kipinä hukassa??? - 1979 Celeste 2.0L GSR -VIKA LÖYTYI !!!

celeste 79

New Member
Liittynyt
4 Huhtikuu 2010
Sijainti
lahti
terve vaan! eli tämmöinen ongelma ,että olen vetämässä uusiksi käynistys systeemin johdot :seina,eli miten mun täytyy vedätä johdot moottorille ??? ,minne noi kaikki johdot lukolta ja eteenpäin vedetään,ja minne kytketään ,että saisin puolalta kipinän.kun autossa on kaikki sähköjohdot ihan vi...ilaan,joku sähkäri vetänyy väärän väriset pätkät siellä sun täällä :mad:,ja olen eksyksissä noiten johtoen kanssa,eli voitteko kertoa aloitelijalle miten se sytytys johdotus tehdään uusiks,minne ja miten johdot kytketään ???. Ja auto on mitsubishi celeste 1979 2.0L gsr.ja jakajan sisälle laitettu IGNITOR:in kärjetön härpäkke vanhan omistajan toimesta,olen jo yrittänny monta kerta laitta moottori käyntiin mutta kun kipinä totaalisesti hukassa,olin jo kokeillu 3 eri puola,ja ei auttannu,luulen että on jossain johdotuksessa vikana,siksi päätin tehä kaikki uusiksi.
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

ja moottori on 4g52 ketjulla. jaköpään laittelin kuntoon pari päivä sitten,kun oli hyppänyt pari lenkkiä taaksepäin,mutta en kattonnu ennen moottorin sisään,kun oli muuta tekemistä sen auton kaa,ja kipinä ei ollut silloinkin kun ostin sen auton.
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

Siis puuttuu pelkät sytkän johdot vai?

Ignitor kytketään näin:

http://www.pertronix.com/support/manuals/pdf/ignitor12vneg.pdf

Siiinähän se sytkän kytkentä onkin, kuvassakin on puolalle virtalukolta tuleva +.
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

Niko Päivinen sanoi
Siis puuttuu pelkät sytkän johdot vai?

Ignitor kytketään näin:

http://www.pertronix.com/support/manuals/pdf/ignitor12vneg.pdf

Siiinähän se sytkän kytkentä onkin, kuvassakin on puolalle virtalukolta tuleva +.



ei ku , sytkän johdot on, mutta vika jossain sähköjohdossa joka menevät puolalle,ja sieltä virtalukolle,eli miten se koko sähkö systeemi perustuu, miten ja minne pitäis kytkeä sähkö johtoja että saisin kunnon sähköä puolan asti. akkusta mene johdot virtalukkolle ja sieltä puolalle ja startisolenoidille,mutta miten se koko systeemi näyttä minne ja mihin menevät johtoja,eli sen systeemin haluan vaihtaa.
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

No jos muut sähköt toimii, niin silloin virtalukolle tulee jotain. Ja periaatteessa pelkkään käyntiin saamiseen riittää että virtalukon "ON" asennossa tuo Ignitor kaaviossa "to ignition switch" piuha ja starttaus asennossa virtalukolta startin solenoidille. Kaasarikone on niin yksinkertainen. Sitten vielä kaasarin tyhjäkäyntiventtiilille täytyy mennä virta, jos sellainen on.

Eli riittää kun etsit lukolta lähtevistä piuhoista sopivat.
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

mulla olis celesten sähkökaaviot.... jos tarvetta
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

En tarvi kaavakkeitä, mulla on kokonainen celesten korjausopas,mutta ei noista sähkökaavakkeitä apua,kun autossa laitettu eriväriset johdot siellä sun täällä,sen takia täytyy laita uudet johdot tulemaan virtalukolta puolan asti.
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

Eli, toistan:

Väreistä välittämättä, etsit virtalukolta lähtevän johdon (valokynällä, yleismittarilla), johon tulee virta avaimen "ON" (tai vastaavassa) asennossa. Viet sen Ignitor kaavion mukaisesti "to ignition switch" piuhan paikkaan. Tarkista, että kyseisestä johdosta myös katkeaa virta kun käännät avaimen OFF-asentoon. Jos kaasarin jälkikäynninesto solenoidille ei mene virta, haaroita se vaikka tästä tai etsi toinen vastaavanlainen johto.

