Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Rupesin tossa miettimään oman auton jakopäähihnan ikää. taitaa olla 13tkm ja 2v eli ei ihan vielä ole vaihto edessä.
Hanskalokeron kätköistä löysin kuitin entisen omistajan jäljiltä jakopään osista.

Jakohihna 88,88€
MD326059

Kiristin 131,40€
MD164533

Kiristinpyörä 54,90€
MD129355

Jakohihna B 48,40€
MR984778

Kiristin 41,94€
MD115976

Öljytiiviste 14,76€
MD343565

Ratas 59,40€
MD135005

Mutteri 10 1,08€
MD095237

Hihnapyörä 167,40€
MD376608

Yhteensä 608,16€


Onko se remppa aina noin kallis ja pitääkö siinä vaihtaa juurikin noi osat mitä yllä mainittin?
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

Timanttitiskillä hintoja on varmaan hivenen korjattu ylöspäin, ja onhan tuossa pari ylimääräistäkin osaa.

Nuo pyörät kai. (?), ja tuossa taas ei ole ilmeisesti sitä hydraulikiristintä.
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

MD164533 on jakopään hydraulikiristin.

Tehty säästelemättä eli kaikki osat vaihdettu uusiin mitä hyvin tehdyssä jakorempassa vaihdetaankin. Lisäksi vaihdettu kampiakselin hihnapyörä MD376608 joka on varmaan alkanut vulkanoinnista pettää, ei kuulu sinänsä jakoremppaan.
MD135005 on tp-akselin/öljypumpun käyttöratas joka lienee vaihdettu jonkun vaurion takia tms. Ei vaihdeta normaalisti jos ei vikaa ole.

Eli ei se remppa ihan noin kallis ole. Hydraulikiristintäkään ei välttämättä tarvitse taas uudestaan vaihtaa ensi hihnanvaihdossa.
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

jcarlson sanoi
MD164533 on jakopään hydraulikiristin.

Tehty säästelemättä eli kaikki osat vaihdettu uusiin mitä hyvin tehdyssä jakorempassa vaihdetaankin. Lisäksi vaihdettu kampiakselin hihnapyörä MD376608 joka on varmaan alkanut vulkanoinnista pettää, ei kuulu sinänsä jakoremppaan.
MD135005 on tp-akselin/öljypumpun käyttöratas joka lienee vaihdettu jonkun vaurion takia tms. Ei vaihdeta normaalisti jos ei vikaa ole.

Eli ei se remppa ihan noin kallis ole. Hydraulikiristintäkään ei välttämättä tarvitse taas uudestaan vaihtaa ensi hihnanvaihdossa.

Iso kiitos tästä! selvensi asioita huomattavasti :peukku vantaan veholla näköjään kyseinen remontti tehty. ecukin tosta oli huolettu, mut siitä ei ole tietoa että missä se on tehty. kuuluuko toi ecu aina välillä huoltaa vai huolletaanko se vasta kun se hajoo ???

Täytyy ottaa selville kaikki tollaset huollot jos meinaan autoa vielä vuosia pitää :p 142tkm ajettuna tällä hetkellä. olis harmi jos se nyt hajois oman tyhmyyden takia ;D
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

ECU huolletaan (=tyyppivikaiset konkat vaihdetaan uusiin, ehkä jotain pientä hapettuman putsausta yms. jos tarve) käytännössä kerran auton eliniän aikana. Ei ole huoltokohde, mutta 89-94 mitsuissa on tyyppivikana ollut elektrolyyttikonkkien vuoto joten kaikki joko hajoaa tai konkat vaihdetaan ajoissa (huolto).
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

P.Kaunisto sanoi
Iso kiitos tästä! selvensi asioita huomattavasti :peukku vantaan veholla näköjään kyseinen remontti tehty. ecukin tosta oli huolettu, mut siitä ei ole tietoa että missä se on tehty. kuuluuko toi ecu aina välillä huoltaa vai huolletaanko se vasta kun se hajoo ???

