Kokemuksia Carisma GDI:stä?

A

ace2

Guest
Uuden auton hankinta ajankohtaista ja kovasti kiinnostaisi Carisma 1.8 GDI vuosimallia 00-01.

Millaisia kokemuksia ko. autosta?
GDI-kone ilmeisesti pieniruokainen?
Onko odotettavissa koneen suhteen (ikäviä)yllätyksiä?
Minkä hintaisia on määräaikaishuollot?
Onko jotain tyyppivikoja?
Toimiiko keskuslukot/ilmastointi ym. vanhemmiten?

Kiitos Kommenteista!
 
ace2 sanoi
Uuden auton hankinta ajankohtaista ja kovasti kiinnostaisi Carisma 1.8 GDI vuosimallia 00-01.

Millaisia kokemuksia ko. autosta?
GDI-kone ilmeisesti pieniruokainen?
Onko odotettavissa koneen suhteen (ikäviä)yllätyksiä?
Minkä hintaisia on määräaikaishuollot?
Onko jotain tyyppivikoja?
Toimiiko keskuslukot/ilmastointi ym. vanhemmiten?

Kiitos Kommenteista!

Mulla on kulutus n.6l/100km.. matka ajossa 5.5l/100km
Kone toimii hyvin.. Ainoastaan karstottumisen kanssa on ongelmia.. jarrutehostimen putki menee tukkoon. (puhdistetaan joka huollossa) samoin kaasuläppäkoneisto on syytä puhdistaa 30tkm välein.

Keskuslukot ja ilmastointi toimii kuin ajatus..
Vakioalusta on tosi löysä ja rimpula, mutta sen kyllä saa vaihdettua jäykempään.

Tässä mun kokemukset kahden vuoden ajalta
 
Niin ja tuo alustahan on sama kuin S40 Volvossa ;)

Jooh, hyvin ex Carisma kesti sen 150tkm. Eipä suurempia ollu. Sähkölaitteet toimivat ja niin edelleen. Se oli normaali 1.8l. Ei siis GDI. Ja jos en ihan väärin muista niin Carismasta saa sen egr -piuhan napattua irti ? Gallussa se systeemi on sähköinen - tosin en tiedä noista ihan uusimmista Carismoista, mutta ainakin vanhemmista sai.

EDIT:
Ainiin, tuo takakontin lukkosysteemi oli oikeastaan ainut joka kettuili useampaan otteeseen. Vaihdettiinkohan se siihen huollossa 2 vai 3 kertaa ? ;D
Kovin kalliista osasta ei kumminkaan ollut kysymys. Lukko jäi siis väärään asentoon, eikä palautunut -> takakontti ei auennut ihan niinkuin pitäisi keskuslukituksen kanssa. Eli huolettomia kilometrejä n. 0-150tkm verran :peukku
 
No tulipas tuossa itsekin perjantaina carisma ostettua ja toki tuo GDI ja hetihän se huoltoon lähti jarru remppa ja imupuolen puhdistus lienee edessä siinä. Mua kiinnostais pikkasen noi yleiset jutut tosta autosta, kuten pulttijako, keskireikä ja mistäs noihin löytäs palikkaa, ku kai sille jotain pitäs tehä :) Vaikka työ ja kauppa autoksihan tuo vaan kyllä tuli hommattua, mut kuitennii :)
 
Jasse sanoi
No tulipas tuossa itsekin perjantaina carisma ostettua ja toki tuo GDI ja hetihän se huoltoon lähti jarru remppa ja imupuolen puhdistus lienee edessä siinä. Mua kiinnostais pikkasen noi yleiset jutut tosta autosta, kuten pulttijako, keskireikä ja mistäs noihin löytäs palikkaa, ku kai sille jotain pitäs tehä :) Vaikka työ ja kauppa autoksihan tuo vaan kyllä tuli hommattua, mut kuitennii :)

Millaista palikkaa?
Tuo imupuolen puhdistus on ns. tyyppivika. jarrutehostin lakkaa toimimasta. Helppo homma huoltaa itse, kuten kaasuläppäkoneistokin..
Pulttijaot ja kaiken muunkin tarvittavan tiedon löydät ohjekirjasta.. Jos iskareita ja jousia olet vaihtamassa, niin löytyy helpoiten, kun kysyt S40 jousia ja iskareita.
 
No eipä tuosta vielä ole tietoa tarkemmin mitä siihen laittais, mut kai sitä jotain somistusta alkuun ja sit ehkä myöhemmin jotain muuta. Juu ja empä mä allerginen tolle lialle oo, mut ku satuin liikkeestä hommaamaan ni nehän ton remppa lystin maksaa, ni säästyy omat kädet. Ja kyllä tuo tehostaja jarruisssa kunnossa pitäs olla, tuntuvat vaan olevan pikkasen jumissa.
 
Jasse sanoi
No eipä tuosta vielä ole tietoa tarkemmin mitä siihen laittais, mut kai sitä jotain somistusta alkuun ja sit ehkä myöhemmin jotain muuta. Juu ja empä mä allerginen tolle lialle oo, mut ku satuin liikkeestä hommaamaan ni nehän ton remppa lystin maksaa, ni säästyy omat kädet. Ja kyllä tuo tehostaja jarruisssa kunnossa pitäs olla, tuntuvat vaan olevan pikkasen jumissa.

tehostaja lakkaa toimimasta, kun alipaineputki karstottuu umpeen.. Ja jarrut menee jumiin, jos on kuukaudenkin käyttämättä.
 
