Galantin puoltaminen

Jomppis

Galant -01
Liittynyt
8 Toukokuu 2007
Sijainti
Lappeenranta
En haulla löytänyt sopivaa triidiä.

Eilen kävin laitattaa uudet gummit, tasapainotukset ja 4-pyörä suuntaus. Mutta puoltaminen jatkuu yhä aivan samanlaisena? Voisiko olla että iskarit/jouset vaikuttais? Muuten en kyllä mielestäni ole huomannut iskareissa mitään vikaa. Tai että sivu tuulessa heittelisi. Suuntauksen todistuksessa ei kyllä tainnut olla edes paljon virhettä.

Vai onko tämä oikealle puoltaminen gallun ominaisuus? :nykii
 
Vs: Galantin puoltaminen

Hmm, kysyin eräältä mieheltä töissä tuosta, sanoi että se ei voi johtua tasapainotuksesta eikä tuosta suuntauksesta. Eli ei niissä vikaa.Tai voi johtua tietty suuntauksesta mutta jos nekin nyt kunnossa niin... Mitä hän sanoi oli että jarru voi laahata, jonka aion selvittää tänään ja toinen hyvin varteenotettava vika että ohjaustehostimen nolla kohta olisi viturallaan. Sillä rattia pitää hiukan pitää siinä nolla kohdassa että auto menee suoraan. mutta kun päästää irti niin ratti kääntyy hiukan oikealle ja autokin sinnepäin tietysti.
Tämän vois tietty selvittää vaikka niin että nostais etu pään ilmaan ja auton käyntiin ni näkis kääntääkö se sitä rattia itsestään. Mutta kuulostaisi jopa järkevältä. Mitenköhän tuota saisi fiksattua, pitää vilkasta alfan kirjasta joko se jotain kertos. Taikka käydä timantti tiskillä utelemassa. että tämmöstä.
 
Vs: Galantin puoltaminen

Kävinpä muuten katsastaa tänään auton. Hyvin meni läpi :) ja mikä parasta. Sain testattua tuota että etupää oli ilmassa ja että liikkuuko renkaat ohjaustehostajan toimesta jotenki. mutta ei se silta vaikuttanu. Mikähän ihme sitten voisi olla. Alkaa häiritsemään kun tuohon kiinnittää huomiota :(
 
Vs: Galantin puoltaminen

Jokos tarkastit jarrut?
Minkälaista rengastusta sulla Galantissa on?
 
Vs: Galantin puoltaminen

Sitte ihan tämmönen yksi perusjuttu, että olethan tarkastanut ilmanpaineet renkaista. Itse kerran ihmettelin puoltamista ja syynä oli melkein kilon pienempi rengaspaine sillä puolen mihin puolsi.
 
Vs: Galantin puoltaminen

HuBu sanoi
Jokos tarkastit jarrut?
Minkälaista rengastusta sulla Galantissa on?

Ei oo ku 15". Piti ostaa isommat rinkulat mutta päätin sitte toisin :seina Halppis nordman e 195/60

GDI rules sanoi
Sitte ihan tämmönen yksi perusjuttu, että olethan tarkastanut ilmanpaineet renkaista. Itse kerran ihmettelin puoltamista ja syynä oli melkein kilon pienempi rengaspaine sillä puolen mihin puolsi.

Kyllähän minä heti ne sen suuntauksen jälkeen tarkistin.
Jarruja tosin en vielä ole tarkastanut. Mutta tuntuis vähän epätodennäköisemmälle. Eipä ole enää montaa vaihtoehtoa josta vois johtua.

Entäs, onko noilla suuntauksilla mitään takuuta? Voisko tuosta valittaa niille jos voisivat vielä kattoo?
 
Vs: Galantin puoltaminen

Tarkista se jarrujen laahaaminen, kokeile vaikka vanteiden lämpöjä ajopätkän jälkeen, laahaavan renkaan vanne luulis lämpiävan.

iskari/jousi ongelman olisi luullut tulevan esille katsastuksessa, voit tasaisella mitata keskiön ja lokarinkaarien etäisyydet, ettei ainakaan ole isoja heittoja eri puolilla.

suuntauksen raportissa pitäis näkyä arvot ja valmistajan antamat toleranssit, onhan ne kohdillaan. Ja mikä arvo on esim. kulkukulmassa?

Mites siihen puoltamiseen vaikuttaa kova kiihdytys/jarrutus?

Se ei vissiin mitään ääntä pidä?
 
Vs: Galantin puoltaminen

onhan noita viturallaan olevia suuntaus koneitakin tullu vastaan ja laiskoja asentajia :seina
tai sit se kone voi näyttää ok:ta mut kuitenki kulmat pieles eli suuntaus kone rikki :nykii
kaiken hyvän lisäksi on niin halpaa toi kulmien säätäminen :seina
 
Vs: Galantin puoltaminen

Noniin. Tuli eilen hommattua galantti alle ja huomasin ajellessa tuon saman puoltamishomman. Hieman oikeallepäin se puoltaa. Jostain syystä ainakin itse kallistuisin omassa autossani epäilemään että puoltaminen johtuu juuri ohjaustehostimesta, koska rattia kääntäessä ohjaus on todella kevyt, mutta sitten tuossa kun ajaa pitkään suoraa, tuntuu suorastaan että rattia pitää väkivoimin pitää paikallaan että auto menisi suoraan (vaikka puoltaminen on hyvin vähäistä).

Onko kukaan sen verran tekniikkanero että osaisi oikeasti sanoa, että pitäisikkö auton renkaiden sitten kääntyä itsestään ilmaan nostettuina? Itselläni on sellainen käsitys, että auton paino saa nimenomaan renkaat käätymään itsestään suoraan. (eli kun rattia kääntää niin etupää nousee hieman, ja jos rattia ei pidä paikallaan niin etupään laskeutuessa renkaat sitten suoristuvat taas, siis mikäli ollaan vauhdissa. Paikallaanhan ne ei käänny, koska renkaissa on niin paljon kitkaa)

Ohjaustehostimen kun viellä sekoittaa tuohon syssyyn niin eipä siinä ainakaan meikäläinen enää uskalla kuin vähän arvailla, että miten tuota nollakohdan virhettä voisi selvitellä, ja pitäisikö renkaiden kääntyä itsestään yms?

By the way: tietäiskö sitten kukaan että miten tuota voisi säätää tuota nollakohtaa?
 
Vs: Galantin puoltaminen

Ruosteenkerääjä sanoi
Noniin. Tuli eilen hommattua galantti alle ja huomasin ajellessa tuon saman puoltamishomman. Hieman oikeallepäin se puoltaa. Jostain syystä ainakin itse kallistuisin omassa autossani epäilemään että puoltaminen johtuu juuri ohjaustehostimesta, koska rattia kääntäessä ohjaus on todella kevyt, mutta sitten tuossa kun ajaa pitkään suoraa, tuntuu suorastaan että rattia pitää väkivoimin pitää paikallaan että auto menisi suoraan (vaikka puoltaminen on hyvin vähäistä).

Onko kukaan sen verran tekniikkanero että osaisi oikeasti sanoa, että pitäisikkö auton renkaiden sitten kääntyä itsestään ilmaan nostettuina? Itselläni on sellainen käsitys, että auton paino saa nimenomaan renkaat käätymään itsestään suoraan. (eli kun rattia kääntää niin etupää nousee hieman, ja jos rattia ei pidä paikallaan niin etupään laskeutuessa renkaat sitten suoristuvat taas, siis mikäli ollaan vauhdissa. Paikallaanhan ne ei käänny, koska renkaissa on niin paljon kitkaa)

Ohjaustehostimen kun viellä sekoittaa tuohon syssyyn niin eipä siinä ainakaan meikäläinen enää uskalla kuin vähän arvailla, että miten tuota nollakohdan virhettä voisi selvitellä, ja pitäisikö renkaiden kääntyä itsestään yms?

By the way: tietäiskö sitten kukaan että miten tuota voisi säätää tuota nollakohtaa?

Tuo ohjauksen palautuminen on pyöräkulmien (casterin, jossen väärin muista) aikaansaannosta, ei auton painon. Muistaakseni mm. 70-80 luvun Ford Fiestassa tuo caster -kulma on 0 jonka johdosta ohjaus ei palaudu itsestään. Ajattele esim. polkupyörän etuhaarukkaa. Eturengas pysyy ajolinjassa vaikka ajaisit ilman käsiä. Tämä siksi että etuhaarukkaa on taivutettu eteenpäin, jos etuhaarukka olisi suorassa maahan nähden, ohjaus olisi todella levoton ja pyörä ei kulkisi metriäkään suoraan ilman että sitä pitäisi ohjata koko ajan.

Mitä tulee tuohon puoltamiseen, ensimmäiseksi tulee mieleen rengaspaineet, laahaavat jarrut, kuluneet tukivarren helat. Tietysti on mahdollista että autosi on jossain vaiheessa kolhittu senverran että pyöräkulmat ei ole enää paikoillaan. Jossei mitään selkeää syytä löydy niin vie autosi korjaamolle ohjauskulmien tarkastukseen.

Seuraa vanteiden lämpenemistä ajon jälkeen, jos jarrut laahaa jostain pyörästä, vanne lämpeää selkeästi enemmän kuin muissa pyörissä. Tässä tapauksessa veikkaisin oikean etupyörän jarruja.
 
Vs: Galantin puoltaminen

Niin no joo onhan tuo polkupyöräjuttu tullu joskus mietittyä, mutta jotenki ei hoksaa että autossa toimis samalla periaatteella :D Joku (ei mikää ammattilaine tietenkää) on joskus selittäny tuon painohomman ja näyttäny et miten keula nousee pikasen ku autoa kääntää, tiä sitte mistä johtuu.

Vois tosiaan olla viisainta käyvä ihan ekaksi tsekkaa ne rengaspaineet, ja sitten vasta alkaa kattomaan muita juttuja ;)
 
Vs: Galantin puoltaminen

Positiivinen caster-kulma (vrt. edellä polkupyörä) aiheuttaa auton painon ja renkaan hyrrävoiman kanssa ohjauksen keskityksen. Renkaita käännettäessä yleensä camber-kulma (sivukallistus) muuttuu, koska raidetanko ei ole navan keskipisteen kanssa samassa linjassa. Tällä haetaan tietysti sitä, että kaarteessa painonsiirtymästä huolimatta renkaan kosketuspinta tiehen olisi paras mahdollinen. Tämän takia rengas nousee paikallaan käännettäessä hieman sivukantille ja saattaa aiheuttaa illuusion keulan nousemisesta. Asiasta lisää Rengas-raamatun loppuosassa. KLIK

Ruosteenkerääjä: Tarkistapa ohjauspyörän kiinnitys ohjaustankoon. En tosin muista oliko Galantisssa ohjauspyörän oikea pooritus jo tehtaalla merkitty. Ajattelin vain, jos joku noheva kaveri olisi väärien rengaskulmien takia siirtänyt rattia poorin verran sivuun keskiasennosta. Airbag lähtee nätisti irti avaamalla ratin takapuolelta muutaman torxin.

Ja kaikki autothan puoltavan maantiellä Suomessa enemmän tai vähemmän yleensä oikealle tien kallistuksen takia.
 
Vs: Galantin puoltaminen

Tänään koitin levyjä ja vanteita, en huomannut erityistä. Kuin että etu levyt olivat lämpimämmät kuin taka. Varmaan aika normaalia. No kaippa tuon vois unohtaa, häiritsee vaan nyt :mad:
 
Vs: Galantin puoltaminen

sun pittää tulla johonkin kerhomiittiin kaffelle niin voi koeajella Galantteja puolin ja toisin
 
Vs: Galantin puoltaminen

Totta. Voihan se olla että tuo puoltaminen on samanlaista kaikissa galluissa.

Niin ja tänään aamulla testasin jarruttamista, että alkaako sillon puoltaa. Mutta ei, sillon menee kyllä aivan suoraan!? Eli ei ois jarrutkaan epätasapainossa, mutta voihan silti joku jarru laahata.

Missä on Itä-Suomessa miittejä? Lappeenrannassa on tämä ko. gallu.
 
Vs: Galantin puoltaminen

Ainakin kuopiossa pidetään kahvittelumiitit joka kuun ensimmäisen täyden viikon keskiviikkona ;)
 
Vs: Galantin puoltaminen

..ja Kouvolassa on ollut toimintaa.

mites pyöränlaakeri? luulis kyllä pitävän jotain ääntäkin..
Raidentangonpäitähän näihin on vaihdeltu, mutta kait ne sen välyksestä olis konttorilla maininnut.. ehkä..?
 
Vs: Galantin puoltaminen

Kouvolaan ei kyllä ois pitkä matka...

No voihan se tuo pyöränlaakerikin olla, tosin ääntä ei ole pitänyt eikä muutenkaan mitään huomannu. Tuosta raidetangonpäästä osaa muuta sanoa kun että oiskai ne tosiaan katastuksessa sanonu? Ei vois jotkii puslat ollu menny? mut eniten veikkailisin että joku jarru laahaa sen verran, kun noita laahaamisia on tuntunu olevan ainakin E5x mallin galluissa paljonkin.

Pitäs päästä jarrut remppaamaan mutta kun ei oo tiloja täällä, eikä työkaluja! Prkl, taitaa pitää se OK-talo ostaa 8)
 
Vs: Galantin puoltaminen

Ekaks tulis puoltamises mieleen kokeilla vaihtaa renkaita puolin jos toisin. Useimmiten vika on löytyny just renkaista. Vaiks ois tasapainot ja -paineet tai vaikka ihan uuretki renkaat, voi olla kudosvirheitä yms. Takapyörätki voi vaikuttaa ohjattavuuteen.

Toinen on just laahaava jarru. Jarrut voi toimia ihan täysin jarruttaessa, mut jarrutuksen jälkeen jompikumpi vaan voi jäähä hieman päälle.
 
Vs: Galantin puoltaminen

Kun edellisisinkien renkaiden aikaan puolsi oikealle vois kuvitella että nuo jarrut juuri jää laahaamaan. Pitää alkaa niitä tutkimaan lisää.
 
Vs: Galantin puoltaminen

Oman galantin puoltamista vähän tutkiskelin nyt ja tässä tulokset:

Kävin laittamassa ilmanpaineet renkaisiin, ja huoltoaseman tasaisella pihalla auto rullasi ihan suoraan, olin ihan fiiliksissä :D
Sitten maantielle mentäessa huomasin taas auton puoltavan oikealle... ajelin vasentakin kaistaa, mutta ei se vasemmalle puoltanut.

No hoksasin sitten että auto ei ohjaudu periaatteessa oikealle, mutta jos minä käännän ratista oikealle, (tai tie viettää oikealle, mikä pyrkii kääntämään renkaita oikealle) ei ohjaus palaudu suoraan. Sen sijaan vasemmalle kääntäessä ohjaus palautuu juuri oikean suuntaiseksi. Ei se nyt kauheasti jää päälle se oikeanpuoleinen käännös, mutta jonkinverran kuitenkin.

Elikkä lyhyesti: Ohjaus ei palaudu itsestään suoraksi jos renkaita käännetään oikealle, ja nyt sitten viisaammilta vastausta että mitä kannattaa ekana tarkastaa/uusia...
 
Vs: Galantin puoltaminen

Ruosteenkerääjä sanoi
Elikkä lyhyesti: Ohjaus ei palaudu itsestään suoraksi jos renkaita käännetään oikealle, ja nyt sitten viisaammilta vastausta että mitä kannattaa ekana tarkastaa/uusia...
Lähinnä tekisin nelipyöräsuuntauksen. Sen operaation yhteydessä paljastuu myös jos on väljyyksiä raidetangon päissä yms.
 
Vs: Galantin puoltaminen

Noniin, nyt menin asiaa syvemmälle ja nappasin töistä mukaan infraaalto lämpömittarin. 15km jarruttoman ajon jälkeen mittasin lämmöt. Tässä tulokset myös ennen liikkeelle lähtöä. ensin ennen ajoon lähtöä, seuraavana ajon jälkeen, sekä lämpötilan nousu.
Mitattu siis jarrulevystä.

ETU
VASEN OIKEA
29,3 29,4
33,1 32,2
+3,8 +2,8
TAKA
VASEN OIKEA
26,9 26,3
31,4 31,7
+4,5 +5,4

Mitä näistä sitten analysoi on toinen juttu.

EDIT: Tässä vielä tämän aamun mittaukset kun ajoin kotoa töihin hieman rivakemmin. Siis pelkät ajon jälkeiset lämpötilat.

ETU
VASEN OIKEA
62,5 64,2
TAKA
VASEN OIKEA
45,5 50,3
 
Vs: Galantin puoltaminen

eipä taida jarrut paljo laahata :peukku
yksi vika mahollisuus pois suljettu :peukku
 
Vs: Galantin puoltaminen

jykäh sanoi
eipä taida jarrut paljo laahata :peukku
yksi vika mahollisuus pois suljettu :peukku

Jep jep. Eipä ole jarruissa vika. Ilkeä katse kohdistuu raidetangon päihin :mad: Kumma kyllä kun vianorin asentaja eikä myöskään katastus ukko sanonut mitään noista, että ois väljää. Mutta jos siellä on jotain muuta vikaa?

Edit: Huomasinpas hauskan jutun, offtopiccia kylläkin, tällä triidillä oli jo reilusti yli 600 lukukertaa. Taitaa tuo puoltaminen olla mielenkiintoinen aihe ;)
 
Vs: Galantin puoltaminen

Samanlainen puoltaminen on täälläkin, kaikki paikat tutkittu, ei tunnu olevan välyksiä tai liian kuluneita puslia missään.. :eek:

Tuollaisilla 8v vanhoilla talvirenkailla ajellessa en ihmeemmin kiinnittänyt huomiota, kun niihin piti 2vko välein lisäillä ilmaakin jne. Kesärenkaiden vaihdon jälkeen puoltaminen jatkuu.
Tarkistin paineetkin vasta ja vaihtelin renkaiden paikkaa jne.. ???

Anyway, käytän auton alkuviikolla leimalla ja katsotaan osaako katsastusukot sanoa mitään..
 
Vs: Galantin puoltaminen

ohjauskulmat ketullaan ;)jousi poikki,toinen puoli roikkuu?? .joskus myös ketullaan olevat vanteiden et lukemat "vioittavat" ohjaustuntumaa.myös madallus vaikuttaa.

muutamissa tapauksissa huomannu että renkaan profiilit/kantikkuus myös vaikuttaa ohjattavuuteen,joskus tosi häiritsevästi...

mutta jos sekä kesä että talvirenkaat samaa aiheuttaa ni epäilisin kulmien ketullaan olemista.

kaukaa haettu vois olla joskus kolhittu kori jostain kulmasta ja siitä syystä kulmat jotenkin ketullaan,vaikka ois mittauksis oikein(en tiedä onko edes mahdollista)
 
Vs: Galantin puoltaminen

mikko412 sanoi
ohjauskulmat ketullaan ;)jousi poikki,toinen puoli roikkuu?? .joskus myös ketullaan olevat vanteiden et lukemat "vioittavat" ohjaustuntumaa.myös madallus vaikuttaa.

muutamissa tapauksissa huomannu että renkaan profiilit/kantikkuus myös vaikuttaa ohjattavuuteen,joskus tosi häiritsevästi...

mutta jos sekä kesä että talvirenkaat samaa aiheuttaa ni epäilisin kulmien ketullaan olemista.

kaukaa haettu vois olla joskus kolhittu kori jostain kulmasta ja siitä syystä kulmat jotenkin ketullaan,vaikka ois mittauksis oikein(en tiedä onko edes mahdollista)

Jouset lähes uudet. Samat vanteet ja renkaat, kuin viimekin kesänä. Ei o madallettu. :)
Huomenna tuon näkee sit paremmin et miten tuo käyttäytyy kun pitempi reissu tehtävänä.
Jos ei alkuviikolla katsastusmies sano mitään, niin ainakin kulmat vois käydä tarkistuttamassa tai oikeestaan koko suuntauksen samalla.. :)
 
Vs: Galantin puoltaminen

Kävin hieman kurvailemassa kuoppaisella soratiellä ja jotain todella outoa.. :nykii
Puoltelee vähän väliä jompaankumpaan suuntaan.
Veto päällä ei puolla mihinkään. Tuntuu voimakkaammin rullatessa tai hidastaessa, sit kun ajaa seuraavaan kuoppaan tai kääntää ohjausta tilanne muuttuu taas. Välillä ei puolla mihinkään ja taas seuraavan kuopan jälkeen eri suuntaan kuin äsken.. W-T-F???

Otettiin hallitunkilla koko keula ylös ja puslia ja tukivarsia koputeltiin ja tutkittiin jne, ja ei oikein tunnu olevan välyksiä.
Eilen ei katsastusmieskään sanonu mitään, vaikka sanoin että tutkii nyt sitten huolella. Leiman anto ilman mitään sanomisia tai merkintöjä..

Oikeesti ???
 
Vs: Galantin puoltaminen

-01 Gdi farkku automaatti:

Vaihdoin alle ostamani käytettynä ostamani rengassarjan (ei siis aikaisempaa kokemusta tästä setistä):
195*55*15" (talvirenkaat oli 195*65*15). Ennen kesärenkaiden alle laittoa ei minkäänlaisia oireita, mutta nyt:
Jostain syystä noin 40-50 km/h vauhdissa puoltaa välillä oikealle melko voimakkaasti -saa pitää ratista kunnolla kiinni, ettei vie pöpelikköön. Tapahtuu ainakin tasakaasulla ajettaessa. Kovemmissa nopeuksissa kulkee kuin juna, eikä puolla jarruttaessa. Vinkkejä, mistä vikaa voisi lähteä metsätämään?
 
Vs: Galantin puoltaminen

McLyde sanoi
-01 Gdi farkku automaatti:

Vaihdoin alle ostamani käytettynä ostamani rengassarjan (ei siis aikaisempaa kokemusta tästä setistä):
195*55*15" (talvirenkaat oli 195*65*15). Ennen kesärenkaiden alle laittoa ei minkäänlaisia oireita, mutta nyt:
Jostain syystä noin 40-50 km/h vauhdissa puoltaa välillä oikealle melko voimakkaasti -saa pitää ratista kunnolla kiinni, ettei vie pöpelikköön. Tapahtuu ainakin tasakaasulla ajettaessa. Kovemmissa nopeuksissa kulkee kuin juna, eikä puolla jarruttaessa. Vinkkejä, mistä vikaa voisi lähteä metsätämään?

Jos kerran renkaiden vaihdon jälkeen vasta ilmeni, niin itse kävisin tasapainottamassa renkaat uusiksi.
 
Vs: Galantin puoltaminen

Kulkee suoraan.

Uued kummid, tai ainakin uudemmat 8)

Ja otin takakontista kaiken painavan pois, niin johan rauhottu. Eli vissiinki ja todennäköisimmin camberit vituillaan takapäässä.
 
Vs: Galantin puoltaminen

Nojuu puoltamiset ja soutelut loppui reilu 1kk sitten, kun kävin teettämässä 4-pyöräsuuntauksen ja säädätin takacamberit -1:een.

Kunnes tänään tein sellaisen täyskaasukiihdytyksen rullailuvauhdista melko jyrkkään ylämäkeen..huomasin et veti oikealle aivan tautisen paljon..ojaan ois menty, jollei ois ratista pitäny kiinni.. ..kai tuollaista samantapaista puoltamista on tasamaallakin ollu kiihdytellessä, mutten oo pahemmin kiinnittäny huomiota vasta kun tänää tuli tehtyä toi ylämäkeen rykäsy.

Normaalia vai ei?
 
Vs: Galantin puoltaminen

omassa galantissa oli noheva aikaisempi omistaja ilmeisesti ihan itse vaihtanut ulomman r.pään vasemmalle ja taisi olla hieman eri pituinen edelliseen verrattuna jonka johdosta puolsi vasemmalle..selvisi vaan suuntauksen yhteydessä jonka jälkeen menee timantin kärki miltei pystysuoraan suoraan ajettaessa...
 
Vs: Galantin puoltaminen

Itse olen GDI Galantissa huomannu, että on ronkeli niin renkaiden ilmanpaineille kuin vanteiden ET:nkin suhteen. Jos pikkusenkin on vähemmän ilmaa jommassakummassa eturenkaassa, niin heti ilmenee puoltamista. Sitten jos vanteiden ET menee alle 42, niin taas tuntuu epämääräisyyttä ajossa.
 
Takaisin
Ylös Bottom