Täytyy ottaa selville kaikki tollaset huollot jos meinaan autoa vielä vuosia pitää :p 142tkm ajettuna tällä hetkellä. olis harmi jos se nyt hajois oman tyhmyyden takia ;D

Minähän se tietääkseni olen kyseisen jakopääremontin tehnyt eli kuitissa pitäisi olla ainoastaan osia merkkiliikkeestä eikä työtä...? :) Siihen on tosiaan vaihdettu "ylimääräisiäkin" osia eli ka-hihnapyörä ja tasapainoakselin hihnapyöräosat sen takia että olivat päättäneet pyrkiä ulos kopasta jostain syystä... :( :) Eli noin yleensäkin homma on tehty silleen ettei pitäisi olla mitään hätää ja kiirettä tehdä uudelleen ennen kilometrien tai vuosimäärän täyttymistä... :) "Takuuaika" on tosin jo mennyt... :)
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

Tohon omaani, kun tein keväthuoltoa ja samalla rakensin jakopään uudelleen. Huomasin, että 370tkm rullatussa koneessa alkaa ne hihnapyörät olemaan aika lopussa. Eli jossakinvaiheessa menee sitten tasapainoakselin hammaspyörät ja jakopään kaikki neljä hammaspyörää uusiksi.

Minulla oli siinä tasaopainoakselin hammaspyörään tullut kunnon ura hihnalle. :)

Eli noitakin kannattaa jossakinvälissä ihmetellä, mutta tuskin tuossa vielä aiheellista.
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

samitsu sanoi
Minähän se tietääkseni olen kyseisen jakopääremontin tehnyt

Aina vaa paranee :peukku

Onko noi tasapainoakselin osat kans jotain mitkä pitää tietyn ajan tai kilometrimäärän jälkeen vaihtaa? ???

:eek:fftopic Samitsu: tosiaan olin melkeen unohtanut että sinähän tunsit auton entisen omistajan. Sulla on luultavasti auton historia paremmin tiedossa kun mulla ;D

Tyytyväinen olen autoon ainakin ollut :driver Jos joskus ex-omistajaa näet niin jos viittit niin kerro terveisiä ja sano että pidän edelleen sopimuksesta kiinni enkä ole sitonut autoa koivun ympärille ;D ;D (itse olen yht.tiedot jo hukannut)
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

Tasapainoakselien hihna ja kiristinrulla vaihdetaan aina samalla kuin jakopään hihna + kiristin- ja ohjainrulla.

Omassakin oli muuten vaihtaessani tp-hihnan kiristinrulla aivan loppu, jakopään kiristinrulla sen sijaan oli vielä oikein hyvä..
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

Juu toi tasapainoakselin hihna tosiaankin kannattaa vaihtaa! Itellä meni kansirempaks, kun aikanaan ei ollu vaihdettu, kun jakohihna... Onnex tuli ostettua varaosa moottori paripäivää aikasemmin, kun tuo oma hajos. Nyt oottelen jenkkilästä moottorin uudelleenrakennus sarjaa... Tosin turbo version sellaista... Saa nähä mitä sieltä tulee :) Pitäs olla kaikki... laakerit,männät,jakopään hilut, kaikki tiivisteet ym... Hintaa tälle tulee joku 500 ekee kuluineen. Eli vähän mopo karkaamassa käsistä... 8)
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

moikka sori ei liity sinäänsä jakopään remppaan mutta onko kellään tietoo mistä sais tai mittoja samaisen koneen tasapaino akselin päässä olevaan hihnapyörän sisällä olevaan holkkiin??? itseltä hävisi
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

Itselläkin olisi tässä jakopään hihnan vaihto edessä Galant dynamic-4:een, johon on vaihdettu VR-4:n tekniikka. Itse en vaihtoa osaa tehdä, joten onko kenelläkään suosituksia hyvästä korjaamosta Jyväskylän alueella, joka tuollaisen rempan tekisi kunnolla vai kannattaako viedä ihan merkkiliikkeen huoltoon? Entä nuo osat, käykö tuohon VR-4:n moottoriin samat osat kuin GTI moottoriin?

Paljon muuten oli tuon vaihtovälin suositus? Viime remontista taitaa muistaakseni olla aikaa noin 3-4v ja ajettu sen jälkeen noin 50tkm.
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

JanOks sanoi
Itselläkin olisi tässä jakopään hihnan vaihto edessä Galant dynamic-4:een, johon on vaihdettu VR-4:n tekniikka. Itse en vaihtoa osaa tehdä, joten onko kenelläkään suosituksia hyvästä korjaamosta Jyväskylän alueella, joka tuollaisen rempan tekisi kunnolla vai kannattaako viedä ihan merkkiliikkeen huoltoon? Entä nuo osat, käykö tuohon VR-4:n moottoriin samat osat kuin GTI moottoriin?

