Kesärenkaat pajeroon?

Matias

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vaasa
Mietin tässä että minkälaiset renkaat kannattais hankkia kesäks...(235/75r15) olis kivaa kuulla vähä kokemuksia erilaisista renkaista.
Oon pikkasen miettiny tollasia BFG mud terraineja tai all terraineja, mutta nyt mietityttää että kuinka ne kulkee maantiellä (melu/tärinät?). mitä suosittelisitte? Ajelen enimmäkseen maantiellä/kaupungissa ja aina välillä varmaan tulee poikettua maastoonkin, nii ei sais olla mitkään sliksit... ???
 
no jos noista kahdesta meinaat valita ni muistaakseni mud terrain on tarkoitettu 80% maastoon ja 20% maantielle, ja olikohan tuo all terrain sit 50% maastoon ja toinen mokoma maantieajoon.

mudit pitää ääntä mut mitä väliä ;D

hez
 
Mulla on Delicassa 31"X10.5"/15 Bridgestone Duelerit, siis Bridgestonen Mutiaiset. Ovat yllättävän hiljaset eikä ajokäyttäytymisessä oo mitään ihmeellistä. Jos et suurinta osaa elämästäs vietä teitten ulkopuolella, suosittelen jotain All terrainia, esim BF Goodrich All terrain on mitä mainioin rengas myös maastossa. Olisin itte mielihyvin laittanu semmoset, mutta sattu niin järjetön tarjous Duelereista, etten voinu kieltäytyä.

Voisithan tietenki ostaa multa noi pois, ni hommaisin itelleni All terrainit tilalle...

Siis iha uuvvet Bridgestone Duelerit, mud terrain pinnalla ja myöskin iha uusilla mangelsseilla ois (vaihto-) kaupan, jos sulla tommoset polttelis

neppi
 
Nii tosiaan jatkoa edelliseen, kandee samantien hommata ne 31"X10.5" kun ne kerran sinne sopii...

Mulla muuten mittarivirhe korjaantu siinä samalla.

Väittävät, muuten, että ois viisaampaa hommata samalla kehällä ja leveydellä olevat 16" ( oisko ollu 285/75/16 ) ja alumiini vanteilla, ni on vähemmän jousittamatonta painoa, mikä taas helpottaa savikossa eli suossa touhuumista, en tiijjä...

All terrainiin jos päädyt ni esim Camac on ihan hyvä rengas (portugalilainen) ja älyttömän paljon halvempi ku BfG. Samoin http://www.offivaruste.com myy Helsingissä vastaavaa Portugalilaista gummia.

Ja edellisestä viestistä jäi uupumaan se, että ne mun Duelerit on siis tyyppiä M/T mut se vissiin tuli selväks vaihäh?
 
No sellaisia kokemuksia on renkaista että yhdet BF Goodrichit on. Tosin "katurenkaana".

Ostin niitä "kaksi kertaa" - eli ensimmäisen ja viimeisen kerran ;D

Tosin renkaat ovat ihan katurenkaat ja ilmeisesti vielä pieniä kuorma-autoja silmällä pitäen suunniteltu. Mallihan oli BFG Long Trail (koko 235/75 R 15). Kuvio on kohtuullisen avoin ja "ilmava" mutta maastorenkaaseen verrattuna aika "sliksi". Varmasti ihan kestävä rengas jolla ajetaa tuhansia ja taas tuhansia maileja Jenkkilässä.

Kuitenkin kestävyyden toisen puolena on se että kovemmasta kumiseoksesta johtuen ja Suomessa pääsääntöisesti esiintyvien matalampien lämpötilojen johdosta kumiaines on käytössä niin kovaa että pito on olematon.

Ero eurooppalaisiin renkaisiin on huima ja nyt valitettavasti negatiivisessa mielessä. Pito kuivalla asvaltilla on heikko ja rengas käyttäytyy arvaamattomasti vähänkin liukkaammalla. Vesikelillä ja sateessa pito loppuu äkillisesti ja sitten pyöritään... :seina Nurmikolla ja pehmeässä pohjassa kuvio on aina ja heti tukossa ja sitten suditaan... :mad:

Mielestäni huono rengas vähän joka suhteen. Ainoa positiivinen asia on varmaan se että niissä pysyy ilma sisällä ;D

Valitettavasti tämä rengas on pilannut kaikkien BFG mallien maineen silmissäni :(

Jos haluat renkaat joilla voi hyvin ajaa sekä kadulla että maastossa, niin katsoppa miten Insa Turbo Sahara sopisi autoosi :peukku

Se on ainakin riittävän karkea rengas satunnaiseen maastossa ajoon. Renkaan hyviä puolia on ehdottomasti edullinen hinta. Lisäksi se on ajossa (asvaltilla) käsittämättömän hiljainen ja ei täristä yhtään sen enempää kuin BFG:kään. Vesiliirtoonkaan ei saa kun järjettömillä nopeuksilla (kuviosyvyys 20 mm).

Huonoina puolina voi mainita käytöksen ääriolosuhteissa, eli korkea ja "löysähkö" rengas, mutta eiköhän kaikki maastorenkaat ole juuri sitä.

Sanna
 
Insat on uusiorenkaita, että jos et semmosia halua, ni kattele jotakin muuta.

Toi Bfg Long trail, mistä Sanna puhui on tosiaan Light truck/ SUV rengas ja nimenomaan maantielle tarkotettu. Oon nähny niitä joissain Ameriikan "maastureissa" ja Pick upeissa. En oo itekään siitä kovin mairittelevia kommentteja kuullu, mut sensijaa Bfg All Terrainilla oon itekki ajellu ihan nokko ja se on kyllä hyvä gummi.

Sitte on Aurora, joka myöskin on kohtuuhintanen merkki. Niiltäki löytyy kuviota vähän joka lähtöön.

Hankookilla on kans hyvä A/T rengas, kummastakaan (Aurora tai Hankook) en muista mallinimiä, mut kannattaa käyttää netistä löytyviä rengasliikkeitä ja vähän kilpailuttaa ni luulis jo löytyvän sopiva paketti.

Esim http://www.rengas-online.com/start.html on hyvä. Sieltä löytyy vertailukohtia ja tais siellä olla jotain käyttäjäkokemuksiaki räntättynä.

Happy hunt!

neppi
 
Ite ajoin BFG:n 31x10,5-15 AT kumeilla n.75tkm... 2½ vuotta. Eka ja toka talvi meni ihan hyvin, nyt ostin uudet pyörät kun en enää tohtinu ajaa tätä talvea ajaa ::)

No enivei, en ole mikään asiantuntija, eikä oo mitään mittareita, muuta kuin yksityisautoilua n. ½ milj. km, mutta nuo BFG:n renkaat on hiljaiset mutta kestävät renkaat parhaimmasta päästä mitä itellä on ollu, enkä poissulje toiseten ostamista . Maastossa en paljoa ajellu, mutta vanhoja tieuria lankomiehen kans taannoin kokeiltiin, niin äkkiähän siinä kuvio on tukossa.

Nyt on alla Auroran RT02 33x12,5-15... offroadtarvikkelta myivät nuo TML:n rautavanteilla aika sopivaan hintaan (ainakin minusta). Mielenkiinnolla odotan että minkälaiset ovat pitemmän päälle, ensi kokemukset on yllättäny, ja nimenomaan positiivisesti!
Eri asia on et käviskö nuo sulle, onko autona Gen1 vai Gen2:nen
 
siis renkaathan pitää olla pampperssit!!! mahdollisimman isot!!! meteli on hirveä.... mutta mitä sitten kun ne vaan on niin pirun hyvännäköiset!!!! :peukku :peukku :peukku
 
Minun mielestä jos ajaa vain maantiellä niin normaalit kesärenkaat (mitkä on tehty  nelivedolle) ne on parhaat ajaa maantiellä. Jos taasen käy joskun maastossa  niin pitää harkita maastoon sopivat renkaat, mutta yleensä ajo ominaisuudet maantiellä kärsii. Mitä järeemät maastorenkaat sitä huonomat maatieominaisuudet. Renkaan valinnassa kannttaa ensin miettiä mitä ominaisuuksia hakee ja ajaako vaikeassa maastossa.
 
