Käytettyä Pajeroa ostamassa, vinkkejä kaivataan.

W

Wabudo

Guest
Moorjens kaikille.

Olen ostattelemassa tommosta -88 mallista 2.5TD Paheroa ja kaipaan vinkkejä tarkastettavista kohteista. Mitkä on ko. auton pahimmat vika ja ongelmapaikat. Ko. yksilöllä on ajettu about 330 tkm ja pitäisi olla siisti sisältä ja ulkoa sekä kovapeltinen (niinhän ne aina...).

Myyjä sanoo, että koneeseen on vaihdettu kansi äskettäin ja vaihdelaatikkoon on tehty muutama vuosi sitten suurremontit (11 tmk :eek: olisi mennyt, kuitti kuulemma on). Mitähän noi mahtaa pitää sisällää, eli onko levinnyt jotain tyypillistä vai? ???

Kaikki vinkit ja tiedot otan kiitollisena vastaan. Vastausaikaa perjantaihin asti, koska lauantaina 19.6. menen katsomaan autoa.

Ja tietysti... ...mitä tommosesta kannattaa maksaa?
 
etsippäs etsi toiminnolla vaikka pajero hakusanalla ni saat paljon lisäinfoa.
En ala itse vastaamaan nyt kun en omista pajeroa,mutta varmaan pajoristit vastaavat kun kerkiävät :)

-88 pajeron Galanti vaihdelaatikko ? (kestävyys)
-kansivioista täällä juuri ollut kanssa juttua paljon

Tervetuloa joukkoon kuitenkin.
 
Joojaa, menipä täysin ohi tuo etsintä nappi tuolta. Liian tottuneena haku -sanaan, kai.

Ja eikun lukemaan.
 
pahimmat ongelma paikat:
kansi ja vaihdelaatikko. Kansi halkeaa, laatikosta menee synkat ja laakerit. Eli tutki kansi, koeaja laatikko, katso kuitit tarkkaan. Vaikuttaa kuitenkin hyvältä jos nämä kohteet on jo puuhattu kuntoon. Kysypä muuten kannesta, että onko sinne vaihdettu oikeasti UUSI kansi vai käytetty.

Etupään nivelet on mallia "voideltava", jos ei sitä ole tehty niin sieltä voi löytyä miljoona rikkinäistä niveltä (=maksaa).

Rungossa on ne omat mätäpaikkansa, mutta runko on melko paksua kamaa ja sitä on helppo hitsata.

Tankki vuotaa saumoista aika monissa vanhemmissa.

Takajouset on ainakin minulla lässähtäneet.

Yleisesti ottaen voisin sanoa, että osta uudempi IC malli vahvemmalla vaihdelaatikolla. Vahvemman laatikon lisäksi IC kone on tehokkaampi ja (kuulemma) taloudellisempi.

Vaihdelaatikot tunnistaa kepeistä: "pikku"laatikko, josta puhutaan myös Galantin laatikkona, löytyy yleensä -88 vanhemmista ja sen tunnistaa varreltaan ohuesta ja suorasta kepistä. Se vahvempi laatikko josta puhutaan myös Canterin laatikkona (erheellisesti kuulemma) on kestävämpi, niitä löytyy taas -89 ja sitä uudemmista, yleensä -89 uudempi IC on varustettu tällä. "Ison" laatikon tunnistaa alosastaan paksusta kepistä, joka kapenee nuppia kohti kartiomaisesti.

Ostin juuri itse Pajeron ja laittelen sitä kuntoon, seuraa päiväkirjaa täällä, siellä on käsitelty ilmenneitä vikoja, korjauksia ja kustannuksia.

Yleisesti ottaen, lyhyellä kokemuksella, sanoisin että Pajero on omaan käyttötarkoitukseensa tosi kiva auto, itse hankin sen käyttöautoksi ja kilpurin huolto-autoksi. Tilaa, tehoa, pääsee huonollakin kelillä, mukava ajaa maasturiksi, turvallinen. Dieseliä tietysti menee, mutta ei se bensakaan halpaa ole. Miinuksena tietysti korkea dieselvero, mutta sehän nyt ei suoranaisesti ole auton vika.
Pajeroita on markkinoilla runsaasti ja sen kyllä sitten huomaa eri kuntoisina ja hintaisina laitteina. Ei ehkä kannata ostaa sitä halvinta eikä vielä toiseksi halvintakaan Pajeroa joka vastaan tulee JOS ei pysty itse tekemään mitään remontteja autoon. Halvan hinnan päälle pitää laskea mahdolliset remontit jos todennäköisiä vikakohteita ei todistettavasti vielä ole käyty läpi. Mutta jos on tilaa, taitoa ja perustyökalut, niin Pajero on kyllä tekniikaltaan ihan selkeä, sitä ei tarvitse pelätä. Eli suosittelen, pienin varauksin tulevan omistajan suhteen :)
 
Kiitos vastauksesta Niko.

Olen lueskellu päiväkirjaasi hartaana ja mietin kyllä erittäin tarkasti tuota auton ottamista.

Tuo vaikuttaa hyvältä sen kansi ja laatikko-ongelman suhteen, mutta jokin siinä on oltava vialla kun on mielestäni niin halpa. Epäluuloisena näin ainakin ajattelen.

