Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Hanska

Lancer -91 1.5 kat 12V, nimeltä Matu
Liittynyt
19 Lokakuu 2009
Sijainti
Tampere
Moro kaikille.

Tuossa tuli Lancer -91 GLXi 1.5 12v Kat, käytettyä katsastuksessa. Kaksi hylkäys perustetta. Päästöt kohtuuttomat ja takajarru
letkut vaihdettava. Tuo, että autoni hylätään päästöjen takia olikin jo aikalailla tiedossa. Tulpat kun vaihdoin niin yksi tulppa oli
öljyinen ja sinistä savua tupruttelee kaasutellessa.

Kysynkin tässä siis sitä, että jos mahdollisesti nuo ohjurinkumit pitäisi vaihtaa niin minkälainen homma se olisi tehdä
kaverin kanssa tutun tuttuni autokorjaamolla (ei tarvitse korjaamon omistajalle maksaa työtunteja, näin säästäisi,
jos mahdollista)? Autolla on ajettu siis kohta 350 000km.

Vai onko syy ohjurinkumeissa? Eli tänne siis neuvoja ja niksejä, että saadaan purkki katsastuksesta läpi ;)

Kiitokset taas etukäteen kaikille vastanneille.
Ps. käytin hakua, mutta ei löytynyt omilla hakusanoilla mitään "ohjeita" asiaan liittyen.

EDIT: Ja niin, paljon tuommoinen työ voisi maksaa jos sen antaisi jonkun autokorjaamon korjattavaksi?
Tuolta tutun tutulta en ole vielä kysynyt asiasta. En edes tiedä hänen numeroa ???
 
Vs: Ohjurinkumit?

Hylätiinkö pelkän savun takia? Jos päästöt muuten ok, niin mittamassa jollakin korjaamolla, sitten eivät valita sinisavusta ::) Ja tulee halvemmaksi.

Ohjurinkumit tai männänrenkaat on vikana, jos savuttaa. Männänrenkaat voikai puritusmittarilla tutkia.

Kylläkai ne siellä korjaamolla vähän neuvoo et miten vaihdetaan. Ei luulis olivan kummonen homma, jos on vähänkään autoja ennekin korjannut. Ja jos kantta ei irroteta.

Kyllä Eniro numerot tietää...
 
Vs: Ohjurinkumit?

Pahoitteluni, vastauksella vähän kesti. Eli siis, tilanne muuttui. Tulee tuo ohjurikumien vaihto tehtyä itse ensi
viikolla.. korjaamon omistaja arvioi hinnaksi 200-400e, joka taas on meikäläisen budjetille aivan liian iso rasite tällä hetkellä.
Netistä luin ohjeita työn hoitamisen suhteen, eikä siten vaikealta vaikuttaisi. Ohjeet eivät löytyneet mitsu foorumilta.
Tartuin jo vähän tuumasta toimeen, tilasin ohjurikumit motonetistä ja ne saapuvat ensi viikolla. Myös venttiilikopan
kannen tiiviste tuli ostettua, tosin AD varaosamaailmasta, motonetistä ei löytyny 12venttiilille tiivistettä.
Tuon urakan ohessa tulee myös vaihdettua uudet öljyt ja öljynsuodatin. Myös jakohihnan ja kiristäjän vaihtoa
olen harkinnut. Täytyy vielä varmistaa, koska hihna on viimeksi vaihdettu ja mikä sen yleiskunto on noin päälle päin katsottuna.

Tämmöinen on varmaan hyvä työkalu jousien pois ottamisessa? Vai pitäisikö ostaa pari euroa kalliimpi puristin, joka on OHC 10"?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5040

Nuo päästö arvot olivat muuten seuraavanlaiset:
CO HC O2 CO2 Lambda
Tyhjäk. 0,90 340 5,1 10,8
2000r/min. 1,00 230 4,0 11,5 1,16
Alleviivatut ovat arvoja, jotka ylittyivät.

Tähän väliin vielä kysymys jarruletkuista. Minkälaiset takajarruletkut mun pitäis ostaa tuohon omaan mitsuun? Voisiko joku kertoa
vaikka ulkomuistista tuon, että minkälainen sen takajarruletkun pitää sitten olla? Ei viitsi rengasta käydä irroittamassa, muutenkin auto
on vielä päivittäisessä käytössä. Motonetistä löytyy kolmea eri vaihtoehtoa. Joku 24cm, 26cm ja kolmas jossa ei kokoa mainita.
Hinnat ovat euron puoleen ja toiseen. Oma mitsuni siis C6-sarjaa.
 
Vs: Ohjurinkumit?

no tuolla venttiilityökalulla et tee mitään,ellet kantta irrota kokonaan.sillon menee sit kannentiivistekkin uusiksi.

takajarruletkujen mittaa en minäkään ulkoa muista,mutta kannattaa noiden vaihdossa varautua myös sylinterien vaihtoon sikäli mikäli menee ilmausruuvit poikki ;)
 
Vs: Ohjurinkumit?

mikko412 sanoi
no tuolla venttiilityökalulla et tee mitään,ellet kantta irrota kokonaan.sillon menee sit kannentiivistekkin uusiksi.

takajarruletkujen mittaa en minäkään ulkoa muista,mutta kannattaa noiden vaihdossa varautua myös sylinterien vaihtoon sikäli mikäli menee ilmausruuvit poikki ;)

Miten nuo jouset sitten saisi irroitettua? ??? Ei yhtään kyllä huvita laittaa johonki korjaamolle autoa ja siitä maksaa itteeni kipeeks
ku kuitenkin omistan omat kädet joilla näperrellä ;D

Ajattelin, josko veisin nuo takajarruletkut vaihdettaviksi tuonne Tampereen aikuiskoulutuskeskukseen. Serkku on käyttäny siellä
aika edullisestikkin omaa autoaan :) Korjaamoon verrattuna tuo aikuiskoulutuskeskus olisi siis edullisempi, tosin työnlaadusta ei ole tietoa.
 