2 kesää ajellut 31" mutikoilla, ei pahat ajella edes asvaltilla,siis melunsa puolesta.

Ja mikä parasta, etenee vähän huonommallkin pinnalla yllättävän pitkälle pelkällä takavedolla (kun ei pelkää polkea kaasua).

Melkein suosittelen....
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Niin kun tässä on tullut aikaisemminkin jo kirjoitettua, niin minulla "maastorenkaana" on Insa Turbo Sahara, vaikka isot pojat kiusaavatkin että se on vielä "katurengas" ;D

Mielestäni ihan katurenkaalla voi ajaa niin tiellä kuin metsäautotielläkin. Kun kyseessä on 4-vetoinen auto niin kauheaa eroa ei kyllä katu ja maastorenkaan välillä huomaa kun ollaan edes jonkinlaisella tiepohjalla.

Sitten jos mieli tekee vähänkin tieuran ulkopuolelle niin silloin alkaa "maastorenkaan" ominaisuudet tulemaan esille :peukku Tämä ei tarkoita sitä, että kun kääntää autoa metsäautotiellä ja keula tai perä sattuu käymään penkan puolella että silloin jo tarvittaisiin "maastorengasta" ;)

Tosin lisäähän se tietynlaista katu-ukottavuutta kun ajaa rouheilla renkailla :D Siinä on "pimp my ride" jätkillä ihmettelemistä kun gummilla on kokoa ja näköä :eek:

Itselläni Napero on aika traktorimainen (vm. -89) joten mitään suurempia vivahdeikkuuksia lukuun ottamatta ei tuon ajoneuvon rengastus suuria ominaisuuksia tuo esille. Auto on yhtä traktorimainen on siellä sitten mitä tahansa alla. Toisaalta myös jollakin sairaalla tavalla pidän myös tuosta ominaisuudesta :peukku

Ehkäpä jossain uudemmassa (ja paljon hienommassa ;D) Naperossa saattaa jo jotain eroja renkaiden välillä huomatakin.

En ole toki muutamaa rengasta lukuun ottamatta juurikaan kokeillut muita rengasvaihtoehtoja. Kuitenkin rohkenisin yleistää että tunnetuilta rengasvalmistajilta (BFG, Bridgestone, Kumho, InsaTurbo, Fedima, ...) tulevat ns. "mud terrain" renkaat ovat vielä ihan katuajettavia.

Täysin eri juttu on käsittääkseni nuo ns. "super swampperit" joissa on Nokian 48 kumisaappaan kokoisia kumiknöölejä siellä täällä renkaan ympärillä. Tällainen rengas taitaa olla unelma (pehmeässä) maastossa mutta painajainen asvalttitiellä ???

Koska en ollut aikaisemmin törmännyt tuohon Fedimaan joten kävin katselemassa sen kuviota. Näyttää tuo Fedima Evolutionin kuvio liikuttavan samanlaiselta kun tuo InsaTurbo. Lie nyt sitten kumpi sen tehnytkään. Mutta tuollainen kuvio on mielestäni erittäin hiljainen ja ihan kohtuullinen ajettava asvaltilla.

Sanna
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Niin pitimän sanoa vielä sitä, että yksi rengasliikkeen kaveri sanoi seuraavaa (noin suurinpiirtein ulkomuistista ;D)

Kun tuo BFG on jenkkirengas, niin se on (muistaakseni) yhtä pykälää korkeammalle lämpöluokalle tehty kuin perinteinen eurorengas (olikohan se nyt joku B vai C). Tämä kuulemma johtuu siitä, että kun tuolla jenkkilässä on niitä aavikoita ja selkeästi kuumempia olosuhteita kun pohjois euroopassa.

