galant -91 nykii ja check engine valo palaa

ATP

New Member
Liittynyt
8 Maaliskuu 2006
Auto on 8 venanen 2,0 l galant -91 check engine valo palaa heti kun lähdet liikkeelle ja auto nykii
ajaessa tasasella kaasulla ja vie bensaa aivan vit...i! Lämpöanturan vaihdoin ,ei auttanut.
Auttasko jos veis purkaamolle (stenalle) vai olisko jollain neuvoja blease! :seina
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Onkos siinä ilamamassa mittari?se aiheutti mulla 16venasessa saman tyyliset oireet.
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

ohan kasitappisessaki ilmamäärämittari...vois viitata oireet tosiaan siihen, kannattaa vikakoodit lukea ni saattaa olla paljo viisaampi ;)
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Joo kiitos neuvoista! Tsekataan! :peukku
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

ittellä on samantyylinen vika omassa 91:sessä siitä kattottiin vikakoodi niin lampda-anturi on sökönä se voi olla mahdollista ;)
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

ja stenalle vienti lopettaa kulutuksen mitsulta kokonaan ;D

tosin sitä en itse kannata,eli pidä se tien päällä ;)
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

minulla nykii kanssa tosin vikavalo ei pala eikä polttoainetta kulu normaalia enempää. missähän mahtaa mättää?
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

tulpat, tulpanjohdot, jakaja, likainen kaasuläppäkotelo ja noita vaihtoehtojahan on vaikka kuinka
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

coltissa ainakin tulpat vaikuttaa ihan törkeesti.

50tkm ja nkg oli kuluneet 3mm raolle :nykii
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Tässä jälkimmäisessä tapauksessa tulpat heti paikalla vaihtoon. Varsinkin jos ei oo tietoa millon viimeks vaihettu tai on ajettu jo pitempi aika. Niin monta kertaa se vika on ollu siellä tulpissa ja ennen tulppien vaihtoa on tuskailtu monta viikkoa sen vian kanssa. Samaan settiin kyllä kannattaa ne piuhatki vaihtaa. 16 venasissa ainaki piuhat menee vaihtoon tiuhempaan. Ei oo kallis sijoitus ja vika tod.näk juuri näissä. Kaasuläppäkotelon puhdistus ja ilmanputsarin tsekkaus siihen päälle ja sitten vasta tarkempaan syyniin jos vika ei ole näillä toimepiteillä hävinnyt.
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

-91 2.0 Galant Silver Diamond E33 nykii kanssa ihan pirusti. Vika ei ilmene kylmänä käynnistäessä ja ajaessa, mutta kun sammutat auton lämpimänä ja käynnistät vähän ajan päästä uudelleen niin nykii helkkaristi ja täytyy isoilla kierroksilla lähteä liikenteeseen, että pääsee eteenpäin. Maantiellä ajaessa kulkee ihan hyvin pienellä kaasulla, mutta hiukankin enemmän kaasua painettaessa rupeaa nykimään. Mistähän kannattaisi ruveta vikaa etsimään ja missä tuo kaasuläppäkotelo sijaitsee? Sen varmaan voisi ensimmäisenä yrittää putsata.
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

ismoh82 sanoi
-91 2.0 Galant Silver Diamond E33 nykii kanssa ihan pirusti. Vika ei ilmene kylmänä käynnistäessä ja ajaessa, mutta kun sammutat auton lämpimänä ja käynnistät vähän ajan päästä uudelleen niin nykii helkkaristi ja täytyy isoilla kierroksilla lähteä liikenteeseen, että pääsee eteenpäin. Maantiellä ajaessa kulkee ihan hyvin pienellä kaasulla, mutta hiukankin enemmän kaasua painettaessa rupeaa nykimään. Mistähän kannattaisi ruveta vikaa etsimään ja missä tuo kaasuläppäkotelo sijaitsee? Sen varmaan voisi ensimmäisenä yrittää putsata.

Bensapumppu? Oma gti teki loppuaikana just tuota että kun pysähdyksen jälkeen lähti liikenteesee ni hävis vedot ja ei kärsiny laittaa kaasua oikeastaa yhtää, ja vaikka laittokin ni ei oikei mitää tapahtunu.
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/huoltoa/kaasulapanpuhdistus/

tuossa kuvia miten kaasuläppä puhdistetaan...
vikahan voi olla myö tukossa olevassa pa-suodattimessa
se löytyy apukuskinpuolelta tulipellistä musta metalli pötkylä
metalli putkella tulo altaja letkulla imusarjan päälle bensalinjaan.

Slider: teeppä noilla kuvilla joku ohje vikiin ;D mulla ei runosuoni syki :-[
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Voishan tuota tietysti vaikka harkita tekevänsäkkin. Eilen putsailin dynyn kaasuläpän vähän perusteellisemmin kun se oli "pöydällä" kun vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin siihen.

