happitunnistin rikki

  • Viestiketjun aloittaja galant -93 alku
  • Aloituspäivämäärä
G

galant -93 alku

Guest
Eli autossani on se tyhjäkäynti vika että se hummaa 600 kierroksen ja 900 kierroksen väliä ja aina sillointällöin väläyttelee check engine valoa ja kun autossani on vielä takuu niin käytin tänään luettaan vikakoodit ja se näytti että happitunnistin on rikki.(Onneksi ;D ;Dmuuten on takuu sehän per.... :eek: :eek:maksaa 197 euroa ja työ 60 euroa).Niin nyt kysyisin että voisiko tämä vika johtua tosta tunnistimesta ja uskaltaako tuolla ajaa vielä :-[ :-[1000 km kun se osa tulee vasta viikonkuluttua.Ja kun se asennetaan niin mitä mun kannattis asentajan tarkistaa vielä tuon happitunnistimenn rikkoontumisen vuoksi olisiko se voinut särkeä muuta.Katti on vaihdettu 2500 km sitten.
 
Päästöt kannattaa/pitää mitata.Jos se sun konees vaikka käy liian rikkaalla,uus tunnistin on paskana/tukossa hyvin pian..ja tietty vikamuisti tyhjätä ja tarkastee ettei se vika tuu uudestaan.
 
Entä katti olisiko se voinut jo mennä rikki kun ja jos happitunnistin on ollut jo ostaessa rikki ja sen jälkeen on ajettu se 2500 km ja katti vaihdettiin ennenkuin ostin sen koska se ei mennyt katsastuksesta läpi kun päästöt oli virheelliset ja sitten siihen löyty vika ja se oli kuulemma se että katti oli "tyhjä" en tiedä mitä se taas tarkoitti mutta eihän mun tarvitse kaikkea tietää.pääasia että asentaja tietää.
 
blim:

http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=11;action=display;threadid=1199;start=msg8972#msg8972

tuossa tarinaa samasta aiheesta.

happitunnistin, lambda, on kuluvaa tavaraa. Alkuperäistä ei ole siis pakko ostaa jos osaa asentaa tarvike anturin....

Kyllä sillä varmaan hetken uskaltaa ajaa, ei se katti nyt heti kuole..... lambda-anturiin vaihdon jälkeen päästöt pitäis olla OK, jos ei ole, niin sitten voi olla jotain kallista vikaa :-\

En usko, että toi lambda siihen tyhjäkäyntiin vaikuttaa (no sittenhän se nähdään kun vaihdat sen) mutta se on varmaa että ei se päästömittuaksesta läpi ole mennyt jos lambda on jo silloin ollut sökö. Mitä sille katille sitten on tapahtunut.... joko sieltä on ollut sisuskalut irti tai sitten joku on tehnyt "de-cat" operaation sille, eli poistanut sisukset ja jättänyt kuoret.....
 
Eli kun se setä laittoi sen putken sinne pakoputkeen ja katso sen tunnistimen toimintaa niin se näytti ekana suoraa viivaa mutta kun anto koneelle vähän kierroksia se jo vähäsen toimi mutta palasi taas jonkuajan kuluttua lähtötilanteeseen.että voisiko se olla silloin just tossa "vähäsen" tilassa kun katsastussetä on ne päästöt mitannu.Ei mulla muu tässä huoleta mutta että jos se on ollut rikki toi tunnistin jo 2500 km niin onko se jo silloin voinut murhata ton katin jo.Anteeksi jääräpäisyyteni kun jankutan samaa asiaa. Mutta nythän minä hokasin että eikö se katin kunto näy kun olemme vaihtaneet tunnistimen ja mittaamme päästöt vai näyttääkö ecu sen vielä erikseen.
 
en usko, että se katti vielä on kuollu, kun saat lambdan kuntoon, niin uskon että päästöt asettuu. Katin ja lambdan kunnon näet pakokaasu testistä.
 