Toinen piuha: startin heräte. Etsit johdon, johon tulee virta ainoastaan START-asennossa.

Täsmälleen samat toiminnot voi hätätilassa toteuttaa sopivilla katkaisijoilla (ja vaikka kokonaan uusilla piuhoilla), mutta en nyt muista onko ko. ratkaisu leimakelpoinen (virta/rattilukkoa pidetään jonkinlaisena pakollisena varkaudenestovälineenä).
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

http://img593.imageshack.us/img593/1348/sl380550.jpg meneks tohon, puolalle johto virtalukosta?
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

http://www.pertronix.com/support/manuals/pdf/ignitor12vneg.pdf

Oikean puoleinen kuva, "Figure 3". Se "ballast resistor" on tuo vaalea neliö teikäläisen kuvassa puolan päällä. Siihen siis tulee lukolta ja haaroittuu Ignitorin punaiseen johtoon. Ja puolan miinuspuolen johto sitten Ignitorin punaiseen johtoon.

Minä unohtaisin ihan suoraan nuo edelliset kätöstykset, ja vetäisin uudet piuhat Ignitorin kaavion mukaan. Noista vanhoista virityksistä on aika turhaa koittaa päätellä mitään.
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

ok,huomenna taas kokeilemaan :'(,toivottavasti jako moottorissa ei oo pielessä. no katotan sekin :p on aika vaikea se itseoppimus aloitelijalle,jolla ei oo kokemusta,ja on niin vaikean proektin aloitin.
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

Jostain se opettelu on aina aloitettava. :) Tuo on aika simppeli kohde onneksi vielä.
 
Vs: Miten kytketään sytytyksen johdot -79 Celeste ja Ignitor sytkä

no enpä tiedä,tallissa löyty vielä galant 1987 2.0L automatti, seisonnu 10vuotta ulkona(aika heikkossa kunnossa ainakin helmat,ja varma kaikki alustan puslat täytyy uudista),no ainaki se käynistyy hyvin:) tää on sit seurava kohde celesten jalkeen,jos ei kukaan osta sitä ennet töiden alkamistä,Celeste sitten toimi kesäautona :)
 
Vs: kipinä hukassa??? - 1979 Celeste 2.0L GSR

eli olin käynyt tallissa tänään,yrittänny tehdä kaikki oikein ,noi kytkennät,mutta kipinä ei tuu,olin laitannut jakajan kärjet takaisin kini,mutta ei auttanut sekin. Jos laitan akusta suora virta + merkille puolalle,ja kosken sen niin kipinä iske sytytystulpista ,ja puolalta keski piuhassa sytytystulpa kiini.


Ja sit jos virtalukolta tule jänitte "ballast resistor":lle niin se savua,vaikka kytketty kaikki oikein.

ja puolan arvot eivät täsmää kirjan mukaan, (+) ja (-) väliltä on 2.3 ohm ,kirjan mukaan 1.3-1.5 ohm, (-) ja keskipiuhan paika 13.2ohm, kirjan mukaan:(10.5-11.7 ohm). ???

Olin vielä kerran ottannu ketjujäköpään pois ja tarkistin kaikki merkki kohdat kaikki on ok. eli vika on jossain sähköpuolella.

Niin ja miten noiden kärjen kaa,kun on kaikki jäköpään merkkit on kohilla,ja jakajalla merkki on ok,niin kärjet on auki,ja kun laitan jakajan kanssi kiini niin se keskki juttu jakajalla osoitta yli 1 sylinteria sytytys johtoa kohti, kaveri on ollu sannonnu etta pitäis osoitta 1 sylinterin sytytys johtoa,mutta silloin kun teen niin,kärjet on suljettu.
 
Vs: kipinä hukassa??? - 1979 Celeste 2.0L GSR

celeste 79 sanoi
eli olin käynyt tallissa tänään,yrittänny tehdä kaikki oikein ,noi kytkennät,mutta kipinä ei tuu,olin laitannut jakajan kärjet takaisin kini,mutta ei auttanut sekin. Jos laitan akusta suora virta + merkille puolalle,ja kosken sen niin kipinä iske sytytystulpista ,ja puolalta keski piuhassa sytytystulpa kiini.


Ja sit jos virtalukolta tule jänitte "ballast resistor":lle niin se savua,vaikka kytketty kaikki oikein.

ja puolan arvot eivät täsmää kirjan mukaan, (+) ja (-) väliltä on 2.3 ohm ,kirjan mukaan 1.3-1.5 ohm, (-) ja keskipiuhan paika 13.2ohm, kirjan mukaan:(10.5-11.7 ohm). ???

Olin vielä kerran ottannu ketjujäköpään pois ja tarkistin kaikki merkki kohdat kaikki on ok. eli vika on jossain sähköpuolella.

Niin ja miten noiden kärjen kaa,kun on kaikki jäköpään merkkit on kohilla,ja jakajalla merkki on ok,niin kärjet on auki,ja kun laitan jakajan kanssi kiini niin se keskki juttu jakajalla osoitta yli 1 sylinteria sytytys johtoa kohti, kaveri on ollu sannonnu etta pitäis osoitta 1 sylinterin sytytys johtoa,mutta silloin kun teen niin,kärjet on suljettu.

Puola on luultavasti kunnossa. Jos laitat yleismittarin johdot yhteen, niin näyttää 1-2 ohmia? Siitä tulee se heitto noihin puolan arvoihin. Ja jos kipinä tulee suoralla virralla koitettaessa, puolassa tuskin on vikaa. Tuleeko nyt kipinä startatessa, jos laitat puolaan johdon kiinni ja sen johdon päähän sytytystulpan? Jakajalta pitäisi tulla johto puolan - napaan ja virtalukolta + napaan, onko nämä kunnossa?

Voisikohan sinulla olla virranjakaja väärässä asennossa? Itsekin tuskailin oman wanhuksen sytytyksen kanssa pitkään. On aika kenkkumainen saada oikeaan asentoon. Jakajan jalassa on merkki ja hammaspyörässä vastaava, jotka pitää täsmätä kun jakaja laitetaan paikoilleen. Ja moottorin on oltava silloin 1-sylinterin yläkuolokohdassa. Eikä aina näinkään saa menemään kohdalleen. Kun pyörität koneen 0-kohtaan, pitäisi pyörijän kärjen osoittaa suoraan 1-sylinterille menevän johdon kohtaa jakajan kannessa ja kärjet pitäisi olla tällöin auki. Jos joku näistä ei täsmää, on jakaja väärässä asennossa.
 
Vs: kipinä hukassa??? - 1979 Celeste 2.0L GSR

nostokurki sanoi
Puola on luultavasti kunnossa. Jos laitat yleismittarin johdot yhteen, niin näyttää 1-2 ohmia? Siitä tulee se heitto noihin puolan arvoihin. Ja jos kipinä tulee suoralla virralla koitettaessa, puolassa tuskin on vikaa. Tuleeko nyt kipinä startatessa, jos laitat puolaan johdon kiinni ja sen johdon päähän sytytystulpan? Jakajalta pitäisi tulla johto puolan - napaan ja virtalukolta + napaan, onko nämä kunnossa?

Voisikohan sinulla olla virranjakaja väärässä asennossa? Itsekin tuskailin oman wanhuksen sytytyksen kanssa pitkään. On aika kenkkumainen saada oikeaan asentoon. Jakajan jalassa on merkki ja hammaspyörässä vastaava, jotka pitää täsmätä kun jakaja laitetaan paikoilleen. Ja moottorin on oltava silloin 1-sylinterin yläkuolokohdassa. Eikä aina näinkään saa menemään kohdalleen. Kun pyörität koneen 0-kohtaan, pitäisi pyörijän kärjen osoittaa suoraan 1-sylinterille menevän johdon kohtaa jakajan kannessa ja kärjet pitäisi olla tällöin auki. Jos joku näistä ei täsmää, on jakaja väärässä asennossa.


