Kevennys leimalle

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
En viitsinyt tuonne paikkaluku-threadiin laittaa kun on tarpeeksi pitkä jo ja menisi vähän asian vierestä.. Mutta millaisia ehdotuksia on helpohkoon (tässä tapauksessa nelosen) kevennykseen leimalle niin että vähintään 4, toivottavasti 5 paikkaa tulisi kätevästi?

Ilmiselvät on tietysti:
- Vararengas, tunkki, työkalut ja muut irtoroinat pois
- Helposti irtoavia verhoiluja, lattiamattoja etc.
- Tankki ja muut nesteet mahdollisimman vajaiksi
- Kevyet vanteet ja renkaat (orkkis OZ:t taitaa olla kohtuu keveät jo ja 16" pienemmät ei sovi)

Noilla ehkä 60-70kg voisi saada pois? Mihinköhän asti riittää? Onko siis kokemuksia paljonko vakio GSR nelonen esimerkiksi on konttorilla painanut eli paljonko poikkeaa ilmoitetusta omamassasta. Kyseessä nyt siis liki vakioauto, 3" putkella ja säätöalustalla vain.

Haku tagit: evo1, evo2, evo3, evo4, evo5, evo6, evo7
 
Vs: Kevennys leimalle

Lähteekös tuo siipi millaisella vaivalla irti? Etusumuvalot lienevät uhrattavissa myös, varmaan jonkun kilon painavat. Tuo vaihdettu putki ja alustakin saattaa hyvin todennäköisesti olla vakioita todella monta kiloa kevyempiä.
 
Vs: Kevennys leimalle

-Soitin+kajarit on useamman kilon.
-Vakio downpipe painaa kans aika reilusti.
-Vakio etupenkit korvaa keveillä kuppipenkeillä.
 
Vs: Kevennys leimalle

Se kevyt ralli/Pärrä akku (joka painaa jotain 5kg+) säästää varmaan konehuone-osastossa eniten.. tosin maksaahan se..
Ja mitä nuihin säiliöihin tulee, niin tietääkseni? punnituksessa niiden pitäisi olla silmämääräisesti / mittarin mukaan "täynnä"
 
Vs: Kevennys leimalle

Oma kutonen painoi puntarissa juuri sen 1360kg mitä ilmoitetaan omamassaksi.
Takakontti oli tyhjä,verhoilut vararengas yms pois.
Etusumarit oli poistettu
Polttoainetta tankisssa sen verran että ei nyt valo palanut.
Vanteina 17" advanit,eli kevyet.
Putki ja muutenkin auto oli vakio.
Siitä saisi +20kg painoa pois kun jättäisi apukuskin etupenkin kotio,vai onko laissa määrätty mitkä neljä paikkaa autossa pitää olla käytössä?
 
Vs: Kevennys leimalle

Poikkituet pois, jos siellä niitä on. Se "kehikko" mikä joissakin on pohjassa painaa jo jokusen kilon. Tossa ton putken jouston jälkeen.

pohja.jpg
 
Vs: Kevennys leimalle

Aika sama onko auto 4-5 paikkainen, turvavyöt saa "pysyy" kun vitospaikan vyöt on penkin alla piilossa. Kukaan ei koskaa tuu kyselee noita liikentees (imo).... 4.älle auton saa aika helposti meneen :peukku
 
Vs: Kevennys leimalle

Jep samaapa järkeilin sen neljän paikan riittävyyden kanssa.
Sumarien poisto oli tosiaan mielessä mutta en muistanut ekaan viestiin sitä kirjoittaa. Pääsee hyväksyntöjenkin osalta helpommalla kun jättää ne leimareissulla kotiin kun ei taida oikeita merkintöjä löytyä.

Eturecaroiden kupeilla korvaaminen ei tähän hätään onnistu kun ei sellaisia ole tiedossa eikä viitsi ostaakkaan tuota varten. Ajoon en kuitenkaan sellaisia halua epämukavuuden takia.
Akku näkyi valmiiksi jo olevan sellainen pieni "Honda Battery" eli ei varmasti montaa kiloa paina. Joku litium-akku voisi tietty vielä vähän pudottaa alas. ;)

Noita kehikkoja ja poikkitukia pitää katella mitä saisi ruuvattua pois. Putki on siis tosiaan jo alusta loppuun 3", saattaa olla vakiota kevyempi koska vaimennusta ainakin on varmasti vähemmän...

Siipeä ei viitsisi irrottaa koska ei varmaankaan ole pelkästään ruuvattu kiinni.. se kyllä luultavasti jokusen kilon painaisikin.
 
Vs: Kevennys leimalle

Puskurit pois, eikait niitä leimalla tarvi ???

Helmat levikkeet pois.