Heh, mä oon ajellu jo vuoden(25tkm) risalla lambdalla, meni katsastuksesta heittämällä läpi viime vuonna sen risan anturin kanssa. Tosin kyllä sen saa toimimaan, täytyy vaan ajella kone kunnolla lämpimäksi. ;D

Seosmittarilla on hyvä tarkkailla sen toimintaa, kestää n. 45min mulla ennen kuin seosmittarin neula rupeaa heräilee :) Täytyy varmaankin käydä tässä talven aikana ostamassa uusi ja laittaa ennen seuraavaa katsastusta paikalleen.
 
Noniin.
Nyt on lambda on vaihdettu ja päästöt oli hyvät ;D "häkä"arvo oli nolla ja muutkin päästöt hyvät eli kaikki vissin ok.Se lambda jostaisyystä toimi kun kone oli lämmin mutta kylmänä ei muutakun yritti ???.Ainakin mittarinmukaan ja vähän se korjausmies sitä ihmetteli,mutta mittareihin täytyy vissin luottaa.Tyhjäkäynti hummailua en ainakaan vielä ole huomannut mutta ei se ennenkään ole tehnyt sitä kokoaikaa vaan yleensä kun moottori alkaa lämmetä ja kun se on lämmin niin sitten se asettuu kohdilleen.Korjaamolla meinasi että "kaasuläppä" kannattaisi puhdistaa ja oisin sen teettänyt sillä jo nyt mutta ei sillä ollut nyt aikaa :mad:.Siitä "vikaruuvista" se sano että se täytyisi olla sellaisessa asennosssa että kun se koskettaa vaijeria niin sen jälkeen kolme varttia ylöspäin.Mitähän sillä on väliä kuinka ylhäällä se on kunhan se ei koske vaijeriin? ::)
 
ihan normaalia, että lambda ei toimi kylmänä (no mikä nyt sitten on kylmänä kenenkin mielestä), eikä myöskään katalysaattori. Kyllä korjausmiehen pitäis se tietää; esim. katsastuksessa saattaa konetta joutua hieman kierrättämään, jotta katti lämpiää ja arvot tippuu kohdalleen -ja se on ihan normaalia.
 
Mutta täytyihän ton varmaan olla rikki kun check engine valo paloi välillä ja vikakoodi sen ilmoitti.Vai olisiko voinut olla että kun marraskuussa kun auto ei mennyt läpi päästöistä kun katti oli rikki ja se oli korjattu muualla kuin merkkiliikkeessä niin sinne oli jäänyt se vikakoodi se nyt sen näytti kun käytettiin "penkissä".
Mutta olisi kai sen pitänyt "lollautua" silloin kun käytin akun napoja irti
Entä toi kaasuläppä homma?
Kannattaisko teidän mielestä tehdä tuon vian takia.
 
joo siis kyllä se varmaan olikin rikki, tarkoitin, että ei ehjäkään lambda/katti toimi heti kylmänä, käynnistyksen jälkeen.

Vikakoodin olisi pitänyt kyllä nollautua jos käytit akun napoja irti... kai akkua hetken aikaa irti?

Ja jos se vika (tyhjäkäynti) on vielä jäljellä, niin ei siitä kaasuläppäkotelon putsaamisesta ainakaan mitään haittaa ole.....
 
Ja millä mä sen puhdistan.Tenulla???? ???
kun en mä raski pirtullakaan sitä puhdistaa niin kuin pojat tuolla jollain sivulla ehdotti. :p
 
galant -93 alku sanoi
Ja millä mä sen puhdistan.Tenulla???? ???
kun en mä raski pirtullakaan sitä puhdistaa niin kuin pojat tuolla jollain sivulla ehdotti. :p

Mulle misukkaliikkeessä antoivat wurhin kaasarinpuhdistusainetta. Kysäisin että voisko putsata sillä suihkeella jolla jarrulevyistä putsataan pinnat = älä perkele sillä.
Liian väkevää kai.

Suihkepullon ostin ja sillä putsaa kyllä kyllä tuon läpän mitä toi mylly tulee kestämään ;D

(typosta voi syyttää Lapin Kultaa 8) :p ;D)
 
Takaisin
Ylös Bottom