Kat:n korvausputki

IsmoTheKotka

New Member
Liittynyt
21 Heinäkuu 2003
Sijainti
Vantaa
Kuten otsikosta käypi ilmi niin asia koskee katin korvaavaa putkea, mistäs tuollaisia osaisi kysellä?

Paljonkohan vois olla tehohyöty?
Mitenkäs tuo katti on kiinni tuol auton alla, kuin helppo homma joka vuosi vaihtaa katsastukseen katti tilalle?

Ja jos jollain on tietoa enempikin aiheesta niin otan kiitollisena vastaan 8)
 
jos löydät jostain käytöstä poistetun vastaavan niin sisusukalut vaan pois, nii siin on sulle yks vaihtoehto. tai sitten teet putken pätkästä ite, hommaat vaan sopivat laipat jostain.
saattaaha tuo olla että valmiita sopivan kokosii pätkiikin on myynnis joissain varaosaliikkeis. ittel ei kokemust siltä saralta,joten en mee vannomaan.

itseasiassa mullakin lojuu varastossa yks "tyhjä katti" tarpeettomana. tiiä sitten niitten laippojen suhteen,mut sehän selviää sovittamalla... et jos kiinnostaa niin voin luopua siitä hyvään aseveli-hintaan.

vaihto on helppoo ku heinän teko,kunhan on mesta missä pääsee auton alle ja sopivan kokoset lenkit mukana. se on sitten eri asia kuka jaksaa/viittii aina ennen ja jälkeen katsastuksen vaihella niitä. meinaan siis jos suhteuttaa sen vaihtohomman siitä saatuun mahdolliseen tehohyötyyn.

tuossa viel parit topicit missä lisää liittyen kyseiseen

http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=11;action=display;threadid=3070

http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=11;action=display;threadid=1853
 
Mikä tahansa putkistoja tekevä firma tekee sulle korvauspätkän sinne alle.
Ja jos pystyt saamaan auton läpi päästöistä ilman kattia, niin sit riittää katsastuksessa kun otat katin takakonttiin kyytiin.
 
Mr. Pimennys sanoi
Mikä tahansa putkistoja tekevä firma tekee sulle korvauspätkän sinne alle.
Ja jos pystyt saamaan auton läpi päästöistä ilman kattia, niin sit riittää katsastuksessa kun otat katin takakonttiin kyytiin.

Haudi.
Tota olisin vähä toistamieltä tosta, et kissa vaan konttiin ja konttorille.
Johtuen jo siitä syystä koska tyhminkin kats.inssi kyllä tarkistaa onko vähäpäästöseksi merkatussa autossa katti paikoillaan ja todennäk. ei lähde edes mittaamaan päästöjä täs kohtaa ennenkuin ks. osa on siellä. Vaikka se mitattaskin ja päästöt mahd. menis läpi niin silti ks. instanssin oikeus/velvollisuus on vaatia VTT:n testiä , että täyttääkö ks. auto edm. muutoksilla senaikuset normit kun autonmaahantuoja on saanut vähäpäästöseksi tyypittäessään ks. autosta autovero alennusta aikoinaan ;). Noh sittenhän on aina nää ns. kossupullo-inssit... ja se on sit eriasia.

Zarelle: kyllä sen "katin" kans jaksaa.. ei se ole kuin n.30min paikalleenlaitto ja samanverran kun ottaa puis ja ei tarvii tehdä kuin kerran vuodessa ;).
Toki täytyy tunnustaa jos olis varaa 3" kemira race-kattiin tai edes vähän paremmin virtaavaan johonkin vastaavaan niin ehken vaihtelis minäkään koska ei siinkohtaa niin hirveästi vaikuta tehoihin kuten ollaan jo aikaisemmin jossain "langassa" spekuloitukin. Mut nytkun katti on 1 7/8" putkilla liityen 3" etuputkeen ja jatkuen 2 1/2" putkella sen jälkeen niin ihan oikeasti sitä ei viitsi käyttää kuin leimassa, hävii varmaan 20hv:ta sen ollessa kiinni ;D.
Et tämmöstä.
t:Arska
 
Suomen laki ei vaadi että katti on osana putkistoa ja toimiva. Tiedän monta tapausta, joissa auto on mennyt katsastuksesta läpi, vähäpäästöisenä, niin että katti on takakontissa. Rekisteriotteessa kun vain sanotaan, että autossa täytyy olla katti, ei sitä että se on toiminnassa.

Tämä on todettu porsaanreikä, mille ei pysty yksittäinen katsastusmies, eikä AKE mitään, ennen kuin lakiin tehdään muutos.

ps. oman autonikin katsastin ilman kattia.
 
Ei lue mulla vähäpäästöistä, mutta katista on maininta.
Omassa tapauksessani katsastusmiehelle sanoin suoraan jo ennen katsastusta, että siellä ei oo kattia alla vaikka otteessa lukee. Katsastusmies totesi, että "katotaan jos menee päästöistä läpi, niin hän katsastaa sen loppuun."

