Keskustelua toimenpiteistä jolla voidaan vaikuttaa ajoakun kapasiteettiin.

Outlander 2015

New Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2020
No nyt ymmärsin. Minun piti asentaa OBDLink app: ja sillä tehdään paritus. Minulla on PEHV Watchdog ohjelma, eikös sillä katsota itse tiedot autosta.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Tätä keskustelua seuratessa kyllä alkaa uudelleen miettimään uuden outlanderin hankintaa, jos tuo akun kapasiteetti laskee tuossa MY19 malleissa nuin jyrkästi mitä netissä keskustellaan. Tuskin olennaisia muutoksia on softaan tai muuhun tehty tämän vuoden mallissakaan. Niin mitä tuohon juissin autoon on tehty että kapasiteettia onkin yhtäkkiä enemmän?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kannattaa hengittää välillä ja rauhoittua hieman. Vaikka akun kapasiteetti laskisi vanhemman mallin pienemmän akun tasolle niin auto on edelleen erittäin hyvä ja käyttökelpoinen. Se kapasiteetin laskukin loivenee alun jälkeen.
Toisaalta jos on kovin altis stressaamaan moisia asioita niin kannattanee pysyä polttomoottoriautojen parissa.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Kyllä tässä ihan rauhassa hengitelläänkin mutta kyllähän se laittaa miettimään +50ke ”sijoituksessa” että saako sitä mitä luvataan.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Jos mulla olisi tuota luokkaa laittaa kulkuneuvoon, en kyllä taitaisi enään hybridiin mennä kun tuon sähkön kanssa on pelaillut. Eli täyssähkö ilman muuta.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Ongelma on se, että reilulla 50 t€:lla ei meinaa vielä löytää täyssähköautoa Outlanderin ominaisuuksilla, kuten vetomassa, neliveto ja tilat. Jos ei olisi noita vaatimuksia, niin itselläkin olisi varmaan alla jo joku Ioniq tai vastaava täyssähköauto.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Kapasiteettihan ei oikeasti tipu mihinkään, BMU:n alkuarvo vaan tehtaalla laitettu turhan optimistiseksi ja se siitä sitten korjaantuu vastamaan akun todellista kapasiteettia. Tokihan siitä ehkä vähän huijauksen maku jää? Mutta ilman OBD-ihmettelyä tuota tuskin kukaan huomaisi, "tieto lisää tuskaa"
 

Outlander 2015

New Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2020
Mitä tästä pitäs päätellä.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20200306-165022.jpg
    Screenshot_20200306-165022.jpg
    79.3 KB · Lukukerrat 121
  • Screenshot_20200306-165014.jpg
    Screenshot_20200306-165014.jpg
    81.4 KB · Lukukerrat 102
  • Screenshot_20200306-165046.jpg
    Screenshot_20200306-165046.jpg
    100.7 KB · Lukukerrat 97

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Mitä tästä pitäs päätellä.
No, jos vertaa omaan MY15 ja 116tkm mittarissa, niin omassani capacity on 87.4% = 33.2Ah. Tuo on siis ilmeisesti BMU:n "havaitsema" akun jäljellä oleva maksimi-kapasiteetti. Range omalla ajolla näissä juuri plussan yläpuolella 30km ilmastointi päällä ja ~40km ilman. Toki riippuu paljon ajotyylistä ja -matkasta (kaupunki, maantien, yhdistelmä jne.).

Tästähän on paljon juttua youtubessa ja muilla foorumeilla. Voi siis johtua ihan oikeastikin akun kunnon heikkenemisestä tai sitten ylivarovaisesta BMU:sta, joka siis ohjelmallisesti laskee kapasiteettia tasaisesti. Jotkut resetoineet BMU:n ja saaneet taas kapasiteettia nostettua (D-easy method, lindqvist method yms.). Mutta siitä ei ole sitten kauheasti tietoa, onko se oikeasti parempi, vai päästääkö nyt vain akun tyhjemmäksi (muutenhan se jättää ~30% jäljelle näyttäessään tyhjää akkua). Omilla akun lukemilla varsinkin takuun ollessa vielä voimassa, en lähtisi resetoimaan BMU:ta, mutta takuun ulkopuolella ja huonoilla lukemilla voisin jopa koittaakin. Eihän siinä silloin kauheasti mitään menettäisikään.
 

