Jysän 2.8 pajero (otsikko muokattu)

jysä

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2009
Sijainti
kuopio
auto on vm.96 ja ajettu vähän alle 250tkm, ainakin mittarin mukaan.
missähän mahtaa olla vika kun alkoi paje nakuttaa? (ääni verrattavissa räpättimeen joita tuli pikkupoikana fillariin laitettua) välillä ääni katoo/vaimenee kun polkasee kaasua vapaalla. tehon katoomista en ole huomannu. sillon ku ei nakuta (ja vähän sillonki ku nakuttaa) niin veto päällä kone kahisee/suhisee tavanomaista voimakkaammin. äänet tuntuisi tulevan apparin puolelta konetta?
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

itse pohdintaa:
nakutus alkaa vasta koneen lämmettyä, pakokaasu haiskahtaa raalta naftalta siis se siniharmaa verho joka peittää kerrostalon.
joka viittaisi jumivaan suuttimeen, mutta nakutus ei lakkaa vaikka päästää painetta suihkujen putkesta, toisaalta ykkös pytyn putkea avatessa koneen epätasainen tyhjäkäynti ei juuri muutu toisinkuin muissa pytyissä jossa käynti alkaa rykimään entistä enemmän.

no joka tapauksessa omat taidot ei enää riitä, tietääkö kukaan "halpaa&" hyvää korjaamoo kuopiosta, kun ei hartikaisen hintoihin ole ehkä varaa...
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

Mulla oli omassa sama vika, myöhemmin alkoi kuulua aina kun konetta vedätti. Downpipen ja pakoputken välinen liitos vuoti, korjaukseksi riitti kun käytti putken irti ja laittoi takaisin :) ja minulla haisee naftalta koko ajan...
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

jysä sanoi
toisaalta ykkös pytyn putkea avatessa koneen epätasainen tyhjäkäynti ei juuri muutu toisinkuin muissa pytyissä jossa käynti alkaa rykimään entistä enemmän.

Viittaisi siis aika vahvasti, että tuossa ykköspytyssä on ongelma. Suihkun putkea löysätessähän, heittää kyseinen pytty sytyttämästä, kun ei saa enää polttoainetta ja jos ei muutu ratkaisevasti / ollenkaan kun löysäät putkea nin sylinterissä ei ole kaikki kunnossa. Onko sitten mäntä, rengas, sylinteri, suutin vaiko venttiilivika, niin sitä on vaikea sanoa.
Ensimmäisenä ehkä aloittaisin suihkujen huoltamisesta..

Jos auton korjaamolle viet, niin kannattaa mainita tuosta kyseisestä havainnostasi, niin helpottaa EHKÄ korjaajankin työtä.
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

keskiviikkona menee palle pajalle, katsotaan mitä löytyy. palataan astialle kun on jotain uutta tietoo.
i&j huoltoon vien katsotaan kuin käy
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

noh... venttiilikoppan käyttivät tänään auki ja sen alta ei vikaa löytyny. ens viikolla pitää alkaa kyselemään aikaa ohivuotojen mittaukseen (mitähän sekin maksaa kuopiossa?) ja alkaa metsästämään kenties vaihtokonetta tai varaosa autoo...
alkaa vaikuttamaan siltä että tilanne vaatii jallua...
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

Tule viikon päästä keskiviikkona (6.1.2010) klo 19 aikoihin käymään siilinjärven Shellillä, niin on parikin dieselmitsujen kanssa ropaavaa paikalla, ihmetellään porukalla :)

Tapahtuma on siis mitsukerholaisten (ja foorumilaisten) kuopion kahvittelumiitti. Ei maksa mitään eikä tarvii pelätä :)
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

Ne ei sitte tutkinu niitä suihkuja? Vai muistitkos edes mainita niistä?

ykkös pytyn putkea avatessa koneen epätasainen tyhjäkäynti ei juuri muutu toisinkuin muissa pytyissä jossa käynti alkaa rykimään entistä enemmän.