Parilla kaverilla sit taas on vähäpäästöiset, ja kiltisti katsastusmies on päästänyt läpi, vaikka ei ole katti ollut paikallaan, lakiteknisesti kun riittää että se on autossa kyydissä. ;D
Toisella se katsastusmies kyllä soitti AKEen ja tarkisti asiaa, mutta 10min päästä tuli takas kiroten ja totes, että pakko se on läpi päästää.
 
e15mitsubishi sanoi
Zarelle: kyllä sen "katin" kans jaksaa.. ei se ole kuin n.30min paikalleenlaitto ja samanverran kun ottaa puis ja ei tarvii tehdä kuin kerran vuodessa ;).
Toki täytyy tunnustaa jos olis varaa 3" kemira race-kattiin tai edes vähän paremmin virtaavaan johonkin vastaavaan niin ehken vaihtelis minäkään koska ei siinkohtaa niin hirveästi vaikuta tehoihin kuten ollaan jo aikaisemmin jossain "langassa" spekuloitukin. Mut nytkun katti on 1 7/8" putkilla liityen 3" etuputkeen ja jatkuen 2 1/2" putkella sen jälkeen niin ihan oikeasti sitä ei viitsi käyttää kuin leimassa, hävii varmaan 20hv:ta sen ollessa kiinni ;D.
Et tämmöstä.
t:Arska

jep, tässä mielessä seison täysin samassa rintamassa sun kanssa kun kyseessä on mutkalla varustettu auto.
aikaisemmassa viestissä mielessä oli vaan nuo vaparit kun langan aloittajalla näytti sellainen olevan.

ehdottomasti mäkin oisin hoitanu homman aina sen pätkän vaihdolla,puuttuu vaan hyvä mesta itteltä ja kun funtsasin että en kyllä jaksa alkaa sen takii aina soitteleen ja varaamaan aikaa kyseiselle toimenpiteelle niin päädyin siihen että kirpaskoon kerran kemiran verran(tais mennä jo hiukan liian runolliseks ;D)

perskule ku ittellä ois hyvä rasvamonttu (tai hallinosturi tossa parkkiksella ;D ;D),niin ois pikkasen vapaammat kädet suorittaa kaikkee muutakin oheistoimintaa. nyt on niin pirun riippuvainen aina paikka paikoin Interspeedin tai ST-motorsin tarjoamista palveluista, mut ei auta ku tyytyä kohtaloonsa :'(.
 
Mut miks helvetissä se katti on siel alla jos kert saattaa mennä päästökokeista läpi ilmankin :eek:

no enivei, kun korvaa sen katin niin tuleeks siit yli 5 hevosvoimaa tohon 1,8 litraseen vapariin? mites ne äänet?

iski kauheet virityskipinät päälle, heitin jo vapaavirtaussuodattimen vakion tilalle, tehot suorastaan tuplaantui ;D
 
Pikkusen epäilen.. pelkkä pakovirtausta parantamalla tuskin 2hp enempää..saa? prötinät vaan saa kovemmat..


Mielestäni pitäs sitten suuttimia suurentaa.. jos jotain 10hp ja yli haluaa.. gti:ssä oli joskus siitä juttua.. siinä sinisessä almerassa..
 
Mr. Pimennys sanoi
Ei lue mulla vähäpäästöistä,


Haudi.
Juuri tätä sanamuotoa vähän epäilinkin, lähinnä sen puuttumista ;D. Tässä kohtaa inssi on voinut tehdä poikkeuksen koska ks. autossa on vain sen ikäisen kat-auton päästönormit käytössä EIKÄ siis vähäpäästöisen/kat-auton jotka ovat tiukemmat ;). En tiedä vaikka sä saisit sen "katin" muutoskatsastuksella jopa poistettua otteesta?? Vähäpäästöinen/Kat-auto=kaikki muutokset mitkä saattavat vaikuttaa päästöjen muuttumiseen(mm. kat:in poisto) Vaatii esim. VTT:n päästömittauksen millä todennetaan se, että se menee vähäpäästöisen normeihin.
Edelleen olen sitä mieltä, että katsastusmies on tehnyt virheen tossa kohtaa kun ei ole vaatinut sitä kattia sinne kiinni(=toimivaksi). Tää menee mun mielestä vähän samaan katekoriaan niitten kanssa, että voihan autoon saada leiman vaikka siinä on yksi täysin sileä sakkorengas, jarrulevyt on täysin urautuneet(alle min. paksuuden) mutta ottavat tasasesti tai siinä on pohjassa mätää(=selkeitä reikiä). Tieliikenne LAITTOMIA ne on joka tapauksessa ja katsastus on se instanssi jonka ne pitäisi eliminoida. Eli mielestäni se katti vaan kiinni katsastukseen ja sit vaik pois jos siltä tuntuu :).
Tosin sehän on ihan mukava jos saat aina leiman mainitsemallasi tavalla säästyy se muttereiden pyörittely ;D
Et tämmöstä.
t:Arska
 
Höh, sorry meni toi edellinen lätinä "lainauksen" kans samaan mut ehkä siit saa selvän(=ei pitäs tehdä kolmee asiaa yhtäaikaa) p*****le :mad:.
Ja vapareissa saa unohtaa ne kat:in poistolla muka tulevat +10 heppaa ;D....höpö höpöä.
-Arska
 
Takaisin
Ylös Bottom