Käsijarru

E

EvoIII

Guest
Onko kellään tietoo miten saan käsijarrun toimimaan.
Aina sama, levyt takana ja tehoton käsijarru. On uudet palat, levyt, ja vaijerit... EI MEE lukkoon kunnolla ees jäällä... ???
 
satulan liukuholkit on jumissa -ne pitää putsata,rasvata ja herkistää JOKA kerta kun vaihdat pyörät.

Holkit ovat myös saattaneet kulua, jolloin ne jumittavat satulan vääntyessä vinoon....
 
Kannattaa tarkastaa ja korjata käsijarruvivun neulalaakeri. On varmaan kadonnut johonkin. Vipuun tulee liikaa välyksiä. Eli sylinteri syliin ja osiksi, uusi laakeri ja tiivisteet niin pelaa.
 
Mietin vaan et voisko noi tarvike palat olla vaan sen verran huonolaatusia et ei sen takia toimi. Mitö jos ostais jotku katukäyttöön tarkotetut kisa palat...? tai mitsun orkkis palat... Oon kyl tosiaan ostanu neulalaakerin ku vasen taka ei nimenomaan toiminu, mut sit oli katsastus ja molemmat oli jotai 1,2 tai 1,3
 
Entäs palautuuko käsijarruvipu sylinterissä lähtöasentoon kun käsijarruvipu on alhaalla? Siinähän on se tappi jota vasten sen täytyy olla silloin. Ja kässäri säätö tehdään vasta sitten kun jalkajarrulla on ensin painettu palat kiinni levyyn.
 
Kyl mun mielestä palautuu ja nyt se nousee korkeemmalle se kahva... Ennen oli joku 4 naksausta nyt varmaan 8
 
Se 8 on lähempänä oikeaa, ainakin omassa nousee sen verran, siinä täytyykin olla riittävä pelivara. Toimiiko jalkajarru kunnolla, eli siinä on tehoa riittävästi? Yht`äkkiä en keksi enempää kun ei pääse näkemään ja tutkimaan.
 
Joo toi kässäri välillä se ottaa hyvin ja välillä melkein vipu ihan ylhäällä eikä tunnu taka fillarit lukkiutuvan oleskaan,kohta olis katsastus kai noi fiksut INSINÖÖRIT sit sanoo että onko ne kunnossa.
 
Mutsin G-Astrassa on sama juttu ;D

Välillä käsijarru pitää, välillä ei ;D ;D ;D Huolto ei löydä siitä vikaa. Katsastuksen läpi menee aina kuitenkin ;D

Ehkä se liittyy jotenkin ABS-järjestelmään, emmä tiiä, eikä Opelit jaksa sen kummemmin kiinnostaakaan ;D ;D ;D
 
Tänään se toimi taas ihan normaalisti... Mikäköhä p****le siinä on. Kantsuisko ostaa alkuperäset palat, n.100€
 
mulla oli/on sama homma..uusittu taakse levyt, palat, ja satuloihin sisuskaluja+tiivisteet..vaijeritkin pitäis uusia että pelais kunnolla mut on aika hyvän hintasia.. paikallisesta mitsuliikkeestä kun kysyin ni hinta oli 104 euroa kappale..
 
No huh huh on sit hyvän hintaset mulla oli jotain 42 euroo kipale+työt yhteensä 200 euroo tuntu kyllä aika rasvaselta.
 
Ostin tänään alkuperäset palat ja nyt toimii ! Ainaki paremmin... Testattiin dynamossa ennen ku vaihoin palat ja oli jalkajarrullaki vaan 1,0 ja käsijätkällä 1,2 tai 1,3 nyt en tiiä paljon on mut toimii. Aika suolanen hinta oli kyl paloilki, 95€ ! ! ! Näköjää kannattaa ostaa alkuperäsiä ennemmin ku tarvikkeita.
 
Ostin kans vaijerin tänään, meni poikki kun laskin pykäliä :eek:, 9 kohdalla antoi periksi. Ovh n. 39 e/kpl, alkuperäinen. Kun vielä jaksais vaihtaa ;)
 
Joo eikös näissä GTI:ssä kaikki osat ole tupla hintasia verrattuna 1.6 malleihin.
G-Gaikki osat
T-Tupla hintasia
I-Ihmettelen vaan.
 