Sellasen huomion tein että että eipä ole edes oikeastaan hyötyä irrottaa kaasuläppää jossei se oikeasti ole niin shaissessa että sieltä on kaikki kanavat tukossa. :)
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Slider sanoi
Bensapumppu? Oma gti teki loppuaikana just tuota että kun pysähdyksen jälkeen lähti liikenteesee ni hävis vedot ja ei kärsiny laittaa kaasua oikeastaa yhtää, ja vaikka laittokin ni ei oikei mitää tapahtunu.

Yks ääni bensapumpulle. Viikonloppuna vaihtelin dodgeen pumpun kyseisten oireitten takia.
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Täällä olisi toinen ongelma Galantti :-\ kyseessä olisi siis -90 4x4 galantti. Ongelmana on se, että kun kaasun painaa pohjaan niin galantti jää miettimään ja viiveellä alkaa nostamaan kierroksia. Ajon aikana pienillä kierroksilla melko lahna ja välillä nykiikin. Aloin sitten tutkimaan vikaa ja löytyihin yksi patentti liittimestä joka menee sytkien 'ohjausboksiin'. Sitä kun heilutteli niin välillä kävi pyttyjä pois pelistä. Sen korjattua tilanne parani ja galantti alkoi käymään suhkot normaalisti. Ajattelin sitten katsoa missä kunnossa bensapumppu on niin löytyihän tankistakin melkoinen määrä hiekkaa. Nyt on hiekat ja bensapumppu puhdistettu. :peukku Vikakooditkin luin ledillä ja eikä niitä ollut. Mutta kun tänään ajattelin katsoa taas vikakoodit huvikseen niin sieltähän löytyi numerot 13 (imuilman lämpötunnistin) ja 25 (ulkoilman paineen tunnistin) :seina

Tuo ulkoilman paineen tunnistin sijaitsee kuulema ilmamäärämittarin yhteydessä eli voiko sitä erikseen vaihtaa ja onko sillä mitään suurta merkitystä käymiseen? :-\ Entäpä missä sijaitsee imuilmanlämpötunnistin? Niin ja pitäisikö käynnin muuttua jos kaasuläpäntunnistin anturin liittimen irroittaa? On nimittäin melko löysä liitin siinä ja tuntuu ettei ole minkäänlaista merkitystä onko se kiinni vai irti.. eikä pukkaa virhekoodia vaikka johdot on irti (en kyllä tiedä että pitäisikö sen) ???
Miten tulpanjohtojen kanssa? Pitäisikö nekin vaihtaa kun ei ole mitään tietoa että milloin ne on vaihdettu :/ jos tulpanjohdot iskee kipinää kanteen niin voiko se oireilla noin?

Vaihdettuja osia:

Tulpat NGK
Alipaineletkuja uusittu (vanhat melko kehnossa kunnossa)
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Imuilman lämpöanturi ja ulkoilman paineen tunnistin (barometri) on molemmat integroitu ilmamäärämittariin.

Ei voi erikseen vaihtaa eli pitää koko mittari vaihtaa. Tarkista ensin että liitokset on OK, jos ei niin minulta löytyy kyseisenlainen ehjä mittari halvalla. Laita YV:tä jos haluat.

Yksi vikavaihtoehto on tosin myöskin ECU, jos siinä on päässyt konkat vuotamaan. Kannattaa avata ja tarkistaa. Jos näyttää vuotaneelta ja haisee pahalle niin puhdistus ja konkkien vaihto vähintään.
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Juu, YV:tä lähetetty :) Pitää tänään tarkistaa liitokset ja ehkä katsella missä kunnossa ecu on.
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Ilmamäärä mittari vaihettu eikä mitään vaikutusta käyntiin :seina Kumma, että vasta kunnon kengittämisen jälkeen toimii ihan vähän aikaa kunnolla ja sitten taas tukkoisuus palautuu ennalleen :-\
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

sulla voi olla pa-tankin täyttöputkessa reikä ja sieltä hiekkaa tankkiin...
se tukkii helposti siivilän ja kuluttaa pumpun käyttökelvottomaksi.

kenkiessä hiekat vähän siirtyy suodattimen edestä ja siksi toimii kunnolla
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Tankissa oli aivan älytön määrä hiekkaa, mutta puhdistuksenkin jälkeen tökkii vieläkin (tankkiin jäi vielä vähän) :-\ Oisko se hiekka mahd. tuhonnut pa-pumpun?
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Jah1 sanoi
Tankissa oli aivan älytön määrä hiekkaa, mutta puhdistuksenkin jälkeen tökkii vieläkin (tankkiin jäi vielä vähän) :-\ Oisko se hiekka mahd. tuhonnut pa-pumpun?

aikoinaan isän galantin pa-tankin putsasin ja vaihdoin täyttöputken...