Kumiseos on tästä syystä kovempaa ja vastaavasti kestävämpää kun pehmeämmässä renkaassa. Haittapuolina on sitten huonompi pito alhaisissa lämpötiloissa (kovettuu liikaa) ja pito märällä alustalla (sateessa).

Mikä lienee sitten koko totuus, en tiedä enkä osaa sanoa. Ei ole riittävää kokemusta noista renkaista. Testejäkään ei tuollaisista renkaista juurikaan tehdä (muutakuin subjektiivisiä "mutu" testejä).

Mutta kuten jo sanoin, taitaa jokainen noista tässäkin ketjussa aikaisemmin mainittu valmistaja olla ihan käypäinen :peukku

Sanna
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

BFG: long trail on todellakin kestävä rengas: kolmas maasturi menossa hautaan samoilla renkailla. oon ajanut niillä varmaankin 120 000 km ja vielä ens kesän niillä ajelee. Pito-ominaisuuksista ei juuri kannata keskustella, mutta olen ajanut niillä pari talveakin ( ovat M+S merkatut) opettaa kyllä ennakoivan ajon merkityksen.... BFG: Mutikka on ihan hyvä yleisrengas jos jättää moottoritiet rauhaan kesähelteillä. :driver
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Kerronpa kokemuksia:

BFG M/T: Hyvä rengas, metsässä huonompi kuin mainittu insa, mutta kilometriä/euro päästään samoihin kuluihin kuin insalla. Eli karkeakuvioinen "perusrengas" jos aikoo metsässäkin ajella.

BFG A/T: Ei hyvä oikein missään. Maastossa menee helposti tukkoon, märällä asfaltilla liukas ku mikä (oma vakio tdic menee liikenneympyrät sivuluisussa läpi). Kestää kilometrejä mainiosti, ihan niinkuin mutiainenkin (ehkä jopa paremminkin). Toimii satunnaisessa maastoajossa.

Kumpikaan yllämainituista ei ole talvirengas, niillä pärjää, mutta silti itse ostan kaksi rengassarjaa, talvirenkaat erikseen...

Insa Sahara: Hyvä kumes perusmaastoiluun. Puhdistuu mudasta, pitää kivilläkin ja kyljissä kohtuullisesti kumia. Miinuksena pehmeä seos, eli jos ei osta rypykumeja erikseen, niin kuluu asfaltilla aika nopeaan. Tässä suhteessa Fedima on parempi, kun on kovempaa kumiseosta, mutta maantiekäytössä täristää vastaavasti insaa enemmän.

Intercon tuotteet: Joku mainitsi nuo SuperSwampperit, niistä Boggeri on paras suokumi. Malleja löytyy lähes joka maastoon. Mutta kuten eräs ystäväni sanoi, mitään missä lukee Interco, on turha yrittää tasapainottaa. Ne on ristikudosrakenteisia, kestää kyllä kyljet metsää, mutta kaupanpäällisiksi saa ominaisuuksia, joita ei käyttöautossa kauheasti kaipaa. Esim. kylmällä yön yli seistessä, rengas jää kulmikkaaksi ja saa jonkun kilometrin ajaa, ennenkuin rengas hakee pyöreän muotonsa takaisin. Tasapainotus on hankalaa, ellei mahdotonta.

Bridgestone M/T 673: Hyvä avoin kuvio, kohtuullisen hyvä maantiellä, hieman nopeampi kulumaan kuin BFG mutiainen.

GoodYear MTR: Varmaan näistä mainituista mutakuvioisista paras katukäytös. Ei huono maastossakaan. Harmillisesti vaan hinta noussut, KooPeellä offivarusteessa oli syksyllä vielä 31/10,5 hintaan 150€ kpl, nyt yli 200€

Kumho: Oikeestaan kaks mallia on edes jollain tapaa maastokäyttöön, vanhempi venture M/T ja uudempi KL71. Tuo Kl71 vaikuttaa mainiolta renkaalta, keskyhtenäinen keskiharjanne rauhoittaa käytöstä asfaltilla jonkin verran ja reunapalojen isot välit todennäköisesti auttavat maastossa. Maastossa en ole ko rengasta päässyt kokeilemaan, mutta kuulopuheiden mukaan tarjoaa hyvää maastopitoa.

Pistetääs tähän pari linkkiä, mistä voi maasto ja at kumeksia kysellä:

http://www.peraaho.com/

http://www.offivaruste.com/

http://www.offroadtarvike.fi/

http://www.ipefix.fi/

http://www.offroadpaja.fi/

Ja saksanmaalla kaikki on halvempaa, tai sitte ei:

http://www.offroadtyres.com/
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Sopiikohan -02 L-200 Magnumin alle 285/75-16 ja suuttuiskohan katsatussetä noista?
Nyt olis alla 265/75. ???
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Stompper sanoi
Sopiikohan -02 L-200 Magnumin alle 285/75-16 ja suuttuiskohan katsatussetä noista?
Nyt olis alla 265/75. ???


Se mitä on alla, ei ole tärkeaää, asia riippuu siitä mitä rekisteriotteessa lukee (tai ohjekirjassa). Rengaskokohan saa muuttua niin, että korkeus saa kasvaa 51mm ja leveys 30mm. Muutoskatsastuksella leveys saa muuttua 102mm ja korkeus saman 51mm. Näitä kokoja ei sitte katota mittanauhalla, vaan stro kirjasta ( Scandinavian Tire & Rim Organisation), jossa kaikille tarjolla oleville kooille on annettu normimitat.

Jos noi 265/75 on 16 tuumaset on otteessa ORKKISkokona (mitä kyllä epäilen), niin niiden halkaisija on STRO:n mukaan 804mm ja 285/75-16 kumes on 834mm, niin ongelmia ei ole. Onnistuis myös leveyden osalta. Muutoskatsastuksella sais silloin alle esim. 315/70-16 kumit, jotka on 848mm korkeat ja 323mm leveät. Tärkeää on siis se mitä otteessa lukee.
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Kiitos kovasti.
Otteessa on 265/70-16, eli löytyiskö noita kirjan tietoja netistä mistään, kun ei osannut etsiä.
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

neppi sanoi
Sehän Fedima on kans uusiorengas. Offroadtarvike myy aika edullisesti sarjoja.

Enpä ole itse ainakaan huomannut ettäkö tuosta "uusiorenkaasta" olisi mitään haittaa. Asia oli vuosia sitten ongelma irtoavien pintojen ja hajoavien runkojen muodossa. Nyttemmin en ole oikeastaan mistään kuullut että noita aikoja sitten olleita ongelmia esiintyisi näissä uudemmissa uusiorenkaissa.

Lisäksi joitain merkkirenkaiden pintamateriaalia ja muotoa käyttäneet uusiorenkaiden valmistajat ovat menetyneet hyvin ja antavat oikein takuunkin renkaille. Niin taitaa olla Insassakin ja miksei sitten Fedimassakin?

Hinnaltaan rengas on erittäin edullinen, käytännössä noin puolet halvempi kuin uusi rengas, ellei edullisempikin.

Mielestäni laadultaan ihan uutta rengasta vastaava. Joko minulla on ollut hyvää tuuria, mutta siinä ovat kestäneet kuin uudetkin elleivät jopa vähän paremminkin...

Sanna
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Flugfiske sanoi
Kumpikaan yllämainituista ei ole talvirengas, niillä pärjää, mutta silti itse ostan kaksi rengassarjaa, talvirenkaat erikseen...

Olen täysin samaa mieltä.

Mikään M+S merkitty "kokonappula" rengas ei pärjää lähellekään lamelloitua ja nastalla varustettua oikeaa talvirengasta.