Sun pitää löysätä vaijeri ihan kokonaan ja tarkistaa että jarruvaijerin päässä oleva vipu palautuu kunnolla. sitten laitat auton käyntiinja pumppaat jarrua. Auto pitää olla käynnissä että tehostin toimii. Sitten kiristät vaijerin. Tämä toimii ainakin galantissa. Tietenkin puhun levyistä.
 
Elikkä pitääkö tuo jarrun pumppaus tehdä auton käydessä vai auton ollessa sammuksissa? Ja varmaan vaijeri kiristetään polkimen ollessa ylhäällä.

Entä onko vaikutusta, jos jarruissa olisi huonot nesteet tai vähän ilmaa, että männät eivät painuisi levyyn tarpeeksi kiinni pumpatessa?
 
Sammutettuna sen pitäis mennä jos kaikki kunnossa.

Peruspilipalijarrunesteethän tulisi vaihtaa VUODEN välein,jossei ei oo spessulitkuja.

Jos pientäkin ilmakuplaa,niin voi tehdä mitä tahansa.
Vesikin tekee omia temppujaan,mutta ei ilmatessa.

Suosittelen SILIKONIjarrunesteitä,ei tartte vaihtaa,ei jäädy,korkeampi lämmönkesto yms,hintansa väärti!!
 
No täytyykin sitten käydä huomenna ostamassa silikonijarrunetettä ja vaihtaa semmoiset litkut.

Täytyy vaan yrittää saada tuo jarrunestesäiliön korkki auki. Oli jostain syystä menny vahingossa liian tiukalle tai sit oli muuten vaan jumissa. :-\ Muutaman kerran yritin tänään vääntää, mut ei auennu. :)
 
On tyydyttävä nyt varaosaliikkeen halpaan jarrunesteeseen.

Mistä te tota silikonijarrunestettä ootte ostaneet? Ad:lla eikä Osasilla ollu, sit kävin kysäseen merkkiliikkeestä. Varaosatiskin pojat ei ollu ikinä ees kuullu moisesta.
 
silikoninestettä ja tavallista nestettä ei sitten saa sekoittaa keskenään pisaraakaan. Ainakaan sitä General Electricin nestettä jota minulla on tallissa. Koko järjestelmä on huuhdeltava vanhasta nesteestä esim. alkoholilla ennen silikoninesteen lisäämistä. Eikä se silikoninestekään täysin ongelmatonta ole... toiset tykkää siitä kovasti, toiset ei. Silikonineste ei ime itseensä vettä, mutta koska järjestelmään kuitenkin pääsee vettä, se jää pisaroiksi nesteeseen aiheuttaen pistemäistä korroosiota satuloissa ja sylinterissä (joihin se jää). Samoin jotkut ovat raportoineet jarrutuntuman muutoksista, silikoninesteellä on hieman tavallista nestettä suurempi taipumus kokoonpuristumiseen (kyllä nesteetkin hieman tekevät niin, vaikkakin hyvin vähän).
 
tämä on tällainen ikuisuuskeskustelu. Jotkut vannovat silikoninesteen nimeen, toiset haukkuvat. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. Jos jollain on omakohtaisia kokemuksia, niin kertokoon.
 
Vittu.Kirjotin hirveen stoorin ja kone sekoili,kaikki pyyhkiyty..
Uudestaan..

Mitä muutamiin autoihin joilla oon ajanut ennen/jälkeen vaihdon,niin ainakin mun mielestä silkkanesteet on paremmat (tosin niissäkin voi olla eroja).Poljintuntuma muuttunut tasaiseksi niin kylmänä kuin kuumanakin.

Itse en varsinaisesti puhdistanut järjestelmää,annoin vain uutta tulla niin paljon pihalle että vanhat huuhtoutu pois ennen ilmausta.

Jos huonoja puolia pitää kertoa,niin ensimmäisenä mieleen tulee se että maalipintojen&nesteen kanssa saa olla pirun varovainen!!
Gallunkin ilmauksessa pääsi pari tippaa valuun satulaan,ja maalihan keitti samantien..

Ja luulisin että tuo veden jääminen järjestelmään ei ole ongelma jos ilmaa kerran vuodessa/parissa jarrut,vanhemmissa autoissa se oliskin hyvä tehdä,koska aina siellä jotain pientä vuotoa voi olla.
 
Takaisin
Ylös Bottom