Katsastuksen iskunvaimennintesti

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Mielestäni tuolla iskaritestillä voi pyyhkiä melkee pyllyä....
Uudet iskarit takana ja 40% vaa näytti tehoksi. Tosin onha siel vanhat jouset, mutta silti.

Renkaathan tuohon vaikuttaa paljon, mutta mitäs vaikuttaa auton paino?
-88 Coltin perä on käytännös ilman painoa tuossa tapauksessa....
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Mulla oli HB Lancerissa kans 40% takana, mut +80% edessä ja melko tuoreet iskarit..
Renkaat oli tuolloin vakiot talvinakit. Tarkotuksena ois seuraavaan katsastukseen vaihtaa kaikki iskarit,
ni saap nähä mitä sillon näyttää..
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Joskus tuota konttorilla kyselin. Vastaus oli , että laite näyttää onko vasemman ja oikean puolen välistä eroa , ei sitä miten vaimentajat toimii tai kuinka hyvät ne ovat.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

-JP- sanoi
Joskus tuota konttorilla kyselin. Vastaus oli , että laite näyttää onko vasemman ja oikean puolen välistä eroa , ei sitä miten vaimentajat toimii tai kuinka hyvät ne ovat.

ööö..ei kyl näytä..erikseenhä ne testaan ja lopuksi se arvo on tosiaa eroavaisuus kyllä. Mutta näyttää se alussa prosentit ja niitä seurasin...
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

No samoista prosentti luvuista varmaan puhutaan ja kyselin sediltä niiden vähyttä vaikka alusta oli vasta 6kk ollu alla ja tuon selityksen sain. ???
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Tuntuu noissa laitteissakin olevan eroja. Työpaikan laite näyttää uusille iskareille n.70-80 ja katsastusaseman samalle autolle ehti perään. 50-60.

Mut tosiaan ei noille näe muuta kuin jos iskari on rikki ni lukemat on 0-20.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Vaikken katsastusinssi olekaan, niin olen samoilla linjoilla kuin JP eli prosenttiluvuilla ei ole niin suurta merkitystä kuin niiden välisellä erolla. Tietysti sitten jos on molemmat nollassa tai hyvin lähellä sitä, niin eihän se enää mene ilman loistavia selityksiä läpi, mutta oleellisinta on käsittääkseni tuo prosenttiarvon ero.

Omana mielipiteenä täytyy sanoa, että joku on tehnyt kyllä hyvän diilin myydessään tuon testerin katsastuskonttoreille, vaikka toimivuus ja tuloksien tarkkuus on vähän mitä sattuu... ::)
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Iskaritesti, ei ole hylkäys peruste, vaikka tulisi nollat joka kulmasta tai vaikka 100/0. Se on vain katsastajan apuväline, mutta ei 100% luotettava laite.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Juu näin on. Eli Katsastuksen iskaritestin ainut tehtävä on se, että selvitetään ettei samanakselin pyörillä ei ole liian paljoa eroavaisuutta keskenään. Ei kovinkaan paljoa eroa ollut iskareiden prosenteilla mulla kun Galantissa oli 170 tkm ajetut orkkikset verrattuna uusiin orkkiksiin. Etuiskarit mulla helisi mukulakivillä, mutta katsastus setä kehu, että onpa hyvät iskarit, kun puoltoa ei ollut (prosentit tais olla 45-50 välissä). Molemmat etuiskarit olivat tuolloin melko heikot ja taisivat vielä vuotaa himpunverran ulospäin. Nopeassa jarrutuksessa keula jäi heijaamaan vähäksi aikaa ;D. Eli iskareiden kunnonmittauksen suhteen niillä saa tosiaankin pyyhkiä pyllyä niinkuin Harri K tuumasikin. Turvallisuuden kannaltahan on parempi, että iskarit ovat tasaisen paskat kuin että akselilla olisi toinen huippukunnossa ja toinen ihan loppu.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

-JP- sanoi
Joskus tuota konttorilla kyselin. Vastaus oli , että laite näyttää onko vasemman ja oikean puolen välistä eroa , ei sitä miten vaimentajat toimii tai kuinka hyvät ne ovat.

Jees tässä se tiivistetysti se salaisuus. Läpi pääsee vaikka autossa ei olisi yhtään toimivaa iskaria. Ennen nuista tuli hylsyjä joskus, mutta eipä näemmä enää.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

No kyllähä ne pumput loppu oli siel takana..emmä sitä kiellä edellises mittauksessa. Perä ja moottoritielläki pomppimaan melkee.
Mut uusilla sitä vaa ihmettelin et pskan hailee paljo korjaantunu...tosin oha siel ruottalaista "bilsteema" laatua ny ;D
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Harri K sanoi
Mielestäni tuolla iskaritestillä voi pyyhkiä melkee pyllyä....
Uudet iskarit takana ja 40% vaa näytti tehoksi. Tosin onha siel vanhat jouset, mutta silti.

Renkaathan tuohon vaikuttaa paljon, mutta mitäs vaikuttaa auton paino?
-88 Coltin perä on käytännös ilman painoa tuossa tapauksessa....
Myös rengaspaineita muuttamalla voit saada testin miellyttämään prosenttisilmääsi paremmin, kokeilepa vaikka ensi kerralla :)
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

pexi sanoi
Iskaritesti, ei ole hylkäys peruste, vaikka tulisi nollat joka kulmasta tai vaikka 100/0. Se on vain katsastajan apuväline, mutta ei 100% luotettava laite.
Näin nämä omat luulot karisee... ;D Aiempien kokemuksien pohjilta oli ollut vahva tunne, että tarpeeksi suurella erolla voi tulla uusintakäynnille tarvetta. Hyvä vain, että asia ei ole näin, sillä luotto tuohon laitteeseen on täysi nolla. Ja entistä enemmän nostan hattua sille henkilölle/yritykselle, joka on saanut tuollaisen laitteen myytyä konttoreille, jolla ei oikeasti tee hevon kukkua... tosimyyjä. ;D
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Skydiver sanoi
Näin nämä omat luulot karisee... ;D Aiempien kokemuksien pohjilta oli ollut vahva tunne, että tarpeeksi suurella erolla voi tulla uusintakäynnille tarvetta. Hyvä vain, että asia ei ole näin, sillä luotto tuohon laitteeseen on täysi nolla. Ja entistä enemmän nostan hattua sille henkilölle/yritykselle, joka on saanut tuollaisen laitteen myytyä konttoreille, jolla ei oikeasti tee hevon kukkua... tosimyyjä. ;D

Mitään paperia mulla ei tosta ole. Kaverille vain kävi niin, että sai hylyn tuon perusteella -> soitto AKE:een ja sieltä suora vastaus oli, että ei riitä perusteeksi, katsastajan pitää vielä todeta esim. pomputtamalla tms, että iskarit ei oikeesti toimi.

Eli turha laite, mutta hyvä kauppamies ja lobbaaja ministeriössä.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

pexi sanoi
että ei riitä perusteeksi, katsastajan pitää vielä todeta esim. pomputtamalla tms, että iskarit ei oikeesti toimi.

Jep...mulla inssi kävi takapuskurii kiinni ja vispas edes takas autoo ;D
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Noi on oikeesti lähinnä lottoarvontaa varten nämä täristimet. AMK:n autolabrassa testattiin noita sököillä sunnyn takaiskareilla. normaaleilla rengaspaineilla n.50% tasasesti. 3,5bar paineella 40% ja 0,5bar paineella 65% ;D