Oletkos muuten ajanut paljon tuolla autolla? Silloin kun se vielä asusteli täällä pohjosessa, niin se kone oli kyllä niin hyvän tuntuinen ja toimi mainiosti, että ihmetyttää jos se ois nyt jo loppu..
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

Ensteks kyllä kannattaa tutkia suuttimet,helppo juttu just löysäämällä putkee.Sitten pumpun ajoitus.Paha juttu kun en kuule miten se käy,heti vois lähes varmuudella sanoo mikä kiikastaa.Enempi epäilen noita suihkutusjuttuja,kuin varsinaista konevikaa.
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

MVa~1 sanoi
Ne ei sitte tutkinu niitä suihkuja? Vai muistitkos edes mainita niistä?

Oletkos muuten ajanut paljon tuolla autolla? Silloin kun se vielä asusteli täällä pohjosessa, niin se kone oli kyllä niin hyvän tuntuinen ja toimi mainiosti, että ihmetyttää jos se ois nyt jo loppu..
mainitsin kyllä suihkuista, eivät kyl tutkineet niitä. ensimmäinen kommentti oli kun kuulivat käynti äänen että olisko nokka aksli poikki...
no kilometrejä on vielä alle 250000 että mahdollinen konerikko kyllä kovasti kummastuttaa minuakin. no käydään koittamassa onko puristukset tallella ja sitä rataa...
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

nostokurki sanoi
Tule viikon päästä keskiviikkona (6.1.2010) klo 19 aikoihin käymään siilinjärven Shellillä, niin on parikin dieselmitsujen kanssa ropaavaa paikalla, ihmetellään porukalla :)

Tapahtuma on siis mitsukerholaisten (ja foorumilaisten) kuopion kahvittelumiitti. Ei maksa mitään eikä tarvii pelätä :)
valitettavasti töitä pukkaa loppiaiselle ja tupla palkalla on köyhänkin töitä tehtävä, jos mielii pajeron ajoon saada piakkoin. ;)
 
Vs: 2.8 napero nakuttaa. missä vika?

Ihmeelliseltä tuntuis jos 2.8 litran pajeron koneessa olisi jotain häikkää noilla 250 tuhannen kilometrimäärillä mikäli auto on säännöllisesti huollettu ja öljyt vaihdettu. Itsellä on tuollainen samanlainen 2.8 l GL Pajero, millä olen ajanut alusta asti 330 000 kilometriä eikä koneessa ei ole koko aikana ollut minkäänlaisia käyntihäiriöitä. Ja moottori tuntuu edelleenkin normaalikäytössä aivan samanlaiselta kuin 10 vuotta sitten. Eihän tämä mikään tykki ole tämä 2.8 liran napero, mutta vääntöä on ihan kiitettävästi. Huollot olen teettänyt huoltoohjelman mukaisesti.
Kolmensadantuhannen kohdalla starttikehä alkoi ääntelemään. Sen vaihdon yhteydessä vaihdatin samalla kytkimen, vaikka itte kytkimessä ei mitään häikkää ollutkaan.
Mielenkiinnolla jään odottelemaan, mitä korjaamon "seppä" löytää tuosta pajerostasi.
 
Vs: 2.8 pajero ja mäntävika (otsikko muokattu)

onkohan sittenkään noihin saksan kilometreihin luottamista, kun 96vuoden pajero jolla on ajettu n.250tkm mittarin mukaan ja nyt on mäntävika.
vai onko 10tkm liian pitkä öljynvaihtoväli? no eniveis mistähän sitä löytäis uuden paden pajeroon?

edit: japanin moottorilla oli yksi myynnissä n.100tkm ajettu ja hintaa on 3900€.
nyt pitäisi keksiä pajerolle säilytyspaikka siksiaikaa et saa sen taas liikenteeseen
 
Vs: 2.8 pajero ja mäntävika (otsikko muokattu)

Kertoko tarkemmin, että minkälainen mäntävika oli kyseessä? Oliko halki vaiko männänrengasurat tohjona vai jotaki muuta?

Japanista tuodut moottorit on vähän ajettuja, mutta erittäin huonolla huollolla olleita. Siellä kun ei autolla taideta kauheesti yli 100 000km ajaakkaan.

Saattais olla jopa parempi ostaa Suomesta 300 000 ajettu moottori, joka on huollettu säännöllisesti.

Eikö tuosta moottorista saa enää toimivaa uusilla männillä? VAi onko sylinteritkin pilalla? Sais ainakin "uuden" moottorin
 
Vs: 2.8 pajero ja mäntävika (otsikko muokattu)

tuntiveloitus oli 84€/h eli ei siinä konetta avattu, ainakaan siinä liikkeessä. paineet pakenee reippaasti alakerran puolelle.
kun ei ole itsellä tilaa eikä oikein taitookaan konetta aukoa. selviäiskö hoonauksella ja uusilla männillä? paha on mennä arvailemaan mitä on käyny ennen kun on nähny mitä se on syöny.
auto menee ny "jäihin" ainakin hetkeksi että saa kartoitettua kaikki mahdollisuudet.
olishan noita koneitkin myynnissä useampiakin ja halvempiakin ja kannella ja ilman ja entistä konetta vaihdossa vaativia ja kaiken näkösii
 
Vs: 2.8 pajero ja mäntävika (otsikko muokattu)

oliskos kellään arvioa kauanko kestää moottorin vaihto meneekö siihen pätevältä asentajalta tai parilta puoli päivää vai pari? helpoittaisi tuota budjetin tekoa jos tietäisi millasiin tunti määriin pitää varautua.
 
Vs: 2.8 pajero ja mäntävika (otsikko muokattu)

Itsellä asennettiin tehdasuusi moottori vanhan tilalle, kun joku kerpele ei onnistunut jakohihnan vaihdossa. 1300 euroa silloin veloitettiin koneen vaihdosta.
 
Vs: 2.8 pajero ja mäntävika (otsikko muokattu)

aika kallista :p oliko eroteltu mikä oli käytetyn ajan määrä ja paljonko oli tuntivelotus?
 
Vs: 2.8 pajero ja mäntävika (otsikko muokattu)

Huohottaako se kone paljon..koska jos paineet katoaa koneeseen niin jostain kyllä täytyy tulla poiskin..itsellä tuollainen 2.8 vm.96 ja 246000 km tulee mieleen myöskin ettei suutin ole rikki tai syöttö pumpusta elementti jumissa(käy aika rumasti ja kiitos nykypäivän liian kuivan polttoaineen valmistajille) Entä vesipuoli..tekeekö painetta järjestelmään...koska ei kansivikakaan uusi ilmiö näissä ole..
 
Vs: 2.8 pajero ja mäntävika (otsikko muokattu)

huohottaa todella rumasti, neste puoli ei oireile.

EDIT: nyt on vaihtokone varattu, avk:lta löytys saman vuotisesta kylelleen kaadetusta pajerosta. pannulla ajettu 189tkm ja koe käytetty.
jos sen sais tänne kuopioon ens viikon aikana niin hyvä olis, pääsee hyvällä lykyllä lätemään pohjosen komennukselle jo pajerolla :peukku
 
Vs: Jysän 2.8 pajero ja moottorin vaihto (otsikko muokattu)

jatketaanpas tätä juttua tänne uuden otsikon alla.

kävin tänään katsomassa pajeron keulalle tulevaa moottoria ja ei se huonolle näyttäny. vähän oli öljyä tihuttanu venttiilikopan puolikuutiivisteen välistä, ei siis mitään vakavaa. ja lohkolämppärin tiiviste oli itkeny jonnin verran kuraa pihalle. näytti olevan caliksin vastus, eli vahdetaan vanhasta padasta defan vastus tilalle niin johdotkin on valmiina.
vähän harmittaa kun menin ostamaan uuden kytkimen kun näytti olevan melkein uuden veroinen tossa tulevassa tekniikassa. noh vaihdetaan siitä huolimatta uuteen, ompahan vara värkki jos intoutuu polttamaan ton uuden kytkimen jossain risukossa :p hienovaraisesti koitin vihjailla pajalla äijille et olis pajerolle varattu aika katsastukseen ens keskiviikoksi. sanovat et yrittävät siihen mennessä saada valmiiksi, no siirsin sen ajan perjantai aamuksi varmuuden välttämiseksi ;D



EDIT: auto olis taas kunnossa eikä se ottanu ku 42 vuorokautta aikaa ja 4015€ rahaa. jännitystä riitti loppuun asti, siitä huolen piti 2 erillaista ajonestolaitetta (saksa/suomi). asennuksen lasku oli 950e.
 
Takaisin
Ylös Bottom