Miksuli
New Member
- Liittynyt
- 7 Kesäkuu 2018
Kyseinen auto on Lancer bensa 1,6 16 v 113 hv SOHC, moottorikoodi 4G92, vm 2000, ajettu 142.000 km - mutta samat oireet voinevat esiintyä muissakin autoissa/malleissa.
Moottorivalon syttyessä tulee vikakoodi 11 (etummainen happitunnistin, ennen katalysaattoria). Valo syttyy tai ei syty seuraavissa tilanteissa:
1) Yli 70 km/h (2.000 kierrosta) ajoa n. 6 km sytyttää valon. Kun kokeeksi irrotin happitunnistimen piuhan, eli katkaisin kokonaan tunnistimen yhteyden moottorin ohjaukseen, syttyi valo täsmälleen samalla tavalla - eli vasta tuon noin 6 km ajon jälkeen. Alemmissa nopeuksissa/kierroksissa pysyttäessä valo ei syty (kaapeli kytkettynä).
2) Jos ajaa 100-120 km/h nopeutta pidempään (siinä 100 km) voi valo sammua. Samoin lyhyemmänkin ajon jälkeen jos kiihdyttää kaasu pohjassa esim. 90-120 km/h. Ellei valo sammu heti eka yrityksellä sammuu se todennäköisesti kun samanlaisen kiihdytyksen toistaa kohta perään. Valon sammuttua se pysyy sammuksissa niin kauan kuin moottori on käynnissä, eli myös hitaammassa ajossa. Moottorin oltua tämän jälkeen sammuksissa syttyy valo taas yllä olevan kohdan 1 mukaan.
3) Alle 7 asteen pakkasessa valo ei syty, ajoi autolla miten hyvänsä.
Osaisiko joku selittää tätä käyttäytymistä, edes osittain? Mitä esim. tapahtuu kiihdyttäessä mikä saa valon sammumaan? Lämpeneekö esim. jokin paikka autossa (mikä?), ja miksi se sammuttaa valon? Miksi toisaalta pakkanen pitää valon sammuksissa, ja mihin auton osaan tuo pakkanen vaikuttaa tällä tavalla? Paras tieto tietenkin olisi se mikä osa autosta pitäisi korjata jottei tuo valo/vikakoodi tulisi missään tilanteessa.
Mm seuraavat toimenpiteet ja tutkimukset on tehty tähän mennessä:
1) Happitunnistin on vaihdettu kolme kertaa, kaksi kertaa merkkikorjaamolla (toka kerralla Denso-merkkiseen) ja viimeksi vaihdoin sen itse kiinalaiseen halpamalliin (silti aivan oikealla, alkuperäismallisella koskettimella). Joka vaihdon jälkeen oireet ovat pysyneet täsmälleen samanlaisina.
2) Denso-tunnistimen lämmityspiirin vastus on 13,8 ohmia, halpamallin vastaava on 6,0.
3) Lämmityspiiriin tulee auton puolelta 12 V jännite auton käydessä, mitattuna auton puoleisesta ja lähinnä tunnistinta olevasta pistokkeesta.
4) Tunnistimen auton puoleisen signaalikaapelin (=johto ohjausyksikön ja tunnistimen pistokkeen välillä) vastus on 1,0 ohmia - eli kaapeli lienee ehjä ja hyväkuntoinen. Kyseisen piirin maakaapelin vastus on 1,1 ohmia, samoin lämmityskaapelin maadoitus - eli nämäkin lienevät kunnossa.
5) Koska myös ilmamassamittarin vajaatoiminta voi aiheuttaa saman vikakoodin, tarkistin myös sen pistokkeen 8 johtoa, ja nekin olivat kunnossa. Mittari itsessään on puhdas.
6) Ohjausyksikön kondensaattorit on vaihdettu, auton ja niiden ikää ajatellen.
7) Imu- ja pakopuolen mahdolliset vuodot on tarkistettu, joita ei ole.
Vikahistoriasta vielä sen verran että eka kerran moottorivalo syttyi auton ollessa vasta pari vuotta vanha, mutta tämä oli satunnaista ja valo pysyi sammuksissa vikakoodin nollauksen jälkeen. Vuosia myöhemmin valo alkoi syttyä säännöllisemmin, mutta pidemmän ja nopeamman ajon jälkeen kuin nykyisin (moottoritietä n. 30 km). Siitä myös alkoi tuo happitunnistimen vaihtorumba, jolla ei siis ole ollut edes hetkellistä parantavaa vaikutusta.
En ole sähkömies, mutta yksi pikku yksityiskohta jota olen miettinyt on että kaaviokuvaan on piirretty happitunnistimen signaalikaapelin häiriömaadoitus (varmaan aiheesta koska kyseinen signaali on vain 0,5-1 voltin luokkaa). En kuitenkaan näe mitään tällaista maadoitusta koska kyseinen kaapeli näyttää molemmista päistä (tunnistimen ja ohjausyksikön) täysin samanlaiselta kuin tunnistimen kolme muuta kaapelia (ja ohjausyksikköön tulevat kuutisenkymmentä muuta kaapelia). Tietääkö joku miltä tuollainen häiriömaadoitus näyttää?
