Imukanavien avarrus

jos kyse on DOHC kannesta, niin sanoisin että turhaa hommaa; se kansi virtaa yli 200hv vakionakin, se ei siis ole pahimpana tehon jarruna....
 
En tiedä onko toi todellinen virtausarvo vai laskennallinen (mitattu virtauspenkissä), mutta jos se on laskennellinen niin pitää muistaa ottaa huomioon se, että todellinen saatavissa oleva teho on noin 70-80% laskennallisesta tehosta. Johtuen siitä, että laskennallinen teho on mitattu venttiili tai venttiilit max. aukiololla. ja todellisuudessa venttiilihän on vain hetken aikaa täysin auki.

Eli laskennallinen teho on noin 200hv
todellinen saatavissa oleva teho on noin 140-160hv
 
virtauspenkissä mitattu ja se taisi olla pitkälti yli 200hv. Pointtini oli lähinnä, että tehoa saa helpommin ja halvemmalla muin keinoin, jo valmiiksi hyvän kannen parantaminen on vaikeaa ja kallista....

Jos nyt jostain syystä lähtisin virittämään vapaastihengittävää DOHC G63 mosaa, niin aloittaisin virinokilla, läppärungoilla +MAP ohjatulla ruiskulla....
 
jos voisin yhtään päätellä, olet avarruttamassa tulevan 4G63T-koneesi kantta. Ei kannata, ellet meinaa yli 350hv tehoja tavoitella, eikä siinäkään vaiheessa vielä tarpeellista. Se on todella hyvä kansi jo tehtaalta. Enemmän hyötyä yläkerran puolella saat nokista, nokkapyöristä ja imusarjasta.
 
Eikun nyt on kyseessä vielä hiukan auki oleva juttu. Joko avarran tuota ei turbo konetta ja teen muuta mahdollisia muutoksia tai vaihtoehtona on kokonaan koneen vaihto, tällä hetkellä kuitenkin on kallistumassa vanhan koneen virittelyyn.
 
Siinä tapauksessa jos vaparin kantta teet, niin mieto avarrus ja pintojen tasoitus, imusarjan kurkkujen kohdistus ovat järkeviä. Liikaa ei kuitenkaan kannata avarruttaa, koska se heikentää virtausnopeuksia, jotka ovat tärkeämpiä vaparissa. Järkeviä ovat myös miedot nokat ja säädettävät nokkapyörät. Pelkillä säädettävillä nokkapyörillä pystytään saamaan jopa 15 hevosta jo muuten kevyesti viritellyssä koneessa(lue=esim. putkisto ja filtteri).
 
Haudi.
Jeps, toi nick:mr pimennyksen edm. lätinä pitää paikkansa ton avartamisen osalta täysin. Sit taas ahdetuissa tilanne hieman muuttuu ;), toki sielläkin tulee raja vastaan lähinnä tos kanavan kasvattamisen kohdalla, mut muuten ei oo niin "nokonnuuka" ku vapari.
Sen verran kommenttia tohon säädettävien nokkapyörien laittaminen vakionokkiin tehonlisäyksen toivossa katson kyllä aikas turhaksi(=ei tuo lisää tehoa, lähinnä muuttaa teho/vääntö kierrosaluetta.
Esimerkki elävästä elämästä= noissa "nasselaisissa" evoissa kun on käytössä vakionokat(luonnollisesti ;)) EI ole huomattu dynoajossa tehonlisäystä säädettävillä nokkapyörillä kuin luokkaa 3-5 heppaa ja luonnollisesti tietysti kierrosrekisterin suhteessa tehoon muuttumisena ja siitäkään ei ole vastaavaa hyötyä kun ks. vessoja ajetaan sillä "kuristimella" mikä itsessään rajaa jo kierrosaluetta(taas se typerä kuristin) ;).
Noh, A-ryhmä/Sprint ja sama kondstruktio kun voidaan nokka vaihtaa niin vot , tilanne muuttuu ;D.
t:Arska
ps. henk. kohtasesti suosittelen kannen "räpläämistä" aina oikeaoppisesti jos "lätsä" on valmiikksi jo muutenkin irroitettu ;)
 
e15mitsu: olet varmaankin pitkälle asti oikeassa, mutta on toki muutamia konetyyppejä jotka tekee poikkeuksia, esim. Hondan VTEC-koneet. Niissä oon nähnyt useamman scannatun dynolapun, joissa tehot on noussu yli 10 kaakkia säädettävillä nokilla.
 