Käyn katsomassa sitä ja jos se vaikuttaa ihmeellisen hyväkuntoiselta niin otan sen sit riskillä ja yritän vaan tulla toimeen. Ainahan sitä voi jättää koulun kesken ja mennä töihin, jos auto pettää. ;)

Mainitsit kalliin dieselveron. Sen auton omistaja sanoi, että hänellä on ollut käyttömaksu ja d-vero yhteensä 52.7€/kk josta tulee n. 630 egeliä vuodessa. Onko sinulla samaa luokkaa?

Entäs se soppapuoli? Oletko saanut aprikoitua (tai joku muu?) tarkempia kulutuslukemia. Ton minun kohteeni omistaja ei osannut sanoa ("ei ole tullu pidettyä kirjaa"). Miehellä selvästi liikaa rahaa tai peittelee kovaa kulutusta. :-\
 
muistaakseni se on 4x157e/vuosi se vero, eli 630e pitänee kutinsa.

Ei Pajerot enää nykyään kalliita ole, -90 IC malleja saa alle 3000e (mutta aina pitää miettiä se kunto).

En ole kulutusta kerinnyt ihmettelemään kova vauhtista Alastaron reissua enempää, eikä se nyt vielä onnistukaan koska tankki on paikkaamatta... kyllä taloudellisempiakin dieseleitä on, se on ihan varma, onhan se selvä ettei tuollainen lähes 2000kg laatikko kulje ihan ilmalla. Monesti olen kuullut puhuttavan 9-12l/100km lukemista joka kuulostaa kyllä ihan todenmukaiselta, keskikulutus huitelee varmaan siinä kympin molemmin puolin kaasujalan raskaudesta riippuen.
 
Nonni, Pajero on katottu ja tuossa se seisoo pihalla.

Kuten jo toisessa viestiketjussa totesin, mölisee siinä loota jonkunverran ja kaikenlaista laittoa on tiedossa. Kone käy kuin enkeli ja tuntuu kuluttavan "vähän". Oli kuitenkin mielestäni sen verran halpa, että kannatti ottaa. Toivon, että historia ei osoita toivoani vääräksi ;)

Huomenna käytän sitä konttorilla kaikkine vikoineen ja otan ne lapulle, että saan tietää mitä leimaan lopulta tarvitaan. Eipähän tarvia miettiä sitten, että mitä juhannuksena tekee... ...näyttää ohjelmassa olevan ainakin kaikkien jarrujen kulutusosien vaihtaminen, kevyitä sähkötöitä valojen ja tuulilasinpyyhkijöiden parissa, iskunvaimeintimien alapäiden kiinnittelyä, jousituksen madaltamista sekä parhaimmillaan vaihdelaatikon avaaminen ja laakereiden vaihtoa sinne.

Josta tulikin mieleeni, että onko olemassa jotain sivua / sivustoa jossa olisi kerrottu Mitsujen varaosakoodeja? Tai jossa olisi jopa räjäytyskuvia tai muuta hyödyllistä. Olisi kiva tietää jo nyt minkälaisia laakereita jahdata. Kun ei ole valitettavasti sitä mahdollisuutta, että avaisi ja kattosi mitä tarttee vaan pitää ostaa "sinnepäin", lyödä ne sisään ja lukea isämeidän.
 
Tamgears niminen firma toimittaa laakerit laatikkoon !
Sillä oli ennen kotisivut, muttei enään ?? osoitteen / puhelinnumeron löydät seuraavasta linkistä :
http://www.yritysopas.com/Suomen_yritykset.html?tiedolla=vaihteisto

edit: eipähän näemmä löytynytkään olisko pulju menny konkkaan " pajeromiesten autoissahan on kestävämmät laatikot nykyään ! "
 
jaskajokunen sanoi
...eipähän näemmä löytynytkään olisko pulju menny konkkaan " pajeromiesten autoissahan on kestävämmät laatikot nykyään ! "
Kyllä tuntu vielä olevan toiminnassa, just tilasin itelle kunnostetun laatikon(950 oravannahkaa ja vanha vaihossa). Monesti joutu soittaan vaan lopulta vastasi. Kyllähän näitä vanhempia Pajeroita on vielä sen verran, että yksi laatikko korjaamo pysyy pystyssä :)
 
Fonectasta poimittua !

0400 512887
(Sonera)

VAIHTEISTOKORJAAMO TAMGEARS
Tampereentie 444
37600 Valkeakoski

ps. Saitkos nettijussi muuten vaihdossa "new generations" laatikon vai Galantin
 
jaskajokunen sanoi
http://www.tamgears.com/

ainakin mulla toimi nyt tuo heidän saittinsa !
No perhana, niinpä näyttää nyt toimivan. Sai vissiin meikältä niin hyvät rahat laatikosta, että pisti "saitin" uudestaan pystyyn.
 
Kukas osaisi kertoa minkä Galantin vaihteistosta tuo Pajeron loota juontaa juurensa? Onko kellään kuvia irtonaisesta lootasta?

Kiinnostaa siksi että edessä on jonkinlainen yhdistä-kahdesta-laatikosta-yksi-hyvä projekti takavetoiseen turboon ja jos laatikko on tuon peruja niin tuoltahan voisi tarvittaessa saada jotain osia...
 
Takaisin
Ylös Bottom