Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
http://www.popularhotrodding.com/tech/1211sr_1005ci_godfather_big_block_engine/


Sitten miettikääpä hetkinen, että entäpä jos tuon turbottaisi... Ei varmaan Holseteissa riittäisi kokoluokat? :D
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

Niin. Etumoottorisena takavetona tolla pystys pilaa hyvän korin ajettavuuden. ::)

Löytyyhän noihin ahtimia, esim Caterpillarilta. Siellä kun ei CI:t lopu tohon 1000een. Noi kuutiotuumat tulee melkein vastaan meidän arkielämässä. Jo ihan meidän Suomen Helsinki-Vantaan lentoaseman (ja varmaan muiden, mut en tiedä) Sisun paloautoissa, missä on Caterpillarin C16 moottorit speksein 964CI, 600hp @ 1600rpm ja 2788Nm @ 2000rpm. Tosin matalaviritteinen diesel toki, kun tarkoitus kestää :)

Väännöstä sen verran että palomiehet sanoi että sillä vesisäiliöautolla pystyy polttaa kumia vielä kuivalla asfaltilla. Kun se on täynnä vettä (ja sitä vettä on paljon :D )
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

Koneistetut lohkot, kampurat yms kun yleistyneet, niin onkohan kaksirivinen 4G63, eli 8G63 V8 jo tehty? Eikös 63:sta ole molempi "kätisinä" tehty, niin pako- ja imusarjatkin sais meneen oikein päin. Olisko billet lohkoisena melko kompakti 1000hv kone? Tonnari Evo tms ;D
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

Riittää varmaan holsetilla koko luokka. Minulla on työautona Volvo FH16. Siinä on 16 litran kone ja holsetin ahdin. Tehoa löytyy 700hp.
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

Jonny sanoi
Riittää varmaan holsetilla koko luokka. Minulla on työautona Volvo FH16. Siinä on 16 litran kone ja holsetin ahdin. Tehoa löytyy 700hp.

Eipä se vielä mitään kerro siitä riittääkö, jos tuo kone kerran tuottaa jo vapaastihengittävänä 2150hp. ::)

Urran: Joo, ja Wärtsilältä löytyy vielä isompia. ;D Siinä vaiheessa kun tuollainen Caterpillarin möntti on kiihdytysautossa kiinni niin voidaan puhua samasta asiasta.
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

DaJackal sanoi
Urran: Joo, ja Wärtsilältä löytyy vielä isompia. ;D Siinä vaiheessa kun tuollainen Caterpillarin möntti on kiihdytysautossa kiinni niin voidaan puhua samasta asiasta.
Juu niin löytyy. Sieltä löytyy vähän enemmän niitä kuutiotuumiakin ;D Ei pointti ollutkaan siinä, vaan että kyllä sieltä puulaakista tommosille tehoille löytyy varmasti ahdinkin. Toi nyt oli vaan referenssi siitä että noita 16-litrasia on ihan kadullakin.

Kyllä Catiltakin löytyy isoa pataa. Esim. C175-20 ACERT: V20, 5.3 litraa (eli 323CI) per cylinteri yhteensä siis 106L / 6460CI. Tehoiksi luvataan 4000 hp (2,983 kW). Vääntöä ei ilmoiteta mut laskennallisesti 15 816Nm (sanotaan näin että voi olla aika vaikee jarruttaa missään).

Mut paino.. ::) Siis Generaattorin moottori.
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

Urran sanoi
Kyllä Catiltakin löytyy isoa pataa.
Isoja ja oikein isoja ahdettuja dieseleitä on tehty maailman sivu, eikä ne oikein vertaudu linkin moottoriin. Jopa MHI ja venäläisetkin on sellaisia osannut tehdä. Jos taitaa isot mäntä- ja turbiinimoottorit, niin turboahdin tuskin olisi ongelma. Edellisiin verrattuna aika yksinkertainen.

Eikä se cattikaan taida ahtimiaan itse tehdä, ihan samoja Mitsuja, Garretteja ja BW:tä niissä näyttää olevan kun muissakin samankokoisissa. Cumminssi taitaa olla ainoa Holset uskollinen, mutta eikös se myös omista ko. brändin vai oliko se toisin päin?

Oikein isoja bensavehkeitä (~100l) taitaa olla vaan historiallisissa ilma-aluksissa, mutta ne taitaa olla mekaanisesti keskipakoahdettuja?

edit:
Piti oikien Googlata. Jo 40-luvulla on tehty esim. ~70 litraisia turboahdettuja bensakoneita. 3000hv.
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

Joo näin muistan, mutta sä voit tilaa semmosen ahtimen mistä tahansa paikallisesta CAT huoltoliikkeestä tai maahantuojalta :)

Garretteja.. tai Honeywellejä (nykyisin), Switzereitä lienee.
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

kiviauton catin (777) C24 V8 konetta (24litranen tuplaturbo) mutta en muista että kenen turboilla :nykii
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

Edelleenkin kaikille, jotka ovat sitä mieltä että kyllä niitä ahtimia löytyy kaupan hyllyltä "kun onhan rekoissa ja maansiirtokoneissakin missä on isommat koneet": Se on ihan yksi ja sama onko jossain 1000hp maansiirtokoneessa tuplaturbokone. Tuon kapistuksen turbottamiseen tarvittaisiin ahtimet, joissa riittää tuotto jonnekin 3000hp hujakoille (jotta hommassa olisi siis mitään järkeä). Siinä vaiheessa kun joku siis osaa nimetä sellaisen ahtimen mikä kykenee yksinään 1500hp lukemiin ja sillä on edes teoreettiset mahdollisuudet mahtua kaksosensa kanssa pellin alle (ts. ahtimen halkaisija ei ole metrin luokkaa, että voidaan jättää nuo Urranin mainitsemat maamoottorit pois laskuista) niin voidaan palata asiaan. 8)

Ei herneitä, halusinpahan nyt vain selventää asiaa tämän verran. :)
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

DaJackal sanoi
Siinä vaiheessa kun joku siis osaa nimetä sellaisen ahtimen mikä kykenee yksinään 1500hp lukemiin ja sillä on edes teoreettiset mahdollisuudet mahtua kaksosensa kanssa pellin alle

garrett gt6041

https://www.extremepsi.com/store/product.php?productid=19772
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

Kiitoksia mikko6 ja tepi. Nuo ovat jo sen luokan ahtimia millä tuon mahtimoottorin voisi ihan aikuisten oikeasti turbottaakin. :) En minä uskonutkaan etteikö tuollaisia mistään löytyisi, mutta enpähän ollut aikaisemmin moisiin hyrriin törmännyt.
 
Vs: Joko nyt on riittävästi kuutiotuumia ja vääntöä?

Hieman ot:

Joskus -90 luvun alussa Afrikan pimeissä viidakoissa erään suomalaisen dieselmoottori valmistajan miehet olivat saaneet kuningasidean, kun konetta piti käyttöönotossa ajaa ja ilmakäynnistyksessä oli jotain ongelmia.
Vanhanliiton kaverit pähkäilivät että onhan tuollainen 12pyttynen 32cm männillä periaatteessa ihan kuin perämoottori ja kietoivat vauhtipyörän ympäri vaijeria useita kieppejä, seinään reikä ja sieltä traktoriin vaijeri kiinni. Jo tässä vaiheessa useimmat lukijat varmasti kuinka kävi - Kone lähti käyntiin ja vaijeri ei irronnutkaan vaijerista. Seinään tuli masseyfergusonin kokoinen aukko =)
 
Takaisin
Ylös Bottom