Oireileekos tuo tehosta mitenkään ennen jumiin menoa, ku mulla tuntu aivan kuin olis aina välillä tullu pikkasen klapia!?
 
Niin ja onkos kukaan tutkiskellu, mikä tuolla kojelaudassa vikisee, ku oon kuullu et olis yleinenkin vika!? Pitää se varmaan aukoa ja katella kuhan keväämmällä kerkiää...
 
Jooh. Annoin just oman GDI Carisman (-98) vaihdossa pois, joten pistetäänpä tänne pieni loppuraportti. Auto oli mulla aika tarkkaan kaksi vuotta, kilometrejä tuli noin 34 tuhatta (44 tkm - 78 tkm).

Tielle ei jättänyt ikinä ja vain yhden kerran piti käyttää huollossa määräaikaishuoltojen ulkopuolella. Silloin paloi tuo "Check engine" valo ajaessa ja syyksi paljastui juurikin GDI:n aiheuttama karstoittuminen.

Seuraavat ylimääräiset viat korjautin omistusaikana:
- Kaasuläppäkotelon puhdistus kahdesti. Toisella kerralla myös suuttimien puhdistus jollain erikoislaitteella jota kierrätetään Mitsuhuollosta toiseen.
- Alapallonivel alkoi kolisemaan (myöhemmin käännettäessä myös vinkumaan) edestä oikealta. Koko alatukivarsi vaihdettiin.
- Yhden oven lukko ei toiminut keskuslukituksen mukana pakkasilla. Huoltona putsaus ja öljyäminen.
- Kulutustavaraa: polttimoita ja pyyhkimen sulat.

Lisäksi seuraavat viat ja "ominaisuudet" autoon jäi myytäessä:
- Vasenkin alapallonivel kolisee jo. Vaihtokunnossa siis.
- Venttiilinnostimet naputti yhä pitempään kylmänä (varsinkin pakkasilla). Jos tämä vielä pahenee, niin ilmeisesti vaativat uusimista.
- Kuskin sivupeilin sähkösäätö hajosi kun erehdyin käyttämään sitä pakkassäällä.
- Kojelauta nitisee parista kohtaa.
- Tuplapakareiden kromikoristeet ruostuivat irti.

Muita kommentteja:
- Keskikulutus koko ajalta 6.9 l/100km. Luku on "miellyttävän" pieni, sillä ajan paljon kaupunkiajoa.
- Moottorissa ihan riittävästi tehoja jos ajelee suunnilleen rajoitusten mukaan.
- Takajousitus on löysä. Matkanteko viisi ihmistä kyydissä (ja mahdollisesti peräkontti täynnä kamaa) ei ole kovin miellyttävää. Jousitus lyö tällöin pohjaan isoissa pompuissa.
- Nuo yllä mainitut viat korjauttamalla autolla ois ajanut ihan mielellään lisääkin, mutta akuutti autokuume vei mukanaan :)
 
Kyllä, ovat hydrauliset. Kannattaa ehdottomasti lukaista myös alla oleva thread viime syksyltä:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5377.0
 
Jepulis, kiitokset linkistä. Haeskelin tolla carismalla noita juttuja ja tulikin aika paljon niitä lueskeltua, mut ton olin kyl missannut. Pitänee katella sit kuha saan auton rempasta et ovatkos nostajille mitään tehneet. Meneekös tuo 10w/30 myös pakkasilla miten?
 
Jasse sanoi
Jepulis, kiitokset linkistä. Haeskelin tolla carismalla noita juttuja ja tulikin aika paljon niitä lueskeltua, mut ton olin kyl missannut. Pitänee katella sit kuha saan auton rempasta et ovatkos nostajille mitään tehneet. Meneekös tuo 10w/30 myös pakkasilla miten?

Ite käytän 0W/40.. 10w/30 on traktoreihin ja fordeihin tarkoitettu ;D
 
Vesku sanoi
[Ite käytän 0W/40.. 10w/30 on traktoreihin ja fordeihin tarkoitettu ;D

p'o'h kyllähän nuo 10w/30 ainakin noissa moottoreissa ja 3/4 moottoreissa menee, noi litkut on vaan näihin puolimoottoreihin tarkotettu :)
 
Mitäs eroa on Classic ja Comfort malleilla?
Varustelutasossa jotain, mutta mitä?
 
Varustelut karvalakista pomo-versioon menee Classic -> Comfort -> Elegance.

Mutta kannattaa ottaa nettiselaimeen osoite www.archive.org. Syötä sen Web address -kenttään www.mitsubishi.fi ja pääset selailemaan vanhoja mitsun sivuja. Tuolla on aika paljon versioita sivustosta just 2000 vuodesta eteenpäin. Löytyy mm. täydet varustelistaukset.
 
Jaa se olikin Classic ensin :)

Vesku sanoi
Vanhemmissa GL, GLX, ja sitten on GDI, GDI exe

Juu ja myös noissa vanhemmissa hieman harvinaisempi GLS. Meillä nimittäin oli GLS normaalilla 1.8 -koneella. Ilmastointi, automaattivaihteet, cruise jne.
 
OT:

Vesku toi avatari on hieman pieni, kun sitä kuolaa ei näy paidassa ja suulla. ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom