Herätevirta lisävaloille?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miq
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

miq

A4 b5 1.8 Tq
Liittynyt
19 Syyskuu 2006
Elikkäs, laitoin Galanttiin (GLSi -90) lisäpitkät ja otin mielestäni ihan normaalisti herätteen releelle auton omien apukaukovalojen johdosta niin noi lisäpitkät palaa kaiken aikaa riippumatta palaako auton pitkät vai lyhyet. ??? :nykii Olisiko tähän olemassa näppärää ratkaisua saada ohjausvirta vai meneekö vaikeaksi?? Suuret kiitokset jo etukäteen neuvoista :peukku
 
Mulla oli lancerissa samaa "vikaa" ja piti ottaa eri johdosta heräte entä muissa japseissa (ainaki toyota ja mazda) ja väläytysasennossa ei syty lisävalot mutta kun laittaa pitkät palamaan niin sitten vasta tulee lisävalot mukaan. ???
 
Onhan kytkennät nyt varmasti oikein ja rele oikean lainen. Kyllä sen pitäisi oikein kytkettynä noin pelata.


Virta akulta sulakkeen kautta 30
Virtalähtö lampuille 87
Heräte auton omilta pitkiltä 86
Maa 85
 
Niin voihan näinkin olla. Siinä tapauksessa tämä sama plussa joka tulee siihen 30 nastaan vedetään myös nastaan 86 ja ohjattu maa eli lisävalojen maajohto nastaan 85 ja 87 nastalta plussa lisäpitkille. Niin ja lisäpitkäthän on molemmissa maadoitettu suoraan auton runkoon.
 
Että näin, valot pelaa nyt niinku pitääki. Valot todella on maaohjatut ja kun normisti kytki niin lisävalot palo koko ajan koska sinne tulee jännite jatkuvasti. Lääkkeeksi tähän löytyi tällaista: releen navat 87 (niin kuin aina) valoille, 30 jatkuva virta akulta ja sit se juttu: 85 kytketään vaikkapa auton oman apupitkän plussaan, ja 86 miinukseen. Eli relettä ei erikseen maadoiteta ollenkaan, silloin mennään takas metsään. Näillä 85 ja 86 kytkennöillä ei merkitystä onko kumpi plussassa ja kumpi miinuksessa, kuhan vain toinen toisessa jne.. Ja kuten edellä jo sanottua, lisäpitkät TÄYTYY maadoittaa erikseen suoraan runkoon!!
Kiitokset päätänsä vaivanneille!  ;D
 
Vois vähän sivuttaa topiccia, tai siis ei mut kuitenkin. :D

Eli mistäs pitäisi ottaa heräte sumareiden releelle?
 
Laillisesti takasumuvaloilta,ei saa olla muulloin päällä kuin silloin kun on takasumaritkin käytössä.
 
Ihan mielenkiinnosta: Mikä lakipykälä määrää että etusumarit ei saa olla päällä muutakuin silloin kun takasumaritkin? Useassa autossa kun ensin menee etusumarit päälle ja vasta sitten samasta katkaisijasta takasumari. Siis alkuperäisistä valoista puhuttaessa. Ja AKE:n ohjekin käskee ottamaan herätteen parkeilta.
 
ST sanoi
Laillisesti takasumuvaloilta,ei saa olla muulloin päällä kuin silloin kun on takasumaritkin käytössä.

Mielellään näkisin nettiosotteen josta tuon "tiedon" voi vahvistaa.

Ihan ensimmäinen kerta kun tollasta kuulen... No, toisaalta, en luekkaan lakipykäliä joka päivä iltalukemiseksi... ;D
 
Sentakia sumuvaloille pistetään oma kytkin että ne saa tarvittaessa päälle ja pois. ;D
Nykyäänkin sumuvaloissa tarvitaan myös merkkivalo.

Nykyään etusumuvalot saa palaa parkkien, ajovalojen ja myös pitkien kanssa. Joskus vuonna sota ja kypärä etusumuvalot sai palaa vain parkeilla ja ajovaloilla.
 
Niin ja jos autosta löytyy etusumarit niin tarvitsisi käydä kurssi niiden käyttöön kun todella monet niitä jaksaa käyttää jatkuvasti. Toisista ei ole haittaa mutta toiset häikäisee todella mukavasti. Itse en kyllä sumareita sytyttele edes sumulla eteen kun ei ne muuta hyödytä kuin näkee paremmin sen 1 metrin auton edestä.

Nykyään laittelen pitkiä päälle jos joku sattuu sumarit päällä ajelemaan vastaan selkeällä säällä :P ;D
 
Mightylizard sanoi
Niin ja jos autosta löytyy etusumarit niin tarvitsisi käydä kurssi niiden käyttöön kun todella monet niitä jaksaa  käyttää jatkuvasti. Toisista ei ole haittaa mutta toiset häikäisee todella mukavasti. Itse en kyllä sumareita sytyttele edes sumulla eteen kun ei ne muuta hyödytä kuin näkee paremmin sen 1 metrin auton edestä.

Nykyään laittelen pitkiä päälle jos joku sattuu sumarit päällä ajelemaan vastaan selkeällä säällä :P ;D
Itse syyllistyn tähän sumareiden poltteluun paljonkin. Johtuu siitä että Eclipsen alkuperäiset ajovalot ovat sellaiset kakkukynttilät millä ei nää yhtään mitään. Sumarit on suunnattu sivusuunnassa hieman enemmän ojan puolelle juurikin vastaan tulijoita ajatellen. Mitenkäs se oli, taisivat neuvoa autokoulussakin muinoin auton vastaan tullessa tuijottamaan suoraan vastaan tulevan auton valoihin vai muistankohan väärin  ;D Ja tuohon että jotkut laittaa pitkät päälle kun näkevät jonkun tulevan sumarit päällä vastaan. Niin tekevät. Pitkiin valoihin on aina kiva vastata nuilla omilla Hellan lisäpitkillä, yleensä en jää toiseksi näille räpsyttelijöille.  :)
Tästä vastauksesta sai varmasti sen kuvan että olen joku valohäirikkö mutta tervetuloa kyytiin pimeällä niin sen eron oikeasti huomaa miksi niitä poltellaan. Ja nuo halpahallien sumuvalot kylläkin taitaa olla ulkonäkö kysymys, mitä oma kokemus on osoittanut. Itselläni sellaisia halpiksia ei ole. Nuilla Hellan sumareilla näkee paremmin kuin monen auton normaali lyhyillä valoilla jos ne suuntaisi enemmän ylös :peukku
 
GSR sanoi
ST sanoi
Laillisesti takasumuvaloilta,ei saa olla muulloin päällä kuin silloin kun on takasumaritkin käytössä.

Mielellään näkisin nettiosotteen josta tuon "tiedon" voi vahvistaa.

Ihan ensimmäinen kerta kun tollasta kuulen... No, toisaalta, en luekkaan lakipykäliä joka päivä iltalukemiseksi... ;D
Oikeassa muuten olet,ja minä väärässä..

Tuntuu vain hassulta ettei netistäkään katsottuun tietoon voi luottaa,tätä tietoa etsiessä tuli käytyä aken sivuilla,ja katsastajat.com:n sivuilla,joissa oli hyvinkin ristiriitaista tietoa.
 
Takaisin
Ylös Bottom