Galant vm. 2000 2.4 GDI -tyhjäkäyntiongelma akun tyhjenemisen jälkeen.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nikso
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nikso

Member
Liittynyt
4 Joulukuu 2009
Morjensta,

Talvipakkasilla kyseisen pirssin akku pääsi purkautumaan siten, ettei autoon sytynyt mitään valoja. Akun perusteellisen latauksen ja elvytyksen jälkeen auto saatiin käymään ja kukkumaan, mutta pirssiin jäi omituinen tyhjäkäyntiongelma tuon pitkän, virrattoman ajanjakson jäljiltä.

Pirssi ei nimittäin tahdo pitää tyhjäkäynnillä enää kierroksia, vaan sammuilee todella helposti.

Autolla voi ajaa normaalisti eikä kiihdyttäessä yms. ole mitään ongelmia (pätkimistä yms.), mutta auto sammuu useasti lämpiminänä kun päästää kaasun. Kylmänä auto toimii usein normalisti jonkin aikaa kunnes vika ilmenee. Lämpimänäkin auto saattaa toimia jonkin aikaa normaalisti siten, ettei tyhjäkäynnissä ole ongelmaa, mutta jos auton sammuttaa ja yrittää hetken kuluttua uudelleen, pirssi ei jaksa käydä ollenkaan tyhjäkäyntiä vaan sammuu melko nopeasti, ellei kierroksia pidä itse yllä.

Voisiko tämä johtua jotenkin ECUsta vai voisiko tyhjäkäyntimoottorissa olla vikaa? Jos olisi jälkimmäinen, niin eikö kojetauluuun pitäisi syttyä varoitusvalo? Vikakoodinlukijaa ei ole tähän hätään (vielä) saatavilla, ja foorumia googlamalla en löytänyt kuvausta vastaavanlaisesta ongelmatilanteesta (tai sitten olen puusilmä).
 
Onhan se mahdollista että tuossa akun kanssa touhutessa sieltä on päässyt joku komponentti hajoamaan ECUlta tai tyhjäkäyntimoottorilta. Voisit kenties mittailla tk-moottorin käämien vastusarvot, joiden pitäisi olla aika yhtenevät keskenään.
 
Vikakoodin lukija ei paljastanut mitään vikailmoituksia, ja vika säilyy edelleen. Mietin, että josko kyse on sittenkin temppuilevasta idle air control valvesta. Yritin etsiä sitä läppärungon kyljestä, mutta en tunnistanut mitään mötikkää, joka näyttää yhtään samalta kuin varaosakauppojen tarjoamat palikat. Apuna oli Haynesin korjauskirja ja Youtube-videot.

Osaako teistä kukaan kertoa, että missä päin 2.4 gdi-pannua tämä kyseinen mötikkä sijaitsee? Ja voitteko kertoa mikä tuo mitsu-1 kuvassa oleva alempi härpäke on? Epäilen sitä etsimäkseni komponentiksi, mutta ulkoisesti se ei ole yhtään sen näköinen, mitä korjausoppaat väittävät sen olevan.
 

Liitetiedostot

  • mitsu-2.jpg
    mitsu-2.jpg
    270.1 KB · Lukukerrat 140
  • mitsu-1.jpg
    mitsu-1.jpg
    176.1 KB · Lukukerrat 153
Mulla tuommoinen Galantti seisoo talven kylmässä varastossa ilman akkua ja ei ole vielä tullut tyhjäkäynti ongelmia. Tsekkaappa ensin että ei ole sattumalta lähtenyt kaasuläpän liikuttaja liimauksesta irti.
 
Takaisin
Ylös Bottom