Iskareitten testaukseen on oikeasti hyviäkin laitteita mutta ne ei ole halpoja ja mittaus vie aikaa ja auton vaurioitumisen riski on suurempi eikä kaikkia autoja voi testata edes. Tämmöinen laite nostaa auton akseli kerrallaan ilmaan ja pudottaa alas. Pyörien alla on voima-anturit joista oskilloskopilla saadaan heilahtelukuvaaja. Tässä laitteessa tuli tulokseksi ensin 3 heilahdusta jonka jälkeen suora viiva ja perään vielä 3-4 heilahdusta. Rengaspaineet ei vaikuttaneet. Sitä ei opettajakaan tiennyt mikä sydänpysähdys se suora väliviiva oli. ;D Ei kuulemma ole esiintynyt huonoillakaan iskareilla. Tämän laitteen ongelma vaan on hinta, hitaus ja sen autolta vaatima n.15cm maavara.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Tänään juuri konttorilla käydessäni muistelin aikaa muutama vuosi taaksepäin kun nuo laitteet oli juuri saatu konttoreille. Tyttären kolopalloa näyttäessä oli kaikki iskarit testin mukaan OK mutta kun kotiin ajaessa vasemmalta edestä kuului ilkeä kolahdus terävässä kuopassa, niin päätin tutkia hiukan. Ja kuinkas ollakkaan se vasemman puolen kolahdus kuului katkenneesta vaimentajasta ja jäljistä päätellen se oli ollut jo hyvän aikaa poikki. Alusta sarja jäykkine jousineen tietenkin "hämäsi" testeriä. Siinä meni kyllä omalta osalta uskoni tuohon tekniikkaan.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

pexi sanoi
Iskaritesti, ei ole hylkäys peruste, vaikka tulisi nollat joka kulmasta tai vaikka 100/0. Se on vain katsastajan apuväline, mutta ei 100% luotettava laite.
Käytin omaa autoa pari päivää sitten katsastuksessa ja siinä inssi sanoi, että oikeanpuolen etuiskari antaa huonompaa lukemaa, mitä vasemmanpuolen vastaava. Ei kuitenkaan niin huonoa, että sen takia pitäisi käydä sitä uudelleen näyttämässä.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

sanottakoon tähän vielä että joillain vakioilla M-alustoilla BMW autoissakin on vaikeuksia päästä tuota testiä läpi vaikka olisi käytännössä uudet, en muista miten se meni ne prosentit mutta vaikeuksia silti..
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Mitenkäs kyydissä olevat ylimääräiset ihmiset vaikuttaa iskaritestiin?
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Keskustelin inssin kanssa. Asemilla on kahdenlaisia laitteita. Toiset näyttää arvot mm-määrinä mitä rengas tavallaan joustaa tai pomppii ylös siitä täristimestä(eli massa ei kohdistu tarpeeksi vasten levyä) ja toiset näyttää prosenttuaalisesti millaiset iskunvaimentimet ovat. Molemmissa tapauksissa mitataan vain yhtä kulmaa kerrallaan ja arvo tälle. Jotkin laitteet antavat sitten mittauksen jälkeen saman akselin erovaisuusarvon lisäksi (joka yleensä näkyy vain)
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

akkrut sanoi
Mitenkäs kyydissä olevat ylimääräiset ihmiset vaikuttaa iskaritestiin?
Nuo prosenttivehkeet ainakin mittaa nimenomaan sitä kuinka ison osan ajasta pyörä koskettaa sitä täristinlevyä. Enemmän painoa=enemmän "tiekosketusta" eli paranee lukemat. Mm. microissa ei takaa yli 40% lukemia tule uutenakaan. Siis ihan uusia autoja. Kevyt perä tekee sen.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Kannattaa sitten huomioida se että nuo katastusasemien testit on puolueettomia, koska ne ei myy iskareita, toisin kuin kiertävät pomputtelijat jotka myy iskareita työkseen.

Edellisessä autossa antoi etuiskareille jonkun verran heittoa, lukemia en muista, kun auto nostettiin ylös, niin inssi vaan tuumas että tullu nesteet pihalle, jonka totesin kyllä itekkin, ja iskarit vaihtoon.

Ja uusilla etuiskareilla antoi 60/60 % , syytä tähän kysyessäni sanoi että tuo on hyvä, koska ei ole samalla akselilla mitään heittoja. Kertoi vielä että joillakin uusilla halppis iskareilla lukema voi olla vielä pienempikin.
 
Vs: Katsastuksen iskunvaimennintesti

Coltin 6kk vanhat taka- kaasuiskarit antoivat tänään arvon 50/50 katsastuksessa ja katsastusmies totesi ne ihan kohtalaisiksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom