Gti galant 4X4 - 89 turbotus

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Huomenta vaan kaikille näin aluks ja sitten pyytäisin teitä viisaampia auttamaan tyhmempää kaveria.

Olisi tuollainen Gti galant 4x4 ja aloin tuossa miettiä mitä moinen vaatisi että sen saisi turbotettua, tarkoittaen osat ym.

Tällä hetkellä ei oikeestaan ole tarkotus sitä turbottaa (ainakaan vielä) mutta olisi mukavaa tietää mitä moinen vaatisi osia ja rahaa, jotenkuten tiedän mitä pitäisi tehdä mutta aina jotain unohtuu :seina

Jotkut varmasti miettivät että "hanki vr4 niin tulee halvemmaksi", olisihan se mukava mutta tykkään tästä yksilöstä sen verran niin en viitsisi sitä myydä pois ja kahden auton pitäminen tulee turhan kalliiksi, tietysti toista voisi pitää "rata pelinä" mutta kun ei sinnekkään niin usein pääse :(

Eli onko kenelläkään kokemusta tällaisestä projektista ja miten tämmöinen kone (4g63) kestää turbotuksen? Ps. auto tällä hetkellä TÄYSIN vakio

Vinkkejä tarvitsisi alusta loppuun niin voin sitten verrata niitä omiin tietoihini ;) ja jos joku fiksu nyt mainitsee tarvittavat osat niin voisiko ystävällisesti myös mainita paikan josta niitä voi hankkia?
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

"Jotkut varmasti miettivät että "hanki vr4 niin tulee halvemmaksi"" Niiiinpä juuri...Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että unohda hyvä mies se turbotus projekti heti alkuun. Jos haluat toimivamman/kestävemmän ja ennen kaikkea haluat säästää rahojasi (paljon), puhumattakaan tripla vaivan näöstä, niin ostat vain suosiolla alkuperäisen tbo häksöttimen. Rakentelet sitten siitä mieleisesi...

Ainoa motiivi täytyy näissä vaparien turbottamisissa (mistä ei löydy vastaavaa tbo mallia) olla todellakin itse tekemisen halu ja työttömyys, jolloin pitää aikansa jotenkin tappaa ;)
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

No jos ei viritä turboon asti niin mikä auttaisi että saisi tuon liikkeelle hiukan äkäsemmin? Kyllähän se nytkin mukavasti kulkee mutta saisi hieman ripeämmin kiihtyä. uusi ruiskuko? pakosarja??
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

Kyllähän noihin 4g63:iin nokkia löytyy.

http://www.catcams.be/800x600/mainframe.htm?english
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

männät & kiertokanget, suuttimet, lisäboxi ruiskulle,pakosarja,turbo,välijäähdytin& putket
pa-pumppu,pa-paineesäädin...

katsastukseen suosittelen jonkun frotclipin tilaamista ja siitä johtosarja & kone apulaitteineen
välijäähdytimineen ja kinumaan vemikiltä papereita vähäpäästöisyydestä ja siitä että
ks koneen saa laittaa autoon. ja sit konttorille...


juttua olisi haulla löytyny
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=2978.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=1765.0
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

Eihän siinä DOHC perusmoottorissa ole olennaista eroa. Jos haluaa reippaasti tehoa niin männät ja kanget vahvemmiksi, turbo kylkeen VR4 (tai Evo?) pakosarjalla ja moottorinohjaus uusiksi esim. Megasquirt, KMS, "joku muu". Kannesta löytyy paikka mistä saa öljynkierron turbolle, vesien kanssa pitää askarrella vähän enemmän ja öljyn paluulle pitää tehdä reikä öljypohjaan. Erittäin hyvä kohde ahdettavaksi poislukien alkuperäiset männät.

Jos kyseessä on SOHC moottori niin homman järkevyys muuttuu kyseenalaisemmaksi. Silloin kannattaa katseet kääntää E15 turbo Galantin suuntaan osien luovuttajana.

Ja olihan tuossa juuri Evo 1 moottorikin myynnissä jos haluaa valmiin turbokoneen.