Paljon muuten oli tuon vaihtovälin suositus? Viime remontista taitaa muistaakseni olla aikaa noin 3-4v ja ajettu sen jälkeen noin 50tkm.

Samoja himuloita GTI ja VR4. Mielummin liikausein, kun liikaharvoin. :)
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

JKL:n Autobestin huollossa oltiin kyllä ihan sormi suussa, kun rupesin autolle kyselemään tuota vaihtoa. Ei ollut mitään tietoa VR-4:n moottorista ja GTI:n osien sopivuudesta siihen. Onko kellään suosituksia jostain Mitsun merkkihuollosta joltain toiselta paikkakunnalta, jossa asiat osattaisiin vähän paremmin?
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

VR-4 ja GTI jakopäät on identtiset mutta kannattaa viedä johonkin sellaiseen paikkaan jossa noita on ennenkin onnistuneesti vaihdettu. Ei onnistu ihan joka rasvanäpiltä ajoituksen ja esikireyden oikein asettaminen tuohon 16v jakopäähän.
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

JanOks sanoi
joltain toiselta paikkakunnalta

Ellei ole vielä kovin kiire niin minäkin voisin tehdä mutta tänne Lpr suunnalle olis sitten jotain 160 km matkaa sieltä...? Yksityisviestillä voi vaikka kysellä lisää jos siitä huolimatta vaihtoehto kiinnostaa... :)
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

Nyt sain sitten paikalliseen korjaamoon ajan varattua remontille, ainakin heti olivat kärryillä että mitä tuon 16v-koneen kanssa pitää tehdä. Vähän vaan mietitytti noiden osien hinta, kuulamma noin 200e maksaa osapaketti tuohon. Tarvikeosia tietysti mutta ei varmaan ainakaan ole tuota hydraulikiristintä tuossa mukana? Kuinka usein tuo kiristin pitäisi vaihtaa ja mitä voi tapahtua, jos tuo kiristin ei enää toimi? 2v takuun kuitenkin lupasivat noille osille ja työlle.
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

Joo-o nyt on sitten jakopään remontti tehty ja olis ehkä pitäny kuunnella samitsu:n varoituksia, joita hän yv:llä antoi... Autolla kun lähdin ajelemaan korjaamolta pois ja tein ensimmäisen kunnon kiihdytyksen niin hirveä meteli ja värinä alkoi kuulumaan moottorista. Noh testailin kiihdytystä pari kertaa ja värinä tuli juuri 3000 kierroksen kieppeissä ja muistin sitten clubin wikistä lukeneeni että silloin on mennyt joku tasapainohihnan asento väärin. Noh toivottavasti tuo ei tee moottorille mitään hallaa, huomenna takuukäynti korjaamolle sitten.
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

Tässä hieman viikon takaista hintatietoa GTI:n jakopään rempasta:

- nokkahihna ( Trellegorg Koivunen )
- idle rulla ( Koivunen )
- kiristysrulla ( -"- )
- jousikiristin ( org Mitsubishi )
- kampiakselin hammaspyörä ( -"- )
- kampiakselin stefa ( Laakerikeskus )
- öljypumpun stefa ( -"- )
- vesipumppu ( Koivunen )
- tasapainotusakselin hihna ( -"- )
- -"- kirisistysrulla ( -"- )

Kaikki yhteensä 380 EUR sis.alv. Yksikköhinnat löytyy kuiteista, mutta en jaksa niitä nyt kaivaa.

Laturin ja ohjaustehostinen hihnat olivat lähes uusia, tarkastuksessa murtumattomia, eli niitä en vaihtanut.
Hinnasta puuttuu vielä uudet öljyt ja suodatin sekä pirusti työtä...

Taustat remppaan löytyy tämän keskustelupalstan "Turbo" osastolta.

Aake
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

Mikähän galantin jakopään vaihtoväli mahtaa olla? jostain sen foorumilta joskus luin, mut nyt en löydä vaikka kuinka haulla etsin. oliko se 50tkm ja/tai 5v?
 
Vs: Gti Galantin jakopää rempan kysymyksiä

P.Kaunisto sanoi
Mikähän galantin jakopään vaihtoväli mahtaa olla? jostain sen foorumilta joskus luin, mut nyt en löydä vaikka kuinka haulla etsin. oliko se 50tkm ja/tai 5v?

Jos 4g63 SOHC niin 90tkm/5vuotta

Jos 4g63 DOHC niin sitten 60tkm/5vuotta
 
Takaisin
Ylös Bottom