Kyllähän nelivetoinen kiihtyy kesärenkaallakin sen mitä henkilöauto talvirenkaalla, ei tässä ole mitään ongelmia. Mutta kun pitäisi pysähtyä - se on täysin eri juttu. Niinhän sitä sanotaan että ei se putoaminen mitään, mutta se äkkipyssäys...

Insa Sahara: Hyvä kumes perusmaastoiluun.

Minä olen ainakin ollut enemmän kuin tyytyväinen ;D

Miinuksena pehmeä seos, eli jos ei osta rypykumeja erikseen, niin kuluu asfaltilla aika nopeaan.

Kuluu, kuluu, mutta niin kuluu kaikki :-[

Toiset tosin vähän enemmän, toiset vähän vähemmän. Ei ole ainakaan meillä muodostunut ongelmaksi. Enemmänkin pidän vähän pehmeämmästä kumista, pito on parempi niin maastossa kuin asvaltilla :peukku

Kovempi kumi on petollisen liukas märällä asvaltilla :seina

Sanna
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Stompper sanoi
Kiitos kovasti.
Otteessa on 265/70-16, eli löytyiskö noita kirjan tietoja netistä mistään, kun ei osannut etsiä.

Tuolta: http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm kun klikkaat "rengasmitat", niin löytyy pdf muodossa noita mittoja. Tuo mainittu rengas on 778mm korkea normin mukaan.
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Mulla olis kans uudet kesärenkaat hakusessa. Nykyiset Michelin 4X4-A/T rupeaa olemaan vinaalissa (235 /75 r15). Renkaat kovettu ja muuttui aika äkkiä meluisiksi, tosin sorateitä kestivät hyvin. Mitä rengas merkkiä / mallia foorumilaiset suosittelisivat Michelin 4X4-A/T lisäksi . Vaatimukset: pitäisi kestää ajoa sorateillä, kohtuu mukavat ja hiljaiset. Varsinaista maastomöyrintää en harrasta.

Mulle 31"X10,5"/15 on hepreaa eli miten tuo rengaskoko eroaa korkeudeltaan ja leveydeltään tuohon
235 /75 r15. Ja voiko nuo 31"X10,5"/15 asentaa 15X7J vanteelle ?
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

laakeri sanoi
Mulla olis kans uudet kesärenkaat hakusessa. Nykyiset Michelin 4X4-A/T rupeaa olemaan vinaalissa (235 /75 r15). Renkaat kovettu ja muuttui aika äkkiä meluisiksi, tosin sorateitä kestivät hyvin. Mitä rengas merkkiä / mallia foorumilaiset suosittelisivat Michelin 4X4-A/T lisäksi . Vaatimukset: pitäisi kestää ajoa sorateillä, kohtuu mukavat ja hiljaiset. Varsinaista maastomöyrintää en harrasta.

Mulle 31"X10,5"/15 on hepreaa eli miten tuo rengaskoko eroaa korkeudeltaan ja leveydeltään tuohon
235 /75 r15. Ja voiko nuo 31"X10,5"/15 asentaa 15X7J vanteelle ?

31"X10,5"/15 -->> 31" = renkaan halkaisija, 10,5" = renkaan leveys, R15 = vanteen halkaisija.
Voit laittaa nuo tuolle 7" leveelle vanteelle, itellä on em. kokoiset mutikat 6" orkkisvanteella. Menee rengas ihan vähän palloksi tuolla 6" vanteella muttei ole kuitenkaan ihan typerän näkönen.