Vs: Ohjurinkumit?

jotku pujottaa narua sylinteriin ja mäntä yläkuolokohtaan,saa tälleen pidettyä venttiilit paikallaan.kone täytyy "lukita" ettei pääse pyörimään. ite käytin paineilmaa pitämään venat ylhäällä. lattaraudasta ja ketjun pätkästä tein työkalun jolla sain juoset pois ja ite vaihdettua yhteen venakumit
 
Vs: Ohjurinkumit?

mikko412 sanoi
jotku pujottaa narua sylinteriin ja mäntä yläkuolokohtaan,saa tälleen pidettyä venttiilit paikallaan.kone täytyy "lukita" ettei pääse pyörimään. ite käytin paineilmaa pitämään venat ylhäällä. lattaraudasta ja ketjun pätkästä tein työkalun jolla sain juoset pois ja ite vaihdettua yhteen venakumit

Juu tuota narukikkaa ajattelin nylonnarulla koittaa. Joltakin foorumilta luin (olisiko ollut Nissanfoorumi), niin oli kuulemma parempi kuin
paineilman käyttö. Ei kuulemma ole ollenkaan vaaraa, että venttiilit pääsisivät tippumaan missään vaiheessa.

Onko tuo sun "erikois" työkalu vielä olemassa, voisiko saada kuvaa vaikka sähköpostiin taikka tänne?
 
Vs: Ohjurinkumit?

voi se jossakin olla tuo erikois työkalu,tai sit se on jo jatkojalostettu aikojen saatossa.

naru varmasti pitää venat ylhäällä,mutta paineilmassa se "hyvä" pouli että samantien tulee selväksi venavuodot/muu moottorin ohivuoto(joka siis narulla ei ilmene) nekin vaikuttavat päästöihin.jos ei puristuspaine mittausta pysty tekee missään ennen kumien vaihtoo

ite tein puristuspaine mittauksen,ja se oli tasasissa ok arvoissa joten päädyin tuohon ilmaan sylinterissa.
 
Vs: Ohjurinkumit?

mikko412 sanoi
voi se jossakin olla tuo erikois työkalu,tai sit se on jo jatkojalostettu aikojen saatossa.

naru varmasti pitää venat ylhäällä,mutta paineilmassa se "hyvä" pouli että samantien tulee selväksi venavuodot/muu moottorin ohivuoto(joka siis narulla ei ilmene) nekin vaikuttavat päästöihin.jos ei puristuspaine mittausta pysty tekee missään ennen kumien vaihtoo

ite tein puristuspaine mittauksen,ja se oli tasasissa ok arvoissa joten päädyin tuohon ilmaan sylinterissa.

Tuo puristuspaine mittaus varmaan onnistunee missä tahansa autokorjaamossa, ei varmaan maksa hirmuisesti?
Pitänee tässä nyt katsoa mitä tulee tehtyä. Tuntuu vain, että aikaa vaan kuluu ja viimeinen katsastus päivä lähenee
mut mitään ei vaan saa aikaseks :/
 
Vs: Ohjurinkumit?

ite mittaisin puristukset ens ennen kumien vaihtoo,sen verran kuitenkin töitä nois kumeis verrattuna puristusmittaukseen . ei se puristuspainemittarikaan maksa montaa kymppiä saa esim: biltema tai motonet saattaa tulla jopa halvemmaksi kun korjaamon mittaus,kun ei ole tietoa noiden korjaamojen hinnoista.
 
Vs: Ohjurinkumit?

Tuota puristuspaine mittaria en nyt ole vielä hommanut ja luultavasti sivuutan sen kokonaan, jos venakumien
vaihto ei asiaa helpota yhtään.

Mutta nyt toinen kyssäri.
Olen noi venttiilinohjurikumit hommannut ja ostin myös nylon narua. Kun alan noita kumeja nyt vaihteleen ja
kun omistan 12V koneen niin vastaako yksi sylinteri kolmea venttiiliä? Eli yhden sylinterin ollessa täynnä nylon narua
ja männän ollessa yläkuolo asennossa voin vaihtaa 3 venttiilinohjurikumia?

Kiitokset taas vielä vastauksista :)
Vastailen tänne takas vaikuttiko ohjurikumit savupilveen joka kaasutellessa pakoputkesta pöllähtelee.
 
Vs: Ohjurinkumit?

Hanska sanoi
Tuota puristuspaine mittaria en nyt ole vielä hommanut ja luultavasti sivuutan sen kokonaan, jos venakumien
vaihto ei asiaa helpota yhtään.

Mutta nyt toinen kyssäri.
Olen noi venttiilinohjurikumit hommannut ja ostin myös nylon narua. Kun alan noita kumeja nyt vaihteleen ja
kun omistan 12V koneen niin vastaako yksi sylinteri kolmea venttiiliä? Eli yhden sylinterin ollessa täynnä nylon narua
ja männän ollessa yläkuolo asennossa voin vaihtaa 3 venttiilinohjurikumia?

Kiitokset taas vielä vastauksista :)
Vastailen tänne takas vaikuttiko ohjurikumit savupilveen joka kaasutellessa pakoputkesta pöllähtelee.

venakumien vaihto ei tosiaan auta puristuspaineisiin mitenkään.eli jos huonot puristukset jossakin pytyssä niin kumien vaihtotyö menee hukkaan.(siksi ite tekisin paljon helpomman puristuspainemittauksen ensin,ennen työläämpää kumien vaihtoa)

ja tosiaan 12v koneessa yhdessä pytyssä 2 imuvenaa ja yksi pakonen.eli siltä osin olet ymmärtänyt ihan oikein
 
Vs: Ohjurinkumit?

mikko412 sanoi
venakumien vaihto ei tosiaan auta puristuspaineisiin mitenkään.eli jos huonot puristukset jossakin pytyssä niin kumien vaihtotyö menee hukkaan.(siksi ite tekisin paljon helpomman puristuspainemittauksen ensin,ennen työläämpää kumien vaihtoa)

ja tosiaan 12v koneessa yhdessä pytyssä 2 imuvenaa ja yksi pakonen.eli siltä osin olet ymmärtänyt ihan oikein

Mä nyt sitten menin ja ostin tuon puristuspainemittarin motonetistä (makso 20e). Rupesin ajattelemaan mitä sanoit, että "menee kumien vaihtotyö hukkaan"
joten ajattelin ton mittarin sit ostaa ::) Tuossa hetki sitten kävin katsomassa mitä mittari paineista sanoo.