Ei tule kipinä vaikka puolan johto kiini startaessa. Ja jakajalta menevä johto on puolalla (-) ,ja virtalukolta (+). jakaajan jalalla on merkkit,mutta hammaspyörässä ei oo jakajalle merkkiä.
tossa on kuvat hammas pyörastä mistä löytyy tollaiset merkit: http://img830.imageshack.us/img830/451/sl380559.jpg

http://imageshack.us/f/855/sl380558.jpg/


pitäiskö sitten jakajan kanssa tapella,että saisin sen kohdalle jotenkin ??? :-[
Vai onko joku systeemi jolla saisin vähän helpommin löydä noi oikeat kohdat,ainakin stroboskoppi löytyy,millä keinolla saisin oikeat kohdat vielä?


Näin se jakajan sisällä näyttä jos on 1-sylinterin yläkuolokohdassa,ja säätövaraa on vain oikealle käänettävä. http://img842.imageshack.us/img842/4542/sl380562.jpg
 
Vs: kipinä hukassa??? - 1979 Celeste 2.0L GSR

tossa on ketjun merkkit , kaikki laitettu kirjan mukaan oikein. http://img24.imageshack.us/img24/1719/sl380568c.jpg
 
Vs: kipinä hukassa??? - 1979 Celeste 2.0L GSR

Ja sit jos virtalukolta tule jänitte "ballast resistor":lle niin se savua,vaikka kytketty kaikki oikein.

Niin eihän sulla nyt vaan ollut se plussa edelleen haaroitettuna, kuten Ignitorilla oli? Meinaan silloin kyllä varmasti nousee savu, kun kärjet on kiinni...
 
Vs: kipinä hukassa??? - 1979 Celeste 2.0L GSR

nyt tuli semmonen ajatus mieleen että, onko celesten ja 1990v.mallin galantin eri virranjakajan kannet? kun mulla on just galantin kanssi käytössä,ja se varmaan ei sovi celesten jakajalle, sen takia en voi osua jakajalla 1 sylinterin sytytysjohdolle, kun jakajan jalalla on merkit kohillaan ,niin kärjet on just auki,mutta pyorijä osuu 2:den sytytys paikaan välillä kannella.

Eli löytyykös jonkulta vaikka kuva, onko eroa jakajan kannella.
 
Vs: kipinä hukassa??? - 1979 Celeste 2.0L GSR

Käyn tänään ostamassa uudet osat virranjakajalle,eli : kansi,pyörijä,kärjet,sytytystulpat,ja mahdollisesti vielä puolan.sitten katon että toimiks se uusien osien kanssa. Ainakin netti kuvien perusteella celesten jakajan kanssi kiinitty ruuveilla jakajalle,ja ovat erillaiset 1992 galantin kanssa.
Toivottovasti saan kipinän,ja kun saan niin kone keulalle,ja kärjetön systeemi takaisin ,ja sytytysennakko säätöön, sitten saan hengittä rauhassa mun vanhuksen kanssa ;)
 
Vs: kipinä hukassa??? - 1979 Celeste 2.0L GSR

no niin ,nyt kaikki toimi niin kuin pitäiskin, virranjakaja oli väärin kasattuna :eek:, vanha omistaja kasannut väärin,nyt tule kunnon kipinä kaikille tulpile,ens lauantaina kone keulalle ja moottori käyntin,ja säätön. Nyt vaan koko vapaa aikaa auton kimpuun,että tulis valmiksi kesäksi :D
 
Vs: kipinä hukassa??? - 1979 Celeste 2.0L GSR

celeste 79 sanoi
no niin ,nyt kaikki toimi niin kuin pitäiskin, virranjakaja oli väärin kasattuna :eek:, vanha omistaja kasannut väärin,nyt tule kunnon kipinä kaikille tulpile,ens lauantaina kone keulalle ja moottori käyntin,ja säätön. Nyt vaan koko vapaa aikaa auton kimpuun,että tulis valmiksi kesäksi :D

Hienoa hienoa! Tsemppiä laittamiseen, niin kesällä on kiva ajella! :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom