Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli tämmönen takavetogallussani on, ja nyt ajattelin ruveta sitä purkaa jos tuo pienehkön nykimisen syy selviäis..

Joten tähän alle voisin ottaa erinäisiä eri kaasarin komponenttien testausmahdollisuuksia, ie, imemällä x. letkusta voi testata y:n toimivuuden jne.. ja onkos tuossa kaasuttimessa jossain toi "kalvo"?

minusta nimittäin tuntuu että kakkoskurkku ei aukea laisinkaan, en ainakaan ole saanut sitä aukeamaan kaasarin kyljestä kaasuttamalla.. (toki käsipelillä sen saa auki kun auto ei ole käynnissä kääntelemällä oikeaita vipuja.. mut, mites tuosta voi puhdistaa eri paikkoja, esim nuita "suuttimia", paine-ilmalla?
 
sit ois myös 1.6:en GL galantin kaasari, näyttäs ulkoisesti samalta, eroa löytys kuitenkin:

(2.0 on C28NJ ja 1.6:essa on C28LL tyypit kaasarilla)

throttle boret on molemmissa:
Primary 28
Secondary 32

Mainjetit:
Primary #112
Secondary #220

ja eroavaisuus tulee
Slowjet/Pilotjet??:
Primary 48 (sama myös 1.6)
Secondary 70 (1.6:essa 60)

Power Jet / Enrichment jet kans eroaa..
2.0 #50 ja 1.6:essa #44..

et jos nuista kahdesta vois yhdistellä jotain toimivaa..
pitäs vaan tietää kuten yllä jo kysytäänkin miten testataan nuita komponenttei, millä puhdistetaan ja löytyykö tuolta jostain kalvo tjsp?
 
Dodiih, vihdoin ja viimein kaljanjuonnilta/koulunkäynniltä sain sen verta aikaseksi että sain tuon kaasarin irti ja tutkittua hivenen..

ekanakin haluaisin siteerata itseäni:
"olettamus is mother of all fuckups"

ja näin tälläkin kertaa, vaikka bensaletkut ovatkin uudet, niin ei tullut mieleen katsoa että onko ne kiinni, kylhän ne suurinpiirtein kiinni olikin, mutta klemmarit on niin väljät että letkut pyörii putkien ympärillä yksi letku jopa lähti ilman klemmarin avausta irti :eek:, tässä voi olla yksi syy miksi bensa on maistunut hivenen enämmän (vuotaa "putken" ja letkun väliin ja vaikka vuoto ei putken juurestä näkyis niin "haihtuuhan" sitä sieltä hivenen? eikös?)

sitten se suurempi mietintä, mistä se saa ilmaa..

se imusarjan päällä oleva putki jossa ei ollu tulppaa.. huomasin että siitä imusarja imee täydellä alipaineella ilmaa :eek:, luultavasti tämä on mitsun kaukoviisas keksintö että tähän voi liittää alipaine mittarin ilman porausta imusarjaan tai jarrutehostimen letkun sabotoimista.. ;D

Tämän varmasti ei pitäisi ainakaan avoin olla vaan jonkun tulpan siitä päältä pitäisi löytyä.. letku + ruuvi patentilla ajattelin sen tukkia.. mutta oletetaanpas, eikös se mene näin:

kun ilmaa imetään kaasarin läpi SEKÄ imusarjan "ylimääräisen" letkun läpi, on seos automaattisesti laihalla jota paikataan ruuvaamalla "seosta" isommalle, jolloin bensaa menee enemmän (reilusti?), jolloin saadaan lambda arvoksi 1.00
eikös?, veikkaankin että tuo tulpan uupuminen saattaisi olla suurin syy autoni korkeeahkoon bensan kulutukseen.. ja luultavasti muihinkin pikku imupuolen vikoihin..

seuraavaksi puran kaasarin, saapa nähdä mitä sieltä löytyy.. :p
 
dodih.. ;D

- nyt on kaasari putsattu ja purettu.
- imuvuodot tukittu (kai), EGR oli muuten ihan täynnä paskaa niinku niko kertoikin, tulppasin kaasarilta egr:älle tulevan johdon sekä egr:ltä lähtevän johdon varmuudeksi.. (EGR siis on "disabloitu", kai)
- Kaikki alipaineletkut vaihdettu.

käypi kyl nyt niin perkeleen tasasesti, mut ongelmia on silti, en edelleenkään saa laskettua tyhjäkäyntiä alle 850rpm (ruuvasin sen tyhjäkäyntiruuvin AIVAN auki), epäilen että asialla on tekemistä kenties nyt liian rikkaan seoksen kanssa? pienellä testilenkillä tuntu että tehoja olisi tullut lisää, tosin liikennevaloissa kierrokset oli jossain 400-600 rpm tienoilla jostain syystä mutta pysy käynnissä.. (tosin taisin ruuvata sitä fast idleäkin auki melko paljon et pitää se eka kylmänä säätää, onko 2000 rpm oikea lukema ryyppy päällä?) pitää käydä säätää seokset, nehän on käsittääkseni oleellisesti muuttuneet eikö kun imuvuodot on tukittu? eikö?

vielä pitäs vaihtaa tuo alipainesäädin tuohon virranjakajaan..

nyt taas ku auto käy niin hiljaa vi**ttaa muut äänet, kuten että ratti narisee ku siihen koskee.. 8)
 
lukkeeko näitä kukkaan?!?! vai miksei mielipiteitä kuulu? ;D

eli, paljonko pitäs olla ryyppy päällä auton kierrokset (noin) JA voiko tuo korkeat kierrokset / bensanhaju, ja vaikea käynnistyvyys johtua siitä että seos on liian rikkaalla?
 
ja tämän illan jobit..

- vaihdoin cordiasta toimivan alipainesäätimen, tosin se oli hivenen erilainen.. siinä oli mutka toisessa päässä, siinä missä galantissa ei, myös varressa oli kirjoitettu muistaakseni 75, kun galantissa oli 100.. en tiedä et onko tuolla väliä.

sytkät sain tyhjäkäynnillä kohilleen, MUTTA edelleenkin vaikka 13 BTDC on @ 750rpm (ilman alipainetta), niin ei se 0 mene alipaineen kanssa @ 1000 rpm vaikka tekis mitä.. myöskin alipainetta on hyvin hyvin vähän nuilla kierroksilla.. vuotoja EI varmasti enää ole.. (ainakaan kaasarin lähellä) itse asiassa sillä ei ole mitään väliä onko letku paikallaan vai ei kun kokeilee.. täppä ei muutu pitänee huomenis tutkiskella lisää.. mut ehdotuksia edelleenki?

niin ja miten voi olla että joka toisella tai kolmannella pyöräytyksellä pyörijän kärki osottaa ykköstä ja kun pyörittää seuraavan kierroksen niin sit taas kolmosta.. ?
vai onkos tämäkin jotenkin välitetty?

eli joko ne on nuo seokset tai sit EGR:än disablointi? mitenkähän lienee..
 
eiks niissä papereissa jotka skannasin sulle, ollu säätöohjeet tyhjäkäynnille? Luultavasti se seos on tosiaan nyt ruuvattu rikkaalle, jos se kerran on pysynyt käynnissä sen ilmavuodonkin aikana. Samaten, katoitko missä kunnossa neulaventtiili oli? Jospa se tulvii hieman?
 
kyl niitä on katsottu ku piru raamattua, ei niissä kerrota muusta säädöstä, kuin pyöritä tästä :) kyllä venttiilit jne oli kunnossa..

tulipa sit mieleen oisko se EGR auki jääny ku putsasin sen.. pitänee tehdä se dummytiiviste jostain niinku sanoit..

*EDIT* tein sen tiivisteen, hoxasin myös yhden jutun..
ryyppy päällä kyl se AP pelittää.. eli ku ottaa irti niin se on jotain 20 BTDC tjsp?!?!?, ja sit ku ottaa irti niin 13..
mut eikö sen pitäs mennä toisin päin.. se siinä on outoa.. ja letkussa tuntuu myös imua,
mut ei sit ku kone on lämmin.. (ennenku ottaa kiekkaa vähä enemmä)

pitäskö muuten moottorisaada tukehtumaan kun tukkii tuon ilmanottoputken pään esmes kädellä?.. nimittäin ei onnistu ainakaan lämpimänä mulla, tosin kaasarin päälle ku laittaa käden niin yllätäen tukehtuu ;D

Tässäpä paste autodatasta:

Ignition Timing : With Vacuum
Ignition Timing - Basic BTDC : 13 +/- 1 @ 700
Ignition Advance : Without Vacuum and basic timing
Ignition Advance Checks : 0 / 1000
Ignition Advance Checks : 20 / 6000
Vacuum Check : Advance


Ja eikös nuo sytkät säädetä juurikin näin.
1) Kone lämpimäksi, kierrokset tyhjäkäyntiruuvista oikeeseen (tosin en saa aivan tuonne 700 rpm, mut johonkin 750-800rpm)
2) Ajotuspyssy kiinni ykköstulpan johtoon ja + / -
ja jos se on +/- 13 BTDC niin kaikki ok?
3) Alipaineletku irti ja kiekat 1000 rpm ja pitäs näyttää 0? mutkun ei, se menee kyl ihan toiseen suuntaan ku pitäs..

vai onkos tässä joku catch jota en hiffaa ny?
 
dodiih.. kävin säädättää tänään seokset.. oli vissiin kohtuu rikkaalla.. nimittäin samassa paikassa kävin ennen korjauksia, ja sillon säädöt oli 2.68% CO, nyt kun vuodot on tukittu arvo oli 4.21% :eek: ja säädettiin 2.38%..

