Keskuslukko

Kride

Pajero -88 2,5 TD
Liittynyt
8 Kesäkuu 2005
Olin ettimässä lukkopesää/sylinteriä Pajeroon, kun
kuskinpuolen lukosta on se jousellinen suoja hajonnut ja
skeida pääseen suoraan sinne lukkoon sisään. Noh,
romiksella ehdokasta testatessani huomasin, että
purettavassa autossahan oli alkuperäinen keskuslukitus
ja vielä toiminnassa.

Kuinka hirveä homma on sellaisen siirtäminen
keskuslukottomaan autoon? Onko kukaan laittanut,
ongelmia? Onko k-lukollisen auton lukkorungot
samanlaiset k-lukottoman (ehkä tyhmäkyssä, mut en
tiedä miten se homma ylipäänsä toimii). Onko kokemuksia
yleismallisten keskulukkojan laittamisesta ja missä
hinnoissa sellaiset on?
???
 
Hyvä tietää lukkojen samanlaisuus! Nyt vaan jos viittis selvitettää mitä uusi tarvikek-lukko maksais ja sitten että viittiikö alkaa siirtohommaan.

Se pelkkä uudempi runko soveltuvine haittalevyineen vois olla myös paikallaan. Kahden avaimen loukkoon en kuitenkaan viitti itteäni saattaa!

Asiaan liittyvä tarina: laiskuuttani olen opettanut itteni laittamaan autosta poistuessani oven lukkoon siitä tapista enkä avaimella. :seina Noh, eräällä kerralla avainten jäätyä sisään siitä sitten rautalangalla raollaan olevasta ikkunasta yritin ongelmaa ratkoa. Joku setä vanhalla 626-mastalla tuli paikalla ja tarjosi vanhaa ja kulunutta kuppaista autonsa avainta ja pyysi kokeilemaan sillä. Voi helkkari, lukko eli ovi aukesi ekalla käääntämisellä. Jotenkin nolotti :-\
 
mulla pitäis säätää se kuskin lukitustanko, kun ei aina jaksa nousta niin ylös, että avais muut ovat vaan pitää sit käsin nostaa. Viime talvena jälkikäytön myötä duunin pihalla tumpuloin lämmittimen piuhan kanssa ja olinpas laittanut sit napista ovet kiinni ja auto käy joutavaa. Yleensä mulla on takakontti auki vaan ei sillä kertaa. Kynsileikkurilla, joka sattui olemaan duuninipussa avasin oven :peukku
 
Joo, ei lukot ole kun rehellisille. Vaikka avainsylinteri olisi ihan uusi ja ehjä niin lupaan avata oven alta 10sek, jälkiä jättämättä. Kaverin kanssa jätetään avainta kilpaa tonne sisälle ja oli itsekin yllättynyt kuinka helposti oven saa auki. Ja tosiaan jälkiä jättämättä.

Kerran sitten olivat vorot käyny putsaamassa hanskalootan, harmi vain että rikkoivat matkustajan oven tiivisteen, kun olisi senkin voinut jättää ehjäksi.
 
Ei perkkstana, miten te sen teette? Lituskapäinen
metalliesine vaan lukkoon ja kääntää? Jos tää tälläistä
tosiaan on, niin emmä ala sitten mitään tiukempaa lukkoa
hommaamaan edes romikselta.

Tietoa tarttisin tosiaan ihan vaan siksi , kun noi avaimet
todellakin pakkaa jäämään sisään ja kylmemmillä keleillä
ei ikkunat ole edes raollaan. Tarttisko jemmata vara-avain
johonkin vesitiiviiseen koteloon ja se jonnekin runkoon
kiinni?
 
Jos on muuten jämäkän tuntuinen lukkopesä, niin ei kannata alkaa murjomaan. Joskun kymmeniä vuosia sit oli myynnissä sellaisia magneettisia "tiiviitä" avainkoteloita vara-avaimella, en tiedä onkos enään ? Jos sulla on vararengaspussi tallella, niin sinne varapyörän sisällä olevaan kiinnitysrunkoon avain kiinni "fillarin renkaanpaikkaus rasiassa" tms. tiiviissä kotelossa joka on helppo kiinnittää ja irroittaa
 
Takaisin
Ylös Bottom