Paineet olivat 12.6bar 11.9bar 11.3bar ja 12.3bar, luettuna siis vasemmalta oikealle.

Koitin kiristää mittarin käsivoimin mahdollisimman tiukalle, kuitenkaan rikkomatta letkua joka oli mittarin ja kiinnike osan välissä.
Käynnistelin konetta noin 5-8 kertaa, koitin myös lisäkiristystä jos olisi auttanut.

Miltä arvot näyttävät? Voisin huomenna koittaa vielä toisen kerran, kun ei ole hyttysiä imemässä meikäläistä kuiviin ;D
 
Vs: Ohjurinkumit?

Nohnii, venttiilinkumit vaihdettu. Hyvin onnistu venajousien irrotus tuolla motonetin venttiilinjousi työkalulla.
 
Vs: Ohjurinkumit?

Nyt seuraakin semmoinen kysymys, että onko ihan ok, kun laitoin noi välykset kuntoon koneen ollessa kylmä. Laitoin arvoiksi IMU 0.15mm ja PAKO 0.25mm.
Jostakin luin, että ei noi arvot noista muuttuisi paljoa koneen ollessa lämmin, about 0.12mm ja 0.22mm olisivat arvot lämpimänä. Täältä foorumilta myös luin,
että joku oli sanonut et jos kauheasti kuuluu nakutusta niin voi huoletta laittaa arvoiksi 0.10mm ja 0.20mm. Onko näin? Eli mun tän hetkiset arvot ovat
varmaankin ihan ok tasoa? Kone ei paljoa nakuta tällä hetkellä, pikkuisen parempi nyt kuin ennen koko venakumien vaihtoa. Eikä pakoputkesta näyttäny
tulevan enää sinertävää savua. Toivotaan vain, ettei öljynvaihdon jälkeen ongelma hypi uudelleen silmille.
 
Vs: Ohjurinkumit?

Eipä savuttele öljynvaihdon jälkeenkään. Hyvä siis näin.

Mut voisko tuohon välys kysymykseen saada jos jonkinlaista vastausta edes?
Aika hiljaista näyttää olevan tässä keskustelussa ???
 
Vs: Ohjurinkumit?

Hanska sanoi
Mut voisko tuohon välys kysymykseen saada jos jonkinlaista vastausta edes?
No jos kerran välykset ilmoitetaan KUUMANA,niin mikset niitä silloin tarkasta.?


Itse ainakin aina tehnyt niin,eikä ongelmia ole ollut.

Voi olla että nyt on jo liian "piukeella" venat venat,kun kerran ohjearvoihin olet KYLMÄNÄ säätänyt.


Ja tuo kuumanahan tarkoittaa sitten että olet oikeasti ajanut auton kuumaksi,eikä sitä että käytetään hetki paikoillaan.
 
Vs: Ohjurinkumit?

ST sanoi
No jos kerran välykset ilmoitetaan KUUMANA,niin mikset niitä silloin tarkasta.?


Itse ainakin aina tehnyt niin,eikä ongelmia ole ollut.

Voi olla että nyt on jo liian "piukeella" venat venat,kun kerran ohjearvoihin olet KYLMÄNÄ säätänyt.


Ja tuo kuumanahan tarkoittaa sitten että olet oikeasti ajanut auton kuumaksi,eikä sitä että käytetään hetki paikoillaan.

Mites tuo rallatus puoli sitten.. onko sulla rallattanut kauheasti kun olet kuumana säätänyt venat arvoihinnsa?
Mietin tuota, että vaikka säädin arvot koneen ollessa kylmä niin ei kai ne kuumana silti noita 0.10mm ja 0.20mm arvoja alita?
Tuolla toisessa topicissa kun joku sanoi, että jos ihan hirveästi rallattaa niin voi huoletta noihin 0.10 ja 0.20 arvoihin mitata.

Itellä ainakin tuntuu persdynossa et purkkiin olis tullu muutama hevonen lisää ja on kyl ollut hyvä :driver .
 
Vs: Ohjurinkumit?

Hanska sanoi
Mites tuo rallatus puoli sitten.. onko sulla rallattanut kauheasti kun olet kuumana säätänyt venat arvoihinnsa?
Ei rallata,tehdasarvoissa säädöt.
 
Vs: Ohjurinkumit?

ST sanoi
Ei rallata,tehdasarvoissa säädöt.

Ok. Asia selvä.

Omasta mielestä arvot voisivat olla nyt hyvät vaikka ne kylmänä säätelinkin. Auto käy tasaisesti.
Kiihtyy hyvin. Kone huoneesta ei puske pakokaasua mistään. Lämmöt normaalit. Ei yski, eikä mitään muutakaan.

Voisin silti nuo arvot tuossa viikonloppuna vielä katsoa, jos jaksaa ja keli vain antaa myöten. Säädän sitten
nykyset arvot takaisin, jos kuuma mitatut välykset ei miellytä.

Kiitoksia vastauksista ST :)
 
Vs: Ohjurinkumit?

Kerran ainakin on tullut kokeiltua sekin että irti olevaan luonnollisesti kylmään kanteen säätelin välykset ja käytännössä samat ne olivat vielä paikallaan normaalilämpöisenä tarkistettuna... :) Eli eivät välttämättä muutu paljoakaan mutta ei sen varaan tietysti kannata liikaa laskea vaan tarkistaa aina tapauskohtaisesti... :) Ja toinen juttu että kuluneissa systeemeissä rakotulkilla ei välttämättä saa kunnollista lopputulosta vaan joutuu säätelemään hieman näppituntumalla sopivanlaisiksi... :)
 
Vs: Ohjurinkumit?

samitsu sanoi
Kerran ainakin on tullut kokeiltua sekin että irti olevaan luonnollisesti kylmään kanteen säätelin välykset ja käytännössä samat ne olivat vielä paikallaan normaalilämpöisenä tarkistettuna... :) Eli eivät välttämättä muutu paljoakaan mutta ei sen varaan tietysti kannata liikaa laskea vaan tarkistaa aina tapauskohtaisesti... :) Ja toinen juttu että kuluneissa systeemeissä rakotulkilla ei välttämättä saa kunnollista lopputulosta vaan joutuu säätelemään hieman näppituntumalla sopivanlaisiksi... :)

Kiitoksia tästä rakentavasta vastauksesta :) En ole vielä ehtinyt välyksiä katselemaan, kun koitan keksiä keinoa jolla saisin takajarruletkut vaihdettua.
Ei auta avolenkkiavainkaan, pyörii ruuvin ympärillä ja nyt jo taitaa kulmat olla pyöreät :seina Pitänee varmaan viedä suosiolla autokorjaamolle, jonkun
ammattilaisen vaihdettavaks. Jos itse vaihtaisin, niin pitäisi vielä keksiä keino saada nuo letkut irti kiinnikkeistä. Näyttäisi nuo alkuperäiset olevan jotenkin
lattarauta kiinnityksellä kiinni autonrungossa (tämä letku siis menee tämän "lattaraudan" lävitse). Vaikea selittää tarkkaan tuota, mutta jotain leikkureita
varmaan täytyy käyttää, että letkun saa irti kokonaan ::)
 
Vs: Ohjurinkumit?

EI EI,ei mitään leikkureita,pelkät normaalit pihditkin riittää,korissa on kiinnike jonka läpi letkun kanta menee,kanta taas kiinni "haarukan"tapaisella peltilätkällä jonka saa pihdeillä pois.se että putkessa olevan mutteri kannan on saanu pyöreäksi telottua teettääkin enemmän töitä ellei lukkopihdit pidä siinä vielä.ja jos pitääkin niin silti vaarana tuhota putki jos mutteri sen putken päällä ei pääse vapaasti pyörimään putken päällä(ruoste ja muu paska voi jumittaa )
 
Vs: Ohjurinkumit?

Onko tietoa tuosta, että miten tuon letkun saisi irti tuosta putkesta ilman, että vetäisi pyöreäksi tuon kannan?
Kun laitan avolenkkiavaimen tuon kannan ympärille niinku vääntö valmiiksi niin jo siinäkin on vähän väljyyttä. Jos väännän
niin varmasti tulee pyöreä kulmat :-\ Tuo avain on 10mm. Auttaisiko jos esim sytkällä lämmittäisi avainta. Laajenisiko
se sen verran, että ei enää olisi väljä tuon ruuvin kannan kanssa?

Pitänee varmaan suosiolla viedä vaan johonki autokorjaamoon ja maksaa itsensä kipeeks :(
 
Vs: Ohjurinkumit?

Kuumailmapuhallin on hyvä peli jarruletkun ja putken välisen liitoksen irrottamiseen. Jos mahdollista niin peltiä sen verran taakse etteivät mahdolliset massat sula ja minuutti pari lämmitystä niin auttaa kummasti. Jos mutteri on jo pyöreä niin lämmitys ja lukkopihdeillä kiinni.
 
Vs: Ohjurinkumit?

ast sanoi
Kuumailmapuhallin on hyvä peli jarruletkun ja putken välisen liitoksen irrottamiseen. Jos mahdollista niin peltiä sen verran taakse etteivät mahdolliset massat sula ja minuutti pari lämmitystä niin auttaa kummasti. Jos mutteri on jo pyöreä niin lämmitys ja lukkopihdeillä kiinni.

Juu sain tuon letkun irroitettua ja vaihdettua ilman kuumailmaa/lämmitystä. Mut nyt pitäis saada ilmausruuvi auki ja sekös monimutkaiseksi osottautuikin.
Ei siis aukea ei niin millään. Koitin vasaralla naputella, rust offia suihkuttelin ja annoin vaikuttaa, mutta silti vain pitää ote :seina

Jotain vinkkejä tähän? Jotakin uutta osaa vaan vai täh? ???

EDIT: Mikäköhän tuo ilmausruuvin kanta mahtaa olla kooltaan? Onko milleissä vai tuumissa? Koitin 7mm lenkkiavainta, ei mahdu.. 8mm lenkkiavain taas meni,
mutta toimii kuin maataloussorvi kun on niin väljä.
 
Vs: Ohjurinkumit?

mikko412 sanoi
takajarruletkujen mittaa en minäkään ulkoa muista,mutta kannattaa noiden vaihdossa varautua myös sylinterien vaihtoon sikäli mikäli menee ilmausruuvit poikki ;)

Kannattaisko tässä kohtaa vaan viedä auto johonki korjaamolle jossa hoitaisivat tuon ilmauksen, vai haenko vaikka motonetistä uuden sylinterin (10e) ja
siihen ilmausruuvi (~2e), jos sitä ei tule sitten sylinterin mukana? Korjaamoilla velottavat ainakin sen 50e tunnilta kuitenkin.
 
Vs: Ohjurinkumit?

uudessa sylkyssä ilmausruuvi mukana ja sen saa auki,korjaamossa tekevät niin että ensin katkasevat sen ilmausruuvin ja nakkaavat myös vanhan sylkyn pois ja pistävät uutta osaa ja velottavat siitäkin lisää(omalla hinnalla).ei ne viitti tapella vanhojen paskojen kans,varsinkin ton hintasissa osissa heille halvempaa vaihtaa koko sylkky ja velottaa se asiakkaalta
 
Vs: Ohjurinkumit?

mikko412 sanoi
uudessa sylkyssä ilmausruuvi mukana ja sen saa auki,korjaamossa tekevät niin että ensin katkasevat sen ilmausruuvin ja nakkaavat myös vanhan sylkyn pois ja pistävät uutta osaa ja velottavat siitäkin lisää(omalla hinnalla).ei ne viitti tapella vanhojen paskojen kans,varsinkin ton hintasissa osissa heille halvempaa vaihtaa koko sylkky ja velottaa se asiakkaalta

Eli uutta osaa vaan? Tampereen motonetissä näyttäis olevan 2kpl vapaana, josko ne molemmat ottaisi. Tuo kuskin takajarruletku pitänee vielä vaihtaa jossakin kohtaa,
kunhan saa irti jotenkin. Onko tuo sylinterin vaihto vaikea operaatio? Kotipihassa onnistunee? Mites tuo etujarrujen osalta sitten menee? Siellä erilainen tapaus vai??
Onko toi jarrusylinterin tiivistesarja pakollinen?

Toinen kysymys tähän väliin. Onko mietään tietoa noista takapöntön ja väliputken liitos kohdassa olevistä ruuveista et mitä kokoo ne on ja minkälaiset kierteet?
Tällä hetkellä semmonen ihme patentti siellä pitämässä takapönttöä ja väliputkea kiinni toisissaan. Vuotaa pikkuisen sieltä välistä ja pitää pörinää.

EDIT: Kuinka tuo sylinteri lähtee irti? Auttakaa ny ihmeessä alottelevaa mitsuharrastelijaa, ettei tässä ihan turhaan rupea hävettämään ;D
 
Vs: Ohjurinkumit?

uutta osaa vaan,ei maksa niin paljon. tosiaan se sylinteri on asennusvalmis eikä tarvi kaveriksi mitään tiivistesarjoja. 2 .della 6mm pultilla kiinni se sylkky,menee ihan kotipihassa vaihtaen.

tosin siitäkin saatava se jarruputki irti,on ehkä yhtä ruosteessa sekin kanta kun jarruletkussa oleva.

edessä levyjarrut ja ihan erilainen tapaus,yleensä ilmausruuvi edestä aukeaa,on sen verran järeämpää tekoa ;)

pakoputken liitoksessa alunperin hienokierteiset pultit ja hitsatut mutterit,mutta eiköhän siinä voi olla nykyään ihan mitkä vaan ;D sen verran monta kertaa kuitenkin vaihdettu putkea jo tuon ikäsessä ;)
 
Vs: Ohjurinkumit?

mikko412 sanoi
uutta osaa vaan,ei maksa niin paljon. tosiaan se sylinteri on asennusvalmis eikä tarvi kaveriksi mitään tiivistesarjoja. 2 .della 6mm pultilla kiinni se sylkky,menee ihan kotipihassa vaihtaen.

tosin siitäkin saatava se jarruputki irti,on ehkä yhtä ruosteessa sekin kanta kun jarruletkussa oleva.

edessä levyjarrut ja ihan erilainen tapaus,yleensä ilmausruuvi edestä aukeaa,on sen verran järeämpää tekoa ;)

pakoputken liitoksessa alunperin hienokierteiset pultit ja hitsatut mutterit,mutta eiköhän siinä voi olla nykyään ihan mitkä vaan ;D sen verran monta kertaa kuitenkin vaihdettu putkea jo tuon ikäsessä ;)

Juu tulee tuossa haettua motonetistä, lukkopihdit 5", pakoputken asennustahnaa, laipantiiviste ja jos löytyisi vielä ne 3kpl ruuveja.
Sitten ilmausruuvit eteen ja taakse, sekä vielä nuo jarrusylinterit. Otan varmuuden vuoksi myös nuo jarrusylinterit, jos vaikka kävisi
niin, että saisin nuo ilmausruuvit auki lukkopihdeille. Jos ei aukea niin sitten sylinterien vaihto. Myös 8mm avolenkkiavain tarttunee
matkaan, joka tosin kaupasta ostettuna on hieman väljä.. kotona ruuvipenkissä sitten taon sitä tiukemmaksi. Tällä konstilla sain ainakin
tuon jarruletkun putken päästä irti ilman, että kanta pyöristyi.

Mitä muuta osaa tuossa tarttee irrottaa, että saa ton sylinterin vaihdettua?
 
Vs: Ohjurinkumit?

jotta saat jarrusylkyn vaihdettua tarvii jarrurumpu ottaa pois,siihen tarvii 30mm hylsyn(jos muistan ulkoa nyt oikein ton mm koon) kuitenkin rasvakupin alta mutteri löytyy, keskeltä jarrurumpua se rasvakuppi lähtee irti suorapäisellä ruuvarilla kampeamalla.

sit kun rumpu poissa(varo pudottamasta laakereita hiekkaan ;)) niin kenkiä pitävät jouset irti ja kengät pois. ole tarkkana että saat takasin samalla tavalla :) eli jos et ennen ole purkanut niin YKSI puoli kerrallaan niin jää toinen puoli "malliksi peilikuvana"
 
Vs: Ohjurinkumit?

Tilanne katsausta taas.

2 ilmausruuvia auennu hyvin nyt. Vähän vaan tota avolenkkiavainta tiukemmaks ja sit hakkaa vasaralla sen tohon ilmausruuvin kannan ympärille
ja varovasti kääntää ja vähän vetää takas ja uudestaan kääntää. Kuulu semmonen runks ääni ku aukes. Oli siinä ilolle aihetta sen verran, että
meinasin lähtee kävellen kaljaa ostamaan 2km päästä lähimmästä kaupasta ;D Huomenna nuo 2 muuta jarrua sitten ilmausvuorossa. Tulee myös
katsottua vielä nuo välykset, että onko arvot muuttuneet vai pysyneet samoina.