Noilla kriteereillä niin joko A/T tyyppinen rengas, merkillä nyt ei kait ole suurta merkitystä.
Itte olen ollut ihan kohtuu tyytyväinen BfG: mutikoihin, tosin renkaan kumiseos saisi olla vähän pehmeämpi.
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Mitenkä muuttuu käytös maantiellä 31".Ensimmäinen omistaja oli hankkinut GL-malliin GLS:n vanteen ja sen kyllä 200 t ajetun kilometrin jälkeen huomaan kyljistä. 31" pahentaisivat asiaa entisestään. Olisko kellään sivuprofiili kuvaa V 2/4 #W mallin Pajerosta jossa on 31"X10,5"/15 alla
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Ite olen kokenut ajon muuttuneen vakaammaksi 31x10,5/15 renkailla. Kyseessä on V20 GL Pallero, (Tarkoititko laakeri tätä mallia?), johon on laitettu Fedima extreme evolutionit. Käytän laitosta vetoautona ja metsässä mönkimiseen. Melu näillä karkeilla renkailla asfaltilla on omasta mielestä ollut siedettävää. Erityisesti olen ihastunut pitoon metsässä ja lumella. Toinen hyvä piirre on renkaiden edullisuus. Renkaiden miinus puolena on huomattavasti lisääntynyt polttoaineen kulutus.
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

en tiiä helpottaako, mutta tässä on 33x12,5 - 15 kumit 8" et 0 vanteilla:
mki-paje.JPG


täs on vähän kauempaa orkinelli et 10 vanteilla 31x10,5 -15 kumit:
mki-Kuva%20020.jpg
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Nostetaan tämä ylös, kun on mielenkiintoinen aihe.

Itsekin aloin pohdiskella, mitä jonkinlaisilla maastorenkailla saavuttaisi etenemiskyvyn suhteen ja millä hinnalla. Aika odotetun kaltaisia ovat kommentit olleet, vaikka tietysti todellisia eroja ei lukemalla tunne, pitäisi itse kokea. Tuo mukavuuden ym. heikentyminen on muutenkin aika tulkinnanvarainen juttu, koska jos esim. L200:lla tai vanhemmalla Pajerolla ajaminen ei tunnu pahalta maantiellä, haittaako sitten vähän karkeampi rengaskaan. Eihän aina kaiken tarvitse olla niin hienostelevaa, että vain uudenkarhea ja äänetön henkilöauto kelpaisi. Mutta kuinka pahasta paikasta selviää vähän karkeammilla renkailla, josta ei normaaleilla katurenkailla (kesä tai talvi) selviä? Tuskin kovin järkevällä renkaalla nelivetoa voi korvata, mutta kuinka lähelle pääsee, jos tällaista mittaria käyttää?

Vai onko tavallinen talvirengas maastossa yhtä hyvä kuin joku katukäyttöön painotettu maastorengas? Tai jopa parempi, koska monet maastorenkat ovat amerikkalaisia, joista ei omat kokemukset ole hyviä. Muistissa on eräskin matka lyhyellä Pajerolla jäistä valtatietä pitkin, alla uudehkot BFG nastarenkaat (katurenkaat, tyyppiä en muista). Ikinä ei niin liukkaat renkaat ole autossani olleet. Ja lyhyen auton käytös... mielenkiintoista. 100 km ajon jälkeen voin sanoa olleeni väsynyt.

Mites muuten sitten maastokäyttöön tehdyt talvirenkaat(siis nastat), onko niistä kokemuksia? Miten niillä pärjää liukkailla maanteillä? Vaikka metsässä kuinka paljon ajeltaisiin, ylivoimaisesti suurin osa kilometreistä kuitenkin useimmilla tulee silti kaduilla. Talvi tuntuu olevan aika haastava tilanne rengasvalmistajille. Täällä kuitenkin jää on yleisin vaikeus, m+s merkintäkin tarkoittaa vain mutaa ja lunta.

Löysin Tekniikan Maailmasta 9/2004 rengasvertailun, jossa oli katumaasturiin sopivia katurenkaita, mutta verrokkina Bridgestone Dueler A/T-maastorengas. Tulos oli aika odotetunlainen eli maastossa Bridgestone oli hyvä, muut huonoja, vesiliirron suhteen tasoissa, muussa huonompi. Artikkeli löytyy TM:n sivuilta arkiston kautta, kun laittaa hauksi kyseisen numeron (9/2004). http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/lehtiarkisto

