Galant kenttään

valliini

New Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Ei tunnu millään löytyvän että mahtaakohan tuollaiseen vm. 90 Galantiin saada alustasarjaa jolla sen saisi matalaksi? Siis oikeasti matalaksi! Olisi tarkoitus laittaa 9x18 vannetta alle 215/35 kumien kera joten niiden antaman tyylisuunnan vuoksi reilu madallus olisi tarpeen. Tai löytyisiköhän jotain muuta alasmeno mahdollisuutta joka ei nyt ihan tonneja maksaisi? Onko kellään edes kokemusta tai kuvia matalista Galanteista?

http://minunauto.com/auto/21273

Viimeisen kuvan mukaisesta ulkoasusta haaveilen vaikka tuolla kommenteissa olenkin aiemmin uhonut ettei tätä autoa tuunata. :D
 
Vs: Galant kenttään

D2 Ksport alustoja varmasti löytyy.

Kysele toki ensin bc racingilta. Samaan hintaan saat säädettävän alustan ku mitä maksais hyvät jouset ja iskarit.
 
Vs: Galant kenttään

UITTO- sanoi
D2 Ksport alustoja varmasti löytyy.

Kysele toki ensin bc racingilta. Samaan hintaan saat säädettävän alustan ku mitä maksais hyvät jouset ja iskarit.

Okei kiitos! Alankin heti tutkimaan mitä tulee vastaan näillä tiedoilla.
 
Vs: Galant kenttään

BC racingilla näyttäis maksavan 890e. Kyseessä siis about sama sarja mitä e39 vr4, tämä sinun autosi on siis e33 mutta tais mennä takaiskaritki pienellä modauksella.
 
Vs: Galant kenttään

mystinengalant sanoi
BC racingilla näyttäis maksavan 890e. Kyseessä siis about sama sarja mitä e39 vr4, tämä sinun autosi on siis e33 mutta tais mennä takaiskaritki pienellä modauksella.
Jep, olinkin juuri kysymässä kyseisestä setistä että mahtaakohan mennä. Ainakin maahantuoja kehuu sivuillaan että korkeudenäätömatka on riittävä kaikkiin käyttötarkoituksiin. Eli siinäpä saattaisi olla mainio ehdokas.
 
Vs: Galant kenttään

mystinengalant sanoi
BC racingilla näyttäis maksavan 890e. Kyseessä siis about sama sarja mitä e39 vr4, tämä sinun autosi on siis e33 mutta tais mennä takaiskaritki pienellä modauksella.
No aika isot säätövarat saa olla,meinaan nelikossa on ~50mm pidempi iskari..
 
Vs: Galant kenttään

:eek:fftopic

Multa löytyis toi timanttilogo tohon maskiin, kun lukee että kadonnut ;D
 
Vs: Galant kenttään

Heffu sanoi
:eek:fftopic

Multa löytyis toi timanttilogo tohon maskiin, kun lukee että kadonnut ;D
Heh kyllä vain, sellainen pitäisi jostain romuttamolta etsiä.

Onko jollain kokemusta kuinka leveetä vannetta Galantin alle saa? Itse ostin heräteostoksena tuollaiset 9 x 18 ja 18" läpimitta on ok siinä mielessä että 215/35 18 -kumin halkaisija on lähes millilleen sama kuin nyt alla olevien 195/65 14. Ja 215 - kumin kapeuden takia se venyy 9" vanteelle joten tulee vielä matalemmaksi. Eli halkaisijan puolesta ei pitäis olla pelkoa traktorilookista. Alle en ole vielä päässyt koittamaan koska vanteiden pulttijako on väärä ja pitänee Tommisbilletiltä tilailla adapteria. Ja adapterin minimi materiaalivahvuus taitaa olla 20mm joten sellaisella palikalla vanteen nykyinen ET lukema 18 muuttu -2:ksi. Ainakin edessä kun mittailin niin vanne tullee näillä arvoilla n. 5mm kaaren ulkopuolelle mutta onneksi se kumi sitten kääntyy reilusti sisäänpäin :D Ja alustan tulisi olla todella jäykkä! Tarvittaessa kyl onnistuu vanteen offsetin suurentaminen sorvaamalla jos tulee liian ulos.
 
Vs: Galant kenttään

Pyöräkoteloita (+takana kaaria) joudut RAJUSTI muokkaamaan,että saat mahtumaan.


Sen jälkeen saatkin vähän väliä laittaa alustan osia uusiksi,koska offsetti muuttuu noin paljon+painoa enemmän.


Ja ajo-ominaisuuksia taitaa tuon jälkeen löytyä yhtä paljon kuin stiigasta ilman etusuksea..
 
Vs: Galant kenttään

ST sanoi
Pyöräkoteloita (+takana kaaria) joudut RAJUSTI muokkaamaan,että saat mahtumaan.


Sen jälkeen saatkin vähän väliä laittaa alustan osia uusiksi,koska offsetti muuttuu noin paljon+painoa enemmän.


Ja ajo-ominaisuuksia taitaa tuon jälkeen löytyä yhtä paljon kuin stiigasta ilman etusuksea..
Siinähän niitä haittapuolia kerrakseen :D Taidan suorittaa tarkat mittaustoimenpiteet vielä ennen kuin lyön lukkoon noiden kyseisten vanteiden käytön koska niitä adaptereita ei ole vielä hankittu ja vanteet saa aina myytyä ja hankittua paremman kokoiset tilalle. Mutta alustaksi valitsen tuon bc racingin BR–sarjan ja toivottavasti löytyy sitä säätövaraa riittävästi.

Ihanteellinen lopputulos olisi että pyöränkaaria ei tarvitsisi muokata lainkaan ja saisi vanteiden ulkoreunan kyljen tasalle ja kumia hieman piiloon kaaren sisälle joten melkoista millikikkailua tulee olemaan spacereitten yms kanssa.
 
Vs: Galant kenttään

Kovin äkkiä ei takanakaan joudu kaaria muokkaamaan,koska sisäpuolella kaarta ei ole "huulta",kuten useimmissa muissa malleissa.

Ja muista myös jos kunnolla tontitat,niin vetaritkin on sitten kulutustavaraa..



Ja tuon BC:n setissä pitäisi takaiskareissa olla sitten vähintään 100mm säätövaraa,että sillä saisi edes madallusta tuohon,puhumattakaan tontituksesta..
 
Vs: Galant kenttään

Laskutoimituksia tehneenä totesin että ihanteellisen kokoiset vanteet Galantiini olisi edessä 8 x 17 ET luvulla 32 ja takana 9 x 17 ET 25. Aikasemmat höpinät adapterin kanssa ET -2 ei kyllä ole ihan tämän auton juttuja ku niillä luvuilla oltaisiin jo naapurikaistan puolella. Halkaisijaakin saisi olla tosiaan tuo tuuma vähempi. Eli jo hankitut 9 x 18 kiekot kiertoon ja uutta metsästämään :)

Joo mutta en tee tästä projektitopiccia ja vastaus madallukseen löytyi. Jos vaan niissä takakepeissä riittää säätövaraa etuvetomalliin.
 
Vs: Galant kenttään

ST sanoi
Ja muista myös jos kunnolla tontitat,niin vetaritkin on sitten kulutustavaraa..
ST sanoi
Sen jälkeen saatkin vähän väliä laittaa alustan osia uusiksi,koska offsetti muuttuu noin paljon+painoa enemmän.
Tätä olen aina ihmetellyt että kun puhutaan että alustan osista tulee isojen vanteiden ja kunnon tontituksen kanssa kulutustavaraa.
Tähän mennessä kaikki autot mulla olleet reilusti kentässä ja vanteina milloin mitäkin malmikasoja, niin koskaan en ole törmännyt mihinkään älyttömään ennenaikaiseen kulumiseen...

Voihan se rasittaa paikkoja enemmän kuin vakiona, mutta ei ne nyt ihan niin herkkiä ole kuin annetaan ymmärtää.
 
Vs: Galant kenttään

_AH_ sanoi
Tätä olen aina ihmetellyt että kun puhutaan että alustan osista tulee isojen vanteiden ja kunnon tontituksen kanssa kulutustavaraa.
Tähän mennessä kaikki autot mulla olleet reilusti kentässä ja vanteina milloin mitäkin malmikasoja, niin koskaan en ole törmännyt mihinkään älyttömään ennenaikaiseen kulumiseen...

Voihan se rasittaa paikkoja enemmän kuin vakiona, mutta ei ne nyt ihan niin herkkiä ole kuin annetaan ymmärtää.

Minä olen ainakin törmännyt juurikin tähän ST:n kuvailemaan kulumiseen :) Muiden madaltamia autoja siis kyseessä ja tämä viimeisin nyt varmaan ihan selvä tapaus. Keula sikalamatalalla ja niin....

Oot antti kato vaan ajanu niin siististi??

ST: onko se sitte niin että tripodinivelkin kuluu herkemmin kun se kulma on semmonen että tavallaan yks tripodi painaa ehkä enemmän, ja varmasti siihen ulkoniveleen pätee sama jotenkin
 
Vs: Galant kenttään

Esimerkiks puslien kulumiseen vaikuttaa paljolti se, että avaako tukivarret ennen tontitusta vai joutuuko puslat pänniinjos madaltaa ilman,että löysää tukivarsia.
Se on ihan sairaan kova pante puslille kun madaltaa auton puslat kireellä ja vulganointi saattaa pettää ennen aikojaan. Siinä ainaki yks huomioon otettava(kannattaa ottaa) asia ku tontittaa.
Ja takanahan on ihannekorkeus sillon kun pannhard-tanko on vaakasuorassa ;)
 
Vs: Galant kenttään

mystinengalant sanoi
ST: onko se sitte niin että tripodinivelkin kuluu herkemmin kun se kulma on semmonen että tavallaan yks tripodi painaa ehkä enemmän, ja varmasti siihen ulkoniveleen pätee sama jotenkin
No kaikkihan kuluu "erilailla",kun muutetaan kulmaa millä ne on suunniteltu toimimaan.
Tripoidin kosketuspintahan on puolikuu-tyyppinen,ja tietenkin rasittaa HUOMATTAVASTI enemmän,jos koko ajan "sivusyrjään" kohdistuu enemmän painetta kuin keskelle,mille se on suurimmaksi osaksi suunniteltu.


_AH_:
Kuinkas monta 10/100tkm olet ajanut kunnolla tontitetuilla?

Se,että otetaan ~150tkm ajettu vessa,tontitaan,on yleensä aivan paskana alustan osiltaan 300tkm kohdilla.

Ja tuo mitä UITTO sanoi,olisi hyvä tehdä jo -40mm madalluksen yhteydessä..
Melkein sanoisin,että 98% ihmisistä/jopa korjaamoista jättää tuon(kin) tekemättä!
 
Vs: Galant kenttään

_AH_:
Kuinkas monta 10/100tkm olet ajanut kunnolla tontitetuilla?

-Honda ja Volkkari ovat muutenkin autot jotka omistin kolmisen vuotta. Honda keräsi noin
60tkm. Madallussarja vaihtu kerran tuona aikana, mutta muita alustan osia ei yhtäkään.
Volkkariin näkit. tietä n. 80ttkm ja oli todella matala. Siihenkin kerkesi autolle tulla mittariin jo 230tkm. Siihen vaihdettiin yksi pusla etupäähän juuri ennen luovutusta uudelle omistajalle. Muilla harrastepeleillä kilsoja 7-30tkm eikä vetareita tai puslia tarvinnut vaihtaa.

Se,että otetaan ~150tkm ajettu vessa,tontitaan,on yleensä aivan paskana alustan osiltaan 300tkm kohdilla.
Ja sä oikeasti oletat että tuon verran rullatusta autosta ei tarvitsisi alustan/voimansiirron osia noin ihan madaltamattomanakin vaihtaa? Ne on kulutusosia, ne kuluu. Noilla kilometreillä nuo alkaa jo olemaan perushuoltoa muutenkin IMHO.

Kun sanoin ettei siellä mitään ennenaikaista kulumista tapahdu, niin tarkoitin ettei niitä osia nyt ihan 3-15tkm välein tarvitse vaihdella jos ne on kunnossa alkutilanteessa niin kuin porukka antaa ymmärtää.

Ja tuo mitä UITTO sanoi,olisi hyvä tehdä jo -40mm madalluksen yhteydessä..
Melkein sanoisin,että 98% ihmisistä/jopa korjaamoista jättää tuon(kin) tekemättä!
No tuohan nyt on varmasti suurin syy niihin puslien rikkomiseen. Jos tukivarsien asennot muuttuu alustaa vaihdettaessa tulisi tuo tehdä aina.

Mutta se siitä väännöstä. Itse olen valmis ottamaan sen riskin että alustan vaihdon jälkeen saatan joutua vaihtamaan sinne muitakin osia jos omistan auton niin pitkään että mittariin tulee 2-300tkm. ;D Elän vaarallisesti.
 
Vs: Galant kenttään

_AH_ sanoi
Itse olen valmis ottamaan sen riskin että alustan vaihdon jälkeen saatan joutua vaihtamaan sinne muitakin osia jos omistan auton niin pitkään että mittariin tulee 2-300tkm. ;D Elän vaarallisesti.
Sama täällä,useempi vessa ollut madallettu kuin vakio.

Ja tulee olemaankin.



Nuo vain on pointteja,mitä olen USEISSA autoissa huomannut,tietenkin kaikki muukin käyttö vaikuttaa,ja kuluvia osiahan kaikki on.
 
Vs: Galant kenttään

ST sanoi
Ja tuon BC:n setissä pitäisi takaiskareissa olla sitten vähintään 100mm säätövaraa,että sillä saisi edes madallusta tuohon,puhumattakaan tontituksesta..
EDIT:
Niin,ja sellainenkin ero vielä takaiskareissa,että alemman puslan sisäholkki on isommalla halkaisijalla 4WD malleissa kuin 2WD,ja taisipa holkin leveydessäkin olla eroa..
 
Takaisin
Ylös Bottom