Sitten joko nyt perjantai iltana tai lauantaina vielä katsastamaan ja katsomaan meneekö päästöt läpi. Jos ei mene niin sitten on kyl ideat vähissä.
Toisaalta pakoputkesta ei enää tule öljyn katkuista savua, että eiköhän jotakin kehitystä ole näkynyt. Tuo lambda arvo kyllä vähän arveluttaa vielä..
se kun oli kierroksilla 1,16 ja sallittuhan oli 0,97-1,03 ? Olisko tähän minkäänlaisia ideoita? Lambda anturi paskana? Tosin pakoputki saattaa vähän
vuotaa ennen katalysaattoria. Täytynee sekin vielä huomenna katsoa tarkemmin. Mistä tuo lambda-anturi muuten löytyy? Onko vaikea vaihtaa
jos sökönä? :-\ Jos lambda paskana niin minkälainen uusi tilalle? Motonetistä kun noita löytyy 3 erilaista. Kiitokset taas vastauksista!
 
Vs: Ohjurinkumit?

lambda anturi on pakosarjassa,yleensä todellahyvin kiinni.ja yksi tyyppivika myös että pakosarja halki joka voi myös päästöarvoihin vaikuttaa. 2 johtoinen malli on tossa lancerissa
 
Vs: Ohjurinkumit?

mikko412 sanoi
lambda anturi on pakosarjassa,yleensä todellahyvin kiinni.ja yksi tyyppivika myös että pakosarja halki joka voi myös päästöarvoihin vaikuttaa. 2 johtoinen malli on tossa lancerissa

Miksi tuo motonet näyttää, että olisi yhdellä johdolla tuohon meikäläisen purkkii? :eek:
 
Vs: Ohjurinkumit?

en oo kattonu mitä motonetti väittää,mutta n 15 kpl 91 lancerin pellin alle olen kattonu ;D ja suuren osan purkanu ja on 2 johtoinen malli.

ota konepelti auki ja kato,siinä se tököttää pakosarjan kyljessä(tulee peltisuojasta läpi ,mikäli suoja vielä tallessa) ja siinä valkoinen ja sininen piuha jos alkuperäinen lambda vielä tallessa ;)

tarvikkeissa esiintyy muutakin piuhaväriä
 
Vs: Ohjurinkumit?

ja pikku vinkiksi,kun klikkaat muokkaa valikkoa alotusviestin ollessa auki ja teet paremman otsikon niin se varmaan vois lisätä vastaajia.nyt kuitenkin poikettu aiheesta "ohjurikumit" jo melkoisesti
 
Vs: Ohjurinkumit?

mikko412 sanoi
ja pikku vinkiksi,kun klikkaat muokkaa valikkoa alotusviestin ollessa auki ja teet paremman otsikon niin se varmaan vois lisätä vastaajia.nyt kuitenkin poikettu aiheesta "ohjurikumit" jo melkoisesti

Kiitoksia tuosta vinkistä. Vaihdoin otsikon tuommoiseen, toivottavasti on parempi kaikkien mielestä :)

Eilen ilmasin nuo jarrut. Koskaanhan ei kuitenkaan asiat voi mennä niinku täydellisesti hyvin. Vaihdoin kuskin puoleiseen etujarruun
ilmausruuvin ja kun sitten kiristin sen ilmattuani jarrun niin sepä otti ja napsahti poikki. Eipä tuo nyt niin iso juttu ole, kaverin kanssa
kun joskus päästään pajalle korjaileen niin ei muutaku hitsausvehkeitä kehiin ja mutteri kiinni ilmausruuvin jämään.

Mutta nyt asiaa siitä mistä alunperin tänne kirjottelin, eli noista päästöistä. Kävin eilen (perjantaina) käyttämässä ton auton
päästöanalyysissä. Siellä äijä sano, että arvot on hyvät. Ainoa virhearvo oli tuo happiarvo. Pakoputki vuotaa jostakin. Täytynee
se vielä katsoa kuntoon. Sen ainakin tiedän, että etuputken joustopalassa on reikiä. Saakohan sitä jollain pakoputken
paikkaus aineella korjattua edes sillain, että menisi katsastuksesta läpi? Uusi etuputki ku maksaa 125e motonetissä.

Tältä istumalta voisin sanoa, että vika nähtävästi oli noissa venttiilinvarrentiivisteissä. Myös tulppien vaihdolla voi olla osuutta
asiaan, edelliset kun oli tarkotettu 1.8 litran 16V koneeseen, itsellänihän on tuo 1.5 12V. Jos en väärin muista niin taisivat
lämpöarvot olla astetta korkeemmat tuossa 1.8 litran tulpissa. Pakokaasumittauksessa tuo HC arvo oli ennen tiivisteiden ja tulppien
vaihtoo tyhjäkäynnillä 340 ja nyt se oli ~40. Arvot olivat hyvät myös kierroksilla.

Tuossa tuli mietittyä paljonko olen jo mahdollisesti säästänyt kun olen itse tehnyt korjaukset ja yms fiksailut.
Tuo autokorjaamo josta alussa puhuin niin sen omistaja olisi pulittanut 200-400e venttiilinvarrentiivisteiden vaihdosta.
Olisi varmaan muutakin osaa kyllä vaihtanut siinä samalla. Tiedä sitten. Jarruletkun vaihtokin olisit maksanut sen 40-100e
riippuen paikasta missä työn olisi teettänyt.

Että tämmöistä. Toivottavasti näistä kirjotuksista on joskus muillekkin jotakin apua :)
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, jarruletkun vaihto, sekä jarrujen ilmaus.

jos jousto-osa putkessa vuotaa,niin ei sitä tahdo enää elvyttää millään. mutta motonetista saa sitä pelkkää jousto-osaa hyllystä missä pakoputkiston yleisosiakin.h n20-30e riippuen mallista

sen kun hitsaa sinne väliin niin ei tarvi ihan heti korjata sitä epätoivoista jouston vituiksi mennyttä korjausta.
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, jarruletkun vaihto, sekä jarrujen ilmaus.

Nohnii. Taas palataan tuohon pakoputkeen. Sain auton ajettua ajorampeille ja pääsin katsomaan auton alle tuota pakoputkea.
Olisiko tämä joustopala teidän mielestänne vaihdon tarpeessa??

IMAG0041.jpg


Sitten vielä toinen juttu. Tuossa kun käytin moottoria päällä ja kaveri paineli kaasua, koitin katsoa savuttaisko jostakin.
Tuli siinä sit kiinnitettyä huomiota tuonne pakosarjan tienoille. Koitin hienostuneesti saada sen jo ruosteessa olevan etupellin
irti, mutta eipä tahtonut yksi ruuvi aueta ja on vielä edelleenkin kiinni. Sain ainakin leikattua peltiä siten, että näette tämän.

IMAG0040.jpg


Eli pakosarja halki. Voisiko tämä vaikuttaa tuon joustopalan kanssa liialliseen happiarvoon muka niin paljon, että ei mene läpi päästötesteistä?
Muuten putket näyttivät olevan ihan hyvässä kunnossa. Ei pistäne silmään ainakaan, että olis reikiä jossain ollu.

Kuinka kivuton operaatio tuo pakosarjan vaihto on?
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, jarruletkun vaihto, sekä jarrujen ilmaus.

Joustosukassa ei vikaa (ainakaan pahaa..) näytä olevan,mutta jo 20* pienempi halkeama (tai halkeama ylipäätään) tekee käynnille+päästöille mitä sattuu.

Itsellä oli kanssa hieman tuonnepäin murtunut,ja kun vaihtoi ehjän sarjan,niin kylläpäs kulku&käynti parani!

Helppohan tuo on vaihtaa,JOS pultit ei ole aivan mätiä (ruosteessa ovat VARMASTI).
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, jarruletkun vaihto, sekä jarrujen ilmaus.

ST sanoi
Joustosukassa ei vikaa (ainakaan pahaa..) näytä olevan,mutta jo 20* pienempi halkeama (tai halkeama ylipäätään) tekee käynnille+päästöille mitä sattuu.

Itsellä oli kanssa hieman tuonnepäin murtunut,ja kun vaihtoi ehjän sarjan,niin kylläpäs kulku&käynti parani!

Helppohan tuo on vaihtaa,JOS pultit ei ole aivan mätiä (ruosteessa ovat VARMASTI).

Nuo kiinnitysruuvit/mutterit mitkä nyt ovatkaan, niin en kyllä osaa sanoa, että ovatko ruosteessa kun ne on aikaslailla paskan peitossa.
Suihkutin niihin vähän rost offia. Saapahan vaikuttaa siinä niin kauan kun alan harkitsemaan tuota pakosarjan irroitusta. Huomenna koitan jotakin
saada aikaiseksi. Ja voi olla et tuo joustopala menee kyllä vaihtoon samalla tuossa kun saan irroitettua tuon etuputken. Kaverilta kun löytyy
kempin hitsivehkeet niin voidaan sitten uusi joustopala hitsata tuohon putkeen kiinni. Sitten jos tarvetta on joskus niin ostaa kokonaan uuden
etuputken, jos tuolla purkilla nyt edes ajaa kauheen kauan. Mittarissa jo 350 000km ;D

Mistäköhän noita pakosarjoja saa? Onko kauhean hintavia? :'( Samaan syssyyn tarttis hommata myös tuo suojakilpi tuohon pakosarjan päälle, mutta mistä?
Tartteeko hommata jotain tiivisteitä tai vastaavia? Uudet pultit kyl ainakin.

Btw. Mitäköhän tämmönen vaatis et sais Suomen teille lailliseks? ;D http://www.youtube.com/watch?v=ubgfRTxJGmk
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, jarruletkun vaihto, sekä jarrujen ilmaus.

Onko noilla 8v ja 12v pakosarjoilla jotakin eroa toisiinsa, vai käyvätkö keskenään?
Koitan tässä metsästää jostakin ehjää pakosarjaa.
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, jarruletkun vaihto, sekä jarrujen ilmaus.

pakoaukot on pienemmät ja erimuotoset 8 venasessa,mutta muuten menevät ristiin kyllä.liekkö tolla älytöntä vaikutusta ja voihan niitä pikkasen viilata ettei tuu ihan suoraa seinää pakokaasuille vastaan het kättelyssä ;D

huomaa että 8v pitää olla myös kattiversiosta,muuten siinä ei lambdalle paikkaa.
myös 1,3 12v pakosarja käy suoraan paikalleen
 
Vs: Ohjurinkumit?

mikko412 sanoi
en oo kattonu mitä motonetti väittää,mutta n 15 kpl 91 lancerin pellin alle olen kattonu ;D ja suuren osan purkanu ja on 2 johtoinen malli.

ota konepelti auki ja kato,siinä se tököttää pakosarjan kyljessä(tulee peltisuojasta läpi ,mikäli suoja vielä tallessa) ja siinä valkoinen ja sininen piuha jos alkuperäinen lambda vielä tallessa ;)

tarvikkeissa esiintyy muutakin piuhaväriä

Tuossa vielä heräs tämmönen kysymys, kun tuon lambda anturin vaihdan tässä samalla myös (liekö koskaan edes vaihdettu, pakosarjassa aika tiukasti kiinni),
niin et käykö tuohon meikäläisen purkkiin motonetistä löytyvä Delphi-merkkinen lambda (linkki alla)? Tuo näyttäisi olevan yhdellä johdolla, eli tarkoittaneeko
et liittimen ja haistelijan välissä menee 1 johto (mahdollisesti joku suojajohto) jonka sisällä menee kuitenkin 2 johtoa väriltä sininen ja valkoinen?
Ja tosiaan tuo lambda mikä nyt on kiinni vielä haljenneessa pakosarjassa, niin siinä on nuo piuhat väriltä sini valko.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-3441

Etuputken joustopala on nyt vaihdettu uuteen, oli aika kivuton operaatio. Vähän rälläkkää ja miggiä ;)
Löysin myös ehjän pakosarjan Turuust ;D Tulee nähtävästi ens viikolla matkahuoltoon. Pakosarja on samanlaisesta 1.5 12V koneesta. Hintakaan ei ollut paha!
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Ei se kyllä käy se 1-johtoinen malli sulle. Ota anturi irti ja mene varaosaliikkeeseen sen kanssa, jospa sieltä löytyis käypänen sillä tavalla.
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

S@mi sanoi
Ei se kyllä käy se 1-johtoinen malli sulle. Ota anturi irti ja mene varaosaliikkeeseen sen kanssa, jospa sieltä löytyis käypänen sillä tavalla.

Juu täytyypi tehdä noin, kunhan purkki on katsastettu. Tuo jolta hommasin nyt tuon pakosarjan niin se sano, että siinä pakosarjassa
on sit lambda-anturi kiinni, ei nähtävästi saanu sitä irti siitä ;D On tos haljenneessa pakosarjassa oleva lambda myös aika jumittunu.
Katsoo nyt vain miten tuossa ehjässä pakosarjassa kiinni oleva lambda toimii, vai onko rikki jo valmiiks kättelyssä. Jää nähtäväks.
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Nohnii. Nyt on pakosarja paikoillaan ja pakoputki myös laitettu kiinni. Näyttäisi toimivan. Ei kuulosta ralliautolta, eli ei nähtävästi vuoda mistään?
Ainoa mikä tässä nyt hieman pistää mietityttämään on tuo, että kun koneen antaa käydä lämpimäksi niin pakosarjasta alkaa nousemaan savua.
Tuo savu ei haise öljylle eikä myöskään pakokaasuille, pikemminkin "tunkkaiselle" ja lämpimälle ::) Koitin katsoa, että vuotaako pakosarjan ja
etuputken liitos kohdasta, mutta silmämääräisesti katsottuna näyttäisi olevan tiivis. Onko vaan mahdollista, että tuo pakosarja on kerännyt
vain jostakin kosteutta tai on saanut öljyä pintaan jossakin ja nyt lämpimänä nämä höyrystyy vain pois? Kuuma tuo pakosarja ainakin on, se on fakta ;D
Kierrokset ainakin käy normaalisti ja myös lämpötila näyttäisi mittarin mukaan olevan aivan sama kuin aina ennenkin, eli keskivälistä pikkuisen alle.

Sit lisää kysymyksiä, johon toivoisin vastauksia pikaisesti.
1. Kuinka tuo lambda-anturi saadaan tuosta pakosarjasta irti? Ovat aikalailla yhtä pataa. Kone/pakosarja lämpimäksi ja sitten koittaa vääntää auki?
2. Tuohon välyksien säätöön liittyvä kysymys, että kuinka tiukalle tuo ruuvi/mutteri juttu pitää vääntää kun välyksen on säätänyt
rakotulkin kanssa kohdilleen? Riittääkö ihan käsipelillä vääntäminen sillain "tiukaksi"? Tuossa jokusen viikko takaperin välykset säädin kun tuli noi
venttiilinkumit vaihdettua. Tällä hetkellä tuntuisi rallattavan enemmän kuin juuri säädettynä.
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

se että käryää vaihdon jälkeen on normaalia paskojen käryämistä kun taas pitkästä aikaa lämpiää.loppuu kyllä jonkun hetken päästä.

tai sit vuotaa pakokaasuja jos ei lopu,tai valuttaa jotain öljyä/nestettä päälle.

1 miksi lambda pitää saada irti ? jos pitää saada irti varaudu siihen että pakosarjasta vaurioituu jengat kun se 300tkm ajettu kii ruostunu lambda irrotetaan. :seina ite oon vaan raa-alla voimalla kiertäny irti,lämpö ehkä auttaa asiaa tai sit ei :-\ itsellä on kierretappi jolla saa "putsattua" jengat ennen uuden anturin asennusta mikäli reikä ei kasva liikaa :seina

2 riittää kiristys ihan käsivoimin tiukkaan niissä venttiilisäätö ruuvien lukitusmuttereissa,ei hampaat irvessä ettei lähe jengat niistäkin
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

mikko412 sanoi
se että käryää vaihdon jälkeen on normaalia paskojen käryämistä kun taas pitkästä aikaa lämpiää.loppuu kyllä jonkun hetken päästä.

tai sit vuotaa pakokaasuja jos ei lopu,tai valuttaa jotain öljyä/nestettä päälle.

1 miksi lambda pitää saada irti ? jos pitää saada irti varaudu siihen että pakosarjasta vaurioituu jengat kun se 300tkm ajettu kii ruostunu lambda irrotetaan. :seina ite oon vaan raa-alla voimalla kiertäny irti,lämpö ehkä auttaa asiaa tai sit ei :-\ itsellä on kierretappi jolla saa "putsattua" jengat ennen uuden anturin asennusta mikäli reikä ei kasva liikaa :seina

2 riittää kiristys ihan käsivoimin tiukkaan niissä venttiilisäätö ruuvien lukitusmuttereissa,ei hampaat irvessä ettei lähe jengat niistäkin

Kiitoksia taas vastauksista :) Kysyin tuota lambdan irroitusta vain, koska jos semmoinen joskus tulisi eteen et lambda menee rikki ja se pitäisi vaihtaa uuteen.
Pitäisi tässä nyt vihdoista viimein päästä katsastaan toi auto. Tänään piti noi venttiilin välykset kattoo vielä, mut perhana, rupesi satamaan. Huomiseksi kai pitää
katsastusaika varata ja sitä ennen tarkastaa noi välykset. Toivottavasti huomenna ei vain sataisi.
 
Takaisin
Ylös Bottom