mihin asti tolla vr4 vakio kannella päästään,pelkkiä nokkia vaihtamalla.?
jostain vm tai tm jutusta luin siitä ex hollon kotterosta
että kannelle ei tarvinnut tehdä mitään kun tekniikan luovuttaja oli a-ryhmän gallu ja parhaimmillaan oli ottaneet sen yli 500hv siitä.onko niitä a-ryhmän kansia
sitte kairattu ja jos on niin onko venttiilit vakiot?
 
Jos oikein muistan niin turbo magazinessa ollut galantti josta revitty joku 440hp niin ei siinä ainakaan mainittu että ois kantta kaiverreltu mitenkään... ::) ::)
 
teme sanoi
Jos oikein muistan niin turbo magazinessa ollut galantti josta revitty joku 440hp niin ei siinä ainakaan mainittu että ois kantta kaiverreltu mitenkään... ::) ::)

Meinaat tuolla varmaan sitä 4G63T:n rakenteluprojektia, joka jatkui useammassa lehdessä?
 
Mr. Pimennys sanoi
e15mitsu: olet varmaankin pitkälle asti oikeassa, mutta on toki muutamia konetyyppejä jotka tekee poikkeuksia, esim. Hondan VTEC-koneet. Niissä oon nähnyt useamman scannatun dynolapun, joissa tehot on noussu yli 10 kaakkia säädettävillä nokilla.

Jeps, olet oikeassa. Mutta VTEC-mosa oli kyllä siinämielessä huono esimerkki koska ks. mosassa ei enään ole ihan perinteiset nokan "rampit"=saadaankin varmaan kaikken parhaiten sääd. nokkap. paras hyöty.
Toi mun lätinä koski vain 4G63T 16V. mosaa, koska siitä mul on kohtuu "näppis" 8).
t:Arska
 
leppis sanoi
mihin asti tolla vr4 vakio kannella päästään,pelkkiä nokkia vaihtamalla.?
jostain vm tai tm jutusta luin siitä ex hollon kotterosta
että kannelle ei tarvinnut tehdä mitään kun tekniikan luovuttaja oli a-ryhmän gallu ja parhaimmillaan oli ottaneet sen yli 500hv siitä.onko niitä a-ryhmän kansia
sitte kairattu ja jos on niin onko venttiilit vakiot?

Siin, ex-Hollon nyk. Eemeli Peltokankaan Protonissa on joo VR4:n mosa ja on VARMASTI räplätty kantta. Mut sanotaanko nyt lyhyesti niin, että 4G63 16V:n kansi ei ole se heti ahistavin paikka. Varsinkin kun ks. on Gallun tai 1G Eclipsen? lätsä, niissähän on imupuoli jo valmiiksi suunniteltu "MÄTTÖÄ" varten ;). Toisin taas kun näissä polosissa "iivoissa" ;D. (ei vaiskaan, on ne ihan hyviä ne Lancun lätsätkin ;).
t:Arska
 
Onhan se tossa VTECissä ihan selkee, et säädettävil nokkapyörillä saa lisää tehoa, kun siin on muuttuva venttiilien ajoitus, siis tietenkin jos koneelle tehään muitakin muutoksia jotka muuttaa kaasunvirtauksia..
Ja tosiaa noitakin on tullu laskeskeltuu, noita virtaus vastuksia ahdin käytössä, niin ei oo paljoo merkitystä..
Mutta kuitenkin niinkuin Mr.Pimennyskin totesi niin onhan sillä sit siel isommil tehoil jo varmaa merkitystä, niillä muutamilla prosenteilla, jonka se virtaus on heikompi kuitenkin..
 
Takaisin
Ylös Bottom