Moottorivalon syttyessä tulee vikakoodi 11 (etummainen happitunnistin, ennen katalysaattoria). Valo syttyy tai ei syty seuraavissa tilanteissa:
1) Yli 70 km/h (2.000 kierrosta) ajoa n. 6 km sytyttää valon. Kun kokeeksi irrotin happitunnistimen piuhan, eli katkaisin kokonaan tunnistimen yhteyden moottorin ohjaukseen, syttyi valo täsmälleen samalla tavalla - eli vasta tuon noin 6 km ajon jälkeen. Alemmissa nopeuksissa/kierroksissa pysyttäessä valo ei syty (kaapeli kytkettynä).
2) Jos ajaa 100-120 km/h nopeutta pidempään (siinä 100 km) voi valo sammua. Samoin lyhyemmänkin ajon jälkeen jos kiihdyttää kaasu pohjassa esim. 90-120 km/h. Ellei valo sammu heti eka yrityksellä sammuu se todennäköisesti kun samanlaisen kiihdytyksen toistaa kohta perään. Valon sammuttua se pysyy sammuksissa niin kauan kuin moottori on käynnissä, eli myös hitaammassa ajossa. Moottorin oltua tämän jälkeen sammuksissa syttyy valo taas yllä olevan kohdan 1 mukaan.
3) Alle 7 asteen pakkasessa valo ei syty, ajoi autolla miten hyvänsä.
Osaisiko joku selittää tätä käyttäytymistä, edes osittain? Mitä esim. tapahtuu kiihdyttäessä mikä saa valon sammumaan? Lämpeneekö esim. jokin paikka autossa (mikä?), ja miksi se sammuttaa valon? Miksi toisaalta pakkanen pitää valon sammuksissa, ja mihin auton osaan tuo pakkanen vaikuttaa tällä tavalla? Paras tieto tietenkin olisi se mikä osa autosta pitäisi korjata jottei tuo valo/vikakoodi tulisi missään tilanteessa.
Mm seuraavat toimenpiteet ja tutkimukset on tehty tähän mennessä:
1) Happitunnistin on vaihdettu kolme kertaa, kaksi kertaa merkkikorjaamolla (toka kerralla Denso-merkkiseen) ja viimeksi vaihdoin sen itse kiinalaiseen halpamalliin (silti aivan oikealla, alkuperäismallisella koskettimella). Joka vaihdon jälkeen oireet ovat pysyneet täsmälleen samanlaisina.
2) Denso-tunnistimen lämmityspiirin vastus on 13,8 ohmia, halpamallin vastaava on 6,0.
3) Lämmityspiiriin tulee auton puolelta 12 V jännite auton käydessä, mitattuna auton puoleisesta ja lähinnä tunnistinta olevasta pistokkeesta.
4) Tunnistimen auton puoleisen signaalikaapelin (=johto ohjausyksikön ja tunnistimen pistokkeen välillä) vastus on 1,0 ohmia - eli kaapeli lienee ehjä ja hyväkuntoinen. Kyseisen piirin maakaapelin vastus on 1,1 ohmia, samoin lämmityskaapelin maadoitus - eli nämäkin lienevät kunnossa.
5) Koska myös ilmamassamittarin vajaatoiminta voi aiheuttaa saman vikakoodin, tarkistin myös sen pistokkeen 8 johtoa, ja nekin olivat kunnossa. Mittari itsessään on puhdas.
6) Ohjausyksikön kondensaattorit on vaihdettu, auton ja niiden ikää ajatellen.
7) Imu- ja pakopuolen mahdolliset vuodot on tarkistettu, joita ei ole.
Vikahistoriasta vielä sen verran että eka kerran moottorivalo syttyi auton ollessa vasta pari vuotta vanha, mutta tämä oli satunnaista ja valo pysyi sammuksissa vikakoodin nollauksen jälkeen. Vuosia myöhemmin valo alkoi syttyä säännöllisemmin, mutta pidemmän ja nopeamman ajon jälkeen kuin nykyisin (moottoritietä n. 30 km). Siitä myös alkoi tuo happitunnistimen vaihtorumba, jolla ei siis ole ollut edes hetkellistä parantavaa vaikutusta.
En ole sähkömies, mutta yksi pikku yksityiskohta jota olen miettinyt on että kaaviokuvaan on piirretty happitunnistimen signaalikaapelin häiriömaadoitus (varmaan aiheesta koska kyseinen signaali on vain 0,5-1 voltin luokkaa). En kuitenkaan näe mitään tällaista maadoitusta koska kyseinen kaapeli näyttää molemmista päistä (tunnistimen ja ohjausyksikön) täysin samanlaiselta kuin tunnistimen kolme muuta kaapelia (ja ohjausyksikköön tulevat kuutisenkymmentä muuta kaapelia). Tietääkö joku miltä tuollainen häiriömaadoitus näyttää?