Lakiteknisiin seikkoihin en tässä puutu koska niitä ei kysytty eikä kerrottu onko auto vähäpäästöinen vai ei.
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

Juu elikkä edelleen haluaisin pitää nykyisen koneen vaikka fiksuinta olisi se vaihtaa mutta jostain syystä siitä niin pidän (130tkm ajettu), enkä välttämättä turbota mutta tehoa saisi hieman olla lisää :p ja konehan on 2.0 16v Doch
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

tiitus sanoi
Noissa linkeissä nyt lähinnä käydään läpi vr4 koneen vaihdosta dynyyn.
Mahtaako vieläkään kukaan muu olla turbottanut dynyä kuin
Mr ahtopaine?

Ei ainakaan ole myöntänyt.

Jännää toi VR4 hommakin. Ensin hommataan ns. edullisesti turbo tekniikka. Sitten sen jälkeen hommataan Ohjausboksit, turbot, männät... muut osat sitten tuohon turbo mottiin uudelleen. Eli oikö se edelleenkin olisi helpompaa laittaa suoraan tohon vapariin noi kunnon hilut kiinni. Hommaa sitten kerralla kunnolliset. Turbo/turbotus kiinnostaisi kovasti. Nyt ei ole vain rahaa ostaa 2000 egellä vermeitä seisomaan pihalle. Olisihan se kiva, jos saisi vapariin sen noin 200 pollee. Vaikuttaa vain aika hankalalta. Kaipa sekin on mahdollista.
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

Molempi kallis ;D, mutta suosittelen turbotusta ehdottomasti jo ajomukavuudenkin nimissä ja Gr A:n tai SS kuristimella. Budjetti turbomoottoriin kilpamiehilt käytetyt evon männät ja kanget. Evojen pakosarjat käy gti:n kanteen, mutta turbo pitäis olla vr4-evo3 ns vääränkätinen. Itselle tulee 6:n turbo ja jouduin kääntään sen vinoon, että sai imuputken edes jotenkin mahtumaan laturin ja pumpun välistä ylös. Suurin osa rallimoottoreiden kanspahveista käytetään kertaalleen, mutta tiedän niitä käytettäneen joskus kolmekin kertaa, että taas kyseleen, jos löytyis "vähän" ajettu pahvikin ;D Ne mitsun omat boksihirviöt voi suosista unohtaa, megaruuttaa kehiin, helppo asentaa ja halpa. Niin, ja se 2K€ menny jo, ja hyllys vasta turbo,mega,kytkin/vp ja visecot. Kiertokanget(arrow) ja uusi evon kansipahvi tulleet työpalkkoina, et ei sil 2K:lla vielä pitkälle päästä :( Koneistukset, painotukset, laakerit + muut tiivisteet päälle. Joskus tulee vaan mieleen, että kannattaako :nykii :nykii
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

Juuri niin, että kannattaakko. En halua olla ilon pilaaja, mutta tämän topiikin aloittajan tapauksessa, kun ymmärsin tämän auton olevan tällä hetkellä ainut käyttöauto. Vaparin turbotus ei varmastikkaan käyttöauton luotettavuutta paranna ja sitten tuo ahtamattomana tehojen kiristys noin 200 polleen ei ainakaan helpota jo nyt hieman ylävireisen moottorin ajettavuutta ruuhkassa. Jos sattuu autoa käyttämään semmoinenkin kuljettaja taloudessa, joka ei ole tottunut ajamaan "monenlaisilla" autoilla, niin saattaa siinä pari kertaa pirssi sammua liikkeelle lähdettäessa ja sen jälkeen kiroillaan lyödään kaasua ja annetaan kytkimen palaa ::). Ei muuta kuin VR4:sta hommaamaan :peukku
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

Taitaapa jäädä tuo turbotus näiltä osin :'( mutta edelleen tarvitsisi vastauksen siihen että mitä sille nyt kannattaisi tehdä että saisi kiihtymään pikkuisen nopeammin, ei siis tarvitse ampaista lähtöön kumit ulvoen mutta hiukan enemmän mitä se nyt lähtee, ja auto edelleen vakio!