Onko muita vastaavia testejä tiedossa. Joku ms renkaiden testi TM:ssä muistaakseni joskus oli, mutten sitä nyt löytänyt.
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Itellä on L-200 BFG AT:t alla ympärivuoden ja kohtuullisest pärjää. Omast mielest nuo pitää paremmin kun edellisen auton vanhat talvirenkaat josta oli melkeen kaikki nastat lähteny mut pintaa vielä jonkin verran.
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Kujis sanoi
Itellä on L-200 BFG AT:t alla ympärivuoden ja kohtuullisest pärjää. Omast mielest nuo pitää paremmin kun edellisen auton vanhat talvirenkaat josta oli melkeen kaikki nastat lähteny mut pintaa vielä jonkin verran.

Kiinnostaa tietää miten noi AT:t toimii (melu asfaltilla, tärinät ymv.) ja minkä kokoiset ne ovat. :driver
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Mites A/T toimii lumella? Ootko syvemmässä lumessa ajanu? M/T ei ainkaan ole juuri kummempi ku normi nasta rengas. Nyt puhun siis maasto-ominaisuudesta. Käytiin eilen vähän kahlaamassa hangessa kahdella autolla. Toisessa tosiaan 35" M/T ja toises normaalit maasturin talvirenkaat. Yhtä kauas päästiin ja Valmetilla pois ;D
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Nyt puhtaan jo talvirenkaista, mutta itsellä on nyt BFG A/T kesärenkaina ja Cooperin nastatut talvirenkaat.

Nuo A/T (viimetalvena) toimi lumella hyvin ja lumisella tiellä myös. Sileällä jäällä piti ajaa nelikko päällä 'urku auki' (mä) tai ylivarovaisesti (vaimo), jotta ajo luonnistuu. Nyt Nastarenkailla tosi hyvä ajaa jäälläkin, aikä tee ääritilanteissa yllätyksiä. Hankeen ei ole päässyt testaamaan ku ei oo lunta kuin kumin paksuus.

Noilla A/T:lla viime talvena koin pientä jännitystä metsäautotiellä kun tien pinta oli kuperan linssin kaltainen ja märkä (molemmin puolin syvä kanava).
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

Rengasvalinta riippuu siitä, missä pääsääntöisesti ajelet. Pajerolla ajetaan tyypillisesti (kun ei ole mikään neitimäinen city "maasturi") maastossa, joten kunnolla kuvioidut ja kestävät renkaat ovat hyvä valinta. Itse olen ostanut kesärenkaat Vianorilta ja muutkin renkaat aina tuolta. Laadusta saa, mutta myös kannattaa maksaa.
 
Vs: Kesärenkaat pajeroon?

kyllä tuo at on hyvä lumella umpises ja maantiellä,ei ääntele eikä jyrrää ja eioo heti kaliut.pitkä pajero ei kaipaa nuilla 4vetoo normaalis maantie ajos.nastoja ei suositeltu noihi eikä ole kyllä kaivannukkaa.
 
Vs: Re: Kesärenkaat pajeroon?

hessu sanoi
no jos noista kahdesta meinaat valita ni muistaakseni mud terrain on tarkoitettu 80% maastoon ja 20% maantielle, ja olikohan tuo all terrain sit 50% maastoon ja toinen mokoma maantieajoon.

mudit pitää ääntä mut mitä väliä ;D

hez

Mulla oli pajerossa bfg allterrainit 33x12,5x15 ja landecruiserissa samankokoset mudterrainit. Molemmilla oon tielläkin ajanu aika paljon, jälkimmäiset kyllä todellakin pitää asfaltilla melkoisen metelin, täällä meidän kylällä sano porukka että kuulee jo 15 minuuttia etukäteen kuka on tulossa ennenku auto tulee näkyviin.....
Sanovat että mudterrainit kuluu nopeesti maantieajossa, tiiä sitten, kyllä mää niillä jo yli 40000km ajoin ja kyllä niissä vielä kuviota on ja ajan niillä ens kesänkin vielä.....
 
Takaisin
Ylös Bottom