Tosin laihalle vetää ylärekisterissä.. 0.368% oli 3100rpm.. (pitäs kai olla lähempänä 0.50%), eli suuttimia vaihtoon, tosin nyt kyl auto kulkee niin ku unelma ;D ja luulenpa että bensankulutuskin laskee..(vai paljonko tommonen vaikuttaa 4.21 -> 2.38%?)
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

Voisikos puhakka laitella nikolta saamat kaaviot tännepäin. (etkös joskus puhunut että sulla on aina kaikki tallessa) :)
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

tepi sanoi
Voisikos puhakka laitella nikolta saamat kaaviot tännepäin. (etkös joskus puhunut että sulla on aina kaikki tallessa) :)

Saattaa olla että on aika moiset kaaviot syönyt :D
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

Minkähänlainen tällainen kaasari oikeen on? Tuli meinaan joskus ostettua kaasuttimen korjaussarja "Mitsubishi Galant 2000"-autoon, mutta se olikin vääränlainen. Paketissa mainitaan moottorityypiksi G52B (minulla 4G52), mutta ei mitään vihjettä minkä merkkiseen kaasariin se sopii, ei ainakaan Mikuni Solexiin. Tiivisteestä mitaten näyttäisi kurkkujen halkaisijat olevan juurikin 28 ja 32mm. Sinun kaasariisi sopiva setti?
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

Windrider sanoi
Minkähänlainen tällainen kaasari oikeen on? Tuli meinaan joskus ostettua kaasuttimen korjaussarja "Mitsubishi Galant 2000"-autoon, mutta se olikin vääränlainen. Paketissa mainitaan moottorityypiksi G52B (minulla 4G52), mutta ei mitään vihjettä minkä merkkiseen kaasariin se sopii, ei ainakaan Mikuni Solexiin. Tiivisteestä mitaten näyttäisi kurkkujen halkaisijat olevan juurikin 28 ja 32mm. Sinun kaasariisi sopiva setti?

juu kaks tonnisessa galantissa kaasari ongelmia. Eli etsitään tuohon aisanin 28NJ kaasariin:

- ohjeita säätämiseen
- tiivistesarjaa ?
- alipainekaavioo.
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

tepi sanoi
juu kaks tonnisessa galantissa kaasari ongelmia. Eli etsitään tuohon aisanin 28NJ kaasariin:

- ohjeita säätämiseen
- tiivistesarjaa ?
- alipainekaavioo.

Muistaakseni itse säädin sen ihan peruskaasari-ohjeella, Oisko Coltin asetusten pohjalta. Joka tapauksessa sitä isoa ruuvia jota voisi tyhmempi luulla joksikkin tyhjäkäyntiruuviksi ei passaa paljon pyöritellä :)
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

Kyllähän tuon nyt pitäisi itsekkin pystyä säätämään laajakaistalla, jos kaikki on vaan ok, eikö?

Nyt siinä on kaikkea mätää, joten pitää purkaa osiin ja tarkastaa ja vaihtaa joka ikinen letku yms

Kuiteskin viimesimmät arvot/viat oli

Tyhjäkäynnillä 23 afr
ajossa/pikkukuormituksessa alle 3500rpm 11-12 afr

Heti kun vedätyksessä kierrokset nousi yli sen 4k niin seos meni ekana rikkaalle ja sen jälkeen mooas ja kone hyyty ja seokset toki meni laihalle kun kone ei käynyt. Toki ei tiedä menikö liian rikkaalle vaiko laihalle. Kun se palamatonkin seos on "laihaa"

Mut joo deadline lähestyy saas nähdä ehtiikö saada kuntoon...
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

tepi sanoi
Nyt siinä on kaikkea mätää, joten pitää purkaa osiin ...

Eli ei tarvi haaveilla että pääsen Galantilla talvipäiville. ::) Luulisi nyt tosta löytyvän jotain kaavioita joltakulta. Ja että mitä ruuvia väännetään ja kuinka paljon.
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

Eikai siellä nyt niin montaa ruuvia ole.

Se iso keskellä, tämä sääti jotain tyhjäkäynnillä tulevaa ilman määrää, niinku tietääkseni bout kaikki muutkin ruuvit. (ie. säätää ilman määrää tai jotain mekaanista vipua)
Sitten pari ruuvia sivussa oli ryypylle ja tyhjäkäyntinopeudelle + fast idle)

Ottakaapa kuvat siitä kaasarista niin voi muistella.

