Olen mielenkiinnolla seurannut kanssa tätä ks. keskustelua ja hämmennänpä osaltani myös keitosta.
Täällä ollaan oikeilla jäljillä ja vastaavasti taas ihan "skutsissa".
Syyt takavaimentimen/takaputkiston vaihtoon mielestäni:
-vaimentimen vaihto vähän sama kuin vanteiden vaihto, kohtuu helppoa, jokainen osaa tehdä sen ja joku törppö voi luulla vielä, et ks. vermeessä on paljonkin tehoa kun on noin isoputki. Tehollisesti ei hirveästi hyötyä muttei haittaakaan.
-Pitää jollainlailla erottua muista Evoista?
-Jo ne aikaisemmin mainitut "pörinät" ;D
-Ynnä muut egoon liittyvät jutut...
Jos taas ajatellaan mistä saisi enemmän hyötyä tehollisesti niin pitää alkaa sieltä etupään/dp:n vaihdosta niinkuin mm. nick:evo9 ja joku muukin mainitsi ja juuri NIILLÄ perusteilla.
Tosin asia ei ole niin yksinkertainen: virittäminen on kuin sulkeutumaton ympyrä kun siihen lähdetään niin jonkun osan muutos aiheuttaa toisen muutoksen jne.... Eli DP:n vaihdon yhteydessä kyllä jo kannattaa vaihtaa se takaosakin koska mitä sitä pakokaasua enään siellä jarruttelemaan kun on leikkiin lähdetty. Tosin tähänkin pätee maltti, eli ei 300+ heppasessa tarvita vielä muutakuin 3" rööri, se riittää sit jopa vähän pitemmällekin.
Tosin etupään muutokset (katin poisto mm.) aiheuttavat jo jonkinsortin "nootin"ecun muistiin, joka taas näkyy siellä ensimmäisessä leimassa. Ks. autohan kuuluu jo OBD-II piiriin ja ekaleimassa katsastuskonttori on se instanssi missä se huomataan. Tämäkin osaltaan rauhoittaa niitten etupään muutoksien tekemistä maailmalla kuten meilläkin /puoltaa takapään vaihtoja. Ja onhan se joillekin ylivoimainen tehtävä(ei ole yhtä helppoa kuin se vanteiden vaihto)
-Jos lähtee siltä kantilta, et säilyttää alkuperäisen ja laittaa sen katsastukseen niin hyvä mut taas vastaavasti laitonta :-X ja edelleen ne vaihdot ne "operaatiot" näkyy siellä Ecun tiedostossa vaik olis kuinka taitavasti häivyttänyt jälkensä
.
-Taas se asenne "-ennen ekaa leimaahan tuleekin jo se Evo 10 ja sit 11:ta-).....Joo-o murheet vaan seuraavalle.
Oikeasti: Turbo-auto EI tarvitse pakoputkistoa käytännössä juuri ollenkaan. Vain ratkaisevaa on pakopesästä lähtö(kartio joka levenee tehojen mukaiseen mittaan) sekä ekat 0.5-1.0 metriä sen jälkeen.
Se miksi tätä paljon ylimainostettua putkea siellä auton alla pitää olla on, tieliikennesäädäntö sen kaikkine variaatioineen, ralliluokitus säädäntö niin N-, A- tai sprinttisääntöinneen yms.
Tässä edm. viestissä näkyvässä ralliauton kuvassa on ks. N-luokitteinen auto ja vertaus siihen miksi niissäkin on niin pieni putki on vähän väärä.
Syy: N-ryhmässä lukitus säännöt sanovat seuraavasti(vapaasti lainattu sääntökirjasta) IV Art. 254 6.1-- saadaan muuttaa pakoputkisto ensimmäisestä äänenvaimentajasta alkaen pakoputkiston ulostuloaukkoon asti. Tällä osalla pakoputkistoa EI putken halkaisija saa ylittää sitähalkaisijaa , joka on annettu ensimmäisen äänenvaimentimen edessä olevalle putkelle.....) jne.
Tästä johtuen edm. autossa on niin "pieni" putki, tosin kyllä näissäkin on se etuosa vaihdettu jo heti kättelyssä koska se tuo eniten tehohyötyä.
Siihen kaasunvastaavuuteen/virtausnopeuteen vaikuttavat edm. autoissa jo täysin muut seikat kuten pakosarja, paukkusysteemi yms. Ja se on totta, et tolla kuristinsäännöllä/käytöllä joudutaan kikkailemaan näitten paukku- ym. kanssa kun sieltä ei määräänsä enempää ilmaa saa tulemaan läpi kuitenkaan(saatava ilmamäärää=n. 270-300 hv:ta noissa N-autoissa.)
Tässäkin mielessä ton kuvan auton putken koko on oikeassa suhteessa tehoihin nähden.
En vastaa kirjoitusvirheistä/ kirjoittamani ymmärtämisestä mut noin se jotakuinkin menee 8).
Ugh, olen puhunut.
-A
ps. Myönnän, mentiin jo aikas pitkälle otsikkoa ajatellen ;D