Pakosarjaa olen miettinyt mutta mistä moisen voisi hankkia? ja kireemmät nokat, vai pitäisikö ruisku vaihtaa?

Täytyy ihmetellä tämän auton kanssa jonkun aikaa, vr4 harkinta ehkä ensikesällä.

Mistä ihmiset täällä ovat löytäneet noita vr4 galantteja? itse koittanut välillä uteliaisuuttani katsoa mutta ei ole löytynyt (paitsi ralli autoja, hieman hankalia tieliikenne käytössä ;) )

Toinen vaihtoehto on tietysti evo mutta kun nekin tuntuu kaikki olevan "väärän" puolen ohjauksella, kaipa siihenkin tottuu mutta silti...
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

Pakoputki isommaks heti kättelys (2.5"), oma sarja hyvän oloinen, kanavat 4-2-1, ei mitattu. Mega tilalle, Hengitys kuntoon. Imu-ilma aiva helveti lämmintä org.putsarin kohdalla. Ehkä b painetta vois vähä nostaa ::)
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

tiitus sanoi
Jos lähtee siitä että vaparia virittäis....
Laittakaas parempaa infoa mitä tulis maksamaan.
Mä "arvailen" tähän:

Kannesta pakopuolen avarrus ......... 0€ (itsetehtynä)
Kannen lasku ............................... 100€
Pakosarja ................................... 250/60€ (ostettu/ov)
Pakoputkisto 2,5" (ei kat.) ............. 100€ (motonet)
Vapaavirtauskatalysaattori ............. 450€
Race venttiilit .............................. 160€
Tiukemmat nokat ......................... 300€
Yläpään tiivistesarja ..................... 115€ (motonet)
Isommat suuttimet ....................... 150€ ??

Mitä muuta?

Tonnin tohon ainakin saa varata ja paljon kärsivällisyyttä. ::)

Omia kokemuksia, vaikka onkin eri moottori(4g93):

-Pakopuolta ei kyllä välttämättä tarvii muokata kannesta, imupuoli on tärkeempi.´(omassakin
pakopuoli vakio)
-Kannenlasku maksaa koneistamolla n. 50€
-Katti ei välttämätön (itelläkin vakio katti)
-pakosarja tuli itelle maksamaan itsetehtynä kunnon kollektorilla(120€) n.270€ Teetettynä n. 500€
-venttiileitä voi itsekin muotoilla, jos ei haluu suurentaa. eikä kyllä tarviikkaan...
-nokat voi hiotuttaa vakioista n.250€ tai sit tilata esim. Catcamsiltä. Maksaa varmaan n.700-900€
Hiomalla ei saa parasta lopputulosta.
-suuttimiakaan ei heti tarvii suurentaa, bensanpaineensäätimellä pääsee aika pitkälle. Maksaa 75€
-Säädettävät nokkapyörät kannattaa hommata, jos nokat vaihtaa. voi tehdä alkuperäisistä n.100€
-vauhtipyörän kevennys.

Jäiköhän jotain pois....varmaankin ;D
Ei se vaparin virittäminen ainakaan halpaa ole :D
Toivottavasti löytyy vielä niitäkin jotka vapareita laittelee...
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

RapajuoppoPutkiMies sanoi
Joskus tulee vaan mieleen, että kannattaako :nykii :nykii

Tämähän on harrastus ;D
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

RapajuoppoPutkiMies sanoi
Pakoputki isommaks heti kättelys (2.5"), oma sarja hyvän oloinen, kanavat 4-2-1, ei mitattu. Mega tilalle, Hengitys kuntoon. Imu-ilma aiva helveti lämmintä org.putsarin kohdalla. Ehkä b painetta vois vähä nostaa ::)

Voisikohan tuohon imuilman lämpöön vaikuttaa se jäähdyttimelle tuleva kotelo. Onkohan sillä tarkoitus saada imuääniä tapettua ja samalla kylmissä olosuhteissa lämpöä talteen. Kannattaisikohan se ottaa pois ja laittaa tulppa ilmanputsarin koteloon. Seuraavaksi voisi suunnitella imuilmalle tötteröä sinne puskurin sisään. voisi vaikkapa onnistuakkin. Nythän se on siellä sisällä ja suurin osa imettävästä ilmasta tulee konehuoneesta, joka ei ole varmastikkaan kylmintä mahdollista ilmaa. Eli peltiin reikää ja tuubia survomaan.
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

tiitus sanoi
Paljos LancerGTI-93 on saanut tehoja lisää vakioon verrattuna?

Vakiossahan pitäs olla 140hp, multa on penkitetty 188hp (harinen). Sillon oli unichip ja vakio alakerta.
Nyt ei ole penkitetty uudella 1925cc, (vakio 1834cc) alakerralla ja vakio moottorinohjauksella, perstuntumalla ei oo ainakaan hirveesti hävinny. Suoritusarvot on ainakin parantuneet.

Läppärungot ja hestec pitäs saada joskus paikalleen...
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

cristan sanoi
Tämähän on harrastus ;D
Niinhän se on jo ollu 30v ;D
Ilotalo sanoi
Voisikohan tuohon imuilman lämpöön vaikuttaa se jäähdyttimelle tuleva kotelo. Onkohan sillä tarkoitus saada imuääniä tapettua ja samalla kylmissä olosuhteissa lämpöä talteen. Kannattaisikohan se ottaa pois ja laittaa tulppa ilmanputsarin koteloon. Seuraavaksi voisi suunnitella imuilmalle tötteröä sinne puskurin sisään. voisi vaikkapa onnistuakkin. Nythän se on siellä sisällä ja suurin osa imettävästä ilmasta tulee konehuoneesta, joka ei ole varmastikkaan kylmintä mahdollista ilmaa. Eli peltiin reikää ja tuubia survomaan.
Itsellä vielä vaparina megalla ja vapaavirtaussuodatin orkkis paikalla, puskurista toin putkella kylmää ilmaa suodattimelle ja imulämmöt tippu roimasti (muista asteita), mutta pienillä nopeuksilla todella huonosti kiertää ilma konehuoneessa. Syylärin poistoilma pitää ohjata pois putsarilta esim.alumiinilevyillä.
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

Omista kokeiluista tulin siihen johtopäätökseen että kohtuuttoman huono hyöty tuoda puskurista ilmaa suodattimelle, parashan se on saada ottoaukko konepeltiin tai toisenlainen jota myös tullut jo alustavasti suunniteltua: Hiilikuitupönttö mallinen ilmansuodatin joka viedään siitä reiästä sinne sisälokasuojaan josta se vakioputsarikin ottaa ilmaa, tosin vaatii pientä jyrsimistä että sinne 3" imuaukon saa aikaiseksi, ja myös ilmanmittauksen muuttamisen (karmanni vorteksi kun huonosti käy mihinkään W-suodattimeen tai siihen pääse millään edes kiinni...) MAFtranslatori käy tähän hyvin mutta ketä huvittaa sijoittaa ilmanottoon karkeasti 450e? pl minä ;D

vaparille olisi myös hyvä mikäli imuputkisto saataisiin mahdollisimman lyhyeksi, kaasuunvastavuus kun on parempi niin, varsinkin kun kevennetään ja säädetään kone mahdollisimman kierrosherkäksi.
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus

itsellä samantapanen projekti gti lohkoon,

Onko kukaan tietoinen onko 2.0l glsi:ssä sama kampura kuin gti:ssä? jos eroja ni mitä? Liekkö es sama iskun pituus?
vastauksista kiitos etukäteen.
 
Vs: Gti galant 4X4 - 89 turbotus


superst4r sanoi
itsellä samantapanen projekti gti lohkoon,

Onko kukaan tietoinen onko 2.0l glsi:ssä sama kampura kuin gti:ssä? jos eroja ni mitä? Liekkö es sama iskun pituus?
vastauksista kiitos etukäteen.

Muuten sama, erona lohkossa männät ja laakeripukki on tukevampi gtissä,
Laakeri samat, öljypumpun levy eri, jakopään osat eri, kansi tietenkin eri
 
Takaisin
Ylös Bottom