kimbe67

Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2008
Jossain päin on kirjoitettu, ettei ajoakkuja olisi syytä ladata aina 100% asti. Se lyhentää akuston kapasiteettia? En tiedä pitääkö paikkansa! Sen olen toki huomannut että ns. pikalaturi lataa ne ainoastaan 80% asti Minä olen kyllä pitänyt 220v pitokeella MY-16 latauksessa koko yön!
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Itse lataan aina kun mahdollista ja kannattaa ladata välillä niin tyhjästä kuin auto antaa ajoakun tyhjentyä ihan täyteen saakka hidaslatauksella niin BMU saa kalibroitua akkua mahdollisimman hyvin. Pikalaturilla ei pidäkään ladata yli 80%.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Täyteen lataaminen ei sinänsä haittaa, mutta akun ei ole hyvä olla täydessä latingissa pitkään. Eli ei ole hyvä jos auto on päivätolkulla piuhassa ajamattomana.

Mulla on laturi kotiautomaation takana niin että se lähtee yöllä klo 01 lataamaan. Pörssisähkö muutenkin halvimmillaan, ja tuosta ehtii vielä ladata täyteen kun emäntä aamukuudelta lähtee töihin..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Joo. Tottahan se Zuikkis turisee. Itsekin otan laturin irti autosta jos se on pidempään ajamattomana mutta harvoinpa sellaista hetkeä tulee. Ehkä kesällä sitten kun ajelee enempi nuilla harrasteautoilla.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
No niin, oli pakko kokeilla BMU resettiä kun akku näytti enään 23,9Ah ja range näillä keleillä näytti 23-27 km. Nyt näytti 38Ah ja 41 km, en kyllä uskaltanut edes yrittää ajaa loppuun tuota akkua kun voi jättää vaikka tielle jos ei kone starttaakaan.

Vaikka lisääntynyttä rangea ei käyttäisi ollenkaan suurin muutos autossa tuli polttiksen käynnistymiseen, aiemmin lähti hieman yli 30Kw kohdalla ja oli joskus tuskaista yrittää ajaa jottei käynnisty ylämäissä ja risteyksistä lähtiessä. Nyt pääsee 40 Kw huitteille painaan kaasua ja ajotuntuma siten on ihan eri luokkaa. Eli akun kunto vaikuttaa tähänkin.

Tuossa kun pihassa annoin vielä akun tyhjentyä lämmityslaite päällä, range jäi näyttämään 7 km. Jotain hämärää tuossa kuitenkin tapahtui kun lataus ei lähtenytkään päälle, kännykän remotesta katsottuna oli tila lataus, mutta se latausjohdon kuva ei ollut näkyvissä ja kulutusmittarin lukema oli 0 kw. Kun laitoin kännykästä lämmityksen päälle ja pois lataus käynnistyi?
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tuohon polttiksen käynnistymiseen vaikuttaa akuston lämpötilakin, minulla kesäkelillä on sietänyt melkein 60kw (mittariston ECO-alueen loppuun) mutta talvikelillä just jotain 40kW tienoilla.

Kannattaa PHEV Watchdogilla tarkkailla akkujen kennojännitettä, ei kannata ajaa tyhjemmäksi kuin jotain 3.6V vaikka mittariston mukaan olisi rangea.. Kun siis senhän se nyt tekee resetin jälkeen että akkua käytetään tyhjemmäksi kuin aiemmin.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Vaikka lisääntynyttä rangea ei käyttäisi ollenkaan suurin muutos autossa tuli polttiksen käynnistymiseen, aiemmin lähti hieman yli 30Kw kohdalla ja oli joskus tuskaista yrittää ajaa jottei käynnisty ylämäissä ja risteyksistä lähtiessä. Nyt pääsee 40 Kw huitteille painaan kaasua ja ajotuntuma siten on ihan eri luokkaa. Eli akun kunto vaikuttaa tähänkin.

Nyt kun ajeltu jo pitemmän aikaa tuolla muutetulla akun kapasiteetilla täytyy tämä ajokäyttäytymisen muutos vetää takaisin, eli ei käytännössä vaikuta noin paljon kun ensin tuntui. Tosin nyt näyttää kapasiteetiksi 35,8 Ah tai 10,7 kWh. Oikeasti mua ärsyttää puhua amppeeritunneista sähköajoneuvon kohdalla, sekoittaa vaan monesti asiaa. Menee sanoon 40 Ah kun joku kysyy akun kokoa, niin saa vaan ihmettelyä kun omassa autossaankin on 60 Ah akku tai vaikka 110 Ah. Siksi muutin PHEV Watchdogin näyttöön kaikki mahdolliset lukemat Ah > kWh. Kilowattejahan sinne ladataan ja niitä käytetään. Tässäkin on vielä yksi oikaistava asia, puhutaan kulutuksesta kWh/100 km, mutta unohdetaan että sinne täytyy kuitenkin ladata aina hieman enemmän niitä kWh kun sieltä saadaan ulos.

