.

Sais nyt ees senverta käymään, että pääsisi ton 400 metriä kotipihaan ja voisi siinä ruveta sitten turaamaan tarkemmin. Niinhän sitä sanotaan, että selkeesti viallisella autolla ei sais ajaa, mutta kun oli pakko itsekin todeta auton oireilu, kun tyttöystävä tuon Tampereelta ajoi Poriin. Tää on tätä, kun kaikenlaista pitää paalilta pelastaa... :seina
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

Gorgane sanoi
Olen yhden vuoden autopuolta nyt käynyt aikuisopiskelijana, mutta näiden sähköjen hahmotus varsinkin on yhä perin hataraa ja olosuhteet kaukana ihanteellisesta.
Suosittelen siellä koulussa paneutumaan erityisesti sähköihin, työllistyminen alan hommiin paljon varmempaa. Öljynvaihtajia on koulutettu jo ihan tarpeeksi. :)
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

uge sanoi
Suosittelen siellä koulussa paneutumaan erityisesti sähköihin, työllistyminen alan hommiin paljon varmempaa. Öljynvaihtajia on koulutettu jo ihan tarpeeksi. :)

Joo, ihan oikeassa olet. Itsellä tuppaa vaan olemaan ongelmana niin kauhea kiinnostus näihin ennen vuotta -90 tehtyihin, varsinkin 80-lukulaisiin, että jatkuva romujenrassaus rapauttaa taitoja.

Galantti tuli äsken ajamalla pihaan. Sulakeboksi on kunnossa ja putsasin laturin liittimet sekä akun takana olevan maadoituspisteen, joka oli aivan hapettunut. Nyt antaa hyvän lukeman akun ja venttiilikopan väliltä. Varsinaisena vikana lienee virtalukonpohja, joka pätkii virtoja koko ajan ja tarpeeksi lämmettyään ei päästä enää lainkaan kunnolla läpi. Myös ECU voi olla osasyypää. Virtalukon kanssa sai väänneltyä mitä ihmeellisimpiä "bugeja" auton sähköihin ja tosiaan välillä ei starttaa lainkaan. Otan ECU:n nyt irti, vaihdan konkat ja haen paalaamolta toisen lukonpohjan, kun ei näemmä tarvikkeena saa. Jos samalla vaikka saisi ehjän virtalukonkin sahatun tilalle. Kiihdyttäessä ilmeisesti nousee senverta jännitteet, että sitten toimii, kun nytkin polkiessa toimii täysin. Pihassa sammui heti, kun kaasusta päästi irti.
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

ECU irrotettu ja aivan selkeetä vikaa löytyi. Kondensaattori C108 pullistunut ja ilmeisesti vuotanut pitkin piirilevyä, sen vierestä on lakat lähteneet ja tommosta mustaa mönjää jonkinverran. C26 ja C27 komponentit saaneet litkut niskaansa, tosin en ole nyt ihan varma, että olisiko tuo C27 kärähtänytkin vai lämmetessään vaan poltellut tuota elektrolyyttiä ja lakkaa, alapuolelta katsoessa kyseisen komponentin ja viereisen mikrokontrollerin yksi tinaus käynyt sulana ja jähmettynyt uudestaan, pallomainen verrattuna viereisiin tehtaan tinauksiin. Myös C107 konkassa havaittavissa pullistumista, mutta ei ole vielä vuotanut. Onkos näistä nyt kenellä kokemusta, että onko tuo konkka vaan levinnyt, vai jotain muuta samalla? Vuotanut konkka on siis tuo keskellä piirilevyä erillään muista oleva. Pääteasteiden tai maafolioiden palamista ei esiinny.

Täältä kattelin kuvaa ECU:stä ja tietoa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Mitsun_ECU:n_toiminta

Omassa on yksi kontrolleri vähemmän ja yksi kondensaattori enemmän keskellä levyä ja juuri se siis on selkeästi hajalla. Koitan vielä ottaa kuvan tuhoista, kun vaan saan kamerani käsiini.

ECU:n malli MD120208
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

Jossei ole folioita syöpynyt poikki niin selviät varmaan ihan konkkien vaihdolla, vaihda vähintään ne kaksi isoa, toinen juurikin siinä keskellä ja toinen lähempänä liittimiä. Konkat irroittamalla näkee sitten vasta varmasti että onko siellä alla mitään pahoja syöpymiä.

Putsaa myös ne pintaliitoskonkat mitkä on ollu elektrolyytin kanssa tekemisissä, tärpätillä tai zippobensalla tai vastaavalla. Lakat lähtee samalla, että ei tietysti ole paha homma lakata sitä uusiksi.

Sinulla on varmaan eprommiton ecu, siksi se näyttää vähän harvempaan asutetulta mallilta. :)
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

ECU lähti jo kaverilla, joka on elektroniikka-asentaja. Vaihtaa kaikki konkat ja putsaa levyn hintaan 20e+osat. Vähän turha ruveta itte huonoilla taidoilla turaamaan, kun autossa on kaikkea muutakin nyt vielä.

Listalla kun on mm.

-Kuskin oveen ehjä lukko+avain
-Jonkunnäköinen virtalukkoa muistuttava viritys
-Pakoputken ja pakosarjan liitos kasassa yhdellä ainoalla löysällä pultilla, kaksi muuta pulttia poikki. Poraus+läpipultit+uus tiiviste.
-Kaameimpia ruosteita vois putsailla
-Sisätiloihin edes osa peitelevyistä kiinni, niin on vähemmän narkkiauton näköinen
-Tulpat+johdot+jakajankansi+pyöriä+ilmansuodatin+bensansuodatin vaihtoon
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

Elektrolyyttimönjä oli yhdessä suojalakan kanssa sitten polttanut yhden pintaliitoskonkan ihan korpuksi, mutta ilmeisesti tulee vielä ehjä tosta boksista. Ehjää vastaavaa komponenttia tilalle ja pari hyppylankaa tuhoutuneiden läpivientien tilalle.

Sitten yksi kysymys vielä: onko tuon bensansuodattimen vaihdossa mitään erikoista? Vanha pois ja uusi tilalle, ei tarvitse mitenkään ilmata tms.?
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

Ei ole muuta erikoista kun että voi olla todella tiukassa, varsinkin se alempi liitos. Suosittelen ihan ekaan yritykseen jo sellasta "avolenkkiä" minkä saa putken läpi ujutettua paikalleen.
 
Vs: Galant -90 2.0 GLSi Käyntihäiriö/sähkövika

ECU olisi nyt sitten ilmeisesti kunnossa, samoin pakoputki ja ns. kulutusosat vaihdettu. Vielä tarttis hitsata löytyneet kaksi reikää. Toinen ns. perinteisessä kohdassa takahelmassa, mutta tämä toinen on vähän kinkkisempi. Suunnilleen sama kohta toisella puolen autoa, mutta helmapokkauksen oikealla eli pohjan puolella.

P8100438.jpg


Tuo koko kotelo oli täynnä märkää savea ja yllättäen se oli ruostuttanut. Mutta mitenkäs tuo tukivarsi tuossa? Tarttis varmaan ottaa irti, että saisi kunnolla kempattua. Onko tuon takana mitään jousivoimaa tms. vai voiko vaan ottaa pultin irti, kun nostanut auton ylös ja taittaa alas? Ei viittisi huonosti tehdä, vaan koko kiinnityskohta uusiksi, jos sinne asti on haperoa.
 
Takaisin
Ylös Bottom