höyrypesurilla useeman kertaa pesin tankin että sai pois hiekat :-[ todella työläs homma
mutta sen jälkeen alko toimimaan kunnolla :peukku
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Juu. Onko kovin työlläs homma käyttää tankki irti? V*ttu ei kyllä millään jaksais alkaa irrottamaan :seina Jotkut vihjaili, että ehkä lambda-anturi menossa. Pitäs vissiin käydä mittauttamassa päästöt niin sais jotain käsitystä päästöistäkin :-\
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

rakennella tuo passiivi kaapeli ecun ja läppärin väliin ja yrittää loggailla mitä kone tekee.
sieltä saa yleensä ihan asiallista suuntaa missä vika ;)

nelkussa en teidä millanen homma, etuvedossa helppo, työläs vaan pesu urakka...
ja vie aikaa
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Eli nyt on vaihdettu Pa-paineensäädin.. Bensaa ei tule YHTÄÄN säätimen jälkeen tankin paluuletkuun. Säätimen vaihto ei vaikuttanut suunnilleen yhtään käyntiin, vieläkin tuntuu että kone tukehtuu mutta se on vaan arvaus :seina Voisko olla, että pumppu paskana ja bensan paineet kusee? Pumppulle tulee +12V.. Paineita en pysty nytten mittaamaan. Oisko kellään tietoa taikka edes hyviä arvauksia? :-\
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

tuleeko se bensa suutintukille asti kuitenki? kummasta päästä paluuletkua kattelit? vai eikö siitä säätimestä tuu bensa läpi?
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Bensaa tulee suutintukille. Otin sen letkun irti joka lähtee paineensäätimeltä eikä sieltä tule yhtään bensaa. Oon tarkistanut säätimelle tulevan alipaineen ja kaikki pitäis olla siellä ihan ok. :-\
Ja tarkistin tankin paluuletkunkin eikä siellä ollut tukoksia. :seina
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

eipä siinä oikeen oo enää vaihtoehtoja muuta ku paineensäädin, vaihdettu oli varmasti ehjä? voiko suuttimetkaa päästää niin paljon läpi vaik ois koko ajan auki ettei yhtää tulis paluupuolelta?
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

pa-pumpussa ei riitä paine avaamaan säätimen venttiiliä...

eli sulla on joko pa-suodatin tukossa tai pa-pumppu rikki.
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Pumppu vaihdettu ja heti alkoi toimimaan paremmin ;D ..mutta sekin ilo loppui lyhyeen :seina Heti kun alkoi satamaan vettä alkoi mitsu taas nykimään ja käymään päin v*ttua, jopa pahemmin kuin ennen. Pitäs käydä testaamassa että miten se nytten käy.. heti kun saa taas innostusta korjata :-\
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

katoitko/korjasitko johdotukset siitä tankin laipalta, aika usein on huonossa kunnossa siitä
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Johdotus pitäis olla nyt ok, mutta pitäis varmaan uusia kokonaan nekin :-\ Millasia patentteja te ootte tehneet niitten läpivientien kanssa?
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

vaikuttais kyl vähä sytkäpuolen ongelmalta jos alkaa sateella pätkimää...
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Juu... nyt kun kävin kokeilemassa niin kuullostais että se kävis kolmella :-\ mistähän sitä vikaa pitäis lähtee ettimään?
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

tulpat olitki vissii jo vaihtanu? tulpanjohdot, jos jakajasytkä ni kansi ja pyörijä, ja vaihtoehtojahan on vaikka kuinka ::)
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Voisko syy olla myös suuttimissa? Jos tuo uus pa-pumppu on saanut kaiken paskan ja hiekan liikkeelle ja ne on tukkinu jonkun suuttimen? Oisko se käypä vaihtoehto? ???
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

eiköhän ne suodattimeen jää aika hyvin matkalla, ootko sitä vaihtanu?
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

edit. Ongelma ratkaistu.. Suuttimet täynnä kuraa, pikkusen putsausta niin käy kunnolla :peukku Nyt olis tankin irroitus ja puhdistus/vaihto edessä :)
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

-89 vuotinen galant alotti pari päivää sitten nykimisen kun antaa vähän reilummin kaasua (eikä mitään revittelyä). pinta kaasulla liikkuu ihan ok. tulpat vaihdoin ja ilmanputsarin tarkistin, mut vika ei helpannut. sellanen tuli mieleen että kun nykiminen ilmaantu bensavalo paloi. en ole ennen ajanut tankkia noin tyhjille että valo olisi syttynyt. olisko mahollista että joku roska olisi menny bensasuodattimeen tjsp? ja tosiaan kun varovasti antaa kaasua niin nykimistä ei ilmaannu. tyhjäkäynti on ok tosin kerran lähti vähän hassusti käymään
 
Vs: galant -91 nykii ja check engine valo palaa

Sen verran välitietoja että oire on vähä helpottanut. Melkein normaalisti pystyy ajelemaan, mut reippaammalla kaasulla tekee pienen täristyksen. Mitä vähemmän kierroksia niin sitä pahempi. Pyörijää joku kehotti tarkistamaan, mut eikös tuo vaikuttaisi tyhjäkäyntiinkin? Ja onko tossa galantissa bensasuodatinta konehoneessa olevan lisäksi tankin vieressä?
 
Takaisin
Ylös Bottom