Kaasarikoneen hyytymisestä talvella yleisesti.

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Eli,ihan mielenkiinnosta,onko mitään "nyrkkisääntöä" milloin x-kokoinen suutin jäätää ilman ollessa y?

Tänään taas huomasin kun imuilma oli kylmempää kuin +5,että ei vastannutkaan kaasuun samanlailla kuin lämpösenä,kulki kuitenkin eikä nykiny.
No,laitoin ton "evo1"-kotelon siihen päälle,imulämmöt nousi +20-30,ja taas kulkee hyvin.

Ja EI,ei ole vettä tankissa.

Tuossakin on se termo-elementti laipassa,ja lämmittäähän jäähdystysjärjestelmäkin tuota,joten aika kummallista että plussan puolella jo "hyytyy".

-5 ollut pienin pakkasaste jolla toistaiseksi tuolla ajanut,ja täytyy sanoa että eipä paljoa kulkenu..

Viime talvesta gallus muistan (orig.systeemi) että ei ollut mitään ongelmia,monesti sai naureskella kun kaverit soitti että jääty hetkeksi matkan varrelle..
 
sulla joku Kustom-Made-ilmakotelo selkeesti, wanhemmissa peleissä, imu-ilmakin on lämmitetttyä ja kaasarissa kulkee jäähdytinnesteet sisällä joten lämpösenä pysyy sekin (jos ei muuten pysy), ikinä ei oo kaasari kyllä JÄÄTYNYT, niinkuin esmes volvossa joskus teki..
 
Hieman jatkettava..

Onhan siinä DIY-kotelo,filtteri suoraan pakosarjan päällä,ja "kotelokin" sille tarvittaessa.

Ja sittenhän näissä on vielä siinä laipassa se sähkövastus veden lisäksi,että kyllä uskoisin että lämpimänänä pysyy.

Mutta tuo "mittauspiste" on n.0,5 m päässä kaasarista,pääsehään se siinä jo hieman lämpenemään.

Eilen vauhtia n.80km,imuilma -8 (en jaksanu heittää sitä koteloo paikalleen),kulki hieman nuhasesti mutta ei nykinyt yms ollenkaan.
 
Kyllä se imuilman lämmitys on talvella aika tärkee juttu nois kaasarikoneissa, mulla veti joskus kaasarin jäähän eräässä toisessa japanilaisvalmisteisessa autossa, ko edellisenä ehtoonä taskulampun valossa ja pakkasessa olin epähuomiossa jättänyt sen putken pois joka tulee pakosarjan päältä ilmanputsarin koteloon. Seuraavana aamuna vähän reilun 5km ajon jälkeen n.20 asteen pakkasessa alko nykiminen mikä pahentu koko ajan. :(

Ja onhan noissa E33:ssa (vaikka ruiskuja ovatkin) omanlainen imuilman esilämmitys.
 
imuilman lämmitys on TODELLA tärkeä juttu kaasarikoneissa, eikä jäätymiseen todellakaan vaadita edes pakkasta. Lähellä nollaa oleva, kostea keli on melkeinpä pahin. Pakkasella ilma on usein kuivempaa, tämä taas saattaa vähentää jäätymistä. Ajotilanteista taasen tasainen maantieajo. Entisessä Coltissani oli itse kyhätty viri-viriputsari (sellainen joita tuplien kanssa käytetään) ja maantieajossa, nollan liepeillä ja kostella kelillä kaasarin kurkku jäätyi monta kertaa alle sadan kilsan matkalla niin pahasti, että jääkerroksen näki kun avasi putsarin ja kurkkasi sisään. Pienempikin kerros riittää aiheuttamaan käyntihäiriöitä...

Suuttimen koko ei varsinaisesti vaikuta jäätymiseen. Sen sijaan siinä-kintaalla (laihalla) oleva suutin aiheuttaa nykimistä kylmän imuilman vetäessä seosta laihalle lisähapen vuoksi... ja tämähän ilmenee heti ryypyn avauduttua, jäätyminen vaatii yleensä enemmän kilsoja.

Jos nyt välttämättä haluaa korvata alkuperäisen putsarin jollain toisella, itse saattaisin miettiä vanhemman saabin putsarikoteloa. Se on sellainen putken väliin tuleva, imuilman tuloa voisi siis tarpeen tullen vaihtaa lämpimän ja raittiin ilman välillä imuputkea tai koko koteloa siirtämällä. Vanhoja saabaksia on romikset täynnä, kotelo ei siis maksa juuri mitään ja vaihtopatruunan saa mistä tahansa korvikeosaliikkeestä puoli-ilmaiseksi. Putsari on kuitenkin mitoitettu 2.0 koneelle, eli luultavasti se riittää hyvin alle 1.6 koneelle. Miinuspuolena tarve tehdä kaasarin päälle kokoojakotelo-letkulähtö... mutta ainahan se oman käden jälki täytyy näkyä jossain.;D Ja tietenkin sen isohkon kotelon sijoittamisongelma konehuoneeseeen.

Tuollainen kotelomallinen toimii paremmin myös silloin kun ilmassa on hienoa lunta, imuilman oton voi laittaa sellaiseen paikkaan, johon ei suoraan tule lunta. Sellaiset tuplakaasareissa käytettävät suodattimet vapaavirtaussuodattimet menevät helposti tukkoon hienosta lumesta -vinkiksi vaan jos meinaatte esim. jääradalla ajella joskus.
 
No tuota...

Mullakin siis tossa trediassa ihan selvästi kuuluis olla se putki siitä pakosarjan päältä ilmanputsarin koteloon, mut sitä ei siinä oo ihan hetkeen vissiin ollu, ei ainakaan ollu ku ostin, tarkotus ois siihen joku värkätä... käyks vaikka tommonen muovihaitariputki?

Ei oo viel ainakaa jäätyny... ::)
 
ei muovia pakosarjan päälle. Sitä alumiiniputkea. Ei se vakio putsarilla välttämättä jäädä, vaikkei sitä putkea olisikaan...
 
Kuhan mulla toi "evo-kotelo" on kiinni,niin imuilma pysyy +15-40 rajoissa,että eipä siitä huolta..

Kertaakaan ei ole ollu kaasari huurteessa/hileessä yms..

Ja tommonen se systeemi/evokotelo,jota tosin on hieman muokattu vielä tuosta kuvasta.

VVfiltteri
 
Takaisin
Ylös Bottom