Se mitä itselä jäi käteen oli se että joko kaasaria on joku sorkkinut ja se on sen takia pielessä, tai sitten autossa on joku muu vika (lue alipainevuoto/mekaaninen bensapumppu failaa/tankissa roskaa)
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

Tässä kuvaa kyseisestä riesasta. :p Olis kiva kun tietäis edes mikä ruuvi on mikäkin ettei tarvi ihan sokkona säädellä. Muistan teiniCorolla ajoista että kaasareihin oli aika tarkat ohjeet. Ruuvit kiinni ja 1,5 kierrosta auki tms.
 

Liitetiedostot

  • kaasari.jpg
    kaasari.jpg
    180.4 KB · Lukukerrat 3,673
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

Tamus sanoi
Tässä kuvaa kyseisestä riesasta. :p Olis kiva kun tietäis edes mikä ruuvi on mikäkin ettei tarvi ihan sokkona säädellä. Muistan teiniCorolla ajoista että kaasareihin oli aika tarkat ohjeet. Ruuvit kiinni ja 1,5 kierrosta auki tms.

Miksi tuo näyttää niin 1.6 kaasarilta ;D
Ohessa kuva meitin kaasarista joka mulla oli, löyty näemmä syöttäpuolelta kuva :p

Ja ihan miten päin tahansa mietin niin vaikuttaa että ei saa bensaa, tuossa kyseisessä mallissa ei varmaan ole sitä ikkunaa että näkyy paljon kohokammiossa bensaa on (jos ollenkaan), itsellä myös oli joku ihme saostuma sinne kertynyt jonka putsasin jostain kaasarista. Ja hivenenhän tuo laihalle veto/kiertämättömyys viittais samaan(?)
 

Liitetiedostot

  • GALAR009.jpg
    GALAR009.jpg
    71.9 KB · Lukukerrat 2,326
Vs: Re:Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

J. Puhakka sanoi
sit ois myös 1.6:en GL galantin kaasari, näyttäs ulkoisesti samalta, eroa löytys kuitenkin:

(2.0 on C28NJ ja 1.6:essa on C28LL tyypit kaasarilla)

Kuten itse olet sanonut että ne on samat ulkoisesti :)


Kaasari on nyt purettu ja puhdistettu. Molemmissa alipaineletkuissa oli sanomista. Kohokammiossa oli hieman likaa ja yhdessä suuttimessa. Saas nähdä, kaasari pitäis olla nyt kondiksessa.

Onko jollain hajua kuinka toi ryypyn termostaatti vahapanos hammaspyörä hässäkkä säädetään?
 
Vs: Re:Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

tepi sanoi
Kuten itse olet sanonut että ne on samat ulkoisesti :)

Kaasari on nyt purettu ja puhdistettu. Molemmissa alipaineletkuissa oli sanomista. Kohokammiossa oli hieman likaa ja yhdessä suuttimessa. Saas nähdä, kaasari pitäis olla nyt kondiksessa.

Juu suuttimethan niissä muuttuu kai. :)
Suutin vaikuttaa varmasti, ja kohokammiossakin jos on paskaa niin aijai. Eläkä puota niitä pieniä kuulia, tappeja jotka on muistaakseni on siinä kaasarin päällä jossain kolossa. + Alipainesäädöt kulutukseen ihan törkeesti.

tepi sanoi
Onko jollain hajua kuinka toi ryypyn termostaatti vahapanos hammaspyörä hässäkkä säädetään?

Säädetty tehtaalla :D
 
Vs: Re:Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

J. Puhakka sanoi
Säädetty tehtaalla :D

Juu se panos / jousipaketti on säädetty ja maalattu että näkee onko koskettu. Mutta itse rullan telineessä on hieman säätöä plus kasatessa säädön saa mihinkä asentoon tahansa.

Missähän asteessa läpän pitäis olla auki, voishan tuosta juoksuttaa lämmintä vettä lävitse ja katsoa kuinka vahapanos muuttaa läpän asentoa....
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

Muutaman millin läppä auki..
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

"Kylmänä".

Itse muistaakseni säädin pihalla kun oli ~-5'.
 
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

Nyt löytyi säätöohjeet...
 

Liitetiedostot

  • galant_kaasarit.pdf
    127.5 KB · Lukukerrat 919
Vs: Galantin kaasarijupinaa.. (Aisan 28/32)

voiskos joku selventää ku oon paininnu 82 2,0l galantin käyntihäiriön kans jo pitkää ryyppy ku lähtee päältä, kierrokset laskee 1200 alle auto ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä, olen putsannu monee kertaa tyhjäkäynti suuttimen ja piirin ei vaikutusta, alipaine letkut uusittu ilmavuotoja tarkasteltu, selvää syytä ku ei vaa meinaa löytyä.
 
Takaisin
Ylös Bottom