Kannattaa PHEV Watchdogilla tarkkailla akkujen kennojännitettä, ei kannata ajaa tyhjemmäksi kuin jotain 3.6V vaikka mittariston mukaan olisi rangea.. Kun siis senhän se nyt tekee resetin jälkeen että akkua käytetään tyhjemmäksi kuin aiemmin.

Tarkkailtu on. Mutta missä vaiheessa tuo kennojännite pitäisi katsoa? Ajossahan putoaa hetkellisesti jopa n. 3,4XX V jos painaa kaasua sinne 30 kW rajoille, mutta muuten menee siellä 3,7XX V huitteilla. Ja kun käy katsomassa 15-30min päästä ajon loputtua, nousee jännite vielä ihan mukavasti. On siinä tietysti BMU:lla arpomista mikä seuraavan päivän rangeksi laitetaan.

Tämän resetin jälkeen voisi sanoa summa summarum: range noussut näytöllä, mutta käytännössä paljon vähemmän, nyt range kilometrit kuluu vaan entistä nopeammin kun ajokilometrit. Mutta kuitenkin pääsen nyt hieman pidemmälle tarpeen vaatiessa ja voi talvikelillä pitää jopa hieman lämmitystä.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
S8v66.png


Tuossa ihan jonkun random litium-ioni akun jännitekäyrä, ei siis ehkä vastaa PHEVin kennoja lähellekään. Mutta kait se ainakin suht saman mallinen käyrä on.

Kyseessä nimenomaan siis "open circuit voltage" eli täysin ilman kuormaa mitattu. Kuormituksessa se voi notkahtaa syvällekin eikä siitä ole mitään haittaa. Ja tosiaan jännite nousee pikkuhiljaa kuormituksen jälkeen, varmaan vasta 5-10min jälkeen on tuo "open circuit voltage" mitattavissa. Siksi auton BMU ei oikein voi jännitteen mukaan mitään suojatoimia tehdä, se on aika mahdoton sanoa liikkuvasta autosta minkä verran on akkua jäljellä..

Omassa autossa SOH 86% eli akku kohtuu hyvässä kunnossa, helposti kesällä 40km todellisia kilometrejä. Akun kun ajaa "tyhjäksi" ja antaa olla 15min sammuksissa, Watchdogin mukaan jännitteet jopa 3.85V luokkaa.. Kyllä siellä reserviä olisi vielä ajaa tyhjemmäksi..
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Näin sen vähän ajattelinkin olevan.

Ennen resettiä akku oli jotain 63% ja eilen pääsin 37 km, reilu 90%, aika vauhdilla se tulee alaspäin.
 

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Näin sen vähän ajattelinkin olevan.

Ennen resettiä akku oli jotain 63% ja eilen pääsin 37 km, reilu 90%, aika vauhdilla se tulee alaspäin.
Jännä nähdä, asettuuko tuo kapasiteetin tippuminen resetin jälkeen johonkin, vai jatkaako samalla vauhdilla hamaan loppuun asti. Jos se hidastuu "normaaliksi tippumiseksi" jossain kohtaa paremmilla lukemilla kuin ennen resettiä, niin silloinhan siitä on ollut hyötyä ja BMU on oletettavasti taas oppinut akun todellisen kunnon ja sillä mennään.

Eli pidä meidät ajan tasalla auton ja akun käyttäytymisestä ;)
 

Mitsu-ukko

New Member
Liittynyt
22 Syyskuu 2020
Tässä yksi keino saada soh ylöspäin, facebookin phev watchdog ja muissa phev ryhmissä myös lisää keskustelua tästä.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20200712-082338.jpg
    Screenshot_20200712-082338.jpg
    248.6 KB · Lukukerrat 126
  • Screenshot_20200712-082625.jpg
    Screenshot_20200712-082625.jpg
    78.3 KB · Lukukerrat 126
  • Screenshot_20200514-213348.png
    Screenshot_20200514-213348.png
    526.7 KB · Lukukerrat 123

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Edelliseen vielä jatkoksi tuo Jennings metodi mihin siinä viitattiin. Ideana kouluttaa BMS:lle että kyllähän siinä "tyhjässä" akussa vielä hönkää on. Ensi kerralla BMS uskaltaakin ajaa ajaa akun hiukan tyhjemmäksi.

Itsekin ollut huomaavinaan että oikein pienellä kaasujalallla "liruttamalla" pystyy ajamaan viivat taulussa kilometritolkulla. Luulen että tuokin kasvattaa rangea pitemmän päälle, BMS huomaa olleensa liian varovainen.


Screenshot_20200922-213449_Brave.jpg
 

Mitsu-ukko

New Member
Liittynyt
22 Syyskuu 2020
Käytän siis tuota Jennings metodia aina kun akku on tyhjä tai noin yksi palkki jäljellä, eli lämppärillä akku ihan tyhjäksi ja lepoaikaa akulle joka kohdassa jos mahdollista, mutta jokainen noista 0,5 ah nousuista on tullut sen jälkeen kun olen tuota chargetusta käyttänyt. Aikaa tämä vaatii kuten näette tuosta taulukosta, mutta homma käy helposti samalla kun ajelee...ja aika hyvin pysyy soh ylhäällä ja rangea tullut mukavasti lisää.
 

subterfugium

Member
Club Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2021
Tuli eilen koitettua kaivaa informaatiota mitsun akustosta.

Tämän mukaan:
Mitsussa on 80 kpl soluja (16 per moduuli, 5 moduulia per akusto): photo_2021-02-18_09-20-36.jpg
Ja nämä on malliltaan YUASA LEV40: Datasheet-LEV40.png
Jolla on sama kemia kuin YUASA LEV50 (tämän datasheet on kattavampi): lev50_datasheet.jpg
Ovat vain hieman eri kokoisia: 6410-eb27320d928a9509bfc4ae16e2b350a5.jpg

Molemmissa on speksattu 50 ampeerin lataus/purulla 5500 latausta @25C jonka jälkeen vielä kapasiteettia 80%. Mitenhän tämä vertautuu kun akulla ajetaan (sehän on välillä latausta ja purkua yhtäaikaa)?

Molemmat ovat speksattu 40Ah. Miksi PHEV Watchdog näyttää erikseen 40Ah ja 38Ah lukemat? Otetaanko tuoreesta mitsusta heti "varastoon" tuo 2Ah jokaisesta solusta?
 
Viimeksi muokattu

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tuo 38Ah/40Ah tuli watchdogiin vasta hiljattain. Se on minusta ihan hölmö homma. :) Se on ymmärtääkseni juuri tämmöisestä nettikeskustelusta lähtenyt kun Mitsu ilmoittaa 38Ah ja Yuesa 40Ah ja sitten kukaan ei tiedä kumpi on oikein, niin onpahan nyt sitten molemmat.

Tuo 5500 latauskertaahan on täysiä syklejä. PHEVissähän akku ei normaalisti tyhjene kuin hädintuskin puolilleen, eli päivittäisiä lataussyklejä pitäisi mennä melkein tuplamäärä.

Samoin nuo ajon aikana regeneroinnit lasketaan ihan vaan että montako Ah mennyt, vasta kun on "yksi akullinen" kokonaan regeneroitu voidaan yksi laskennallinen lataussykli laskea tapahtuneen..
 

Jekman

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2020
Tuo 38Ah/40Ah tuli watchdogiin vasta hiljattain. Se on minusta ihan hölmö homma. :) Se on ymmärtääkseni juuri tämmöisestä nettikeskustelusta lähtenyt kun Mitsu ilmoittaa 38Ah ja Yuesa 40Ah ja sitten kukaan ei tiedä kumpi on oikein, niin onpahan nyt sitten molemmat.

Tuo 5500 latauskertaahan on täysiä syklejä. PHEVissähän akku ei normaalisti tyhjene kuin hädintuskin puolilleen, eli päivittäisiä lataussyklejä pitäisi mennä melkein tuplamäärä.

Samoin nuo ajon aikana regeneroinnit lasketaan ihan vaan että montako Ah mennyt, vasta kun on "yksi akullinen" kokonaan regeneroitu voidaan yksi laskennallinen lataussykli laskea tapahtuneen..
Hei, mistä voi ostaa phev whatsdogiin sopivan obd2 lukijan??
 
Ylös Bottom