Jakohihnan rullien ikä & dieselin öljy

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Moron!

Kyselisin arvon raadin kokemuksia ja mielipiteitä kahdesta asiasta:

- jakohihnan kiristinrullien (laakerien) elinikä?

- ehdotuksia moottoriöljyksi (1,8TDIC)?

Jako- ja tasapainoakselin hihnat olen vaihtanut vajaan 100.000 km:n välein, mutta rulliin en ole kajonnut. Käsin pyöritellen pyörivät äänettä ja välyksettä. Moottoriöljynä olen käyttänyt Mobilin Delvac MX:ää noin 10.000 km:n välein (eli vajaan kahden kuukauden välein) vaihdettuna. Nyt vaan jokin aika sitten ostamani 200 litran Delvac MX -kannu alkaa olla finito, ja ajattelin, että samalla voisi ehkä siirtyä johonkin synteettiseen öljyyn. Öljyä ei tarvitse lisätä vaihtovälillä, ajo on matka-ajoa ja liikkeelle lähdetään aina tolpan nokasta tai lämpimästä hallista.

Kiitokset raatilaisille jo etukäteen!
 
jakohihnan rullista en sano mitään, voorttiin vaihdoin pelkän hihinan kun viimeksi vaihdoin hihnan JA rullan.... jos ei rulla ole kallis niin kai sen vois vaihtaa hihnan mukanakin, varman päälle.

Dieselin öljyistä on kokemusta ainoastaan yhdestä, mutta siitä on kyllä hyviä kokemuksia: Teboilin täyssynteettinen diesel öjy (olikohan se joku HPD tai jotain), maksaa 48e/10 litran kannu ja pysyy jopa transistorin koneessa siedättävästi sisällä. Täyssynteettinen siksi että se vehje kestäis talvikäynnistykset. Ei halvin öljy, mutta varmasti hinta/laatu suhteeltaan OK. Jos ostan sen Pajeron joskus niin tulen kokeilemaan samaa öljyä myös siihen.
 
:eek: Minun mielestäni rullat kannatta vaihtaa hihnojen vaihdon yhteydessä samoin akselien stefat.

;D Mobil 1:tä käytän moottorissa ,vaihdoin öljyn vahemmissa Pajeroissa n.10000 km välein ja samalla suodattimen.

Pajero Sportin öljy pitää vaihtaa 7500 km välein ja suodatin 15000 km välein ( takuuehdot):mad:
 
Pate 4x4 sanoi
Pajero Sportin öljy pitää vaihtaa 7500 km välein ja suodatin 15000 km välein ( takuuehdot):mad:
Tuo 7500 km öljynvaihtoväli pätee myös vanhempiin pajeroihin, ainakin jos Mitsun merkkihuoltoa on uskominen. Samoin kuin 15 000 km:n vaihtoväli suodattimelle. Ja noita vaihtovälejä olen noudattanut.

Öljynä itse käytän Mobil Delvac XHP:tä.
 
Kiitos raadille tähän asti!!!

Aattelin olla nuukailematta väärässä paikassa ja tilasin kaikki pyörivät osat jakopäähän remmien kaveriksi. Tulee kumminkin halvemmaksi kuin lähteä järjestelemään hinausta jostain hornankuusesta.... ;)

Delvacista on tosiaan minullakin hyviä kokemuksia. Ehkä pitäis vaan ottaa sitä samaa...
 
Takaisin
Ylös Bottom