Heliumia renkaat täyteen :reality
 
Vs: Kevennys leimalle

Yllättäen puskurit tarvitsee leimalle, nimestäkin voi jo jotain päätellä.
Kannattaa varmaan varmuuden vuoksi ostaa joku paikkapullo ettei maailman huonoimmalla tuurilla jää siitä kiinni ettei ole vararengasta.

Kolmosen vararengas oli muistaakseni yksinään jo 13kg, varmaan nelosessa aikalailla sama eli sillä lähtee jo aika mukavasti. Recarot taitaa painaa ~14kg kipale. Pissapojastakin keventää mukavasti muutaman kilon ;D
 
Vs: Kevennys leimalle

MakeM sanoi
Yllättäen puskurit tarvitsee leimalle, nimestäkin voi jo jotain päätellä.
Kannattaa varmaan varmuuden vuoksi ostaa joku paikkapullo ettei maailman huonoimmalla tuurilla jää siitä kiinni ettei ole vararengasta.

Kolmosen vararengas oli muistaakseni yksinään jo 13kg, varmaan nelosessa aikalailla sama eli sillä lähtee jo aika mukavasti. Recarot taitaa painaa ~14kg kipale. Pissapojastakin keventää mukavasti muutaman kilon ;D

Puskurit tarvitsee katastuksessa, mutta kuitenkin liikenteessä näkee autoja joissa sitä ei ole, ole ollut pitempään aikaan
 
Vs: Kevennys leimalle

Niin ihan totta tuo. Ilmeisesti siitä ei kuitenkaan sakkoja tipu sit.
 
Vs: Kevennys leimalle

Mulla olis sillanen muistikuva et 96 tai 98 vanhemmis autoissa ei olis törmäyssuojat pakollisia. Mut tää nyt on tällästä mutua.
 
Vs: Kevennys leimalle

Paisuntasäiliö, välijäähdyttimen vesiruisku(löytyykö vanhemmista?)
Isompitöisiä tuli mieleen takalasien nostimet ja ayc/acd pumppu.
 
Vs: Kevennys leimalle

overboost sanoi
Paisuntasäiliö, välijäähdyttimen vesiruisku(löytyykö vanhemmista?)
Isompitöisiä tuli mieleen takalasien nostimet ja ayc/acd pumppu.

Ennemmin repii koko coolerin pois, kuin 100 gramman coolerin vesiruiskun
 
Vs: Kevennys leimalle

Oman nelosen käytin puntarissa ennen ku alotin edes koko katsastusta ja paino kaikki rojut kiinni 1405kg. Ja peräkontissa oli n.10kg ylimäärästä tavaraa :)
 
Vs: Kevennys leimalle

Veikka sanoi
Ennemmin repii koko coolerin pois, kuin 100 gramman coolerin vesiruiskun

Coolerin poisto tulee ongelmaksi koska sitä ei saisi ahdetussa koneessa poistaa tai lisätä. Ja paistaa aika hyvin silmään siitä onko paikallaan vai joku raneputki välissä. :)
 
Vs: Kevennys leimalle

Maxxximus sanoi
Tais meinata ennemminki sitä itse vesisäiliöö.

Ainakin kolmosessa ottaa vetensä pissapojan säiliöstä, uudemmista en tiedä

jcarlson sanoi
Coolerin poisto tulee ongelmaksi koska sitä ei saisi ahdetussa koneessa poistaa tai lisätä. Ja paistaa aika hyvin silmään siitä onko paikallaan vai joku raneputki välissä. :)

No mites jos laittaa jonkun diisselin coolerin, mikä on 5 kertaa pienempi ???
 
Vs: Kevennys leimalle

Veikka sanoi
Ainakin kolmosessa ottaa vetensä pissapojan säiliöstä, uudemmista en tiedä

No mites jos laittaa jonkun diisselin coolerin, mikä on 5 kertaa pienempi ???

Eikä muuttaa... :p
 
Vs: Kevennys leimalle

Eipä sais muuttaakkaan, olikohan se nyt että 10% sai mitat poiketa alkuperäisestä..

On täysin naurettava asetus kylläkin ja kertoo kuinka vähän moottoritekniikasta sen säätäjä on ymmärtänyt.
 
Vs: Kevennys leimalle

jcarlson sanoi
On täysin naurettava asetus kylläkin ja kertoo kuinka vähän moottoritekniikasta sen säätäjä on ymmärtänyt.

Eipä siellä juurikaan mitään ymmärretä. Esim. 20% ylitys mallisarjan tehokkaimmasta on ehkä yksi typerimmistä säännöistä koskien ahtamista tai ilmeisesti myös ahdetun viritystä.
 
Vs: Kevennys leimalle

Vähän dataa; Vakio nelonen + 3" catback ja coiloverit, orkkisvanteilla, edessä aftermarket poikkituki.
Kyydissä vararengas ja tunkki, hyvin vajaa tankki bensaa ja muuten normaalit nesteet. Ei kuskia mukana.
Painoi konttorin puntareilla 1385kg, itse vastaavilla aiemmin punnittuna 1370-1390kg haarukkaan vähän punnitustyylistä riippuen (toinen akseli lankkujen päällä samalla korkeudella vrt maassa alempana).

Eli kovasti kolmepaikkasta tuosta tulee, ihmettelen millä keinolla monet on noita nelipaikkaiseksi saaneet ilman huomattavaa kevennystä..?

Keventämällä etusumuvalot, takalasinpyyhin, soitin+kajarit, työkalut, varapyörä, tunkki, poikkituki, takaluukun verhoilut ja jättämällä tankki aivan kuivaksi lähti 35kg pois joka juuri ja juuri riitti neljään paikkaan liki samanlaisessa nelosessa (puntarilla 1320kg tms).

Itsellä katsaria ei onneksi kiinnostanut penkkien sahailu tai muu sellainen pelleily joten aivan sama mikä numero paperissa lukee kun sillä ei käytännössä mitään merkitystä ole. En siis välttämättä jaksa keventää jälkinäyttöä varten, mutta katsotaan.
 
Vs: Kevennys leimalle

missäpäin ootte käyneet katsastaa auton kun porvoossa kävin katastaa nii evosta tuli 2 paikkanen ja auto on evo 4 :-X pitänee vaihtaa konttoria seuraavaksi.
 
Vs: Kevennys leimalle

En tiedä mitä ne orkksivanteet painaa, mutta keveimmillä vanteilla saanee 10-20kg pois kierrokselta, kevyemmällä akulla saanee 10kg(?) pois, vararengas jättämällä ja paukkupullo tilalle 5-10kg jne..
 
Vs: Kevennys leimalle

evo4 sanoi
missäpäin ootte käyneet katsastaa auton kun porvoossa kävin katastaa nii evosta tuli 2 paikkanen ja auto on evo 4 :-X pitänee vaihtaa konttoria seuraavaksi.

Kaikilla konttoreilla tulee 3 paikkaa vähintään, 2 paikkaa on katsarin omia keksintöjä. Keventämättömän kanssa helpoimmalla pääsee kun näytät export certificatea => 1350kg omamassa ja 3 2/3 paikkaa joka pyöristyy alas.

Orkkisvanteet on ainakin nelosessa kohtuullisen kevyet, ja omassa oli ns. "pikkuakku" jo valmiiksi joka ei paljoa painanut.
 
Vs: Kevennys leimalle

45 Ah vakiokokoinen akku painaa noin 10 kg hieman merkistä riippuen. Nelosen vakiovanteet ovat kevyehköt, veikkaisin 8 kiloa kipaleelta ja tuon kokoiset renkaatkin ovat kevyitä.

Vakio catback painaa 16.4 kg, rosteriset ovat vähän kevyempiä. Esimerkkinä Magnex 14.2 kg. Minulla myynnissä oleva titaaniputki ei paina juuri mitään, veikkaisin että pelkästään tällä lähtee 10 kilon säästö vakioon. Tolpat painavat paljon, alumiinirunkoisilla coilovereilla voi lähteä 10 kiloa helposti tai enemmänkin.

Kilo sieltä, kilo täältä lähtee helposti eikä vaadi kuin aikaa.
 
Vs: Kevennys leimalle

En tiedä miten etelässä on nuita ajoneuvonostureita, mutta täällä niitä on kyllä ihan riittävästi, jos ei jaksa kaatopaikalla käydä, niin aina voi ajaa johonkin soramontulle punnitukseen.. (Kaatopaikalla saa kuskin + romun kanssa lukeman), ja vie vaikka jotain kaatopaikalle niin saa lukeman romun kanssa että ilman romua. Siitä suht helppo sit laskea mitä auto painaa (Jos siis ei mene sorikselle jossa voi nousta ulos autosta ja kattoo lukemat)
 
Vs: Kevennys leimalle

Saa siitä 4 paikkaisen jos ei punnita ja otetaan export certificatesta massat. Nykyään lasketaan auton omamassaan kuulema kuski jo mukaan eli kantavuutta riittää kuskin lisäksi 3:lle matkustajalle. Todelliset massat kyllä jotain muuta jos kuskin kanssa ja 90% bensaa tankissa punnitaan.
 
Vs: Kevennys leimalle

jappes sanoi
Saa siitä 4 paikkaisen jos ei punnita ja otetaan export certificatesta massat. Nykyään lasketaan auton omamassaan kuulema kuski jo mukaan eli kantavuutta riittää kuskin lisäksi 3:lle matkustajalle. Todelliset massat kyllä jotain muuta jos kuskin kanssa ja 90% bensaa tankissa punnitaan.

Tästä on juuri ne kaksi eri tulkintaa. Joitain on tällä kaavalla laitettu nelipaikkaisiksi. Ei vain ikävä kyllä taida olla se virallinen tapa tulkita asiaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom